na
door natte Nov 24, 2013 om 22:30
Huishouden & energie

Thermostaat op 30 graden, radiatoren computer gestuurd?

Hoi,

De kamer van mijn dochter is erg slecht geïsoleerd. Als ik m'n thermostaat in de woonkamer op 20 zet verwarmt de cv alles naar 20, echter de kamer van m'n dochter koelt veel sneller af.
Als ik een radiator uitdraai in de woonkamer wordt de kamer van m'n dochter 22 graden, maar dat vliegt er ook snel weer uit. Als de woonkamer daalt met 1 graad is het op de kamer van m'n dochter gedaald met 4 graden (in een koude nacht).
Nu heb ik op al m'n radiatoren de knop vervangen door een automatische regelaar. Deze kan ik op een temp instellen. Zo heb ik in de woonkamer alles op 20graden gezet, en op al de slaapkamers de knoppen op 17.
De thermostaat die ik had is nu overbodig, echter deze moet wel op 30 graden staan omdat als een radiator in m'n huis vraagt naar warm water dat dat dan ook geleverd wordt.
Mijn vraag is op t moment dat de thermostaat de cv continu aanjaagt, maar al mijn radiatoren uit, is de cv dan gas aan het verbruiken? Oftewel is de oplossing die ik nu in huis heb weliswaar een goede maar misschien een extreem dure?

Hoor graag!

4997 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2013 om 22:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is niet verstandig op ALLE radiatoren een thermostaat kraan te plaatsen zonder verdere voorzieningen.

U zou in een ruimte, bijvoorbeeld de badkamer de gewone kraan kunnen houden, helemaal opengedraaid.

Als u in de kamer de radiatoren op 20 graden hebt afgesteld en de kamer thermostaat op 30 blijft de ketel branden. Dus dat moet u niet doen zo'n groot verschil. Als de radiator volledig openstaat in de kamer van uw dochter blijft de ketel die verwarmen en is dat toch voldoende en is er circulatie. U kunt hem dus net zo goed op 25 zetten.

Het is op die manier wel een rommelige en dure toestand. Zet u dan de kamer thermostaat 's nachts lager?

Het gas en het geld vliegt op die manier uw zak uit. Is er geen mogelijkheid die kamer beter te isoleren?

ph
door philip36 - Nov 25, 2013 om 00:20
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ligt het probleem van de snelle afkoeling van de kamer van uw dochter wel aan de slechte isolatie?
Is er een reden waarom de temperatuur sneller daalt dan in de rest van het huis, ligging van de kamer misschien op het noorden?
Is het vermogen van de radiator wel voldoende?
Neem aan dat u de betreffende radiator gecontroleerd hebt of deze over het gehele oppervlak even warm wordt als in de huiskamer.
Als alle radiatoren een thermostatische kraan hebben moet er een kortsluitcircuit in de CV installatie zitten zodat doorstroming van CV water gegarandeerd is. Zonder dat zou, als alle thermostatische kranen gesloten zijn, geen doorstroming mogelijk zijn en gaat de ketel op storing. Normaal wordt in de ruimte waar de kamerthermostaat hangt geen thermostatische kranen geïnstalleerd.
De door u gekozen oplossing is naar mijn idee, zoals tijger1 al zegt, een geldverslindende oplossing.
Heeft u al gekeken hoeveel gas u daarmee per dag verbruikt?
Lijkt me beter om een nieuwe radiator met meer vermogen te installeren.

na
door natte - Nov 25, 2013 om 12:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Heren,

Dank voor jullie antwoorden en weder-vragen, deze beantwoord ik graag in chronologische volgorde.
@tijger,
-Als ik in de badkamer de radiator open zou zetten zou dat een loei hete badkamer opleveren, het lijkt me dat dat juist een negatieve invloed heeft op mijn gas-verbruik.
-Op dit moment zet ik mijn thermostaat niet zachter snachts, ik stel hem in op een temperatuur die nooit te bereiken valt. Mijn onafhankelijke thermostaatknoppen verwarmen bijvoorbeeld snachts slechts tot 17 graden en m.i. is er dan geen verschil of ik de thermostaat op 30, 25 of 20 graden instel.
-Ik heb een huurhuis op de begane grond. Er is dubbelglas aan de voorzijde, maar de zijkant is de entree naar de bovenburen. Deze muur is erg koud.
@philip
-de kamer ligt op het zuiden, maar het probleem doet zich snachts voor. de radiator is prima in orde, de kamer krijg ik snel warm. het probleem zit hm vervolgens in de snelheid van het afkoelen.
-Ik heb nog niet gekeken naar mn gasverbruik, ik ga dit nu bij houden, echter ik heb geen vergelijking materiaal. Met vorige maand vergelijken heeft niet zoveel zin gezien het verschil in buiten temperatuur.

Volgens mij heeft mijn ketel een kortsluit circuit, ik heb namelijk nog geen storing gehad. Ligt het verspillen van het gas niet aan de grote van het kortsluit circuit? Zou het niet kunnen zijn dat als geen enkele radiator warm water vraagt dat de ketel dan gewoon niet aanspringt (ondanks dat de thermostaat de ketel wel een seintje geeft dat deze moet opwarmen??)

Ik heb er zelf even over nagedacht, mijn probleem doet zich alleen snachts voor. Dat moment wordt de slaapkamer immers gebruikt. In mijn vroegere situatie ging de thermostaat om 2200u van 20 graden naar 17 graden. In die periode daalt de temperatuur van de des betreffende slaapkamer naar 13 graden.
Wat ik zou kunnen doen is de thermostaat verplaatsen naar de probleem kamer, maar dan is het gevolg dat de rest van het huis veel te warm wordt. Daarbuiten wordt t overdag dan een gehannis, want overdag hoeft die slaapkamer niet zo nodig 20 graden te zijn terwijl ik dat wel in de woonkamer wil bewerkstelligen.

Maar ik denk dat de beste oplossing de volgende is, hopelijk zijn jullie het daar mee eens:
Overdag programmeer ik de knoppen naar 30 graden, en draai ik een volledige dag op mijn thermostaat die de opdracht krijgt t huis te verwarmen tot 20 graden. (oftewel alle radiatoren staan open). Na 2200 programmeer ik de knoppen op 17 graden, en programmeer ik mijn thermostaat ook naar 17 maar ook dat deze 3x per nacht aanslaat (dus naar 25 graden oid). Zo verspil ik m.i. het minst, en zorg ik ervoor dat de kamer van mijn dochter niet onder de 17 graden daalt.

Misschien hebben jullie nog extra input, bedankt iig voor het aangeven dat (mijn initiële oplossing) (het) een geldverslindende oplossing was.

gr

tijger1
door tijger1 - Nov 25, 2013 om 15:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan moet er toch iets geks in die kamer aan de hand zijn, dat de temperatuur daar zo sterk daalt. Zelfs met verwarming uit daalt bij mij de temperatuur in huis niet onder de 16 graden.

Maar dan nog, wat doet het er toe hoe koud het 's nachts is in een slaapkamer. Laat de thermostaat een uurtje voor opstaan aangaan.

hereistom
door hereistom - Nov 25, 2013 om 20:07
743 Antwoorden / 1 Vragen

Ik snap het probleem niet zo, u heeft het over een slaapkamer in de nacht die dan 13° wordt?
Dat is toch een prima temperatuur om te slapen?
Wij hebben de verwarming nooit aan op de slaapkamer of het moet flink vriezen, slapen doe je beter in een koele frisse kamer dan in een verwarmde kamer!
Als men 13° te koud vindt om te slapen moet je misschien een beter dekbed kopen i.p.v. de verwarming op te stoken, zou u een hoop geld schelen!

ph
door philip36 - Nov 25, 2013 om 23:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Als u de kamerthermostaat in de slaapkamer plaatst worden de andere kamers lijkt me niet te warm want die hebben allemaal een thermostatische kraan welke sluiten op de ingestelde temperatuur.
Als in theorie alle kranen dicht staan kan de CV-pomp het water niet meer rondpompen en gaat de ketel in storing.
Vandaar een kortsluit circuit.
Normaal wordt in de ruimte waar de thermostaat hangt gewone kranen geplaatst welke met de hand ingesteld worden.
De temperatuur van deze ruimte wordt dan geregeld door de kamerthermostaat.
In dat geval is een kortsluit circuit dus niet nodig.
Uw plan waarbij overdag de kamerthermostaat zijn werk doet is zo gek nog niet.
Ik weet niet hoe oud uw dochter is, anders zou een elektrische deken ook een oplossing kunnen zijn.
Deze kan natuurlijk bij het naar bed gaan uitgeschakeld worden.

Misschien dat u ook de mening wil horen van de echte CV vaklui?
In dat geval kunt u het probleem ook eens voorleggen op het forum van www.klusidee.nl
Onderaan de klusidee pagina kunt u onder categorie kiezen voor forum.

gu
door gus - Dec 6, 2013 om 14:07
6 Antwoorden / 0 Vragen

Een veel voorkomend probleem is dat de installatie niet of niet goed,is ingeregeld.Dit gebeurt met het voet ventiel aan de onderkant van de radiator.Als bijv.de radiator in de badkamer te ver open staat,kiest het cv water de weg van de minste weerstand en wordt deze bloedheet terwijl elders in de wonig de radiatoren koud blijven.
Dit kost onnodig veel energie en leverd een slecht komfort.Laat de installatie inregelen en verdien een besparing van zeker 10%.