mom2010
door mom2010 Feb 23, 2018 om 12:56
Huishouden & energie

Standleiding verstopt door 'normale aangroei van vet'.

2e kerstdag 2017. Huis vol visite, onderbuurvrouw klopt op mijn deur. Hebben jullie ook last van verstopping? Het water komt bij mij in de gootstenen weer omhoog. Dit was niet het geval. (Ter info: Mijn onderbuurvrouw huurt en wij hebben ons appartement gekocht. Er zijn geen verdere boven of onderburen behalve een winkelpand onder mijn buurvrouw)

2 uur later staat mijn buurvrouw weer voor de deur met de mededeling dat zij haar verhuurder gebeld heeft. Hij gaf aan bekend te zijn met dit probleem daar een eerdere bewoner van zijn woning eens frituurvet door de wastafel heeft gegooid. Hij wilde alleen niet het probleem zelf oplossen omdat hij dat al eerder had gedaan. Mevrouw zei ons op de hoogte te houden van het verdere verloop. Zou opzoek gaan naar een ontstoppingsbedrijf en ons daarvan op de hoogte houden.

1 uur later klopt ze weer aan, ze had bijna bij ons kerstdiner kunnen aanschuiven. Of wij vandaag en morgen geen gebruik van de vaatwasser en wasmachine wilden maken. Prima, daar kan ik nog mee leven. Ook vertelde ze dat de winkelpand eigenaar lekkage had in zijn winkel. Tot nog toe hebben wij nergens last van gehad. Zelfs stelde zij voor om de kosten door 3en te doen. Ik heb hier nooit geen ja op gezegd.

De dag daarna zag ik dat er een busje van een bekend ontstoppingsbedrijf op de parkeerplaats stond, zij had dus zonder enig overleg al een bedrijf gebeld. Ik heb ze horen hameren en frezen. Nog diezelfde middag stond mevrouw bij mij aan de deur met een pinbonnetje van het bedrag dat zij heeft betaald aan het ontstoppingsbedrijf. Of ik even de helft daarvan aan haar wilde betalen. Ik heb haar toen gezegd dat zij mij eerder had verteld dat ze de kosten door 3en wilde delen (Wij, zij en de winkeleigenaar) en dat ik dan eerst wel wilde weten wat precies de oorzaak en plaats van verstopping was.

Hier heeft zij nimmer op gereageerd. Wel kreeg ik twee weken later een door haar zelfgeschreven briefje door mijn brievenbus. Dat het inmiddels al weer twee weken geleden was dat het bedrijf de boel had ontstopt, of ik even met spoed de helft aan haar wilde betalen zoals we dat waren overeengekomen.

Aangezien ik dit zowieso al een belachelijke manier van doen vind (het schrijven van een briefje) en ik helemaal niets met haar was overeengekomen ben ik hier niet op ingegaan.

Nu 2 maanden later ontvang ik van diezelfde huurder die eerder tegen haar had gezegd bekend te zijn met dit probleem een brief. Dat de verstopping die van de gezamelijke standleiding van nummer * (ons huisnummer) afkomstig is. Doordat mevr. actie heeft ondernomen is grotere schade voorkomen. Of ik even de helft naar het rekeningnummer van haar verhuurder wil overmaken.
Nu heb ik natuurlijk direct het betreffende ontstoppingsbedrijf hierover gebeld om naar de originele factuur te vragen, deze zei dat ik daarvoor maar bij mijn buurvrouw moest zijn aangezien deze met hun de overeenkomst is aangegaan. Nou ja, die had ik al aan haar gevraagd en niet gekregen. Dus dan de verhuurder zelf maar bellen. Deze spreekt mij toe met een toon waar je u tegen zegt en zal mij de factuur toesturen.

Nu heb ik de factuur gekregen waar ik niet veel wijzer van wordt. Er staat letterlijk:
standleiding zat dicht is een gezamenlijke leiding van *
gefreesd van uit de keuken die leiding komt haaks op de standleiding aan!! foto die is genomen bij de verfwinkel.

Ik heb dus 0 verstand van leidingwerk en kan hierop dus nog niet uitmaken wie de veroorzaker is hiervan. Als het al een gezamelijke leiding was dan lijkt het mij dat dit voor de rekening van de VvE komt. Daarnaast had haar verhuurder de opdracht moeten doorschuiven naar de VvE, niet zij had het bedrijf moeten bellen. Zij is de opdrachtgever, heeft haar handtekening onder de werkbon gezet en ik mag nu voor de kosten opdraaien. Ik kan hierover verder niets vinden in mijn koopcontract. Het bedrijf is niet bij mij aan de deur geweest. Is er iemand die mij verder kan helpen hiermee?

3596 14 Rapporteer

jpm
door jpm - Feb 23, 2018 om 13:15
821 Antwoorden / 28 Vragen

Het lijkt me een kwestie van de VvE. Het onderhoud en reparaties horen via u bij de VvE en van uw onderbuurvrouw via de woningbouwvereniging of verhuurder eveneens bij de VvE. Als ik dit goed zie zult u zich nu bij de VvE moeten vervoegen om hen te vragen hoe ze dit gaat oplossen/c.q. betalen. Vaak zie je dat er een aparte VvE is voor de eigenaars van panden ‘in de plint’, of deze eveneens hierop kan worden aangesproken weet ik niet, maar misschien is dat wel een logische gedachte.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2018 om 13:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Tja, dat is het nadeel van boven elkaar wonen. Een verstopping begint eigenlijk haast altijd beneden. En voordat u lekkages krijgt, ben je al een stuk verder.

U hebt het over een foto genomen bij de verfwinkel, dat is dan het beneden huis zogezegd?

Als u dus met zijn drieën op die standleiding bent aangesloten en de verstopping werkelijk in de standleiding zit, bent u met zijn drieën aansprakelijk voor herstel en de nota.

Dat buurvrouw een bedrijf ingeschakeld heeft, lijkt me logisch, want dat is helemaal geen zaak voor de huisbaas, oftewel haar verhuurder, oftewel de VvE.

Natuurlijk staat hierover niets in uw koopcontract.

Behalve als u kunt aantonen dat niet de standleiding verstopt zat en alleen het gedeelte van de buurvrouw naar de standleiding, zou u niets hoeven betalen. Maar aangezien ook de winkel lekkage had, waar bestond die lekkage uit? Kwam het bij hem omhoog in de gootsteen en zo? Zult u echt éénderde van de kosten moeten vergoeden.

Het andere éénderde deel zal buurvrouw bij de winkel moeten halen.

mom2010
door mom2010 - Feb 23, 2018 om 13:36
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Uiteraard begrijp ik dat als dit een gezamelijke standleiding betreft de kosten worden gedeeld.
Ik heb geen idee waarvan er een foto is gemaakt, deze foto heb ik nergens gezien.
Daarnaast heb ik werkelijk geen idee waaruit de lekkage van het winkelpand bestond. Ik heb enkel het verhaal van de buurvrouw hierover gehoord en krijg plotseling de rekening onder mijn neus gedrukt.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2018 om 14:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou zo plotseling was dat niet, want u hebt om de factuur gevraagd. En ga eens even langs in die winkel, dan weet u in ieder geval van die lekkage meer.

mom2010
door mom2010 - Feb 23, 2018 om 14:04
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, die heb ik opgevraagd nadat ik van hun een brief kreeg. Ik ga toch zeker niet betalen zonder dat ik ook maar enigzinds een originele factuur heb gezien van wat er precies gedaan is.

getty
door getty - Feb 23, 2018 om 14:04
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Over hoeveel geld hebben we het hier eigenlijk? Mijn idee zou zijn gewoon betalen en gezeur voorkomen. Het is nou eenmaal wel een gezamenlijke leiding.  Een goede buur....

jo
door jorisw - Feb 23, 2018 om 14:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wat is er afgesproken in de VvE over dit soort zaken?

aurora1
door aurora1 - Feb 23, 2018 om 16:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom doet u zo moeilijk en lastig en betaalt u niet uw aandeel in de kosten, dus eenderse van de kosten?
Wees blij en dankbaar dat uw buurvrouw actie genomen heeft en daarmee erger heeft voorkomen.
De babbel over 2e kerstdag en  kerstdiner doet niets terzake, dat ontslaat u tevens niet van het betalen van uw aandeel.
Hoeveel is het totaalbedrag van de reparatie?

panter22
door panter22 - Feb 23, 2018 om 16:32
6599 Antwoorden / Vragen

De huurster heeft keurig gehandeld. Ze heeft jullie op de hoogte gebracht, de verhuurder en de eigenaar van de winkel.
En ze heeft gemeld dat zij een bedrijf zou inschakelen. Die heeft ze gevonden en de ontstopping is verholpen.
Maar nu het op betalen aankomt, dan geven jullie alle 3 niet thuis en bijft zij met de rekening zitten.
Je verhaal komt er op neer dat je niet wilt betalen en als je al zou moeten betalen dan had mevrouw niet zelf een opntstoppingsbedrijf in mogen schakelen.
De standleiding is eigendom van de VVE, jullie 3en dus. Dus jullie moeten de rekening betalen.
Niemand heeft gezegd tegen de huurster dat hij het zou regelen, Jullie hebben het aan de huurster overgelaten. Het was een spoedgeval en om verdere schade te voorkomen, heeft zij het ontstoppingsbedrijf ingeschakeld.
Nu is het bijna 2 maanden later en als ze niet had gehandeld dan had ze dus nog met die verstopping gezeten en jullie konden nog steeds de vaatwasser en wasmachine niet gebruiken en bij de verfwinkel lekte het maar door.
Jullie doen er verstandig aan de rekening van mevrouw te betalen. Mocht er toch nog een klein stukje van de leiding voor rekening van de huurster zijn, dan zou ik die paar euro haar maar schenken na al deze ellende.
https://www.appartementeneigenaar.nl/vve-onderhoud/balkon/afvoer-verstopt--en-nu

mom2010
door mom2010 - Feb 23, 2018 om 17:11
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat mij er helemaal niet om dat ik dit bedrag niet wil betalen, het gaat mij erom dat haar verhuurder eerst zegt dit niet op de willen lossen. Dat hij hier niet voor op gaat draaien. Dat ik dan vervolgens toch een brief van hem krijg om aan HEM dat bedrag te betalen, zijn rekeningnummer staat op de brief en niet die van de buurvrouw. Dat zou dan dus betekenen dat mijn buurvrouw de rekening betaald heeft, en dat ik de andere helft aan hem moet betalen? Waarom? Dan heeft de buurvrouw namelijk nog de helft niet terug. Mijn buurvrouw komt zelf aan met het verhaal dat hij niet degene is die hiervoor op ging draaien. De winkeleigenaar is de penningmeester van de VvE, onze VvE is opgericht met de hele straat. Hier word jaarlijks €900 aan betaald door iedere bewoner. Daarvan worden ook deze onvoorziene dingen van betaald. De verhuurder is geen woningbouw, heeft al eerder mij opgedragen om dingen te repareren terwijl het zijn woning is. Zoekt niet naar oplossingen maar schuift deze blijkbaar af op de buurvrouw, die overigens ook al voor alles bij mij aan de deur komt maar dat terzijde. Ik heb zelf ook het juridisch loket hierover gebeld en deze meldden mij dat dit voor de VvE zou zijn en dat de verhuurder dat had moeten weten. Je zou eens moeten weten hoeveel ellende ik hier al gehad heb met de 5 verschillende huurders van de woning waar mijn buurvrouw nu in zit.

getty
door getty Feb 23, 2018 om 17:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik vraag me ernstig af aan wie dit dan ligt....

aurora1
door aurora1 Feb 23, 2018 om 21:18
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik ook.
Overigens is 900 euro per jaar voor een VvE een relatief laag bedrag.
Overigens had de buurvrouw ook haar kerstdiner toen zij kordaat de problemen voor de 3 woningen aanpakte, en u lekker door kon eten.
Anderen dan degenen van de woningen die onder die verstopping vallen hebben niets te maken met de kosten van het oplossen ervan.
U kunt heel simpel uitzoeken wie dat geld voorgeschoten heeft en wie aan wie wat moet betalen.
Waarom vertelt u niet wat deze reparatie heeft gekost zoals gevraagd is?

panter22
door panter22 Feb 24, 2018 om 08:26
6599 Antwoorden / Vragen

Niet alleen de verhuurder had moeten weten dat de kosten voor de VvE zijn, maar jij als eigenaar en lid van de VvE ook. En zeker de penningmeester, die de rekeningen moet betalen.
Misschien een onderwerp als jullie als VvE een jaarvergadering hebben.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2018 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Al dat gejammer over de buurvrouw en haar huisbaas doet er natuurlijk helemaal niet toe.

Ook is de VvE natuurlijk niet aansprakelijk voor een verstopping en afgezien daarvan u bent lid van de VvE en de rest van de straat gaat natuurlijk niet betalen voor een verstopping bij een winkel en twee daarboven gelegen woningen.

Wees blij dat de buurvrouw die verstopping zo kordaat aangepakt heeft.

Dus vraag haar of zij alles betaald heeft en betaal dan éénderde aan haar. Als haar huisbaas alles betaalt heeft, betaalt u éenderde aan hem. Vergewis u er eerst van aan wie u moet betalen.

Als u gedoe met buren en of een VvE wilt voorkomen, moet u een vrijstaande woning kopen. Kunt u hooguit met de aangrenzende percelen ruzien bij de rijdende rechter of zo. Maar niet over een verstopping van de standpijp.

sw
door swat1500 - Feb 24, 2018 om 00:20
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Uw verhaal is niet compleet Hoe is de relatie tussen u en de overige appartementen nu geregeld. Een straat kan geen lid van 1 VVE zijn.
Ook mij lijkt een bedrag van 900 euro per jaar als servicekosten erg laag tenzij er sprake is van een slapende VVE waar al jaren lang de servicekosten niet geindexeerd zijn

Uit uw koopovereenkomst moet blijken of er sprake is van een VVE waar u lid van bent. Dat had trouwens ook de verkoper u moeten melden.
Niet elke portiekwoning is per defintie onderdeel van een VVE.

Als er sprake is van een VVE had de verstopping bij de bestuurder van de VVE gemeld dienen te worden Deze had dan een bedrijf moeten inschakelen om de verstopping op te lossen. De rekening dient vervolgens door de VVE betaald te worden. Een verstopping tussen de afvoer van de woning en de standpijp is voor rekening van de eigenaar van de woning.
Is er geen VVE maar is iedereen zelfstandig eigenaar van zijn woning dan dienen de kosten voor het vrijmaken van de standleiding door de eigenaren gezamenlijk gedragen te worden.

mom2010
door mom2010 - Feb 24, 2018 om 00:41
4 Antwoorden / 1 Vragen

De VvE is wel degelijk voor onze hele straat. Het gaat van de nummers 1 tm 11. Per jaar word er door iedere bewoner ongeveer 900€ betaald. Ik heb geen idee wat een slapende VvE is. Er word nog wel maandelijks schoongemaakt in de portiek, het onderhoudt van de kelders die al jaren overstromen vanwege het water vind ook bijna wekelijks plaats. Dan word er weer een spulletje op de muren gesmeerd en het water word afgepompt. Ik ga er dus niet vanuit dat wij een slapende VvE hebben.

De verstopping is bij de winkelpand eigenaar, die tevens penningmeester is van deze VvE gemeld. Naar mijn weten heeft hij hier niets mee gedaan. De eigenaar is dus de verhuurder, niet de huurster. De verhuurder heeft zich in dit geval ook niet thuis gegeven om met een oplossing te komen maar dit aan de buurvrouw overgelaten. Het gaat in onze straat om zowel huurwoningen als koopwoning. Onze portiek bestaat uit 4 woningen waarbij we 2 aan 2 wonen. Dus 2 op de 1e etage aan de rechter en linker kant en 2 op de 2e etage aan de rechter en linkerkant. De woningen aan de linkerkant zijn net als onze woning, koopwoningen. De woning van de buurvrouw huurt zij.

nala1
door nala1 - Feb 24, 2018 om 08:22
25 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zegt het bestuur of de beheerder van de VvE hierover?

Kijk in de begroting van de VvE of u betaalt voor een ontstoppingscontract. Zo ja dan had de eigenaar van de woning een melding moeten doen bij het bestuur. Dan had de gecontracteerde partij de melding moeten oppakken.

Standleidingen vallen onder de VvE, mocht aangetoond worden dat de verstopping is veroorzaakt door onjuist gebruik, dan zijn de kosten voor de eigenaar. In dat geval zal de VvE die kosten doorbelasten.