lievepoes
door lievepoes Oct 19, 2010 om 11:09
Huishouden & energie

Vreemd gedrag

Sinds enige tijd heeft mijn kat (17 jaar oud) een vreemde gewoonte.
Regelmatig loopt hij naar de open haard en gaat daar aan de kunstblokken likken. Soms doet hij dit 3 keer per dag. De open haard wordt weinig gebruikt. Hij wordt gas gestookt en de blokken zijn van een soort "steen" Ze zijn heel licht van gewicht.Misschien lavasteen?
Graag zou ik willen weten wat kan er in de blokken zitten en heeft de kat misschien gebrek aan een mineraal of zo iets? De dierenarts kan mij geen antwoord geven.
Hartelijk voor uw antwoorden.
Lievepoes.

20753 10 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 19, 2010 om 14:01
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag lieve,

Het is meestal een tekort aan een mineraal (zout?). Of iets dat ze lekker vindt.

Voorstel: neem een proef en lik er zelf eens aan, misschien dat je dan weet waar het naar smaakt. Giftig zal het niet zijn, anders was het kleine lichaam wel ziek geworden en jij kunt er nóg beter tegen omdat jouw lichaamsvolume aanmerkelijk groter is dan poes.

Hardware ERror MAN.

na
door naataalie - Oct 19, 2010 om 14:21
129 Antwoorden / 20 Vragen

Ik heb geen openhaard, maar mijn kat doet dat ook met de buiten muren.
Zodra hij buitenkomt gaat hij de muur likken. Doet hij al jaren. Ik weet ook niet waarom, daar kan ik je niet mee helpen, maar mijn kat is inmiddels 11 jaar, dus kwaad kan het niet.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Oct 19, 2010 om 15:38
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ naataalie:

Uit metselsteen treedt, bij nat worden, salpeterzout. Een bouillonblokje zal ze dan ook wel lekker vinden. Daar zit natriumzout in.

H.

genius
door genius - Oct 19, 2010 om 16:06
886 Antwoorden / 4 Vragen

@hrdwerrorman,

Oei, wel uitkijken daar mee, poezen zijn heel blaas- en niergevoelig met zouten.
Dit even ter info.

Een collegiale groet,

G.

lievepoes
door lievepoes - Oct 27, 2010 om 18:54
5 Antwoorden / 6 Vragen

Beste Beantwoorders ,van mijn vraag over de vreemde handelwijze van mijn poes. Ik vermoed ook dat hij een mineraal of een zout mist en daarom aan de openhaardblokken likt. Wat het is weet ik niet. Misschien kom ik nog eens iemand tegen die verstand heeft van scheikunde en een proefje met een blok kan doen.
In ieder geval geef ik hem beslist geen zout of iets dergelijks, dat ik heel slecht voor katten. Ze hebben toch al vrij zwakke nieren.

toolboy
door toolboy - Oct 27, 2010 om 19:05
965 Antwoorden / 40 Vragen

katten beest 17 jaar oud.
U heeft dus erg goed voor dit beestje gezorgt .,mijn bewondering.
De laatste dagen/maanden van een kat vult deze zelf in .
Daar is niets aan te doen of te veranderen.

vrgr T

ro
door ron530 - Oct 27, 2010 om 19:18
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Het gaat bij katten vaak om de smaak niet direct een tekort, zo vindt de mijne het leuk om mijn haar te likken raar maar waar. Katten kun je maar beter niet begrijpen want dat gaat je niet lukken. Als er niets schadelijks over de stenen is gevallen gaat het vanzelf weer over. Kan maar zo aandachttrekkerij zijn, een gebrek aan voedingsstoffen echter niet.

mhofman
door mhofman - Oct 27, 2010 om 19:39
530 Antwoorden / 93 Vragen

Als je dierenarts al niet weet waarom hij/zij dit doet gewoon zo laten.

ch
door chef54 - Nov 5, 2010 om 18:15
30 Antwoorden / 2 Vragen

koop eens een liksteentje voor konijnen kijken wat ie doet

eenigma
door eenigma - Nov 5, 2010 om 20:05
252 Antwoorden / 14 Vragen

Net als mensen veranderd de voedingsbehoefte van het lichaam ook bij dieren als ze oud(er) worden, dit komt mede doordat het vermogen van smaak en geur wat minder wordt. Daardoor kan iets wat een bepaalde geur heeft ineens als smakelijk worden ervaren, ik neem aan dat er geen roetaanslag op de steentjes zit en ze dus "schoon" zijn waardoor jouw kat daar gerust aan kan likken zonder risico's voor zijn gezondheid. Het kan zijn dat zijn smaak cq trek in zout groter is doordat zijn smaak verminderd is en op veel steensoorten vind je zout. De reden waarom katten sommige mensen zo graag aflikken, de kat die dat anders nooit doet lebbert ineens wel een bezoeker helemaal af omdat die "lekker" zout is ;-)

Een van mijn katten likt graag aan een bepaalde krabpaal die heeft een sisal bekleding in de vorm van een geribbelde mat, de krabpaal met sisaltouw eromheen gewikkeld smaakt hem niet dus bij die doet hij dat niet. Niets zo (ver)wonderlijk als een poesebeest ;-)

lieve groetjes,
Enigma.

PS Als gezonde goed doorvoede honden steentjes of grint gaan eten duid dit overigens meestal wel op een tekort aan bijvoorbeeld kalk in de voeding.