in
door inter24 Jul 14, 2014 om 18:06
Huishouden & energie

Zachte brokken oude hond?

Ik heb een Yorkshire terrier van ruim 15 jaar. Inmiddels mist hij een aantal tanden en kiezen, dus harde brokken eten is moeilijk.

Zijn er ook "zachtere" brokken te koop?
Of moet ik hem nu alleen maar zacht voer geven?

23886 6 Rapporteer

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jul 14, 2014 om 18:18
330 Antwoorden / 15 Vragen

De meeste merken hondenvoer hebben een "senior" brok. Bijvoorbeeld Beneful. Laat u voorlichten bij een dierenspeciaalzaak.

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2014 om 19:58
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Mag geen reclame maken, kijkt u zelf eens naar Hill's hondenvoeding voor oudere honden met slecht gebit of lees dit. Tanden en kiezen missen is, net als bij de mens, grotere kans op hartproblemen; zou me er serieus in gaan verdiepen wat voor de hond het beste is. Uiteraard kan uw dierenarts u meer vertellen over de voeding. Te zachte is niet altijd beter.

Cookies
door Cookies - Jul 14, 2014 om 20:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hill's voeding helpt echt niet als de tanden en kiezen al verloren zijn. Het missen van tanden/kiezen geeft niet meer risico op hartproblemen. Wel ontstoken kiezen/tanden.

Ik zou overleggen met de dierenarts. Seniorenvoeding (brokken) is volgens mij niet zachter, maar heeft een andere samenstelling, meer gericht op de oude hond/kat.

Cookies
door Cookies - Jul 14, 2014 om 20:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan trouwens de brokken die hij eet wat zachter maken door er wat water over heen te doen.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 14, 2014 om 20:42
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het is het beste om de dierenarts om advies te vragen.
Als een hond z'n tanden kwijt raakt, zal de tandvleesrand verharden. Veel honden zijn dan prima in staat om zonder tanden toch nog brokken te eten. Ze kauwen de brokken dan stuk met de de verharde tandvleesrand. Of uw hond dit kan is even uitproberen. U kunt, zoals carola83 terecht zegt ook brokken weken met warm water, zodat ze zacht worden.

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2014 om 22:07
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Geef alleen een mening over...Probleem wat inter24 beschrijft heb ik, d.w.z. mijn hond ook gehad. De genoemde brokjes zijn al zachter; wil niet belerend overkomen; met nat voer zijn oude honden geneigd minder te drinken, wat niet de bedoeling is. Nat voer verzadigd uiteraard vlugger, belangrijk is ook dat er flink gedronken kan worden, althans, zoveel mogelijk. Missen van tanden en kiezen is al een indicatie op kans op ontstekingen.