la
door laptop Mar 5, 2008 om 10:54
Huishouden & energie

Vailiant

heb combi vailiant cv ketel(10 jaar oud) onlangs was de druk te laag dus viel hij uit. daarna heeft hij niet meer gewerkt. ik denk zelf lucht, maar heb alles al ontlucht,ook via de pijpen (iets oplossen en weer vastdraaien) thermostaat.ventilator etc is nagekeken. alleen vind ik het vreemd dat de dekschroef(voor de kenners) die voorop de pomp zit bij losdraaien geen water geeft! de pomp zelf draait wel! wie weet de oorzaak ik hoop niet dat iets met de elektronica te maken heeft!

417 2 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 5, 2008 om 11:26
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag lap,

Wat geeft de ketel voor foutcode?

Welke druk bedoelt u? In een HR-ketel wordt ook de druk van de afvoerventilator gemeten. Bij te weinig gasdruk werkt het ook niet.

Vermoedelijk waterdruk. Als de ketel op de begane grond staat en de drukmeter zich daar ook bevindt, is 1 bar het minimum. Staat de ketel op een verdieping of op zolder en wordt op de ketel de druk gemeten, kan 0,5 bar al voldoende zijn. Zelf heb ik nu 0,2 baar, gemeten op de ketel aan de muur op de 1-e verdieping en het werkt prima. Ik kan nog niet in beweging komen om bij te vullen, het werkt al jaren zo.

Om te bepalen of er niet teveel lucht in het circuit zit dient u de
ontluchtingsschroef in het hoogste punt van het circuit los te draaien,
totdat er een straaltje water uit komt. Soms is de ketel het hoogste
punt, daar zit ook een ontluchting op.

De dekschroef hoeft ook geen water te geven. Die zit voor afdichting als de afdichtring rond de rotoras gaat lekken.

Hardware ERror MAN.

poltol
door poltol - Mar 5, 2008 om 14:58
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Wat u nog wel kan proberen is het doorblazen van de diverse aansluitingen die ervoor moeten zorgen dat de diverse metingen goed werken. Ik heb me bij de vorige ketel, samen met een monteur, eens helemaal mottig gezocht. Kregen de ketel niet aan de praat. Aansluitingen los gemaakt en doorgeblazen, plop een stofpropje, uit de onderdrukmeting van de ventilator. En, yes, werkte weer als een echte ketel. Het gaat hier om millibar metingen dus één stof propje en de zaak is van slag.

Succes, poltol