ta
door tantecorry Nov 16, 2012 om 08:03
Huishouden & energie

Plastic bekers of mok?

Op m'n werk gebruiken we plastic bekertjes bij de koffieautomaat. Ontzettend milieuonvriendelijk vond ik zelf. Dus ik als natuurliefhebber dacht zo milieuvriendelijk te zijn door een mok aan te schaffen om daar m'n koffie in te doen. Verspil ik tenminste niet al die bekertjes. Nu liet ik me door mijn collega vertellen dat het gebruiken van een mok veel milieuonvriendelijker is omdat deze word afgewassen, wat veel schadelijker is voor t milieu. Wat is volgens jullie de beste optie?

12808 17 Rapporteer

pino123
door pino123 - Nov 16, 2012 om 08:33
2766 Antwoorden / 14 Vragen

Om je vraag te beantwoorden:

Link

Uit de eerste link blijkt dat het elkaar niet veel ontloopt, mits je de mok niet teveel afwast.

Uit deze linkhttp://www.nu.nl/algemeen/1346280/plastic-bekers-milieuvriendelijker-dan-mokken.html

Blijkt dat platic bekers milieuvriendelijker zijn.

Ook heeft Kassa er een uitzending over gemaakt zie:

http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/fragment/vraagbank-zijn-plastic-bekertjes-milieuvriendelijker-dan-gewone-bekers/speel/1/?vHash=c749c73j

freya
door freya - Nov 16, 2012 om 10:55
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tantecorry,

Tja, het argument dat je een mok afwast is wel een beetje overdreven. Om te beginnen was je de mok niet na elk kopje koffie met afwasmiddel af en ten tweede gaat de mok hoogstwaarschijnlijk tegelijk met andere vaat in de afwasbak....

Verder heeft een mok nog wel andere voordelen boven een plastic bekertje. Als de koffie erg heet is, is zo'n plastic bekertje erg onhandig vasthouden. Dan heb ik toch liever een mok met een oor. En zet je zo'n bekertje even op je bureau, dan is omstoten ook niet ondenkbaar. Je zal niet de eerste zijn die z'n bekertje koffie over z'n toetsenbord mikt. Dan is een mok toch heel wat praktischer.

Kortom, ik zou toch voor de mok gaan.

m.vr.gr. Freya

di
door digioma - Nov 16, 2012 om 11:22
646 Antwoorden / 29 Vragen

Eens met Freya en bovendien:
Vijftien jaar geleden waren we op kantoor al zo ver dat we allemaal - op verzoek van de werkgever - een eigen mok hadden. Drinkt bovendien veel prettiger, handiger vast te houden, stabieler en ook nog gemakkelijk wanneer een collega aanbiedt nog een keertje koffie te halen. Hij hoeft geen nieuwe plastic bekertjes te pakken want iedereen krijgt weer zijn/haar eigen mok terug. Eén maal per dag (laat in de middag) werd de vaatwasser van de werkgever aangezet, waarin ook glazen voor de frisdrank en eventueel gebaksbordjes en -vorkjes van een verjaardag werden gereinigd.
Even afspreken dat voor 14 uur alle schone vaat uit de vaatwasser is gehaald; je pakt zelf je mok en zet die van een collega in de kast als die afwezig is. Voordat je naar huis gaat de vuile spullen in de vaatwasser zetten wanneer je naar de garderobe loopt.
Voor gasten/bezoekers was wit serviesgoed aanwezig; opruimen door de secretaresses.
We hadden geen kantine of zo; alleen een pantry.

jo
door jorisw - Nov 16, 2012 om 11:55
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Voor de milieubelasting die het produceren van een aardewerk mok veroorzaakt kan je overigens heel veel plastic bekertjes maken.

vliegenderob
door vliegenderob - Nov 19, 2012 om 15:27
292 Antwoorden / 1 Vragen

ik zet 'sochtends een volle thermoskan thee, één zakje voor vier kopjes Engelse melange, kosten voor een doosje met veertig zakjes, €0,35, bij Appie, en doe daar dan meestal één éénkopszakje honingthee bij, kosten ongeveer zestig cent, per doosje van veertig stuks en dan heb ik een hele pot vol thee met een heerlijke lichte honingbijsmaak voor de hele dag. Ik heb een vast glazen kopje dat ik in de loop van de dag enkele malen en een heel klein beetje hete thee omspoel en een beetje water naspoel. en dan een beetje afdroog. Volgens mij ben ik dan milieuvriendelijk bezig en heb de hele dag lekkere thee.

la
door lamb - Nov 19, 2012 om 16:26
28 Antwoorden / 2 Vragen

Hoewel Frya meestentijds gelijk heeft en goede raad aanbiedt ben ik het deze keer niet met hem eens.
Als (oud) werkgever is dit issue vaker naar voren gekomen. Wanneer je tijdens het werk telkens die mok afwast of omspoelt, verspil je veel (warm) water.
Bovendien: stel dat je per keer 4 minuten kwijt bent aan deze activiteit (naar kraan lopen, spoelen, afdrogen, teruglopen) en je drinkt 6 kopjes per dag dan ben je aan arbeidsloon/kosten (all-in) ca. 24 euro kwijt, als bedrijf, per werknemer. Nog even los van tijdverlies wanneer iedereen zijn/haar mokken gaat omspoelen (wachten, praten, knoeien etc.).
Bij een plastic bekertje vervalt dat en kan je dus als bedrijf concurrerender en milieuvriendelijker opereren.
De gebruikte plastic bekertjes worden in een daarvoor bestemde koker gedeponeerd en milieuvriendelijk verwerkt/gerecycled.
Voor een bedrijf met 60 fte's betekent dit een besparing van meer dan 1400 euro per dag.
Bovendien moet je je afvragen of de mokken wel goed worden afgewassen, wat dan weer ongezondheid kan veroorzaken, met alle menselijke en economische gevolgens van dien.
Conclusie: plastic bekertjes zijn voordeliger, milieuvriendelijker en gezonder!

ikbenik
door ikbenik - Nov 19, 2012 om 16:38
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=lamb schreef op maandag 19 nov 2012, 16:26]
Conclusie: plastic bekertjes zijn voordeliger, milieuvriendelijker en gezonder!

Klopt helemaal.

De tegenstanders van die stelling beweren dat het slecht voor het milieu is en dat het een negatief effect heeft op de afvalberg. Wat overigens nonsens is.

Om te beoordelen of plastic bekertjes totaal meer energie kost dan mokken, moet ook de energie bij de productie mee worden geteld.

Om plastic te smelten is niet zo gek veel energie nodig. De productie van mokken kost veeelen malen meer energie dan dat plastic bekers worden gerecycled.

Ook terecht opgemerkt is dat bij het afwassen van de mokken (op normale temperatuur, zo'n 55 graden) is meer energie nodig dan het verzamelen en recyclen van de plastic bekers.

Al met al is het veel goedkoper om plastic bekertjes te gebruiken dan mokken.

ikbenik
door ikbenik - Nov 19, 2012 om 16:39
2845 Antwoorden / 27 Vragen

[quote=freya schreef op vrijdag 16 nov 2012, 10:55]HAls de koffie erg heet is, is zo'n plastic bekertje erg onhandig vasthouden.

Daar hebben ze van die handige bekerhouders voor uitgevonden! ;-)

mi
door milieufreak_1 - Jun 17, 2014 om 14:58
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij zijn plastic bekertjes veel schadelijker voor het milieu, want plastic vergaat nooit, het komt in ons drinkwater, in zee en dus in de vissen die wij weer opeten. Ik denk als je de mok met goed heet water afwast met een milieuvriendelijk afwasmiddel, het veel minder schade toebrengt aan het milieu dan een plastic bekertje

pi
door pieterwolters - Jun 17, 2014 om 16:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

De plastic bekertjes worden gerecycled.

me
door mein33 - Jun 17, 2014 om 17:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

[quote=milieufreak schreef op dinsdag 17 jun 2014, 14:58]Volgens mij zijn plastic bekertjes veel schadelijker voor het milieu, want plastic vergaat nooit, het komt in ons drinkwater, in zee en dus in de vissen die wij weer opeten. Ik denk als je de mok met goed heet water afwast met een milieuvriendelijk afwasmiddel, het veel minder schade toebrengt aan het milieu dan een plastic bekertje

Alleen een echte freak zal zo reageren.
Alleen een echte freak denkt dat het vroeger allemaal beter en minder milieubelastend ging.
Jammer genoeg is dat niet het geval en als een ieder zijn/haar plasticafval gescheiden aanbiedt zodat het gerecycled kan worden is dat vele malen minder belastend voor het milieu dan schoon drinkwater verkwisten en vervuilen met afwasmiddelen. Heeft u enig idee wat het kost om vervuild water te reinigen om er weer schoon en helder drinkwater van te kunnen maken.
En ingezameld plastic komt niet in de zee terecht maar wordt hergebruikt.

forever-nl
door forever-nl - Jun 17, 2014 om 18:26
400 Antwoorden / 11 Vragen

Interessante discussie. Een aantal mensen hebben het over recycling van het plastic. Maar ik ben dan benieuwd hoe groot die kans is. Heel veel bedrijven doen helemaal niets aan afvalscheiding terwijl daar vrijwel alle plastic bekertjes zitten. Ook denk ik dat een mok in vergelijking vaker gebruikt zal worden, die kun je makkelijk even omspoelen terwijl de neiging bij bekertjes groot is om voor ieder kopje koffie een nieuwe te pakken.

la
door lamb - Jun 17, 2014 om 19:10
28 Antwoorden / 2 Vragen

Milieufreak:
Leest u alstublieft de uiteenzetting van Lamb, dan zult u het hopelijk nooit meer structureel een mok gebruiken. Een mok is in feite een ramp voor het milieu en voor de economie.

Een werknemer (eigen waarneming) gebruikt ongeveer minimaal 1,5 liter warm water om een mok schoon te maken. Gemiddeld 7 koppen koffie per dag maal (bijv.) 60 werknemers is 630 liter warm water per dag. Maal 227 werkdagen per jaar is maar liefst ruim 143000 (!) liter warm water per jaar (schoon drinkwater ook nog). Ik zal maar geen berekening maken voor wat betreft alle werknemers van (bijv.) Nederland tezamen. U zult dan schrikken! Doet u dit a.u.b. het milieu en de economie niet aan.
Schoonmaakmiddelen en werktijdverlies nog niet eens meegerekend.

Natuurlijk moeten de plastic bekertjes wel verzameld worden (in een koker bijv.) en worden opgehaald en ter herwerking worden aangewend.
Hier zijn gangbare systemen (en ophaalbedrijven) voor.

forever-nl
door forever-nl - Jun 17, 2014 om 19:19
400 Antwoorden / 11 Vragen

Ik vind wel dat je alles heel erg in het voordeel van plastic bekers uitlegt en in het nadeel van een mok. De berekening mag je achterwege laten inderdaad want die zou enkel wat zeggen over de preoccupatie richting het gebruik van plastic bekers. Soms kan het bij het maken van een punt goed zijn om de zaken een beetje te overdrijven, maar hier is het effect op mij juist andersom. Bij welke fabrikant werk je, vraag ik me af?

forever-nl
door forever-nl - Jun 17, 2014 om 21:39
400 Antwoorden / 11 Vragen

@lamb: Ik zie dat u geen fabrikant bent van de plastic bekertjes maar zegt (oud) werkgever te zijn. Volgens u is het niet alleen veeeel slechter voor het milieu maar gaat er ook een boel tijd zitten in het gebruik van een mok (omspoelen, wachten, praten, knoeien, etc.). U bent nog wel iets vergeten te noemen volgens mij, namelijk de tijd dat u als werkgever bezig bent het allemaal te observeren terwijl u wel iets beters te doen had eigenlijk. Ik kan niet anders dan toegeven dat een beker omspoelen inderdaad een minuutje extra tijd kost tegenover een plastic bekertje uit de koker die naast de automaat hangt pakken, en die na gebruik bij het afval gooien. Maar ik vind het wel een beetje jammer dan dat u met allerlei fantastische getallen aan komt zetten rond het omspoelen van bekers om uw argument kracht bij te zetten. Ik schat de kans ook klein in dat er bij uw bedrijf sprake is van gescheiden plasticinzameling, niet alleen omdat die kans statisch gezien klein is, ook simpelweg omdat het weer extra tijd en geld kost.

la
door lamb - Jun 17, 2014 om 22:40
28 Antwoorden / 2 Vragen

Forever:
Als eerder gesteld, ik ben oud-werkgever (grafisch bedrijf, nu met pensioen). Met de plastic bekertjes (verkoop/fabrikage) heb ik geen enkele affiniteit en/of bemoeienis.
Alle afvalproducten werden (en worden nog) optimaal gescheiden, dus ook het plastic (wat overigens een relatief klein deel is). Indertijd golden we nog als voorbeeldbedrijf inzake milieu-aspecten.
Met het 'mok of bekertjes vraagstuk' hebben we ons gewoon door wat simpele feiten en argumenten laten leiden.
We lieten de mensen overigens vrij in de keuze voor mok of plastic bekertje. Wel was er de verplichting om de plastic bekertjes niet bij het rest-afval te deponeren, maar deze te verzamelen in daarvoor bestemde kokers.
Uw opmerking over observeren en 'wat beters te doen hebben' laat ik voor uw rekening. Observeren hoefde overigens niet hoor, een rekensommetje is snel gemaakt en de mensen hebben hierin ook hun eigen verantwoordelijkheid en vrijheid. Pakweg 95% maakt(e) gebruik van de plastic bekertjes.
Ondanks de hevige malaise in de grafische industrie in de afgelopen jaren, bestaat het bedrijf nog steeds, mede dankzij oog voor milieu en efficiency. That's all. Wanneer u een mok wilt gebruiken en deze telkens wilt afwassen en afdrogen, dan is dat u goed recht hoor.

diumenge
door diumenge - Jun 17, 2014 om 22:59
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=lamb schreef op dinsdag 17 jun 2014, 19:10]...
Een werknemer (eigen waarneming) gebruikt ongeveer minimaal 1,5 liter warm water om een mok schoon te maken. Gemiddeld 7 koppen koffie per dag maal (bijv.) 60 werknemers is 630 liter warm water per dag. Maal 227 werkdagen per jaar is maar liefst ruim 143000 (!) liter warm water per jaar (schoon drinkwater ook nog). ...Ben geen voorstander van mokken, maar deze berekening is wel erg overdreven in het voordeel van bekertjes. Waarom zou men bij elk drankje de beker omspoelen? Het beste zou natuurlijk zijn om gedurende de dag je plastic bekertje te herbruiken.