ma
door manus59 Apr 3, 2024 om 13:27
Huishouden & energie
Opstahulp

Ik heb een opstahulp voor van het toilet te komen van de WMO gekregen.
Helaas heb ik er niet veel aan. Ik kan nog niet goed opstaan door te zwakke beenspieren.
Ik kan me wel opdrukken vanaf de toilet bril maar wil daar eigenlijk van af.
Heeft er misschien iemand tips?

3907 18 Rapporteer
mahadma
door mahadma - Apr 3, 2024 om 13:31
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Informeer bij de leverancier van dit hulpmiddel, wellicht hebben zij een tip.

Thijs12
door Thijs12 - Apr 3, 2024 om 13:46
540 Antwoorden / Vragen

Kan de fysiotherapeut je niet helpen om meer te kunnen vanuit je knieën cq benen? Opstahulp in het toilet ken ik verder ook niet.

sira
door sira - Apr 3, 2024 om 14:25
2344 Antwoorden / 24 Vragen

Er zijn diverse opstahulpen, maar voor ieder model heb je kracht in de benen (of armen) nodig.

Ga eens op de website kijken van www.able2.nl kijken, hier betrekken de zorgwinkels hun producten, misschien doet u een idee op.

Andere mogelijkheid is een bedpapegaai die aan de vloer of plafond wordt bevestigd. Op deze pagina staan wat modellen en andere mogelijkheden https://www.hollandmedicals.nl/product/bedheffer/?srsltid=AfmBOoqHjb0s7LG6SPLy8TYd6suS1Q5AZalSoXXoK__ybjSg6rjBpueYtiI

De onderste foto zou ook een beter model voor u zijn, want die vergt minder kracht dan u nu heeft.omdat de

Toilet Steun

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Apr 3, 2024 om 19:24
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Manu559,

Mijn oma had van die wandbeugels in de toilet zoals op bijgevoegde foto.

ma
door manus59 Apr 3, 2024 om 19:41
61 Antwoorden / 35 Vragen

Bedankt Geboren Amsterdammer, heb ik geprobeerd maar helaas!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer Apr 4, 2024 om 01:07
1766 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Manu559,

Wat is dan precies het probleem met wandbeugels?

Heeft u geen kracht om u zelf omhoog te trekken ?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 3, 2024 om 21:35
7193 Antwoorden / 3 Vragen

U zou een kruk kunnen proberen, dan komt het wat meer op de armspieren aan.

gerbera
door gerbera - Apr 4, 2024 om 16:11
7365 Antwoorden / 14 Vragen

Als geprobeerd vanuit uw elleboog, dus uw onderarm op de leuning te leggen, omhoog te komen. Met de handen op de voorzijde van de leuning te klemmen en daarmee op te trekken moet het volgens mij lukken.

@q
door @qwerty@ - Apr 4, 2024 om 16:24
68 Antwoorden / 1 Vragen

Laat het WMO dan zomaar iets sturen zonder te kijken (laten testen) of dit is wat u nodig heeft ?
Ik weet hoe WMO z'n werkt doet maar, dit is verkwisting van geld/tijd en u bent niet geholpen.
Het ergste is, dat u nu via Kassa Forum om raad moet vragen terwijl het WMO u op de juiste manier boet bedienen, meedenken of .......

c.
door c.bonte - Apr 5, 2024 om 12:31
22 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een looprekje in de badkamer staan. Die zet ik voor mij neer en dan kan ik mij heel goed opdrukken.

ka
door kaartendraak - Apr 5, 2024 om 13:03
181 Antwoorden / 2 Vragen

Bij zwakke beenspieren denk ik eerder aan fysiotherapie, een ergotherapeut, of op zijn minst de huisarts die wat kan inzetten? Heb je een seniorentoilet? Dan kan ook helpen, dan hoef je jezelf niet zover op te drukken met je benen, want je zit al hoog, als je klein genoeg bent hoef je er alleen maar af te schuiven. Beetje vreemd dat ze van de WMO daar niet aan gedacht hebben als je niet zo'n toilet hebt.

Mabelle
door Mabelle - Apr 5, 2024 om 14:04
427 Antwoorden / 1 Vragen

De tip van Bonte (looprekje gebruiken) en de tip van Kaartendraak (hogere toiletpot) lijken mij beide zeer goede tips. Ik weet niet hoe hoog je toiletpot is, maar als die al oud is, zou hij lager kunnen zijn dan de toiletpotten die tegenwoordig worden gebruikt.

Je zou ook een toiletverhoger kunnen kopen, die zijn zo duur niet. Hoe lager de toilet, hoe moeilijker overeind komen.
Kijk hier eens https://www.medipreventie.nl/toiletverhogers/ of hier https://www.scholten-hulpmiddelen.nl/c-4826180/toiletverhoger/
(Ik ken beide bedrijven - nee, werk er niet -, ze zijn betrouwbaar.)

le
door lennykr - Apr 5, 2024 om 16:25
8 Antwoorden / Vragen

vraag advies bij een ergeotherapeut. En met dat advies contact opnemen met de WMO. Ik heb een electrische opsta-hulp op het toilet. Ook weinig spierkracht in mijn benen door een aangeboren heupafwijking bdz. De gewone opsta-hulp was voor mij geen goede oplossing. De electrische wel. Deze wordt wel alleen gegeven bij  verwacht langdurig gebruik en niet na bv een heupoperatie. Succes!

ma
door manus59 - Apr 5, 2024 om 18:29
61 Antwoorden / 35 Vragen

Iedereen bedankt voor de aanbevelingen en tips w.b. de opstahulp. Binnenkort komt de ergotherapeut langs om te kijken of het probleem kan opgelost worden.

pr
door praat mee - Apr 5, 2024 om 18:50
30 Antwoorden / Vragen

je kan een po-stoel nemen en plassen kun je ook staande in een litermaat

ir
door irma_1 - Apr 5, 2024 om 20:11
3 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag een ergotherapeut (wordt vergoed door ziektekostenverzekering) in consult: hij/zij kan een goed advies geven hierin en de juiste aanvraag doen bij de WMO.

pa
door paultje1 - Apr 6, 2024 om 17:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Schakel een onafhankelijke ergotherapeut in, die kan goed advies geven en je meerdere dingen laten proberen.
( iedereen krijgt 4 uur ergotherapie per jaar vanuit de basis verzekering )

el
door elsvanheusden - Apr 7, 2024 om 10:12
4 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft geluk gehad dat u de opstahulp voor toilet gekregen heeft. Ik heb deze zelf moeten aanschaffen. Ik moet er ook steunen bij gebruiken die mijn man aan de muur heeft moeten plaatsten. Misschien een idee voor u?