yo
door yolanda64 Aug 18, 2015 om 17:35
Huishouden & energie

2x maandbedrag

mag de Nederlandse energiemaatschappijen vanaf september zomaar het maandtermijnen ineens aan het begin van de maand gaan innen. Zodat je die maand i2x moet betalen, dubbele Facturatie dus.

5253 41 Rapporteer

lo
door lotje1992 - Aug 18, 2015 om 17:45
13 Antwoorden / 1 Vragen

Net ergens gelezen dat de consumentenbond vindt dat het niet mag en de NLE erop aanspreekt. Het laatste woord is er blijkbaar er nog niet over gezegd.

edrick3
door edrick3 - Aug 18, 2015 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo yolanda64,

Je betaalt natuurlijk niet dubbel.
Het tijdstip van betaling wordt alleen verschoven.
Het totaal (voorschot)bedrag blijft gelijk en wordt verrekend met de jaarafrekening (zoals gebruikelijk).

Voor bovengenoemd artikel van de Consumentenbond: klik hier.

Met vr.gr.

ho
door hopetobehelping - Aug 18, 2015 om 20:33
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste yolanda64,

als men de voorwaarden van uw contract wijzigt dan heeft u het recht om uw contract kosteloos op te zeggen.
Als ik u was zou ik kijken of u nog wel bij de Nederlandse energiemaatschappij wilt blijven of dat u wellicht bij een andere energieleverancier beter af bent.
Wellicht bindt de Nederlandse energiemaatschappij nog in naar aanleiding van de kritiek van de consumentenbond, maar ze mogen het wel vragen van hun klanten. Het is dan aan hun klanten om te bepalen wat hier mee te doen en of ze dit accepteren (of weg zijn).

mahadma
door mahadma - Aug 18, 2015 om 21:57
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U betaalde altijd de maandvoorschotten "achteraf", ze hebben veel "wanbetalers" zeggen ze, dus gaan ze naar "vooruitbetaling" van de voorschotbedragen. Dat is te begrijpen, maar zal ze m.i. wel klanten gaan kosten. Uiteindelijk betaalt u geen cent meer of minder, het zijn immers voorschotbedragen die op de jaarafrekening worden verrekend met uw verbruik. Ze zouden ook in 3 maanden (als voorbeeld) één extra voorschot kunnen gaan berekenen, maar ..........

tenormin
door tenormin - Aug 18, 2015 om 23:32
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Zou er, als u een buffertje hebt, niet echt over inzitten. Maar u kunt wel, zonder extra kosten, overstappen naar.... Op het eind maakt het uiteindelijk niet uit, als u teveel hebt betaald krijgt u het geld terug. Natuurlijk is de Consumentenbond tegen dit soort praktijken, maar dat kunnen en mogen ze zijn; de NEM heeft zo besloten te handelen en, mensen die dit niet willen, beloofd dat men hun klanten geen strobreed in de weg zal leggen om van energie leverancier te willen veranderen.

zoekster
door zoekster - Aug 19, 2015 om 00:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als je opstapt dan verlies je wel je instapkorting van €110,-.
Het staat al in de link naar de consumentenbond, maar iedereen schijnt er overheen te lezen.
En juist het arme deel van Nederland heeft zich bij NLE aangesloten, met hulp van Annemarie van Gaal die het allemaal zo goed weet. Deze klanten hebben geen 'buffertje' maar moeten nu boeten voor wanbetalers die er helemaal de brui aan hebben gegeven. Ik kan me goed voorstellen dat als je van maand naar maand gaat en het dan net redt, dat je dan niet in een keer tweemaal je energierekening kan betalen.
Treurige situatie.

door 1953 - Aug 19, 2015 om 02:20
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Om wat voor reden gaat de energiemaatschappij u tweemaal gelden afschrijven in de maand?

U kunt allicht het tweede bedrag storneren, doch dan gaat het incassotraject bij die ... in werking treden en of dat dan verstandig is.

U kunt de energiemaatschappij op hun gedrag aanspreken en sommeren om het tweede bedrag terug te storten op uw bankrekening binnen 2 werkdagen met aanzegging van de wettelijke rente vanaf in gebreke blijven van de vordering.

Gr
door Grunn1 - Aug 19, 2015 om 09:51
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je zou kunnen overstappen maar hoogstwaarschijnlijk zal je dan ook 2 keer een voorschot in 1 maand moeten betalen. Bij de meeste maatschappijen moet je een voorschot vooraf betalen in plaats van achteraf (het heet niet voor niets "voor"schot).

Voorbeeld:
Je stap over naar Essent
Je voorschot voor de lopende maand moet voor het einde van de maand betaald zijn.
Je stapt over per 1 oktober. In oktober moet je voorschot voor de maand oktober betaald worden aan Essent en je moet in oktober dan nog het voorschot over september voor NLE betalen (achteraf zoals het was). Je betaald dan ook 2 keer in 1 maand.

gerbera
door gerbera - Aug 20, 2015 om 22:58
7348 Antwoorden / 14 Vragen

NLE geeft u de mogelijkheid om hiervoor een betalingsregeling te treffen. Ook heeft u de mogelijkheid om kostenloos over te stappen naar een andere leverancier. En zoals al eerder geschreven betaald u bij de meeste energiebedrijven ook vooruit. En niet alleen NLE heeft wanbetalers die heeft elke energiemij, maar daarvoor moet u bij Rutte en Samson zijn, de veroorzakers van de armoede .
En nee, ik werk niet bij NLE maar heb de mededeling goed gelezen.

gerbera
door gerbera - Aug 20, 2015 om 23:04
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=1953 schreef op woensdag 19 aug 2015, 02:20]Om wat voor reden gaat de energiemaatschappij u tweemaal gelden afschrijven in de maand?

U kunt allicht het tweede bedrag storneren, doch dan gaat het incassotraject bij die ... in werking treden en of dat dan verstandig is.

U kunt de energiemaatschappij op hun gedrag aanspreken en sommeren om het tweede bedrag terug te storten op uw bankrekening binnen 2 werkdagen met aanzegging van de wettelijke rente vanaf in gebreke blijven van de vordering. Als u de reden niet weet waarvoor NLE dit doet, waarbij ze netjes aangeven welke mogelijkheden de klant heeft, o.a. betalingsregeling, dan komt u niet met dit onzinverhaal want dit slaat werkelijk nergens op.

hansje klein
door hansje klein - Aug 20, 2015 om 23:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met veilingen van de Consumentenbond en de VEH, maar ook via vergelijkingssites zijn nogal wat overstappers nu NLE-NEM/klant.

De Consumentenbond voelde zich schuldig en probeert invloed te gaan nemen. De NLE had in het verleden echter niet zoveel moeite met imago-verlies of het klachten-niet-afwikkelen.

Wettelijk kan er niets tegen gezegd worden en met het veranderen van de voorwaarden is de uitstap mogelijk, alleen de instappremie is weg!

Bijkomend probleem is, dat de NLE een maand in het vooruit betaald wordt en mij is het nog niet helemaal duidelijk of ik volgens europees recht mijn geld terug krijg wanneer deze britse investeerder op de fles gaat. Dat heb ik ook bij de Consumentenbond gemeld.

Voorlopig betaal ik, zoals gewenst en blijf mijn termijn uitzitten, maar veel klanten melden, dat er goedkopere partijen zijn dan de ooit uitgehandelde veilingversie(s)........

ja
door janine petersen - Aug 26, 2015 om 09:01
8 Antwoorden / 2 Vragen

Hoewel het inderdaad klopt dat je niet "dubbel" betaald aangezien slechts het betaalmoment wordt verschoven, komt het daar in de praktijk natuurlijk wel op neer.

Je moet 1x dubbel betalen en je haalt die termijn, zolang je bij de NLE blijft, nooit meer in. Om te voorkomen dat je dubbel betaald kun je dus alleen overstappen naar een leverancier waar het voorschotbedrag wel achteraf betaald wordt.

Ik kan echt niet begrijpen waarom de NLE dit niet simpelweg voor al haar nieuwe klanten heeft ingevoerd en vervolgens 1 of 2 jaar heeft gewacht om het voor haar bestaande klanten in te voeren. Op die manier is het percentage van de klanten dat een dubbele factuur krijgt een stuk kleiner, en dus de onrust en onvrede die gecreëerd wordt een stuk kleiner. Ik denk dat er erg veel mensen gaan energie vergelijken.

Cookies
door Cookies - Aug 26, 2015 om 09:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=janine petersen schreef op woensdag 26 aug 2015, 09:01]kun je dus alleen overstappen naar een leverancier waar het voorschotbedrag wel achteraf betaald wordt.

En die zijn er niet zoveel meer.

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2015 om 09:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Betaling achteraf.

Bijvoorbeeld Essent. Levering gestart 11-8-2015. Eerste nota 10-9-2015.

Ook Eneco incasseert pas eind van de maand over die maand.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2015 om 15:58
16774 Antwoorden / 202 Vragen

n.a.v. de 'link' van edrick3 zie ik dat deze leverancier 'zo slim' is om vooraf te laten betalen in plaats van achteraf zoals eerst aan de ode was. Het is daarmee dus een voorschot geworden. Dit betekent een wijziging in de overeenkomst die aanleiding mag zijn om de overeenkomst te beëindigen en dat heeft u ook al gedaan. (en terecht!)

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2015 om 16:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op woensdag 26 aug 2015, 09:52]Betaling achteraf.

Bijvoorbeeld Essent. Levering gestart 11-8-2015. Eerste nota 10-9-2015.

Ook Eneco incasseert pas eind van de maand over die maand.

Nee hoor, ik betaal al tientallen jaren vooraf bij Eneco.

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2015 om 16:48
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 3 sep 2015, 16:44]

Nee hoor, ik betaal al tientallen jaren vooraf bij Eneco.

Ik ook, al jáááren!

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2015 om 19:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83
@tenormin

Dan kijken ze blijkbaar hun mensen aan, want ik betaal al jaren en jaren achteraf.

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2015 om 20:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 19:57]@carola.83
@tenormin

Dan kijken ze blijkbaar hun mensen aan, want ik betaal al jaren en jaren achteraf.

Doe ff normaal!

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2015 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=carola.83 schreef op donderdag 3 sep 2015, 20:07][quote=tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 19:57]@carola.83
@tenormin

Dan kijken ze blijkbaar hun mensen aan, want ik betaal al jaren en jaren achteraf.

Doe ff normaal!

Hoezo? Was slechts grapje. En ik betaal al jaren achteraf, zit daar niet over te liegen.

tenormin
door tenormin - Sep 3, 2015 om 20:55
16816 Antwoorden / 108 Vragen

vooraf betalen . Klik op: hoe berekent Eneco mijn... enz. Tweede vraag = antwoord. 't Heet een voorschot, geen achteraf-schot. Althans, dat is wat dus al vele jaren zo ken.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2015 om 21:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 3 sep 2015, 20:55] vooraf betalen . Klik op: hoe berekent Eneco mijn... enz. Tweede vraag = antwoord. 't Heet een voorschot, geen achteraf-schot. Althans, dat is wat dus al vele jaren zo ken.

Leuk gevonden. Maar dat maandelijkse voorschot betaal ik dus achteraf per maand en daar gaat het hier over.

Dus termijn voor juli is bij mij op 27 juli geincasseerd. Dus ik betaal het voorschot achteraf.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2015 om 21:05
16774 Antwoorden / 202 Vragen

tenormin@ hoe je het ook wendt of keert, het is een kwestie van 'terminolgie en tiger1@ of je nu na de maand betaald of ervoor, het blijft een voorschot op de te verwachten totaal eindafrekening waarop de betaalde voorschotten in rekening worden gebracht.

Het naar voren van de betaling zoals NLE deed betekent klip en klaar een groot rentevoordeel (ook al is de rente laag tenzij NLE veel geleend heeft.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2015 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritaltena

Maar daar gaat het juist over. Er wordt gezegd dat bij bijna elke energieboer het maandelijkse voorschot vooruit betasld wordt en dat het dus voor iemand van NLE niet zinvol is om over te stappen, om die reden dan.

Maar het is dus niet juist dat je bij elke energieboer het maandelijkse voorschot vooruit betaalt. Niet bij Eneco niet niet bij Essent.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 3, 2015 om 21:58
16774 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 21:51]@gerritaltena

Maar daar gaat het juist over. Er wordt gezegd dat bij bijna elke energieboer het maandelijkse voorschot vooruit betasld wordt en dat het dus voor iemand van NLE niet zinvol is om over te stappen, om die reden dan.

Maar het is dus niet juist dat je bij elke energieboer het maandelijkse voorschot vooruit betaalt. Niet bij Eneco niet niet bij Essent.

tijger1@ allereerst, lees de vraag nog eens goed en ook de op die vraag gegeven antwoorden.

Het overige is discussie! Onderlinge discussie en opnieuw hoe je het ook wendt of keert, in alle gevallen is er sprake van voorschot.

Het antwoord op de vraag is en blijft: eenzijdige contractwijziging is reden om te beëindigen maar hoe dan ook betaal je uiteindelijk gewoon hetgeen je verbruikt heb op verrekening van verbriuk bij de een tot einde en verbruik bij de andere vanaf begin! Ende discussie s.vp. (waar m.i. vraagsteller niets aan heeft.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2015 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritaltena

Misschien kan u dan beter de vraag nog eens lezen. De Ts betaalde eerst het maandelijkse voorschot achteraf, nu wil de NLE dat het maandelijkse voorschot vooraf betaald wordt.

Uiteraard zijn het voorschotten die afgerekend worden met de jaarnota, ik ben niet achterlijk.

Maar de Ts wil niet in ëén maand twee keer betalen. U voert een discussie waar het niet over gaat.

Cookies
door Cookies - Sep 3, 2015 om 22:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 21:01][quote=tenormin schreef op donderdag 3 sep 2015, 20:55] vooraf betalen . Klik op: hoe berekent Eneco mijn... enz. Tweede vraag = antwoord. 't Heet een voorschot, geen achteraf-schot. Althans, dat is wat dus al vele jaren zo ken.

Leuk gevonden. Maar dat maandelijkse voorschot betaal ik dus achteraf per maand en daar gaat het hier over.

Dus termijn voor juli is bij mij op 27 juli geincasseerd. Dus ik betaal het voorschot achteraf.

Nou, dat kan allemaal best, maar alle nieuwe klanten moeten op 100% zeker vooraf het voorschot betalen. Dus dat kan je niet als tip blijven door geven. Je kunt wat ik schrijf, bij Eneco checken. Kun je meteen vragen waarom jij nog steeds achteraf betaald.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2015 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola83

Ik geef helemaal niets als tip door.

Maar afgezien daarvan, is ook wat u stelt niet juist. Zeer nabij is iemand klant geworden bij Eneco en daar werd pas NA een maand het eerste termijnbedrag geincasseerd. Ook is iemand zeer nabij klant geworden van Essent op 11-8-2015 en daar is nog niet geincasseerd. Dat gast pas gebeuren op 9-9-2015.

En dat is niet van horen zeggen of zo, maar ik heb de bewijzen gezien.

Persoonlijk zal het mij worst zijn of ik vooraf of achteraf die maandelijkse termijn betaalt. Misschien komt het omdat ik sinds 1962 klant ben. Geen idee.

Gr
door Grunn1 - Sep 4, 2015 om 10:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 3 sep 2015, 21:01][quote=tenormin schreef op donderdag 3 sep 2015, 20:55] vooraf betalen . Klik op: hoe berekent Eneco mijn... enz. Tweede vraag = antwoord. 't Heet een voorschot, geen achteraf-schot. Althans, dat is wat dus al vele jaren zo ken.

Leuk gevonden. Maar dat maandelijkse voorschot betaal ik dus achteraf per maand en daar gaat het hier over.

Dus termijn voor juli is bij mij op 27 juli geincasseerd. Dus ik betaal het voorschot achteraf.

Even voor de duidelijkheid, je betaald niet achteraf maar in de lopende maand. Het is zo dat het "voorschot" voor een maand voor het einde van die maand betaald dient te zijn. Als dat nou op de 15e, de 20e of de 27e is maakt niet uit je moet voor het einde van een lopende maand hebben betaald. Bij Essent kan je zelf deze datum bepalen. Bij de NLE betaal je wel achteraf dus in de volgende maand betaal je voor de vorige maand.
Bij overstappen naar een andere maatschappij moet je dan ook in 1 maand 2x keer betalen. T.s. wil niet eenmalig 2 voorschotten in 1 maand betalen maar ontkomt daar niet aan. (zie ook mijn eerdere reactie)

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 10:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

Uiteraard is de 27ste niet het einde van de maand, want dan zouden ze op de 31ste moeten incasseren. Maar is vind de 27ste toch meer achteraf van de 1ste van de maand;-))

Lees in een ander topic dat men bij NLE ook op de 27ste incasseert voor de bijna afgelopen maand en dat dat nu naar het begin van de maand gaat.

Ben zelf geen klant bij NLE, dus kan niet beoordelen of dat waar is.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 10:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@epcot

Als je bij Essent niets aangeeft, wordt gewoon aan het eind van de eerste periode het termijnbedrag geincasseerd.

audb
door audb - Sep 4, 2015 om 22:08
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Het is wel mogelijk om het in delen te betalen maar als je net als ik net energie van NLE hebt afgenomen dan heb je wel even het gevoel dat je goed genaaid wordt.
Als ze het meteen hadden gedaan dan had ik €85,- in de plaats van de €210,- betaald.
Ze hadden namelijk mijn voorschotbedrag veelte laag ingeschat en dan had ik een jaar afrekening gehad die ver boven de €1500,- had gekomen maar die gein halen alle energie bedrijven uit met als gevolg dat er want betalers komen.

Een tip die ik dan ook graag mee wil geven is betaal nu liever meer dan aan het eind van je looptijd extreem meer moet bij betalen.
Ik krijg liever wat (veel) geld terug dan dat ik in de ellende kom te zitten dan maar geen stuk extra vlees op me bord dat komt dan wel weer goed als ik het geld terug krijg :)

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 22:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@aubd

Maar u widt toch wat u bij uw vorige energieboer per maand betaalde en ook of u met de jaarafrekening nog veel na moest betalen of terugkreeg?

Dus als het termijnbedrag van NLE veel lager was, kon u weten dat het niet klopte. Zoveel schelen de tarieven niet.

Afgezien daarvan kijken de leveranciers naar het gebruik wat u voordien hebt gehad en stellen daar het termijnbedrag op vast.

tenormin
door tenormin - Sep 4, 2015 om 22:24
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@audb, maar daar zal tijger1 het nooit mee eens zijn hoor, ik betaal ook liever wat teveel, maar dat vind zij niet nodig. Sparen via een energie rekening, hoe dom kan men zijn". Veelvuldig te lezen. Maar gelukkig kunnen we nog onze eigen idee hebben.

Oeps, zie net dat tijger 1, uiteraard, al weer geantwoord heeft.

tijger1
door tijger1 - Sep 4, 2015 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 4 sep 2015, 22:24]@audb, maar daar zal tijger1 het nooit mee eens zijn hoor, ik betaal ook liever wat teveel, maar dat vind zij niet nodig. Sparen via een energie rekening, hoe dom kan men zijn". Veelvuldig te lezen. Maar gelukkig kunnen we nog onze eigen idee hebben.

Oeps, zie net dat tijger 1, uiteraard, al weer geantwoord heeft.

Als u nu even due reactie van @ aubd goed leest, heeft hij het helemasl niet over SPAREN via de energierekening, afgezien van het feit dat dat dom is. En zeker niet nodig. Er zijn ook nog gewoon spaarrekeningen.

Hij betaalde gewoon maandelijks een VEEL te laag voorschotbedrag. Maar dat had hij ook kunnen weten. En ik ben zeker geen voorstander van een te laag voorschotbedrag. Natuurlijk is niet precies van te voren te zeggen hoe de jaarafrekening uitvalt, maar het bedrag waar @aubd het over heeft van € 1.500 om na te betalen is natuurlijk grote onzin. . Dat betalen heel veel mensen gewoon in totaal.

En wat bedoelt u met "uiteraard", u reageert hier toch ook?

ja
door jannekeje - Sep 4, 2015 om 23:51
28 Antwoorden / 0 Vragen

Om aan de discussie een eind te maken voor wat betreft de incassodatum van het termijnbedrag( nieuwe term voor voorschot) : www.gaslicht.com heeft daar onderzoek naar gedaan. In de infographic bij het nieuwsbericht van 10 aug. Zie je wanneer de energieleveranciers incasseren. En wat Eneco betreft. Bij sommige klanten wordt het inderdaad vooraf geincasseerd, bij anderen achteraf.

labren
door labren - Sep 4, 2015 om 23:58
862 Antwoorden / 0 Vragen

moet je gewoon geen automatische incasso afgeven dan kunnen ze niks afschrijven !!!

pl
door plebpleb - Sep 5, 2015 om 13:30
113 Antwoorden / 60 Vragen

De banken jatten ook steeds geld van onze rekeningen zonder toestemming...
Ook de tarieven zijn wisselend en laten dit ook niet weten...
Is dit wel wettelijk of niet....

tijger1
door tijger1 - Sep 5, 2015 om 14:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=plebpleb schreef op zaterdag 5 sep 2015, 13:30]De banken jatten ook steeds geld van onze rekeningen zonder toestemming...
Ook de tarieven zijn wisselend en laten dit ook niet weten...
Is dit wel wettelijk of niet....

Als er geld gejat wordt van uw rekening, zou ik maar aangifte doen bij de politie.;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 6, 2015 om 11:31
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Een voorschot kan de betekenis hebben van een betaling voor een dienst of product dat nog geleverd moet worden.
Bij o.a. energieleveranciers heeft het voorschot de betekenis van het maandelijks betalen van het gemiddelde bedrag lees 12e deel van het bedrag waarop verwacht wordt dat de eindafrekening is gebaseerd aan het einde van het jaar.

Een maand naar voren halen zoals kennelijk hier het geval is levert rentewinst op, niet eer en niet minder.

tijger1
door tijger1 - Sep 14, 2015 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Uiteraard mag u uw eigen idee hebben. [edit - redactie]