an
door annac Sep 1, 2009 om 20:43
Huishouden & energie

Verstandig om nu een 2jarig contract te nemen?

Mijn vraag is: is het verstandig nu een 2jarig contract te nemen bij je energieleveraar?

Aangezien de prijzen nu laag zijn?

graag een duidelijk antwoord,

vriendelijke groet

Annac

806 23 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 1, 2009 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

NEE

groetjes ,labswans ( duidelijker kan niet lijkt mij :)) )

ve
door verwijderd - Sep 1, 2009 om 20:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag annac,

Het is en blijft onverstandig om een langdurig contract met een energieleverancier af te sluiten. Met veel geluk sleep je er een voordeel uit van hooguit 10 euro op jaarbasis, maar waarschijnlijker is, dat je meer gaat betalen dan bij een variabele prijs. Het gaat de energieboeren uitsluitend om het afsluiten van langdurige kontrakten. Maar ze zijn niet gek en hanteren een prijsstelling, waarmee ze zo veel mogelijk winst kunnen maken. Het zijn namelijk sinds de liberalisering gewone commerciële bedrijven met aandeelhouders en vette salarissen voor het management. In de volksmond heten ze dan ook wel de moderne graaiers.

Met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 11:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo

Het beste kunt u uw energieleverancier bellen dat u op de goedkoopste site een actie gezien heeft van u leverancier van een jaar,en dat u die wilt, en dat u anders overstapt naar een ander, bijna altijd word hier op ingegaan, dat is althans mijn ervaring in deze.

Vaste klanten die niks doen of langjarige contrachten aan gaan, betalen in mijn opinie de hoofdprijs.

Succes er mee.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 12:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet doen!

Mijn ervaring is dat je hoger instapt dan dat de huidige tarieven zijn. Switchen, is tijdens de looptijd van het contract een probleem en kost vaak geld.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 13:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lekker genuanceerd weer mensen.... NOT.

Alleen maar zeggen "niet doen" of beweren dat energieleveranciers per definitie graaiers zijn of dat je voor een contract altijd meer betaalt.

Dan maar even mijn leverancier, Nuon, als voorbeeld.

Op dit moment betaal ik (volgens de huidige variabele tarieven) ong. 25 cent per KWh voor groenstroom. Terwijl ze nu een aanbieding hebben voor een jaar lang vaste prijs natuurstroom van 22 cent per Kwh. Zelfs met mijn volgens mij nieteens al te hoge verbruik van 2300 Kwh per jaar scheelt dat toch behoorlijk!!!

Ga nou alsjeblieft dus niet zomaar dingen roepen die je niet met feiten kan onderbouwen.

Aan Annac: Kijk goed naar wat je nu betaalt per Kwh en vooral welke energiesoort je nu afneemt (grijs, groen of zelfs natuur, bij 'normale' tarieven in prijs oplopend). Kijk welke energiesoort de "aanbieding" betreft die je hebt gekregen en wat daar de prijs per Kwh van is en voor hoe lang.

Als je dit voor 1 jaar doet en de nieuwe prijs per Kwh is lager dan wat je nu betaalt, dan zit je waarschijnlijk redelijk safe. Tenzij de komende tariefwijziging van variabel lager zou worden dan dat, maar dat is het spelletje :). En je moet oppassen wat je na 1 jaar (of whatever contractsduur) je weer gaat betalen... als de tarieven dan veel hoger zijn dan nu, maak je een behoorlijke sprong :).

En tussendoor switchen en dat je dan vet moet betalen.... Dat lijkt me nou net 1 van de kenmerken van een contract: Beide partijen hebben zich eraan te houden. In geval van energie is de afkoopsom alleen wat duur (meestal met terugwerkende kracht alsnog het dan geldende tarief betalen). Maar dat kan je in de voorwaarden lezen!

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 13:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

nee niet doen dat is heel erg onverstandig , ik stap ieder jaar over naar de goedkoopste energie leveransier via www.energieprijzen.nl . daar kan je zien wie de goedkoopste is

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 14:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee vlgs mij niet kijk bij onderstaande link wat de energiemaatschappijen doen. en tevens je aandacht voor united cunsummers als je echt goedkoop wilt zijn

http://www.unitedconsumers.com/link.asp?m=&c=framesetindex.html&ct=w&s=0&p=1

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

kan jij die nota's -  jaarafrekeningen dan lezen en snappen? het komt bij mij over alsof dat met opzet zo is opgesteld dat je er niet uitkomt als leek

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Aan labren:

Waarom zou het per definitie onverstandig zijn?

Als de vraagsteller vna te voren accepteert dat hij/zij 2 jaar lang aan het tarief vast zit waar hij/zij nu voor tekent, is er toch niks onverstandigs aan? Dat je na een jaar waarschijnlijk naar een voordeliger aanbieding over kan staat buiten kijf (tenzij de olieprijzen explosief stijgen), maar dat is de keuze die je vooraf zelf maakt.

U stapt zelf ieder jaar over naar de voordeligste aanbieder: Erg verstandig! Maar bedenk wel dat de meest van die aanbiedingen waarschijnlijk ook op een actie van 1 jaar gebaseerd zijn. Zolang je het ieder jaar netjes doet, naar aanbiedingen kijken, is hier niets mis mee. Maar je kan du sook zelf besluiten dit iedere 2 jaar te doen als je die zekerheid wil (of verwacht dat de prijzen de komende tijd explosief gaan stijgen).

Natuurlijk willen energie aanbieders contracten met je afsluiten, hiermee zijn ze namelijk zeker dat je voor een bepaalde tijd klant bij ze zal blijven. Maar daarom sluit u toch ook een contract af met uw werkgever? Of niet?

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

kun je ook nog normaal reaferen

c

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 15:11
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

labswans klopt helemaal die naam je kunt namelijk niet normaal reageren.

fe

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 15:12
0 Antwoorden / 0 Vragen
ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag hennie,

Het is wel de bedoeling om in het venster eerst even jouw bericht te schrijven en het daarna pas te verzenden/plaatsen (in die volgorde dus).

Sukses en groeten, ReadAC.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 15:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

we willen toch besparen op de energie rekening, bij een 2 jarig contract betaal je nog te veel dus is het niet verstandig als je wilt besparen om een 2 jarig cotract af te sluiten en wat betreft mijn werk gever ik heb geen contract met hem want dat is heel erg onvoordelig voor mij, ik verdien meer geld zonder contract, dus het is niet altijd verstandig om een contract aan te gaan.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat hangt van je stroom- en gasleverancier af. Veronderstel je al goedkoop te zitten en dan moet je niet alleen afgaan op Maurice de Hond, maar ook eens kijken op Energie Direct, dan lijkt het raadzaam om bij deze laatste een meerjarig contract af te sluiten. Zelf heb ik daar een 3 (!) jarig contract afgesloten, want m.i. zitten we op een tariefsdieptepunt en kunnen die alleen nog maar omhoog.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 16:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helemaal met READ eens.
Zeer goed verwoord.
Als ze je dood gooien met reclame voor een 2 jarig contract PAS DAN OP.
Dat is dan echt niet dat ze dit voor ons voordeel doen, maar ENKEL EN ALLEEN maar om de  TOP.... (asociale grote graaiers)  aan een abnormaal hoog salaris te helpen.

Ik hoop (misschien tegen beterweten in) dat meer mensen dit gaan inzien.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik lees dat er gesproken wordt over : gewone, groene, of zelf natuurstroom. Bedenk echter als je kiest voor de laatste twee soorten weet je nooit wat je binnen krijgt. Wat je wel weet is dat de leverancier subsidie krijgt voor elke KWH die zij "groen" verkopen

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 17:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

read heeft gelijk. ik ben uren en uren bezig geweest om alle prijzen te ontrafelen .ga er maar aan staan. netbeheer ex btw .elec dag /nacht en midden tarief. milieu belasting .gas idem . dan nog korting berekenen. of eenmalige korting(pas na 1 jaar ) ik blijf zitten waar ik zit. inderdaad scheelt het 1 tientje.
ik zit en blijf bij greenchoice! omdat zij als 1e al jaren het leveranciers model handhaven! dus dat je zelf en het maandtarief kunt vaststellen(bandbreedte ivm verbruik) en de meterstanden zelf na opname op de site kunt opgeven!zodat je niet afhankelijk bent van de netbeheerder(duurt 1 maand soms) zodat alle maand betalingen worden meegenomen.en er niet 1 maand niet wordt meegeteld!

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 17:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

mij is gebleken dat je ook kunt "handje klappen" onderhandelen dus bij leveranciers; gelukt bij Dong voor gas met de boodschap "ik blijf bij jullie als" en een 3-jarig nog niet verlopen contract is omgezet in een nieuw 3-jarig contract voor een redelijke prijs !

ve
door verwijderd - Sep 2, 2009 om 18:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

Graag wil ik hier even nog aan toevoegen. Als je van energieleverancier wilt wisselen naar een zogenaamde goedkopere, laten ze dan evenschrijftellijk in het contract zetten dat er geen bij komende kosten bij komen bij storingingen en waarom ? Omdat er energiebedrijven zijn die zelf niets mogen komen doen, omdat het energienetwerk van hun is en dat je dan voorrijkosten gaat betalen aan die gene van wie de leidingen zijn, plus de reparatie kosten en ben je vele malen duurder uit dan waar je nu zit

ve
door verwijderd - Sep 3, 2009 om 09:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Annac

Ook ik ben van mening dat het niet verstandig is om zo'n contract af te sluiten, want wat gebeurt er na dat 2 jarig contract. Misschien schrik je er  dan behoorlijk van wat je dan aan energie kosten moet betalen omdat de prijzen dan waarschijnlijk weer fors gestegen zijn. Ik doe het zelf zeer zeker niet.

Groetjes Shadowman

ve
door verwijderd - Sep 3, 2009 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Shadowman, ik volg je redenatie maar dit is natuurlijk wel een beetje de omgekeerde wereld he......

Je sluit maar geen contract voor vast af, want over 2 jaar schrik je van de gestegen prijzen..... als je het niet doet, dan schrik je toch ook bij iedere prijsverhoging? Alleen gaat het dan wat geleidelijker. Echter, wat je je niet beseft is dat je bij wel een contract afsluiten dus 2 jaar hebt kunnen profiteren van een fikse korting zonder verhogingen.

En zet die 2 jaar alvast in een agenda... en zorg dat je na 2 jaar gewoon weer op een aanbieding in gaat.

Maar nogmaals... het is een keuze die je weloverwogen moet maken..... er is in deze niet een pasklaar advies te geven waarbij je stellig kan beweren dat hij/zij het wel of niet moet doen.