samendeniz
door samendeniz Mar 5, 2013 om 16:36
Huishouden & energie

Schimmel in mijn huis

Hallo.
Ik heb afgelopen maandag een klacht ingediend bij de woningbouw betreft mijn schimmelhuis, het is zo erg dat het zelfs in mijn rieten gordijnen is getrokken. Mijn hele ramen kit randen hout werk in mijn zoon zijn slaapkamer , keuken , huiskamer zitten onder de schimmel.

Echter kwamen ze ermee dat ik meer moet ventileren. Dit doe ik elke dag want mijn balkon deur staat erg vaak open en staat het raam in mijn huiskamer en zoon zijn slaapkamer regelmatig open.

Heb ze gezegd dat ik mijn zoon alleen in de huiskamer durf te laten kruipen omdat hij anders aan de beschimmelde ramen deuren kan komen.

Hun zeiden als ik het niet zou behandelen het er zou blijven zitten , waarop ik hun vertelde dat als ik het zou behandelen het net zo hard terug zou komen dat ik dit al eerder gedaan heb.

Ik ben me ten einde raad , ik ga ook niet allemaal middelen inzetten om het schoon te krijgen want er kruipt wel een klein mannetje door me huis.
Ik heb dus zojuist de ggd gebeld met mijn beklaag en ik word er morgen over terug gebeld.

Wie weet wat ik nog meer kan doen?

28528 14 Rapporteer

audb
door audb - Mar 6, 2013 om 11:40
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Vergeet je ook nog eens de Woning bedrijf te noemen maar het zou wel Ymere zijn die pas actie ondernemen als ze op tv komen.
Maar ben je al bij de GGD langs gegaan?.
En voor het verwijderen van schimmel kan je het beste chloor gebruiken en dan heel goed ventileren.
En als je tijd kan vinden ga gewoon langs bij de woningbouw en eis dat er onderzocht wordt waar de schimmel vandaan komt en willen ze niet mee werken? dan dreigen met het nemen van juridische stappen.
In 90% van de zaken wordt de huurder in gelijk gesteld.

arnico
door arnico - Mar 6, 2013 om 11:48
6 Antwoorden / 0 Vragen

Bent u lid van de Woon bond, zo ja die direct inschakelen, ze nemen u blijkbaar niet serieus als u klaagt. en anders alle media benaderen Kassa, Radar, noem ze maar op. meestal als het bekent word komen ze in actie. dus meteen actie ondernemen als ik u was

co
door coopercash49 - Mar 6, 2013 om 11:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Kijk bij schrijver vochtsysteem te homoet

natuurmens
door natuurmens - Mar 6, 2013 om 11:59
158 Antwoorden / 4 Vragen

Ja ventileren moet je altijd in je woning. Maar ik weet niet als je boven woning of beneden woning heb. Het kan een schimmel of zwam is. Het onderzoeken kan geen kwaad een tweede mening/rapport kan je ook proberen of je eventueel recht tot het stoppen van huur betalen. Maar als het een zwam is en sommige schimmel soorten dienen bestreden te worden. Vraag is je kruipruimte droog is je afvoer onder het huis dicht. Dat zijn allemaal vragen die eerst beantwoord moeten worden. Maar de verhuurder dient dit probleem op te lossen. En komen meestal in het begin met dit soort antwoorden bij onderzoek gaan ze door de knieën dat is in mijn geval wel gebuurd.

Ik had zelf gelezen dat infrarood verwarming ook tegen schimmel bestrijding kan helpen. Het heeft puur met optrekkend vocht te maken. En goede spouw ventilatie is belangrijk, maar met isoleren worden deze meestal dicht gemetseld. En geen nieuwe ventilatie aangelegd. Het probleem is dat het zoveel oorzaken kan hebben vocht optrekken van de muren, komt in oude huizen voor omdat er geen laag tussen zit die dit tegen gaat. de manier van stoken is veranderd. Ieder probleem staat eigelijk op zich zelf. Maar een ding staat vast je huisbaas moet het probleem aanpakken.

Voor een goede aanpak is de schimmels te doden en als je naar de methode die gespecialiseerde bedrijven doen. Is het best om te verhuizen.

ta
door tar - Mar 6, 2013 om 12:11
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo Samendeniz,

U zei:

"Echter kwamen ze ermee dat ik meer moet ventileren. Dit doe ik elke dag want mijn balkon deur staat erg vaak open en staat het raam in mijn huiskamer en zoon zijn slaapkamer regelmatig open".

Schimmel kan alleen ontstaan als warme (te) vochtige lucht condenseert op koude oppervlakken zoals muren, ramen en zelf plafonds.

Ik heb het idee dat u een cv-verwarming hebt...
Vroeger waren er minder schimmelklachten opdat met stookte met open gaskachels die van buiten lucht aanvoerden waardoor er regelmatig lucht werd ververst.

Regelmatig een raam open zetten is niet voldoende om genoeg vocht af te voeren zodat er geen schimmel ontstaat.
U dient altijd een raam op een kier te zetten zodat de lucht in uw hele huis regelmatig wordt ververst; een gemiddeld mens verbruikt per uur in rust 30 m³ lucht en produceert ongeveer 1 liter waterdamp per dag alleen al door uitademing...

Kost dit dan veel meer geld? Nee, immers vochtige lucht verwarmen kost veel meer dan het verwarmen van droge lucht en schimmel kan (zeer) slecht zijn voor uw gezondheid en dat van uw kind.

Schimmel verwijderen met chloor is zinloos en schadelijk zolang u niet vaker en constant de lucht in uw woning ververst.
Het inademen van chloor is schadelijk, net zoals het inademen van schimmelsporen.

Verwijder schimmelsporen met een natte doek met b.v. een huishoudelijk reinigingsmiddel op basis van zeep,droog vervolgens de muur goed af en zet de ramen tegen elkaar open als u dit doet zodat het goed door kan luchten.

Een aankoop van een Hygrometer is aan te raden zodat u zelf kunt zien of de relatieve vochtigheid in uw huis niet (veel) te hoog oploopt.

Google b.v. eens op: conrad hygrometers

Succes!

P.S.

Natuurmens geeft ook een goede tip als u onder uw huis een kruipruimte hebt:

De kruipruimte onder uw huis moet altijd luchtdicht zijn afgesloten van uw woonvertrekken om te voorkomen dat er waterdamp en/of Radon/Thorongas uw woning kan binnendringen; zie link:

http://www.milieucentraal.nl/thema%27s/thema-1/klimaat-en-milieuproblemen/gezondheid-en-milieu/radongas-en-thoron-in-huis/

ta
door tar - Mar 6, 2013 om 12:19
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=natuurmens schreef op woensdag 6 mrt 2013, 11:59] En goede spouw ventilatie is belangrijk, maar met isoleren worden deze meestal dicht gemetseld. En geen nieuwe ventilatie aangelegd.

Elke vakman die deskundig isoleert weet dat je kruipruimteventilatie-beluchtingroosters NOOIT maar dan ook NOOIT mag afsluiten! En zal dat ook NOOIT doen.

Het afsluiten van kruipruimteventilatie-beluchtingroosters zorgt ervoor dat de werking van de isolatie teniet wordt gedaan omdat vochtige lucht warmte veel beter geleidt dan droge lucht.
Als je beluchtingroosters afsluit onder een houten vloer, is je vloer na een paar jaar compleet verrot en kun je de schade verhalen op de installateur.

ta
door tar - Mar 6, 2013 om 12:22
522 Antwoorden / 9 Vragen

P.S.

Nog meer tips om schimmel te voorkomen:

http://www.milieucentraal.nl/thema%27s/thema-1/energie-besparen/isoleren-en-besparen/ventilatie-noodzakelijk-voor-gezondheid/

wimmi20
door wimmi20 - Mar 6, 2013 om 13:49
2154 Antwoorden / 7 Vragen

TS Samendeniz heeft maandag geklaagd bij de woningbouw over schimmel.
TS heeft op dinsdag (gisteren) gebeld met de gezondheidsdienst.
En vraagt nu hier om advies.
Beetje vreemd.
Advies : verhuizen.
Als de schimmel zo erg is krijg je het niet weg.

samendeniz
door samendeniz - Mar 6, 2013 om 21:16
4 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo iedereen ,

Ten eerste bedankt voor jullie berichtjes.

Ik woon in een flat/portiek woning er zitten totaal 6 huizen in mijn portiek.
Ik woon op de onderste verdieping , onder mij bevinden zich de kelderboxen.

Ik heb er meer mensen over gehoord over schimmel in hun huis.
Elke dag en elk uur van de dag kan ik geen raam open zetten , ik woon aan een weg dus veel herrie. Veel inbraken dus snachts zitten mijn ramen zowiezo dicht. In de keuken waar de deur vaak genoeg open staat zodat de hond op balkon kan komen zit ook schimmel. In mijn badkamer waar mijn raam eigenlijk nooit openstaat zit Geen schimmel.

Ik heb de bewonerscommisie ingeschakeld en de ggd heeft me nog niet terug gebeld die ga ik morgen weer bellen.

ta
door tar - Mar 7, 2013 om 11:09
522 Antwoorden / 9 Vragen

Hoi Samendeniz,

Ik denk dat ik uw situatie begrijp, maar er zijn wel oplossingen voor het schimmel-probleem.

U zei:

"Elke dag en elk uur van de dag kan ik geen raam open zetten, ik woon aan een weg dus veel herrie".

Als omgevingslawaai (van een autoweg b.v.) boven een bepaalde grens uitkomt is de woningbouwvereniging verplicht om b.v. ventilatieroosters aan te passen zodat er wel lucht door kan maar weinig geluid; dit heet een (mechanische) suskast.

Google eens op: (mechanische) suskast

Een mechanische suskast zorgt ervoor dat er voldoende luchtdoorstroming kan plaatsvinden in uw woning, waardoor schimmel weg zal blijven.

U kunt uw schimmel-probleem ook geheel gratis voorleggen aan de Huurcommissie: Deze Huurcommissie kan de verhuurder verplichten tot het nemen van maatregelen waardoor het schimmelprobleem kan verdwijnen; zie link:

http://www.huurcommissie.nl/huurder/

U zei: "Veel inbraken dus snachts zitten mijn ramen zowiezo dicht".

Begrijpelijk, er zijn inbraakbeveiligde raam-uitzetters die het raam op een kier laten staan, maar er voor zorgen dat niemand van buiten af het raam kan openen terwijl er wel voldoende buitenlucht uw woning in kan komen.

En/of u kunt deze (boven)ramen beveiligen met eenvoudige, makkelijk plaatsbare, goedwerkende en goedkope alarmmiddelen; zie o.a. deze link:

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/751052/Deur-vensteralarm

Bovenraampjes zijn ook te beveiligen met een "doorklim-beveiliging"; zie o.a. deze link:

http://www.ijzerwarenweb.nl/?product/Raambeveiliging+SecuBar

U zei:

"In mijn badkamer waar mijn raam eigenlijk nooit openstaat zit Geen schimmel".

Dit wordt veroorzaakt door het " koude bierglas-effect"; op de buitenkant van een koud bierglas condenseert (on)zichtbaar vocht uit de lucht en veroorzaakt zichtbaar water op de buitenkant van het bierglas.

In uw woning zullen de muren van de badkamer warmer zijn dan de muren waar schimmel zichtbaar is.
Onzichtbaar/zichtbaar vocht condenseert op de koudste plekken in uw woning en zorgt ervoor dat schimmelsporen kunnen uitgroeien tot zichtbare schimmel.

Voorkom dat er (onzichtbaar) vocht uit de badkamer kan ontsnappen naar andere kamers door na het gebruik de badkamer langdurig te luchten door een raam (ver) open te zetten.

Een teveel aan vocht in uw huis is ook te bestrijden met elektrische luchtontvochtigers; maar ventilatie is het beste.

Schimmelsporen inademen is niet gezond en kan ervoor zorgen dat u zelfs gezondheidsklachten krijgt...
Haal zichtbaar schimmel zo snel mogelijk nat weg weg, want zichtbare schimmel brengt extra veel schadelijke schimmelsporen in de lucht.

Voldoende ventilatie, ook 's nachts is letterlijk van levensbelang; zo voorkomt u dat er schimmel ontstaat en ook dat er o.a. geen gevaarlijke concentraties Radon/Thorongas kunnen ontstaan.

Uw gezondheid en de gezondheid van uw zoontje is het kostbaarste wat u ooit zult bezitten!

Succes!

samendeniz
door samendeniz - Mar 9, 2013 om 22:18
4 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt iedereen voor hun reactie's er zijn verschillende organisaties bezig , want het is niet te doen.
Ik ga geen kosten plaatje maken voor de dingen die de woningbouw zou moeten ondernemen.

Ik heb een nieuw forum geopend met nog een vraag betreft woningbouw.
Mijn woningbouw is schandalig geregeld.

zoekster
door zoekster - Mar 9, 2013 om 23:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou er een expert naar kunnen laten kijken. Als hij zegt dat het komt door een bouwtechnisch mankement aan het huis en daar een rapport over opstelt, dan kunt u daarmee naar de wbv., dan moet het door de wbv worden opgelost.
Misschien kunt u bij uw buren informeren of zij er ook last van hebben. Dat zou een indicatie kunnen zijn of het aan de woning ligt of aan uw gedrag.

ta
door tar - Mar 9, 2013 om 23:04
522 Antwoorden / 9 Vragen

[quote=wimmi20 schreef op woensdag 6 mrt 2013, 13:49]TS Samendeniz heeft maandag geklaagd bij de woningbouw over schimmel.
TS heeft op dinsdag (gisteren) gebeld met de gezondheidsdienst.
En vraagt nu hier om advies.
Beetje vreemd.
Advies : verhuizen.
Als de schimmel zo erg is krijg je het niet weg.
Beste Wimmi20,

Beetje vreemd? Uw reactie is een beetje (wereld)vreemd...

Samendeniz is slim, want zij vraagt via verschillende bronnen om informatie om haar problemen te kunnen op te lossen!

Samendeniz woont in een huurhuis, blijkbaar weet u niet dat betaalbare huurhuizen zeldzaam zijn en verhuizen veel geld kost, dat moet je maar net hebben...

Elke schimmel is onder controle te krijgen met de juiste maatregelen/bouwtechnische aanpak!

samendeniz
door samendeniz - Mar 9, 2013 om 23:05
4 Antwoorden / 2 Vragen

Deze vraag kun je vinden bij Huis en Tuin , verwarming. Hoop weer reacties te krijgen