ca
door caro71 Mar 10, 2015 om 23:01
Geldzaken & recht

2 hypotheken op 1 huis, oversluiten?

We hebben in 1998 een hypotheek gesloten in 3 delen: spaar-, leven-, aflossingsvrij. Rente 5,8%, rentevaste periode tot nov 2018. Grootste deel is spaarhypotheek.
In 2005 een 2e spaarhypotheek gesloten bij een andere bank (20000 euro i.v.m. verbouwing). Rente 5,1%. Van de 2e hypotheek loopt binnenkort de rentevaste periode van 10 jaar af.
Vraag: is het zinvol (volgens bank 2e hypotheek wel) om de 1e hypotheek over te sluiten, misschien samen met de 2e hypotheek? Boete aan bank 1 is 2150 euro.
Of kunnen we beter van de 1e hypotheek de rente aan laten passen (scheelt al weer iets) en bijv. van de 2e hypotheek de rentevaste periode verlengen totdat het gelijk loopt met de 1e en dan in 2018 verder kijken? Of nog niets doen met de 1e hypotheek. We wilden eigenlijk alleen de rentevaste periode van de 2e hypotheek verlengen (10 jaar of tot einde looptijd), maar die bank denkt dat het zinvol is om de 1e hypotheek over te sluiten.

4841 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 11, 2015 om 00:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou aan die eerste hypotheek zeker niets doen. U schrijft dat het grootste deel een spaarhypotheek is, maar als u dat nu gaat wijzigen, wordt de rente ongetwijfeld lager, maar u moet meer premie gaan betalen. Dus dat pakt dan heel onvoordelig uit. Rente is aftrekbaar maar premie niet.

Dus heel slecht advies van die bank van hypotheek 2.

Een bank die zulk slecht advies geeft, zou ik zeer wantrouwen.

Voor die tweede hypotheek zult u bij een renteverlaging dus ook meer premie moeten gaan betalen. Dus het kan best zijn dat die mooie renteverlaging per saldo duurder uitpakt.

Dus daarvoor zou het verstandig zijn de rente zo lang mogelijk, dus 20 jasr vast te zetten. Dan is de te betalen hypotheekrente hoger. Des te gunstiger komt dat uit met de premiebetaling.

En als u wat geld kunt missen, dat zou ik dan maar aflossen op het aflosvrije stukje.

ho
door hopetobehelping - Mar 11, 2015 om 07:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste caro71,

een bijzonder advies dat uw bank2 u geeft.
Zoals ook al door tijger1 is aangegeven kan een lagere rente voor spaarhypotheek nog weleens in uw nadeel uitvallen omdat u dan een hogere premie (welke niet aftrekbaar is voor de belasting) betaalt.

Zie ook het volgende artikel: lage rente geen voordeel.
En de uitzending die Radar hieraan besteedde 1 maand geleden: koude kermis.

Uw spaarhypotheek1 zou ik zo laten zoals die nu is. In ieder geval niet naar 'bank 2' overzetten.
Voor spaarhypotheek2 zou u kunnen kijken wat u er mee kan, een mogelijkheid zou nog kunnen zijn om een extra bedrag te storten in de bijbehorende polis zodat de einddatum eerder bereikt wordt of de premie lager wordt.
Laat u in ieder geval alles goed inclusief getallen uitleggen en voorrekenen.
Uw bank 2 die u het advies geeft om spaarhypotheek1 naar hun over te zetten is bezig om 'geld voor zichzelf' te verdienen en heeft, naar mijn idee, erg weinig oog voor u als klant.

me
door mein33 - Mar 11, 2015 om 11:28
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@caro71,

Zou zeker aan de eerste (3 delige) hypotheek die het hoofdbestanddeel van uw hypotheek vormt niets doen gezien het spaar- en leven- deel.

Voor de spaarhypotheek bij bank 2, kunt u een nieuwe rentevast periode afspreken met het daarbij behorende rente percentage. Een rente verlaging is geen garantie voor lagere lasten, mede door die lagere rente.

U zou ook kunnen overwegen om ter vervanging van de 2e hypotheek bij uw eerste bank, maar alleen mogelijk bij een ruime overwaarde van de woning, om deze overwaarde te benutten.
U krijgt dan ook een 2e hypotheek (bijv. Rabo-keuzeplushypotheek) om tegen een lage variabele rente van de overwaarde gebruik te maken.
Hierover kunt u bij uw bank de benodigde informatie krijgen.