ja
door jankruiver Sep 19, 2006 om 22:59
Huishouden & energie

Vervolg grijsstopsel 2

Beste Technico
De bouwvloer is van hout dus geen beton.
Op deze houtenvloer is 12m/m spaanplaat geschroefd, daarop is de nieuwe
houten vloer volgelijmd en genageld.
Het is massief rustiek eiken hout van 20m/m dikte
De eiken delen zijn 17,5 cm breed, rondom micron velin.
Het is bij een bedrijf gekocht aangesloten bij CWB.
Hun eerste reactie is dat de luchtvochtig de oorzaak is ,
60% in de kamer en 82% in kruipruimte is te hoog, het moet 50% worden.
Graag nog een reactie
Jan

1417 13 Rapporteer

tonnieboy
door tonnieboy - Sep 20, 2006 om 00:39
1094 Antwoorden / 2 Vragen

Zie mijn reactie bij uw eerste vervolgvraag. Het schotelen is een echt probleem en onherstelbaar. Duidelijke vochtschade dus.
Uw eerste vraag over het stoppen van de knoesten begrijp ik echter nog steeds niet, omdat een rustieke vloer altijd vol met knoesten zit.

te
door technico - Sep 20, 2006 om 21:24
7 Antwoorden / 5 Vragen

OK, Nu begriijp ik hoe de constructie is bij u thuis. Indien er een bestaande houten vloer aanwezig is, zijn er in de regel 2 hoofdwijzen van leggen.

  1. Er wordt eerst 10/12 mm spaanplaat geplaatst, die dan meestal een afmeting van ca. 60 x 120 cm hebben, in combinatie met een vochtwerende / dampopen folie. met het liefst een een dikte van 200Mu. Hierover worden de planken aan de onderzijde vol verlijmd en (blind) vernageld.

  2. Er wordt een 3/6 mm egaliserende foamlaag geplaatst, in combinatie met een folie zoals in 1). hierover worden de planken alleen blind vernageld.

Het is dus inderdaad de vraag of er hier een vochtwerende laag is geplaatst. Wat het bedrijf kan doen is een meting verrichten waarmee zowel de oppervlakte, kern en onderkant gemeten worden. Dit zal gaan met een zogenoemde electrodes, welke in uw vloer geslagen worden! Je zult dus in overleg moeten bepalen waar je dit doet! Dit geeft echter het beste beeld  welk vochtprobleem dit veroorzaakt, en daarmee in hoeverre de parketeeur aansprakelijk is.

@tonnieboy

Bij de aanschaf van rustieke vloeren heb je de keuze tussen

  1. Ongestopt

  2. Ongeschuurd

  3. Geschuurd

  4. Gestopt en geschuurd

Het stopsel is het meest in kleur gelijk als je hetzelfde hout uit de partij schuurt en met dit schuurstof en voegenkit het stopsel maakt. Dit is commercieel niet betaalbaar, daarvoor worden kant en klare stopsel gemaakt in, Jawel - diverse kleuren

Nico, parketadviseur, bedrijf X

akkefiet
door akkefiet - Sep 22, 2006 om 12:31
1075 Antwoorden / 10 Vragen

In een vorige reacie op dit onderwerp wist ik niet dat de vloer verlijmd was, maar.....

De r.l. waarden van kruipruimte en kamer zijn heel normaal!!
De GGD vindt een r.l. in de kamer van 40-60% wenselijk terwijl in de praktijk vooral hogere hogere waarden gemeten worden. Met de r.l. in de kamer is dus echt niets mis.

Wat de kruipruimte betreft: Volgende citaat komt uit
http://www.student.tue.nl/m/e.c.m.v.oeffelen/images/BWE%20Valkenswaard.pdf#search=%22luchtvochtigheid%20kruipruimte%22

Het blijkt dat de relatieve vochtigheid in de kruipruimte tussen de 90 en 100% ligt ........ Voor een
kruipruimte is deze relatieve luchtvochtigheid niet extreem hoog.

Laat staan 82%

In elk geval is de reactie van van het bedrijf dat de luchtvochtigheid de oorzaak zou zijn volkomen onzin!

Vrgr. AF

akkefiet
door akkefiet - Sep 22, 2006 om 13:21
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Nog even deze:

http://www.tauw.info/Corporate/content/adviesgebieden/water,_natuur_en_stad/artikel_stedelijke.htm
Maar wat is de relatieve luchtvochtigheid in de droge kruipruimte? Ook deze is 90 à 95%. Er is maar weinig water nodig om de luchtvochtigheid zo hoog te krijgen en dat blijkt altijd wel voorhanden te zijn

82% is dus eigenlijk erg laag

Het bedrijf probeert onder de garantie uit te komen met volslagen flauwekul.

Zijn er experts hier die weten hoe je dit kan aanpakken (geschillencommissie ofzo) ?

te
door technico - Sep 22, 2006 om 23:42
7 Antwoorden / 5 Vragen

Hoezo de PLANK mis slaan? Ik ben verbijsterd. Met dergelijke reactie ee de veelvoud ervan, met niet relevante inhoud en of herhaling. Niet echt om sterretjes mee te vedienen.

akkefiet
door akkefiet - Sep 23, 2006 om 00:41
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Dat vind U netjes? Mensen met een andere mening in discrediet brengen? Dat u uw parket branche probeert te beschermen vind ik begrijpelijk maar dat hoeft niet op deze manier.

Overigens heb ik bijna 10 jaar in de bouwsector gewerkt en weet dus echt wel waarover ik het heb.
Hoezo de plank misslaan?

De vrijwilligers hier proberen op te komen voor de rechten van de consument en dat die rechten in dit geval met voeten getreden worden staat voor mij als een paal boven water.

Vraag ik me af in welke hoedanigheid en met welke intenties u op deze site opereert. Lijkt me in elk geval bepaald niet onafhankelijk.

te
door technico - Sep 23, 2006 om 15:12
7 Antwoorden / 5 Vragen

Ik ben nu reeds 12 jaar actief op het gebied laminaat,parket en planken. Ik ben jongsleden juist lid geworden van deze site omdat ik aleen maar meningen zag en geen antwoorden op basis van kennis. Juist deze kennis zal een klant sterker laten staan in het dispuut met het bedrijf. Ik zal nooit direct op 1 vraag gebasserd ervan uit gaan dat deze consument in zijn recht staat, en zal mijn conclusies basseren na een beantwoorde wedervraag zoals deze thread is begonnen. Ik heb vele mensen met een dergelijk probleem zien vallen voor de geschillencommissie.....

akkefiet
door akkefiet - Sep 23, 2006 om 16:15
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Beste Technico,

Inderdaad was ik wat al te vel in mijn bewoordingen gisteravond.
Dat was niet netjes van mijn kant.
En uw vakkennis is hier uiteraard van harte welkom.

Vrgr. AF

ja
door jankruiver - Sep 24, 2006 om 21:04
1 Antwoorden / 3 Vragen

Beste Technico en Akkefiet
Inderdaad er is geen vochtwerende folie geplaatst.
Vooraf is wel gekeken maar niet gemeten.
Vooraf gebeld waar het hout blijft voor acclamatisatie in de huiskamer, menig dz-zaak adviseerd dit, is niet nodig het hout is voldoende geconditioneerd
Achteraf wordt nu van alles gemeten vooral de luchtvochtigheid in de kamer alsmede in de kruipruimte.
Eerste reactie verkoper in winkel nadat ik het probleem had gemeld:
het is veel te droog bij u, we komen bij u kijken.
Reactie bij mijn thuis door vloerenman het is nat 68% relatief moet naar 50% , meer ventileren. Er staat bij ons altijd een raampje open en veelal de staan de deuren open, in het plavond zit een ontluchtingskanaal met afzuigventilator.
Maar hoe krijg je de lucht in de kamer op 50% als het buiten veelal 70% is?
Op mijn vraag van kan het hout niet de oorzaak zijn, nee het hout is 1000x behandeld en is op 50% vocht.
Als het in de kruipruimte ca 85% is, wordt opgenomen door de houten vloer via spaanplaat aan de onderkant eikenvloer = 50%  = 35% meer vocht en gaat uitzetten, onderkant veel meer dan de bovenkant, want deze heeft te maken met ca 65%. Volgens mij als leek krijg ook schotelvorming aan de bovenkant.Volgens mijn opinie komt het omhoog komen van de vloer op plaatsen waar het slecht geniet is of helemaal niet. Dit heb ik geconstateerd bij de convecterput en het luik voor de kruipruimte.
Is het vollijmen ook vochtwerend?
Er zitten ventilatiegaten van buiten via spouw naar kruipruimte.
Morgen 25-09 laat ik 4x renovatieventilatie pijpen met roosterplaatsen
welke direkt de kruipruimte verbind met de buitenlucht.
Wat vinden de experts van de genoemde punten?
Jan

te
door technico - Sep 25, 2006 om 17:41
7 Antwoorden / 5 Vragen

Zand erover en doorgaan zal ik maar zeggen...

te
door technico - Sep 25, 2006 om 19:02
7 Antwoorden / 5 Vragen

De ideale omgeving voor parket is ca. 18 tot 20 graden celcius en een luchtvochtigheid tussen de 55 en 65 %. Is is zelden dat in deze situatie een vloer gelegd kan worden, laat staan dit te behouden.

Goed teruggedroogd eikenhout dient een vochtpercentage van ca. 12% te hebben! Ik weet zelf nog niet eens zeker of je wel 50% vocht kunt meten in een geplaatste houten vloer, maar ik zou zeggen dat dat niet kan.

Het is pas sinds de zomer dat er bij ons gepraat wordt over de verkoop van luchtontvochtigers, deze moeten dan de hele zomer aan staan. s'winters moet dan een luchtbevochtiger geplaatst worden om het juist weer iets vochtiger te houden.

Volverlijmen werkt wel vochtwerend maar bij bij verlijming op beton zit er een ljmlaag tussen spaanplaat/beton en tussen spaanplaat/hout.

Hoe dan ook, het probleem onstaat door vocht en bij goed vakmanschap kan dit probleem zeker niet binnen 3-4 jaar voorkomen. Daarom: WANNEER IS DE VLOER GELEGD?

De vraag over de ventilatieroosters kan akkefiet beter beantwoorden.

Dan nog iets: Heeft deze man echt gezegd dat het hout 1000x behandeld is? Dat klopt natuurlijk niet.

akkefiet
door akkefiet - Sep 25, 2006 om 20:42
1075 Antwoorden / 10 Vragen

Oke :)

Heb ik de vraag waarom u tot het besluit bent gekomen om renovatiekokers aan te brengen.
Dezen worden in bepaalde omstandigheden geplaatst, bijvoorbeeld als de spouw is na-geisoleerd waardoor de ventilatie via de bestaande roosters of stootvoegen niet meer werkt of als aangetoond is dat de ventilatie onvoldoende is.

Bij (natuurlijke) ventilatie van de woning zelf zal uiteraard ook vocht binnenkomen. Dit hoeft niet te betekenen dat de relatieve luchtvochtigheid dan echt stijgt.
Als de temperatuur in de woning hoger is dan de buitentemperatuur zal de r.l. dan (normaal gesproken) hooguit  licht stijgen. Warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude lucht.
Ook daarom is een kamertemperatuur van circa 20 graden aan te bevelen