brigitte79
door brigitte79 Mar 6, 2012 om 19:27
Huishouden & energie

Operatie huisdier

Mijn poes is vanmorgen gevonden na uren lang te hebben gelegen op straat door een eerdere aanrijding door iemand die kennelijk is doorgereden (de klap hoor je kennelijk wel, gezien de schade die mijn poes heeft opgelopen).
Mijn poes heeft op dit moment geen reflexen in haar pootjes, dit kan te maken hebben met het bekkenfractuur die zij bij de aanrijding heeft opgelopen, tevens lukt het niet op te plassen en ontlasting te krijgen.
Ik sta voor een keuze, of opereren en hopen op herstel, of in laten slapen, 2e keus is moeilijk, maar wil dat mijn poes ook niet teveel pijn heeft en haar hele leven alleen maar ellende heeft, maar weet niet of haar reflexen dan weer terug komen en weer kan lopen.

Mijn vraag of iemand mij kan adviseren wat verstandig is te doen in deze situatie. Wil niet de verkeerde beslissingen nemen.

Hoop op een reactie.

Brigitte

2023 11 Rapporteer

abarth
door abarth - Mar 6, 2012 om 19:37
845 Antwoorden / 19 Vragen

Iedere keuze die je maakt is de verkeerde maar ook iedere keuze de juiste.
Ik weet uit eigen ervaring dat kiezen om je huisdier in te laten slapen een van de moeilijkste zaken is. Je weet zeker dat het beestje een zachte dood tegemoet gaat.
De andere keuze is onzekerheid, pijn (beestje kan niet aangeven hoeveel) angst, complicaties etc.
Gelet op het feit dat ze nu al niet kan plassen en poepen brengt al veel stress en pijn mee.

Daarnaast maak je ook nog veel kosten waar je nu misschien niet over na heb gedacht en misschien niet makkelijk kunt dragen.
nb. Dit is niet harteloos bedoeld. Ik heb zelf wel eerst een aantal kosaten gemaakt voor dat ik erachter kwam dat het niet baatte maar het is me elke cent waard geweest.

Sterkte

tenormin
door tenormin - Mar 6, 2012 om 19:42
16859 Antwoorden / 108 Vragen

brigitte79, hoewel je het niet schrijft ga ik er van uit dat je onmiddellijk bij de dierenarts bent geweest; hij/zij kan immers het beste inschatten hoe erg je poes gewond is. Wij kunnen toch niet in de schoenen van de dierenarts gaan staan, omdat we van de verwondingen niets weten, behalve wat je schrijft. Denkt je dierenarts dat de poes met een operatie grote kans op herstel heeft dan grijp je dat natuurlijk met beide handen aan. Ik begrijp wel dat daar een prijskaart aanhangt, maar ook dit is iets wat wij niet voor jou kunnen beslissen. Heel veel sterkte, welke beslissing je ook neemt.

stacey
door stacey - Mar 6, 2012 om 19:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=brigitte79 schreef op dinsdag 6 mrt 2012, 19:27]Ik sta voor een keuze, of opereren en hopen op herstel, of in laten slapen,

Ik zou denken de 1e keuze en hopen op herstel ,
2e optie kan altijd dan nog als herstel uitblijft
en ze eronder zou lijden of je het idee hebt dat ze (pijn) lijdt.

Maar wat denkt dierenarts ervan, is er goed kans op herstel ?

Als ze moeilijk zou lopen maar wel zonder pijn later dan hoeft ze geen slecht leven te hebben.
Kende een kat met een geamputeerd poot en die huppelde er vrolijk mee rond.....

Maar ligt ook een beetje aan de leeftijd wellicht, een oude(re) kat zal er misschien minder probleem mee hebben niet meer zo mobiel te zijn en lekker bij de baas op de bank te liggen als een jonge kat die nog van alles had willen ondernemen/ontdekken.

Nou heel veel sterkte,
en welke keus je ook zal maken, bedenk, je maakte hem naar eer en geweten uit liefde voor je poes

brigitte79
door brigitte79 - Mar 6, 2012 om 20:21
6 Antwoorden / 12 Vragen

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik ben zelf gebeld door een dierenkliniek waar mijn kat verblijft, vanmorgen is zij binnengebracht door de dierenambulance na een melding te hebben gekregen, volgens de DA is zij stabiel aan temperatuur, regelt nu zelf haar eigen lichaamstemperatuur wat vanmorgen nog ernstig was en gedaan moest worden voor haar, de reflexen zijn nu nog steeds niet aanwezig, de DA wil het nog een nacht afwachten, maar weet niet of opereren zorgt voor het terugkeren van haar reflexen, zelf heb ik hoop en het maakt mij dan niet uit wat het kost, maar dan moet de prognose natuurlijk wel beter zijn. Als er enige twijfel bestaat of het wel hersteld moet ik daar goed over nadenken, inderdaad welke keuze ik ook maak, het gaat uiteindelijk om het welzijn van het dier.
Het is een dier van nog geen 5 jaar oud en het is ook nog eens een levendige kat die graag naar buiten wil en de buurt ontdekken, om haar voor altijd binnen te houden is ook geen optie, tenzij ze opknapt natuurlijk.
Hoop op een goede prognose!

brigitte79
door brigitte79 - Mar 6, 2012 om 20:22
6 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=stacey schreef op dinsdag 6 mrt 2012, 19:42][quote=brigitte79 schreef op dinsdag 6 mrt 2012, 19:27]Ik sta voor een keuze, of opereren en hopen op herstel, of in laten slapen,

Ik zou denken de 1e keuze en hopen op herstel ,
2e optie kan altijd dan nog als herstel uitblijft
en ze eronder zou lijden of je het idee hebt dat ze (pijn) lijdt.

Maar wat denkt dierenarts ervan, is er goed kans op herstel ?

Als ze moeilijk zou lopen maar wel zonder pijn later dan hoeft ze geen slecht leven te hebben.
Kende een kat met een geamputeerd poot en die huppelde er vrolijk mee rond.....

Maar ligt ook een beetje aan de leeftijd wellicht, een oude(re) kat zal er misschien minder probleem mee hebben niet meer zo mobiel te zijn en lekker bij de baas op de bank te liggen als een jonge kat die nog van alles had willen ondernemen/ontdekken.

Nou heel veel sterkte,
en welke keus je ook zal maken, bedenk, je maakte hem naar eer en geweten uit liefde voor je poes

Bedankt voor jullie snelle reacties, ik ben zelf gebeld door een dierenkliniek waar mijn kat verblijft, vanmorgen is zij binnengebracht door de dierenambulance na een melding te hebben gekregen, volgens de DA is zij stabiel aan temperatuur, regelt nu zelf haar eigen lichaamstemperatuur wat vanmorgen nog ernstig was en gedaan moest worden voor haar, de reflexen zijn nu nog steeds niet aanwezig, de DA wil het nog een nacht afwachten, maar weet niet of opereren zorgt voor het terugkeren van haar reflexen, zelf heb ik hoop en het maakt mij dan niet uit wat het kost, maar dan moet de prognose natuurlijk wel beter zijn. Als er enige twijfel bestaat of het wel hersteld moet ik daar goed over nadenken, inderdaad welke keuze ik ook maak, het gaat uiteindelijk om het welzijn van het dier.
Het is een dier van nog geen 5 jaar oud en het is ook nog eens een levendige kat die graag naar buiten wil en de buurt ontdekken, om haar voor altijd binnen te houden is ook geen optie, tenzij ze opknapt natuurlijk.
Hoop op een goede prognose!

edrick3
door edrick3 - Mar 6, 2012 om 20:29
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo brigitte79,

Ik zou afgaan op het advies van de DA.
Kat is nu blijkbaar in goede handen.
Sterkte er mee.

Met vr.gr.

brigitte79
door brigitte79 - Mar 7, 2012 om 17:42
6 Antwoorden / 12 Vragen

Hallo allen,

Bedankt nogmaals voor jullie reacties, helaas was er geen kans op herstel mogelijk, mijn kat zou verlamd blijven en problemen hebben met blaas en ontlasting, zoals nu ook al het geval was, we zijn er geweest en zagen al aan haar dat zij nog weinig zin had om zo door te gaan, we hebben besloten daarom haar te laten inslapen en inmiddels wordt zij vanavond gecremeerd, maar heb er zo vrede mee, een gelukkig leven had ik haar ook niet meer kunnen geven.

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2012 om 18:01
16859 Antwoorden / 108 Vragen

brigitte79, heel erg voor je, maar je hebt gehandeld zoals je moest: poesje heeft nu geen pijn meer. Sterkte voor vanavond (en de tijd erna)...

getty
door getty - Mar 7, 2012 om 18:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Sterkte! Als dierenliefhebber met een oude poes van 16 jaar, hoop ik dat dit moment nog een tijd wegblijft dus ik voel zeer met je mee!

edrick3
door edrick3 - Mar 7, 2012 om 18:10
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@brigitte79,

Erg triest, maar beter dus voor het beestje.
Neemt niet weg dat afscheid (moeten) nemen van zo'n huisdier een verdrietige zaak is.
Weet hoe dat voelt en dat mensen zónder huisdier dat vaak niet kunnen begrijpen.
Maar toch bedankt voor het terugmelden.

Veel sterkte toegewenst!

abarth
door abarth - Mar 7, 2012 om 19:52
845 Antwoorden / 19 Vragen

Sterkte.