hu
door huiberdina_1 Oct 25, 2010 om 12:39
Huishouden & energie

Solar tuinverlichting

Wij hebben solarlampen in de tuin maar die geven amper licht en zijn snel uit, Ze waren heel goedkoop, zouden duurdere meer en langer licht geven?

43290 5 Rapporteer

kiran
door kiran - Oct 25, 2010 om 15:00
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@huiberdina

In dit jaargetijde vangt een solarlamp weinig zon en licht. Dus de lampen branden korter of doen het helemaal niet. Goedkope of duurdere lampen, een verschil? Ligt er soms aan wat voor batterij gebruikt wordt.

Bij een nieuwe solarlamp moet het knopje op UIT staan en dan eerst een hele dag in de zon zetten om op te laden, 's avonds of de volgende dag pas weer op AAN zetten. Bij [nieuwe] lampen die een beetje lamlendig branden, daar haal ik de batterij uit en die laad ik eerst op in een oplader. Misschien ook eens uitproberen ....

hu
door huiberdina_1 - Oct 25, 2010 om 17:11
19 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt, we gaan het proberen.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 26, 2010 om 00:36
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag huiberdina,

Hoe groter de oppervlakte van de zonnecel, hoe meer energie van de zon deze opvangt. Maar dan moet er wel zon zijn!
Die dingen werken alleen goed wanneer er overdag rond het middaguur een paar uur volle zon op schijnt, zo recht mogelijk op de zonnecel.
Dat houdt in, dat je de het armatuurtje scheef moet zetten, naar de zon nijgend in de richting waar deze om 12 minuten over half twee zomertijd (precies zuid) staat. Met een nijgingshoek ongeveer 40 tot 30 graden t.o.v. het horizontale vlak.

Naarmate het jaar vordert komt de zon lager te staan en wordt er heel veel van haar energie door de dampkring, waar de straling 's winters een langere weg door moet afleggen, geabsorbeerd. Daarom wordt het ook steeds kouder naarmate de zon lager komt te staan t.o.v. Nederland.
's Avonds na een bewolkte dag mag je er niets van verwachten. Alles wat je dan aan licht ziet is meegenomen.

Eigenlijk moest de verkoop van deze dingen op onze breedtegraad verboden worden. Een kat in de zak. In zuid-Spanje werken ze wel goed.

Hardware ERror MAN.

hu
door huiberdina_1 - Oct 26, 2010 om 00:51
19 Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt. Wel jammer, ik dacht dat de duurdere misschien geen zon nodig zouden hebben, dat die op licht ook zouden werken.

freya
door freya - Oct 26, 2010 om 10:24
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo huiberdina,

Ja, het klinkt allemaal leuk, overdag opladen en dan 'savonds 'gratis' tuinverlichting. De praktijk is echter anders. Om in het donker een 'beetje' tuinverlichting te hebben, heb je toch wel wat vermogen nodig. Wil je dat dan ook nog eens een paar uur kunnen volhouden, dan heb je een behoorlijke hoeveelheid opgeslagen energie nodig. Iets, wat je met zo'n klein zonnepaneeltje in dit Hollandse klimaat nóóit voor elkaar zult krijgen.
Kortom, wil je een redelijk lichtniveau in je tuin, begin dan maar niet aan dat soort lampen. Duur of goedkoop maakt niet zo heel veel uit. Veel méér dan gloeiende spijkers zijn het niet.....

m.vr.gr. Freya