tm
door tmkuperus Jun 17, 2011 om 14:04
Geldzaken & recht

1500 euro waardebon gewonnen, maar

Beste mensen,

Mijn moeder heeft afgelopen kerst een, naar het eerst leek, forse prijs van € 1.500 gewonnen met het oplossen van een kruiswoordraadsel.
Nu is deze prijs een waardebon van Svea keukens en is alleen inwisselbaar bij de aanschaf van een complete keuken, maar...
Mijn moeder is 80 jaar en ziet niets in de uitgave aan een complete nieuwe keuken. Dat betekent dat de prijs dus niet inwisselbaar is. Nu mag ze de bon wel aan een familielid overdragen, maar ja daarmee wordt ze meteen voor een lastig probleem gesteld. Wie? Hoe voorkom je scheve gezichten binnen de familie? Feitelijk is de prijs dus niet inbaar en de firma wil uiteraard ook het bedrag niet uitkeren, wel is de bon inmiddels verlengd omdat deze anders vervallen zou zijn.
De vraag is nu of het mogelijk is om bijvoorbeeld aanspraak te maken op de helft van het bedrag in contanten?

2940 13 Rapporteer

stacey
door stacey - Jun 17, 2011 om 14:37
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tmkuperus schreef op vrijdag 17 jun 2011, 14:04]De vraag is nu of het mogelijk is om bijvoorbeeld aanspraak te maken op de helft van het bedrag in contanten?

Nee.

Probeer anders de bon voor een lager bedrag te verkopen...

mastag
door mastag - Jun 17, 2011 om 14:50
955 Antwoorden / 19 Vragen

Een gegeven (in dit geval gekregen) paard .........

Niets aan te doen en scheven gezichten in de familie, ach kom alsof alle kinderen nu direct een keuken nodig hebben en daarbij de bon willen inwisselen.
Mij broer zou hem direct krijgen want mijn keuken staat pas een paar jaar, mijn zus heeft een huurwoning en kan de bon ook niet gebruiken......dat heet beren op de weg zien.

Mastag

freya
door freya - Jun 17, 2011 om 16:06
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo tmkuperus,

Een 'prijs' winnen betekent in mijn woordenboek dat je iets 'krijgt' zonder dat daar verder voorwaarden aan verbonden zijn. Op deze manier is het niets minder dan een goedkope manier om iemand een nieuwe keuken aan te smeren. Een prijsvraagje (of kruiswoordpuzzel) uitschrijven en de winnaars (er zullen er ongetwijfeld véél zijn) een bon van €1500 geven die alléén te besteden is bij aanschaf van een nieuwe keuken... ja, ja....
Op deze manier lust ik er ook wel een paar. Iedereen die een nieuwe keuken gaat kopen, kan na een beetje praten en onderhandelen best wel €1500 van de prijs af krijgen. Daar heb je géén bon voor nodig.
Kortom, zo'n 'prijs' is in mijn ogen gewoon volksverlakkerij en zo goed als niets waard. Een marketingtruc om consumenten te verleiden tot het doen van aankopen..... Met 'een prijs winnen' heeft het niets te maken.

m.vr.gr. Freya

.

tenormin
door tenormin - Jun 17, 2011 om 16:09
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, cash geld krijg je niet. Ook niet de helft. En als moeder "scheve" gezichten wil voorkomen (vraag me af waarom trouwens) zet dan voor je moeder een advertentie op Buurtlink; dan zijn het in ieder geval mensen in de buurt die kunnen reageren en die misschien een keuken nodig hebben. Maak van die € 1.500 een bedrag van € 1.200. Moeder blij met cash en eventuele kopers blij met "korting alvast in het handje" van € 300.

wolfenjong
door wolfenjong - Jun 17, 2011 om 18:58
859 Antwoorden / 10 Vragen

Hallo

Heb helemaal niets ingevuld en kreeg een folder binnen dat als ik nu mijn auto inruil , voor 2500 euro gewonnen heb, bij de dealer, dan heb je ook niks gewonnen net als u moeder daar ze dan net als ik, eerst iets moet kopen daar , dus bij het oudpapier deze reclame stunt, meer is het niet en word ook niet.

Succes er mee.

birdies
door birdies - Jun 17, 2011 om 19:52
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Bon gewoon in de afvalbak gooien, probleem opgelost. Contanten krijg je er niet voor.

tenormin
door tenormin - Jun 17, 2011 om 19:53
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=wolfenjong schreef op vrijdag 17 jun 2011, 18:58]Hallo

Heb helemaal niets ingevuld en kreeg een folder binnen dat als ik nu mijn auto inruil , voor 2500 euro gewonnen heb, bij de dealer, dan heb je ook niks gewonnen net als u moeder daar ze dan net als ik, eerst iets moet kopen daar , dus bij het oudpapier deze reclame stunt, meer is het niet en word ook niet.

Succes er mee.

Ja, dat zijn "verneukeratieve" (sorry voor woordgebruik) akties, zowel keukens als auto's. Ik had een half jaar geleden een naaimachine gewonnen. Kijk, dáár heb je wat aan, alleen ik hou niet van naaien. Heb het ding t.w.v. € 550.00 op buurtlink gezet en aangeboden aan degene die interesse had. Zo had ik dan toch € 300.00 in mijn knip plus die andere mevrouw een spiksplinternieuwe machine voor een koopje.

stacey
door stacey - Jun 17, 2011 om 19:55
10352 Antwoorden / 12 Vragen

En voortaan alleen een wedstrijdpuzzel Insturen als je de prijs ook daadwerkelijk wilt hebben/kunt gebruiken.........scheelt je ook weer een postzegel ;-)

tenormin
door tenormin - Jun 18, 2011 om 17:59
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=stacey schreef op vrijdag 17 jun 2011, 19:55]En voortaan alleen een wedstrijdpuzzel Insturen als je de prijs ook daadwerkelijk wilt hebben/kunt gebruiken.........scheelt je ook weer een postzegel ;-)

Hi Stacey, bij de meeste puzzels kun je de oplossing mailen of doorbellen, net zo duur als postzegel. Mocht je "per ongeluk" wat winnen (zoals ik met die naaimachine) kun je dat ook oplossen. Met puzzels (crypto's) win ik wel vaker iets leuks maar is het niet mijn smaak dan zijn er anderen wel blij mee. En ik puzzel graag.

tenormin
door tenormin - Jun 19, 2011 om 15:37
16836 Antwoorden / 108 Vragen

tmkuperus, HEB je die waardebon nu op Buurtlink geplaatst? Joh, dat gaat zo super, kost niets, je hoeft alleen je postcode in te voeren en je aanbieding te doen, desnoods voor de helft van de waarde van die cheque. Weggooien kan altijd. Ik zou het maar snel doen; je zult verrast staan hoeveel reacties je krijgt, hoewel ik natuurlijk niet weet in welk deel van Nederland je woont. Mocht je niet weten wat Buurtlinnk is googelen en je krijgt de rest gewoon te weten. Laat er eens iets over horen!

ha
door hanneke - Jun 19, 2011 om 22:59
321 Antwoorden / 1 Vragen

Off-topic:
Het lijkt er bijna op alsof engelandvaarder belangen heeft bij Buurtlink... Er is namelijk ook nog Marktplaats, Speurders, en weet ik veel hoeveel andere sites waar je dingen te koop kunt zetten. En die zijn ook allemaal gratis!

tenormin
door tenormin - Jun 20, 2011 om 00:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=hanneke schreef op zondag 19 jun 2011, 22:59]Off-topic:
Het lijkt er bijna op alsof engelandvaarder belangen heeft bij Buurtlink... Er is namelijk ook nog Marktplaats, Speurders, en weet ik veel hoeveel andere sites waar je dingen te koop kunt zetten. En die zijn ook allemaal gratis!

Wat een nare theorie. Als je Buurtlink kent weet je in ieder geval dat je met iemand te maken krijgt die in jouw regio woont. Marktplaats en Speurders komen relatief veel negatief in het nieuws.

ha
door hanneke - Jun 20, 2011 om 11:52
321 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zei ook: het lijkt er bijna op. Als het niet zo is, dan mijn excuses.

Overigens zijn Marktplaats en Speurders inderdaad vaak in het nieuws, maar geldt daarbij ook dat mensen vaak vergeten hun gezond verstand te gebruiken.
En ik denk ook dat Nigeriaanse oplichters niet zo veel belangstelling zullen hebben voor keukenwaardebonnen. ;-)

Bij dit soort bedragen zou ik overigens altijd kiezen voor een persoonlijke afhandeling, en dit niet via de post doen. Daarmee ben je de veelvoorkomende problemen waar Marktplaats en Speurders mee in het nieuws komen, eigenlijk altijd al voor. Wellicht had ik dit er in mijn eerdere reactie even bij moeten zetten.