ye
door yecspoorenberg Apr 19, 2014 om 19:35
Auto & vervoer

15 jaar schadevrij?

Na 10 jaar weer terug in Nederland. Auto aangeschaft. Verzekering bij ING. ik melde 15 jaar schadevrij. Kreeg een brief van ING dat de 15 jaar schadevrij niet juist was. Of ze beëindigen de verzekering óf accepteren mij maar dan wordt de verzekering niet €27 maar €62 p/m.
Het was mij niet bekend dat er een verandering was in de registratie van schadevrije jaren. (zelfs als je één jaar geen auto rijdt dan ben je de schade vrije jaren kwijt). Bij invullen formulier geen melding over deze voor mij nieuwe regeling mbt schadevrije jaren.
Ik wil de verhoging niet betalen en overstappen naar goedkopere autoverzekering. ING zegt dat het niet mogelijk is (jaar contract).
Omdat er premie zo enorm omhoog gegaan is mag ik dan niet overstappen naar andere verzekeren?
Wat zijn mijn opties?
Hoe lang is de afkoeling periode.
De verzekering is affgesloten op 22/2/2014

1132 10 Rapporteer

ro
door ron530 - Apr 20, 2014 om 08:46
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Blijkbaar bent ondanks het verschaffen van verkeerde informatie toch geaccepteerd, u kunt dus niet meer van het contract af. Het in rook opgaan van schade vrije jaren na een jaar niet verzekert zijn is niet in de laatste 10 jaar bedacht maar bestaat sinds de invoering van de no-claim clausule.

zoekster
door zoekster - Apr 20, 2014 om 09:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik vraag me af wanneer u de brief van ING kreeg dat de schadevrije jaren niet juist waren. U zegt dat u de verzekering 22 februari heeft afgesloten, nu zijn we inmiddels al weer 2 maanden verder. Heeft u niet meteen een polisblad gekregen met daarop de hogere premie? Hoe is die aanmelding gegaan, via internet, via de telefoon?

U heeft nl 14 dagen bedenktijd nadat u het polisblad heeft ontvangen. Dus ik begrijp niet waarom u daar geen gebruik van heeft gemaakt.

klik HIER

zoekster
door zoekster - Apr 20, 2014 om 09:38
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat ging mis. Nogmaals de link

klik HIER

ro
door ron530 - Apr 20, 2014 om 09:58
4084 Antwoorden / 17 Vragen

De polis wordt op basis van de ingevulde gegevens verstrekt vaak staat er ook "naar waarheid ingevuld". Blijken de gegevens niet te kloppen kan de maatschappij twee kanten op, is er opzet kan de maatschappij de verzekering éénzijdig opzeggen met een melding van frauduleus handelen richting de zwarte lijst. De andere kant is de verzekering wel in laten gaan tegen een hogere premie die in de pas loopt met de in de roy data bekende gegevens. Vraagsteller kan niet meer onder het contract uit vanwege de premiestijging want hij/zij heeft geen juiste informatie verstrekt.

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 20, 2014 om 10:35
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Na 1 jaar kun je daar pas weg, de schadevrije opgave was niet juist en niet hun verantwoording maar die van U.
U had dus moeten wachten op goedkeuring schadevrije opgave en dan pas de auto gebruiken.
Dan was later kopen of schorsen de oplossing geweest maar nu te laat.

Dat ze meestal na 1 jaar vervallen is bekend, maar sommige verzekeraars geven uit coulance een deel of gehele korting alsnog indien je bij dezelfde bleef, maar dit had je vooraf goed moeten regelen.

Vaak zijn het de kleinere die dit doen maar bij een overstap raak je die korting daar alsnog kwijt...
Dus verkregen korting en wettelijk opgebouwde jaren kan ook een verschil geven.

Apetjoek
door Apetjoek - Apr 21, 2014 om 10:46
234 Antwoorden / 16 Vragen

beste , u kan ook even op de site van independer rondkijken ik kreeg vorige week een newsletter met de volgende tekst :

Heb jij een jaar of langer geen autoverzekering gehad? Dan ben je meestal je opgebouwde schadevrije jaren kwijt. En dat zorgt voor een fors hogere premie als je weer een autoverzekering afsluit. Independer helpt je bij het terugvragen van deze schadevrije jaren.
Lees hoe jij je schadevrije jaren kunt terugkrijgen.

mag hopen dat u er mee uit de voeten komt

edrick3
door edrick3 - Apr 21, 2014 om 10:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

In aansluiting op kowalski:

Verzekeraars duperen klanten die meer dan een jaar geen autoverzekering hebben gehad door hun schadevrije jaren af te nemen. Hierdoor moet deze groep veel meer premie betalen. Wij willen dat verzekeraars hun beleid aanpassen en helpen je graag bij het terugkrijgen van je schadevrije jaren.

Lees meer of bekijk het item in Tros Radar.

Suc6!

ro
door ron530 - Apr 21, 2014 om 11:06
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Maar toch 10 jaar in het buitenland verblijven en een no claim korting opgeven die niet realistisch is vraagt om problemen bij het afsluiten. Wie weet hoeveel schade gevallen zijn geweest tijdens het verblijf in het buitenland de Nederlandse roy data bank houdt dat niet bij. Als vraagsteller eerlijk het formulier had ingevuld had hij/zij op basis van leeftijd en het jaartal van behalen rijbewijs al een korting op de premie gekregen.

edrick3
door edrick3 - Apr 21, 2014 om 11:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo yecxpoorenberg,

Enige tegenstrijdigheid in je verhaal:
.....Of ze beëindigen de verzekering óf accepteren mij maar dan wordt de verzekering niet €27 maar €62 p/m......

....Ik wil de verhoging niet betalen en overstappen naar goedkopere autoverzekering. ING zegt dat het niet mogelijk is (jaar contract)......

Wat is nu juist?

Vwb de 'afkoelingsperiode' ... die is er niet.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Apr 21, 2014 om 11:15
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Heeft u, toen u Nederland verliet, de ING laten weten dat u (tijdelijk - lang - ) Nederland ging verlaten en bij terugkomst verder wilde gaan met uw autoverzekering daar en uw schadevrije jaren wilde bewaren? Dan had men tenminste nog een om redenen stopgezette verzekering van u. Want ik begrijp ook niet het statement om of beëindigen verzekering of accepteren.