pi
door pimmus Sep 30, 2013 om 13:13
Huishouden & energie

Oude verf

Ik heb van een verbouwing, 7 jaar geleden, nog een aantal emmers spachtelputz en latex staan.Alle op waterbasis
Is dit na al die tijd nog bruikbaar of moet ik het naar de vuilstort brengen?
Alvast bedankt voor uw antwoorden
Pim

41091 19 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 30, 2013 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk zonde van het spul, maar ik zou toch niet wagen dat nog te gebruiken.

U kunt het natuurlijk uitproberen op een stuk wat er niet toe doet. Meestal staat daar twee jaar voor en dan hangt het er nog vanaf hoe het opgeslagen is geweest.

valerius-2
door valerius-2 - Sep 30, 2013 om 16:24
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Probeer het is uit op een plek waar het geen scade kan maken., dan weet u het zeker.

jpm
door jpm - Sep 30, 2013 om 16:30
821 Antwoorden / 28 Vragen

U kunt het nog rustig gebruiken. Als het niet bevalt haalt u het er gewoon weer af. Dit laatste kan wel eens heel moeilijk worden, maar niks is onmogelijk.

ge
door gerboe - Sep 30, 2013 om 16:45
806 Antwoorden / 0 Vragen

De emmer opentrekken en ruiken. Ruikt de verf nog normaal en niet naar schimmel dan een proefstukje verven.

vr1944
door vr1944 - Oct 2, 2013 om 11:17
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als de verf niet verrubberd ,dus de structuur nog goed is kun je zonder enig probleem gebruiken

roodborstje
door roodborstje - Oct 2, 2013 om 12:52
91 Antwoorden / 71 Vragen

@pimmus.

Ja hoor, gewoon doen.
Zelf heb ik, wel hele dure, muurverf na 11 jr staan nog gebruikt. Deze was op kleur gemaakt in de verfwinkel en moest toen (in 2002) over mijn bruin geworden (roken) heen zonder dat ik dat eerst schoon moest maken. Vandaar dat het dure verf was.
Heb hem in de grote emmer wel voordat ik hem weer/nog kon gebruiken moeten mixen omdat er klonters in zaten. Het ging prima en ik heb goed ermee nog kunnen verven op een muur.

tenormin
door tenormin - Oct 2, 2013 om 13:48
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Over verf schrijft b.v. Sikkens dat dit nog wel 3 á 4 jaar goed blijft. De overgebleven muurverf, zijn dat onaangebroken (dus nooit geopende) emmers? Zoals gezegd, proberen, is het niet goed dan komt pas de vuilstort aan de beurt.

komsja
door komsja - Oct 2, 2013 om 18:01
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Even een tip voor het geval u zulk soort spullen voor langere tijd wil bewaren,en of het nou wel of niet geopend is!!!! zet het blik of emmer even op de kop,en daarna weer terug,en herhaal dat af en toe op die manier blijft verf of latex enz enz veel en veel langer bruikbaar

komsja
door komsja - Oct 2, 2013 om 18:03
1064 Antwoorden / 218 Vragen

en met het af en toe draaien bedoel ik uiteraard eens in de maand.

th
door thieu - Oct 2, 2013 om 19:37
148 Antwoorden / 0 Vragen

De enige manier waarop gewone verf "bederft" is dat hij hard is/ niet smeerbaar. Ik heb meerdere potten verf van jaaaren oud gebruikt en dat werkt prima.
Ik heb nog nooit gehoord van schimmel op verf :-)

Gewoon proberen dus, eventueel op een proefstukje.

Het draaien van een pot verf hoef je maar één keer te doen. De verf die aan de binnenkant in de randen van het deksel loopt sluit de verf hermetisch af waardoor dikke vellen voorkomen worden en hij goed blijft. Eventueel kan alles naar de bodem bezinken zodat het oplosmiddel bovenin komt. Maar goed roeren (en dat kan dan even duren) maakt de verf dan weer bruikbaar.

tenormin
door tenormin - Oct 2, 2013 om 20:08
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@thieu, juist, dat is de manier om verf te bewaren. Omdraaien (iedere maand nog wel) is totaal onnodig. Hoe je spachtelputz moet bewaren, dat weet ik niet zeker.

ik
door ikzelf1942 - Oct 2, 2013 om 20:24
81 Antwoorden / 15 Vragen

Als de op waterbasis verf( latex) en/of de spachtelputz niet bevroren is geweest, gewoon gebruiken, is dan niets mis mee.

pi
door pimmus - Oct 2, 2013 om 21:10
5 Antwoorden / 11 Vragen

Hartelijk dank voor alle suggesties. Ik ga de verf zeker weer proberen.
Dit forum is goud waard

tijger1
door tijger1 - Oct 2, 2013 om 21:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Stort maar op de giro.(lol)

tenormin
door tenormin - Oct 2, 2013 om 21:44
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=pimmus schreef op woensdag 2 okt 2013, 21:10]Hartelijk dank voor alle suggesties. Ik ga de verf zeker weer proberen.
Dit forum is goud waard

Nou, goud? Wel zou het leuk zijn als je het resultaat, gelukt of niet, nog zou willen terugkoppelen. (Leren wij ook weer van, toch)?

komsja
door komsja - Oct 3, 2013 om 18:43
1064 Antwoorden / 218 Vragen

Beste thieu en beste tenormin
De gegeven tip heb ik recent gekregen van een ervaren schilder,net zoals de goeie tip,dat als je met verf of latex verf bezig bent,om dan je latex en verf en de daarbij behorende kwasten en rollers in een vuilniszak te doen en dan die vuilniszak goed af te sluiten,dan kan je er nog dagen lang gebruiik van maken,of je kwastje of roller in een boterhamzakje te draaien,dan kan je die ook nog dagen lang gebruiken.

tenormin
door tenormin - Oct 3, 2013 om 19:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@komsja, ja hoor, dit alles heb ik jarenlang toegepast; kwasten en rollers lekker in aluminiumfolie wikkelen en het blijft gewoon "sappig". Nu kan ik het allemaal niet meer, maar vroeger heb ik echt alles geverfd, vooral de houten sta-caravan: iedere twee jaar schuren, (het allerbelangrijkste bij verven) gronden, verven en dan aflakken met botenlak. En in huis idem dito: ik was een verf gek. Maar wat onze pimmus vraagt: spachtelpuzt: daar heb ik de ba***n verstand van, lijkt me zwaar werk.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 3, 2013 om 22:04
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=pimmus schreef op woensdag 2 okt 2013, 21:10]Hartelijk dank voor alle suggesties. Ik ga de verf zeker weer proberen.
Dit forum is goud waard
Ze houden ze de mensen van de straat en doen is wat.

labren
door labren - Oct 3, 2013 om 23:58
862 Antwoorden / 0 Vragen

als het op waterbassis is en het is nog niet verhard en je kan het nog omroeren kan je het gewoon gebruiken , weet je hoelang die bussen soms in een zaak staan voor dat ze verkocht worden jaren en jaren , als het hard is kan je het niet meer gebruiken