roker
door roker Jan 3, 2007 om 20:45
Geldzaken & recht

2 x beslag leggen

hoi ik had een vraag en die luid, kan een deurwaarder van de gemeente beslagleggen op goederen, als er door de rijksbelasting al beslag is gelegd op die goederen?

7006 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Binka bedankt voor je antwoord.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 21:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het om gemeentebelasting gaat wel.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 21:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas denk ik dat Binka in dit geval geen gelijk heeft (al doet dit er verder niet terzake).
Immers, er is de lijn Rijk- Provincie- Gemeenten.

In ieder geval geldt wettelijk dat een gemeenteverordening nooit meer mag regelen dat in geest (=memorie van antwoord bij het indienen van een wet)  en letter van de wet  omschrijft.

Ik maak mij sterk dat dit soort regel ook geldt mbt rijks- en gemeentebelastingen.

Hoewel, dit maakt voor u verder niets uit. Immers, beslag is beslag hetgeen dus betekend dat alles wat is omschreven ook niet mag verdwijnen.
Bed/lakens/dekens/kussens, tafel,stoelen, koelkastje, gasfornuis/ kookplaat zijnde eerste levensbehoeften vallen vlgs Bartjens buiten deze goederen waarop beslag is gelegd.

Nee, 'k ben geen aasgier maar een doodgewone

Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 21:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal niet uitmaken, er wordt beslag gelegd en de rechter beslist,
Ook al is er geld te weinig bij verkoop, dan blijft dit toch verschuldigd.
Belastingen hebben doorgaans voorrang op uitbetaling, wie beslag legt maakt niet uit,

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er kan nooit of te nimmer 2x beslag gelegd worden op inkomsten, onroerend goed of inboedel. Als een schuldeiser beslag wilt leggen dan dient men deze door te verwijzen naar de deurwaarder die als eerste beslag heeft gelegd. Zo word een volgorde opgebouwd en als de eerste deurwaarder zijn vordering heeft geïnd, dan gaan de beslagen over naar de eerstvolgende in de rij.

Ook voor de gemeente telt dit. Echter zijn overheidsinstelleingen preferente schuldeisers en gaan dus voor alle andere schuldeisers. De gelegde beslagen worden nu overgedragen naar de gemeente en elke mogelijke aflossing dient dus ook aan de gemeente gedaan worden. Tot hier de schuld is afgelost en dan gaat het beslag terug naar de eerste beslaglegger.

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 22:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er kunnen, zoals Binka zegt, wel degelijk meerdere schuldeisers zijn die allemaal (al dan niet via een rechter) beslag kunnen leggen op goederen en gelden.

Voor de afwikkeling van de schulden moeten de verschillende schuldseisers echter met elkaar in overleg treden. Een stoel kan immers maar één keer verkocht worden!

Vanuit de jaren dat ik bij het GAK werkte en daar te maken had met loonbeslagen weet ik nog wel dat ik soms wel drie of meer verzoeken kreeg van verschillende schuldeisers om de beslagvrije voet van de schuldenaar door te geven omdat er beslag gelegd was.

Altijd moesten wij dan alle gegevens invullen en erbij vermelden dat er al een eerste beslaglegger was waar de nieuwe schuldeiser zich bij moest vervoegen. Als na verloop van tijd bleek dat de eerste beslaglegger voldoende had ontvangen uit het beslag, ging het beslag over op de volgende beslaglegger etc. etc. Voor zover ik weet is deze regel nog niet gewijzigd.

Linda

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 22:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zal niet uitmaken, er wordt beslag gelegd en de rechter beslist,

Nou dat is bij de rijksbelasting ff anders daar komt geen rechter te pas, hun deurwaarder mogen zonder tussenkomst van een rechter boedelbeslag en loon beslag leggen.

Wat gemeente betreft weet ik niet of hun deurwaarder dat mag.

Maar asjeveekes door jou antwoord, beging ik ook te twijfelen, ik vindt het al zo raar.

Ik zal het even duidelijk uitleggen mischien dat het beter overkomt.

Er is door de deurwaarder van de rijks belasting beslag gelegd op de spullen van mijn ex , deze beslag legging is nog niet uitgevoerd omdat ze nog bezig is met een betalings regeling te treffen.

Nu kreeg ze vandaag van de deurwaarder van de gemeente een aankondiging beslaglegging, dat ze 8 januari langs komen om beslag te leggen op haar spullen.

Dus beslag legging op goederen waar de rijksbelasing al beslag op heeft gelegd.

Nu was mijn vraag kan de gemeente deze aankondigging-beslaglegging dan wel uitvoeren.

groetjes roker

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

roker,

als volgende week de Gemeente deurwaarder komt (en als het om gemeentelijke heffingen gaat kan deze ook zonder tussenkomst van de rechter beslag leggen), dan kan verwezen worden naar de Rijksbelastingen omdat deze al beslag hebben gelegd.

De Gemeente moet dan haar vordering bij de Rijksbelastingen kenbaar maken en daar aangeven dat zij beslag leggen. Zodra de rijksbelastingen een betalingsregeling heeft getroffen, zal de Gemeente direct zijn recht op parate executie doen gelden en het beslag op de goederen leggen. Indien er geen betalingsregeling getroffen kan worden zullen de spullen verkocht worden en zal de opbrengst naar de rijksbelasting gaan. Het eventuele overschot gaat naar de Gemeente.

Mocht de opbrengst onvoldoende zijn, dan zal er daarna zeer waarschijlijk loonbeslag volgen, of, als er geen inkomsten zijn, een persoonlijk faillissement.

Linda

Die hoopt dat alles in orde komt

ve
door verwijderd - Jan 3, 2007 om 22:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dankje linda het is mij nu duidelijk, ze gaat morgen ochtend de deurwaarder van de gemeente bellen en ze vertellen dat de deurwaarder van de rijksbelasting al een beslag legging heeft gedaan. En ze probeerd een betalings regeling te treffenmet de gemeente .

Met tijd komt raad, groetjes roker

ve
door verwijderd - Jan 4, 2007 om 11:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Grootvader,

De spullen die jij noemt als koelkast etc. zijn niet vrij van beslag. Wat in Nederland vrij is van beslag zijn de kleren, die je aan hebt, een mondvoorraad voor 1 maand (maar geen kookplaat of iets dergelijks om het te verwarmen), studie boeken en gereedschap, benodigd voor het uitoefenen van je beroep. Op de rest mag beslag gelegd worden.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 4, 2007 om 11:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Solar,

Helaas ben ik niet met je eens dat je zegt dat er meerdere beslagleggingen kunnen plaats vinden. Er is altijd maar één deurwaarder die beslag kan leggen en overige schuldeisers kunnen, nadat de eerste deurwaarder zijn beslag opheft, opnieuw beslag leggen. Dit gaat vaak naadloos in elkaar over.

Je zegt hetzelf nl. ook: "Als na verloop van tijd bleek dat de eerste beslaglegger voldoende had ontvangen uit het beslag, ging het beslag over op de volgende beslaglegger etc. etc"

Vervolgens: "Voor de afwikkeling van de schulden moeten de verschillende schuldseisers echter met elkaar in overleg treden. Een stoel kan immers maar één keer verkocht worden!"

De mogelijkheid tot executiorale verkoop is altijd opgenomen in een beschikking van toewijzing van de vordering door de rechtbank.Als een deurwaarder als eerste een gerechtelijk bevel heeft, dan beslag legt en dan overgaat tot verkoop, kan deze deurwaardere aanspraak maken op de volledige opbrengst, zonder deze te hoeven delen met eventuele andere schuldeisers. Mocht het zo zijn dat de opbrengst van de verkoop meer oplevert dan de uitstaande schuld van de eerste deurwaarder, dan gaat de meeropbrengst naar de 2e in lijn. Over een eventueel overleg tussendeurwaarders is alleen sprake als er (via schuldulpverlening) gesproken word over een minnelijk traject.

Vervolgens: "Mocht de opbrengst onvoldoende zijn, dan zal er daarna zeer waarschijlijk loonbeslag volgen, of, als er geen inkomsten zijn, een persoonlijk faillissement".

Loonbeslag is de eerste stap om de vordering in te lossen. Mocht er geen mogelijkheid zijn om de vordering in lossen  d.m.v. beslag op loon of/en uitkering, dan volgt beslag op roerende zaken. Dan zal er aangedrongen worden op schuldhulpverlening in de vorm van een minnelijk traject. Als dit niet mogelijk is dan kan men aanspraak maken op de WSNP en mocht dit ook niet lukken dan komt een persoonlijk faillisement pas in beeld. En een persoonlijk faillisement word zelden uitgesproken als schulden ter goeder trouw zijn ontstaan.

Dan nog: "Indien er geen betalingsregeling getroffen kan worden zullen de spullen verkocht worden en zal de opbrengst naar de rijksbelasting gaan".

Men kan een executoriale verkoop uitvoeren, maar men mag niet alles verkopen. De schuldenaar heeft recht op behoud van alle spullen die nodig voor het dagelijkse bestaan. Zoals een tafel met stoelen, een bed, een bank, een fornuis, een koelkast, kledingkasten, kleding, servies, verlichting, etc. Alles spullen die onder eerste levensbehoeften vallen.

Mocht je nog twijfelen hier een link en dan pagina 3 bovenaan:

"Beslaglegging kan slechts door één deurwaarder worden uitgevoerd, wanneer deze beschikt over een vonnis"

http://www.denhaag.nl/docs/szw/br_schulden.pdf

ve
door verwijderd - Jan 4, 2007 om 11:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een aanvulling:

Men kan een executoriale verkoop uitvoeren, maar men mag niet alles verkopen. De schuldenaar heeft recht op behoud van alle spullen die nodig voor het dagelijkse bestaan. Zoals een tafel met stoelen, een bed, een bank, een fornuis, een koelkast, kledingkasten, kleding, servies, verlichting, etc. Alles spullen die onder eerste levensbehoeften vallen.

Het is idd zo dat wat Vladja zet klopt. Echter is de praktijk anders en zal een deurwaarder uit humanitair oogpunt zaken voor eerste levensbehoefte laten staan. Daarbij wil ik nog zeggen dat executoriale verkoop zelden of te nimmer plaats vind.

ve
door verwijderd - Jan 4, 2007 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jeeves,

Een koelkast, fornuis, wasmachine, televisie, computer etc. zijn de eerste dingen die verkocht worden. In de praktijk vaker gezien (bij buren). Dat zijn namelijk dingen, die het makkelijkst te verkopen zijn en waar een tweedehands markt voor is. Daar komen opkopers op af.

In de regionale dagbladen, waarin een dergelijke verkoop in een advertentie wordt aangekondigd, worden deze met name genoemd als de te verkopen spullen, gevolgd door: en wat er verder nog te koop aangeboden wordt (de rest dus onbenoemd).

Deurwaarders zijn geen meelevende mensen, die je uit menslievendheid bepaalde spullen laten houden, terwijl die wel goed verkoopbaar zijn. Die doen gewoon hun werk en hun taak is zoveel mogelijk geld binnen halen.

Ook gezien dat de belastingdienst met een vrachtautootje langs kwam en de spullen inladen om die later op een veiling te verkopen, wat meer opbrengt dan een straatverkoop. Daarbij werd zelfs de waterkoker uit de keuken meegenomen.

Vladja