li
door lies222 Nov 3, 2005 om 22:22
Huishouden & energie

Verlichting ruilen? Ho maar!

Afgelopen zaterdag hebben wij een lamp bij de Trendhopper Breda gekocht. Voordat we daadwerkelijk tot de verkoop overgingen hebben wij gevraagd of het artikel geruild mag worden. Na het afrekenen hebben wij hier nogmaals om gevraagd. Ruilen was mogelijk, mits in de originele verpakking.

Thuis aangekomen bleek de aangeschafte verlichting niet te passen. Ik ging naar de Trendhopper Gouda, maar zij konden het artikel niet terugnemen, omdat het een franchiseonderneming is.

Daarop contact opgenomen met de Trendhopper Breda. Een afgeprijsd artikel kan niet retour worden genomen, kreeg ik te horen. Voor foutieve communcatie van collega's kan de Trendhopper niet aansprakelijk worden gesteld. Het staat tenslotte toch op de kassabon?? Tsja, die krijg je pas na het afrekenen....

Daarna om de bedrijfsleider gevraagd en ten slotte om diens leidinggevende.

Het moet gezegd worden: de Trendhopper Breda houdt zich aan de afspraak om terug te bellen (en snel ook!), maar van een oplossingsgerichte houding was geen sprake. Ik kan de lamp terugbrengen, wat een grote tegemoetkoming is, maar ik krijg geen contanten terug. Ik ben dus verplicht om voor 100 euri iets uit te zoeken, waar ik eigenlijk helemaal geen behoefte aan heb. Of ik blijf met een lamp zitten, die niet past.... Bovendien kon mijn gesprekspartner er niet bij dat zijn collega's mij onjuiste of geen informatie zou hebben gegeven, ze werken tenslotte al 8 jaar zo!

Ik wil mijn geld terug. Ik vind dat de Trendhopper had moeten aangeven dat artikelen geruild mogen worden, maar dat er geen geld teruggegeven wordt. Dan had het mijn eigen keuze geweest. Nu ging ik ervan uit dat ik de verlichting kon ruilen en mijn geld zou terugkrijgen. Oke, het stond op de kassabon, maar ja die kreeg ik pas achteraf, toen ik al afgerekend had....

Wat kan ik doen om alsnog mijn geld terug te krijgen=

Mag je accepteren dat de verkoper je als `leugenaar` uitmaakt=

Ben benieuwd naar de reacties!

Annelies

3482 6 Rapporteer

hutch
door hutch - Nov 3, 2005 om 22:55
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Hallo Annelies,

"gevraagd of het artikel geruild mag worden..... Ruilen was mogelijk"

Trendhopper heeft zich aan zijn woord gehouden, weliswaar met moeite (de wijze waarop is ook niet netjes), maar toch.... Ruilen houdt in dat je die ene lamp terug brengt en een andere weer terug krijgt (zelfde prijs). In deze vind ik ook, dat je geen recht heb op terug gave van het geld. Dit is niet afgesproken; afgesproken is: ruilen. En Trendhopper hoeft niet aan te geven, dat zij geen geld terug geven. Maar kun je voor die 100 euro dan helemaal niets anders vinden??

Dat een verkoper jou voor leugenaar uitmaakt (zal mogelijk wel indirect zijn) getuigt niet van enige beleefdheid.

Ik zou zeggen, probeer toch een mooie (en juiste) lamp te vinden voor die 100 euro (of misschien iets anders).

Succes, Hutch

brynnar
door brynnar - Nov 4, 2005 om 08:16
1782 Antwoorden / 27 Vragen

Beste Lies,

Uiteindelijk biedt Trendhopper datgene wat zij beloofden. U kunt het product ruilen. Echter geld teruggeven is iets heel anders dan ruilen. Tot mijn spijt moet ik u mededelen, dat in een winkel zimpelweg geldt Koop=Koop. Tenzij het product een defect heeft of niet functioneert, zoals de bedoeling is, kan de koop niet ontbonden worden. Ik neem aan dat de lamp verder technisch in orde is.

Trendhopper is geenszins verplicht u tegemoet te komen en zeker niet om geld terug te geven. Dat zij u de mogelijkheid te bieden te ruilen is pure service en coulance van Trendhopper.

Zie voor meer informatie: Het Juridisch Loket.

Het spijt me dat ik geen beter nieuws voor u heb.

Brynnar

brynnar
door brynnar - Nov 4, 2005 om 08:17
1782 Antwoorden / 27 Vragen

zimpelweg = simpelweg

wu
door wubb - Nov 4, 2005 om 17:54
2 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk dat Trendhopper zich na enig zeuren aan zijn woord heeft gehouden. Geld terug is geen ruilen en is wettelijk niet verplicht. Maar waarom gaat u toch naar dit soort winkels toe? Is er geen speciaalzaak bij u in de beurt te vinden. Betere uitleg, geen beledingingen en toch ook een goed assortiment. En alle waar voor zijn geld!  Als we nu eens allemaal weer naar de vakspecialist en zelfstandige winkels gaan krijgt u allemaal een beteren services en zijn de consumenten programmas leuker om naar te kijken. Dit soort waardeloze (francise) zaken zullen u nooit de services geven die een goede speciaalzaak wel kan en wil geven.

Succes met het uitzoeken van weer zo'n mooie lamp! Dan kunt u over een paar jaar weer een kopen en groeit onze afvalberg verder.

zadinia
door zadinia - Nov 12, 2005 om 00:23
77 Antwoorden / 25 Vragen

Simpele oplossing misschien? Je koopt iets voor die bon van 100 euro waarvan je zeker weet dat je het kunt terugbrengen voor geld terug (als Trendhopper die mogelijkheid biedt). Je laat dit voor de zekerheid op de bon zetten met naam en handtekening van de kassamedewerk(st)er. Daarna breng je het artikel terug en zo heb je je geld (via een nare omweg) toch weer terug.

Laat je het ons weten?
Zadinia

polletje
door polletje - Nov 12, 2005 om 01:10
14 Antwoorden / 0 Vragen

lies222,

Het moet je toch bekend zijn dat bij de meeste zaken afgeprijsde artikelen eventueel wel geruild, dat heb je nagevraagd, mogen worden maar dat er meestal geen geld teruggegeven wordt?

Trendhopper maakt hierop kennelijk geen uitzondering.Ik denk dat dit toch ook wel je eigen verantwoordelijkheid is.

Bovendien kun je in deze zaak ws. in de toekomst wellicht nog wel iets vinden op het gebied van woninginrichting, 100 Euro is veel maar tegenwoordig..???

Ik begrijp je probleem, maar als consument kan je niet alles op een winkelier afschuiven.

Zijn we dan zelf nergens meer verantwoordelijk voor..??

Doe me een lol, laten we zelf blijven nadenken...!

Je koos zelf om deze verlichting te kopen, in hoeverre heb je je erop georienteerd en van tevoren bedacht wat passend was...?

Zadina, je kan alles proberen hoor, maar eh.....!!!