ma
door martin2_1 Feb 15, 2015 om 18:29
Geldzaken & recht

10% afgelost op mijn hypotheek en opeens toch boete betalen over dat bedrag

Vorig jaar wilde ik aflossen op mijn hypotheek en mij was verzekerd van de helpdesk van het bedrijf dat de hypotheek beheerd dat ik 10% boetevrij kon aflossen.

Nog extra gecontroleerd bij mijn adviseur en ook deze zei dat ik 10% van mijn hypotheek boetevrij kon aflossen.

Ik heb vorig jaar de 10% van de hypotheek afgelost op mijn hypotheek en nu krijg ik na heel lang wachten een schrijven dat ik een belachelijk hoge boete moet betalen. Deze boete wordt ook nog een ingehouden op de aflossing.

Ik heb al bezwaar gemaakt maar wat kun je doen als ze voet bij stuk houden en kan je wat doen als ze via mail en telefoon gezegd hebben dat je 10% boetevrij kunt aflossen van je hypotheek en dat vervolgens aan hun laars lappen?

Martin

2022 13 Rapporteer

getty
door getty - Feb 15, 2015 om 18:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Heeft u de voorwaarden die bij uw hypotheek zitten goed bestudeerd, wat staat daar in, mag het wel of niet. Wat is de reden volgens de hypotheekverstrekker dat u nu een boete krijgt?

jr
door jrn5 - Feb 15, 2015 om 18:36
36 Antwoorden / 4 Vragen

Dit behoort duidelijk omschreven te zijn in de hypotheekakte.

Dit is bindend, over het algemeen 10 procent (per kalenderjaar!) van het oorspronkelijke hypotheekbedrag.

jantje7
door jantje7 - Feb 15, 2015 om 18:36
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Ga even met dit bericht langs uw adviseur. Hem heb je dik betaald bij het afsluiten van de hypotheek, dus laat hem dit oplossen.

ma
door martin2_1 - Feb 16, 2015 om 14:28
3 Antwoorden / 1 Vragen

De geldverstrekker heeft gereageert dat het is omdat ik al eerder dat kalenderjaar had aflost (maar dat was weer teruggestort).

Er is toch een vrijstelling van het kabinet dat je 10% mag aflossen van je hypotheek boetevrij maakt niet uit er in de hypotheekakte staat.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2015 om 15:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, het kabinet maakt niet uit wat er in uw hypotheekacte stast. En als u eerder afgelost hebt in dat jaar en dat is weer teruggestort, mag ik toch aannemen dat u navraag gedaan hebt waarom dat het geval was?

ma
door martin2_1 - Feb 16, 2015 om 19:05
3 Antwoorden / 1 Vragen

@getty Ja, ik dacht ook al zoiets. Mijn geldverstrekker moet wel zijn aangesloten bij die actie aangezien de helddesk van de geld verstrekker zei dan ik 10% boetevrij van mijn hypotheek mocht aflossen en niet lees uw contract na.

Als het goed is was het een fout van de geldverstrekker omdat ik al eerdat had afgelost en ze dit later hebben teruggestort. Die terugstorting die ze gedaan hebben hebben ze over het hoofd gezien.

getty
door getty - Feb 16, 2015 om 19:06
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=martin2 schreef op maandag 16 feb 2015, 14:28]De geldverstrekker heeft gereageert dat het is omdat ik al eerder dat kalenderjaar had aflost (maar dat was weer teruggestort).

Er is toch een vrijstelling van het kabinet dat je 10% mag aflossen van je hypotheek boetevrij maakt niet uit er in de hypotheekakte staat.

Veel hypotheekverstrekkers sloten aan vorig jaar bij de actie van de overheid dat er € 100000 geschonken mocht worden zonder belasting te hoeven betalen. Dit geldt mocht dan bij sommigen boetevrij in de hypotheek worden gestoken. Echter dit was geen recht en geen vanzelfsprekendheid. Als die van u er niet aan mee deed, houdt het op helaas.

tijger1
door tijger1 - Feb 16, 2015 om 19:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar die ton heeft toch helemaal niets te maken met die 10% aflossing? Er staat haast in elke hypotheekakte dat er een bepaald percentage mag worden afgelost.

Dus lees uw hypitheekakte na.

En waarom is die eerdere aflossing dan aan u teruggestort? Dat doen ze toch niet zomaar.

ma
door martin2_1 - Feb 17, 2015 om 00:15
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 16 feb 2015, 19:13]Maar die ton heeft toch helemaal niets te maken met die 10% aflossing? Er staat haast in elke hypotheekakte dat er een bepaald percentage mag worden afgelost.

Dus lees uw hypitheekakte na.

En waarom is die eerdere aflossing dan aan u teruggestort? Dat doen ze toch niet zomaar.

Nee, maar het zou wel raar zijn als ik niet 10% boetevrij mag aflossen van mijn hypotheek nadat zowel mijn adviseur als de helpdesk van de geldverstrekker hebben gezegd dat ik 10% boetevrij mag aflossen. Wat betreft de hypotheekakte het enigste wat daar in staat over aflossing is dat is de voorwaarden gelden bij de offerte. Bij de offerte wordt iets vermeld dat onder bepaalde omstandigheden een boete kan worden opgelegd en voor details wordt er verwezen naar de algemene voorwaarden. De algemene voorwaarden heb ik nooit ontvangen van mijn adviseur.

Ik ga wel de algemene voorwaarden opvragen bij de geldverstrekker maar vooralsnog lijkt het op een misverstand te berusten (gelukkig).

De aflossing was eerder vorig jaar en is op mijn verzoek terug gedraaid omdat het onduidelijk voor mij was of het wel verstandig was om af te lossen.

Uiteindelijk heb ik zelf een berekening gemaakt en besloten om toch af te lossen maar ben wel uitgegaan van dat ik 10% boetevrij kon aflossen.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2015 om 00:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er een mogelijkheid is tot aflossen, moet dat gewoon in uw hypotheekakte staan. Alle voorwaarden staan daarin, die krijgt u niet ernaast.

Telefonische toezeggingen zijn niet rekevant.

brainless
door brainless - Feb 17, 2015 om 11:12
324 Antwoorden / 0 Vragen

Maar die 10% is vaak - de maandelijkse aflossingen die je dat jaar doet (althans.. dat was bij ons wel het geval).

Stel je hebt nog een hypotheek van 100.000 en wil 10% boetevrij aflossen, dan is dan geen 10.000 in 1 x, maar 10.000 minus je standaard aflossing.
Je lost bv elke maand 200 af, dan is dat 2400 per jaar. Dus mag je dat jaar nog max 10.000 - 2.400 = 7.600 E extra aflossen.

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2015 om 11:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat altijd over de ECTRA boetevrije aflossing.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 17, 2015 om 11:37
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Voorwaarden?

Ik mag per kalender jaar aflossen dus 29 december en 6 januari extra afgelost....
maar anderen rekenen 12 maanden tussen deze 2 moet zitten of meer.

Verder is bij mijn de grens 15% extra boven de normale aflos, maar er zijn ook die de normale aflos verrekenen met deze grens...

Ja, ik heb 15% maar 5, 20 of 10% komt ook voor.
Dus is jouw 10% extra of na verrekening maandelijkse aflos?

Lees goed je polis en de tussenpersoon roept vaak maar wat zonder naar jou contract te kijken.
Zelfs 1 aanbieder heeft diverse contracten en de tussenpersonen adviseren wel maar lezen ook niet altijd goed.

Dus lees eerst goed zelf en vraag met contract in je hand of dit klopt!

De meeste geven 10% op oorspronkelijke maar enkele slechts 10% over de nog resterende bedrag..
Dus ook daar valkuilen, die vooral op het einde looptijd problemen geeft.