maki
door maki May 23, 2007 om 21:49
Huishouden & energie

Voorkomen van wateroverlast

hallo mensen,

graag zou ik willen weten wat ik kan doen ter voorkoming van wateroverlast in huis. laatst viel er een hoosbui naar beneden die misschien 10 min. duurde. de gootsteen begon te borrelen en de wc spatte water omhoog. niet zo erg, maar stel dat die hoosbui 2 of 3 keer zolang duurt, (wat ons toch steeds meer te wachten staat) wat zal er dan gebeuren? ik zou graag willen voorkomen, dat het water bij mij in de kamer naar binnen stroomt, hoe zou ik dat kunnen doen. er bestaan kleppen voor of zoiets. weet iemand hier meer van?  ik ben er wel tegen verzekerd, maar voorkom het liever als dat zou kunnen.         groetjes  en alvast hartelijk dank

11827 11 Rapporteer

ja
door japiepee - May 23, 2007 om 22:13
19 Antwoorden / 5 Vragen

Hebt u als enige hier last van of buren eveneens? Kan de riolering verstopt zijn of te oud, en dus aan vervanging toe? Woont u op straatniveau of in een flat? In een etagewoning, gebouw met plat dak, merk je al gauw wat geborrel en in closetpot wat golven. Plaatsing van kleppen lijkt mij pas aan de orde als eerst de oorzaak is gevonden en zo goed mogelijk verholpen.

Succes!

Japiepee

mi
door miraltje - May 23, 2007 om 22:24
462 Antwoorden / 0 Vragen

Er bestaan keerkleppen voor  de riolering.

fabricant viega heeft verschillende types in haar assortiment

Deze kleppen zijn zijn niet goedkoop,dat geldt overigens ook voor het onderhoud ervan.

het onderhoud wat beslist noodzakelijk is kan dan nog wel eens aardig in de papieren lopen omdat de klep in de grond komt te liggen.

De kans op verstopping neemt bij geen of slecht onderhoud juist toe doordat de klep zijn werk niet kan doen

Zo zal de klep gereinigd/gecontroleerd moeten worden na elke hevige hoosbui, omdat anders de goede werking van de klep niet kan worden gewaarborgt.

En dan zit je gelijk bij een heikel punt, wat wordt verstaan onder een hevige hoosbui?

Nog iets om bij stil te staan wie graaft elke de klep op voor het onderhoud,controle en reiniging.

maw bezint eer ge begint.

maki
door maki - May 23, 2007 om 22:24
8 Antwoorden / 21 Vragen

hallo japiepee

ik woon hier al bijna 20 jaar en heb dit nooit eerder meegemaakt, de wijk waarin ik woon is ongeveer 25 jaar oud. ik woon in een huis met 'n tuin en het is een huurhuis. misschien dat ik met deze vraag ook bij de verhuurder terecht kan. en denk dat de schade dan wel op hun te verhalen is of gemeente, die moet zorgen voor een voldoende water afvoer, maarja wat is tegenwoordig voldoende. maar ik zou dit alles het liefst voorkomen. hoe meer je kunt voorkomen des te minder rotzooi, en stijgen de verzekeringspremie's niet zo veel....toch?

tonnieboy
door tonnieboy - May 24, 2007 om 07:09
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De verhuurder gewoon bellen en de klacht melden, zodat zij daarop hun maatregelen kunnen treffen. Ontstoppingsbedrijf kan de huisaansluiting vanaf toilet tot aan gemeente hoofdriool reinigen. Tevens kunnen ze met een camera de pijp inspecteren om na te gaan of er sprake is van een verzakking of een breuk en eventueel binnengedrongen boomwortels. De verhuurder is verplicht om dit in elk geval op een deugdelijke wijze te laten onderzoeken en herstellen.
Een keerklep is niet aan te raden. Beter is het eventueel voor eigen rekening een zogenaamde drukontlasting te laten maken in de voortuin om eventuele wateroverlast bij problemen met de afvoer van water in de woning te voorkomen.

ja
door japiepee - May 24, 2007 om 19:22
19 Antwoorden / 5 Vragen

Ben het eens met Miraltja en Tonnieboy: niet zelf kosten maken, maar eerst naar de verhuurder. Maar hoe zit dat bij de buren? Als die geen overlast hebben en het probleem zich pas recentelijk manifesteert, moet er iets mis zijn met de eigen afvoer tot gemeentelijk hoofdriool en hebt u of een gezinslid misschien zelf een gedeeltelijke verstopping veroorzaakt. Bij "eigen schuld" zou de verhuurder dan wel eens kosten in rekening kunnen brengen.

poltol
door poltol - May 25, 2007 om 14:26
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Beste Maki,

Controleer voordat u allerlei acties aanzet eerst eens de ontluchting van uw huisriolering. Bij hevige regenval stroomt er namelijk zoveel water via de goten het riool in dat overlopen een reeel probleem kan zijn. Bij oude huizen is de ontluchting van het huisriool vaak een ondergeschoven kindje. Het is of niet, of fout, uitgevoerd. Op uw huisaansluiting moet een ontluchting zitten die vrij, het liefst boven de dakgoot zijn lucht kwijt kan. Dus niet aan de regenpijp vast, maar vrij b.v. via een ontluchtings dakpan. Het kan ook zo zijn dat de regenval echt uitzonderlijk was en het hoofdriool nog vol met lucht zat. Uw huis kan dan niet afwateren en gaat blazen via alle openingen zoals wc en gootsteen. De gemeente kan dit oplossen door in de grote riooldeksels, in het midden van de straat, ook gaten met ontluchtings doppen te maken. Die doppen zitten uiteraard aan de binnenzijde van de deksel.

pe
door peart - May 25, 2007 om 16:01
1 Antwoorden / 0 Vragen

Beste maki

Maak je niet zo druk zaag gewoon onder in de hwa een sleufje en je bent overal vanaf laat via je huurder een keer je riool reinigen en opgelost R.R.S.

jftm
door jftm - May 25, 2007 om 22:14
182 Antwoorden / 5 Vragen

Water overlast voorkomen is erg moeilijk. Zelfs officiële instanties hebben er moeite mee. Ik zelf zeg altijd; als ik nog eens een keer een eigen huis laat bouwen dan zet ik het op een terp die nog boven NAP ligt. Maar goed...uw oplossing ligt denk ik meer in de nazorg.
Vraag uw tussenpersoon of verzekeraar zelf eens of u inderdaad verzekerd bent van water-overlast van "onderen". Waarschijnlijk is dat toch niet gedekt. In uw geval zou ik dan gaan voor de uitbreiding naar water-overlast in alle mogelijke vormen. De premie zal er niet echt veel hoger van worden. Van die zorg bent u dan af.

fr
door frikandel - May 25, 2007 om 22:36
1 Antwoorden / 0 Vragen

hallo,

toevallig zit ik met het zelfde probleem, en wat ik doe is de gemeente op de hoogte brengen van het gebubbel op welke dag en de tijd.

hun zijn namelijk na de diameter van het riool vergroot te hebben een onderzoek gestart, met wanneer de problemen zich  voordoen.bij ons heeft de hele rij (vrijstaande woningen) al jaren last er van en de buurman heeft al een keer een toiletoverstroming gehad.ik las ook dat er iemand met een oplossing kwam om de overdruk te ontlasten om een extra punt aan te brengen waar er lucht aangezogen kon worden in de voortuin....helaas, heeft niet geholpen bij ons.het zijn alleen maar hulpmiddelen om dingen te voorkomen, maar het neemt de oorzaak niet weg!

de enige oplossing is de overdruk, dus de overcapaciteit weg halen, en geen paardemiddeltjes gebruiken....en nog 1 advies, alle mailtjes (zwart op wit) uitdraaien en achter slot en grendel voor mocht er iets gebeuren. dat is wat wij doen als we de gemeente in kennis stellen van het gebubbel en mocht erwat gebeuren,...dan weet ik waar de rekening heen moet.

tonnieboy
door tonnieboy - May 26, 2007 om 18:30
1094 Antwoorden / 2 Vragen

De gemeente heeft geen taak bij huisaansluitingen. Vaak zijn meerdere woningen aangesloten op een centrale buis die weer aangesloten is op de hoofdriolering van de gemeente.
Drukontlasting op de huisaansluiting is een perfecte manier om het uitstromen van riool- en/of hemelwater in de woning te voorkomen. Dit water stroomt dan in de tuin en kan mogelijk worden doorgeleid naar de straatkolken in de straat.

ja
door japiepee - May 27, 2007 om 11:37
19 Antwoorden / 5 Vragen

Beste Maki,

U bent nu heel wat wijzer geworden, maar mij is nog steeds niet duidelijk of de ontstane overlast alleen bij u plaatshad of ook bij omwonenden, dus of het ligt aan het riool in de straat of aan uw eigen afvoer daarop of eigen (verstopte?) ontluchting. Navraag gedaan bij buren? En gebeurde het alleen na een hoosbui na een lange, hete, droge periode? Dan lijkt het een vrij normaal verschijnsel en nauwelijks reden voor ongerustheid. En anders (collectief?) kwestie voorleggen aan verhuurder, die - zo nodig - contact kan opnemen met gemeente.