c.
door c.vis Feb 22, 2015 om 21:54
Computers & telefonie

3 jaar garantie en toch rekening

Ik heb vorig jaar september een Medion laptop gekocht bij Aldi. Het apparaat functioneert uitstekend, maar het scharnierdeel laat los. Ik heb het apparaat naar Medion toegestuurd, in de verwachting dat reparatie in de garantie van 3 jaar valt. Maar ik krijg nu een rekening van Medion van nagenoeg het aankoopbedrag. Men beweert dat ik het apparaat heb laten vallen. Maar dat is niet waar! In de korte tijd dat ik het apparaat heb ben ik er zorgvuldig mee om gegaan. Ik krijg het apparaat ongerepareerd terug als ik binnen 14 dagen niet betaal! Wat nu te doen?

2939 14 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2015 om 22:40
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Maar u heeft de Medion Laptop toch gekocht bij Aldi? Met 3 jaar garantie? U moet, al is het "een kruidenier" toch terug naar de Aldi? Laten zij het maar regelen: daar heeft uw aankoop plaatsgevonden.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2015 om 23:01
11537 Antwoorden / 51 Vragen

Zonder een beschuldigende vinger, maar bestaat de mogelijkheid dat de schade ontstaan is terwijl u er niet was?

Als, en ik zeg als, het valschade is, dan is er meer kapot inwendig als je uitwendig kan zien.

Hoe is het apparaat verzonden? In de originele (redelijk stootvrije) verpakking of anders?

Laat ze voorlopig maar eens onomstotelijk bewijzen met foto's o.i.d. dat wat ze zeggen ook waar is.

Het is overigens bekend dat Aldi u direct garantiezaken naar Medion laat sturen. En als dat in de voorwaarden staat mag en kan dat.

Stuur ze een email met de vraag om bewijzen, mét een antwoord termijn, die binnen de 14 dagen valt uiteraard.

sw
door swat1500 - Feb 22, 2015 om 23:05
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Bij Aldi gekochte laptops van Medion kunnen bij garantieclaims, tezamen met een kopie van de aankoopbon en het garantiecertificaat, kostenloos worden gestuurd naar Medion. Valt de reparatie binnen de garantie dan wordt deze ook kostenloos uitgevoerd.

Kennelijk meent Medion dat het gebrek te wijten is aan verwijtbaar handelen van TS. Nu het defect binnen 6 maanden na aankoop zich heeft openbaart zal Medion daartoe wel sterke argumenten moeten aanvoeren. TS kan dus (schriftelijk) bezwaar maken tegen de opvatting van Medion en daarbij (nogmaals) wijze op in de Wet benoemde 6 maanden termijn.

Blijft Medion echter bij haar standpunt dan zal TS naar de rechter moeten stappen.

tenormin
door tenormin - Feb 22, 2015 om 23:21
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Okay, was dus fout met naar de verkoper te verwijzen, sorry.

mahadma
door mahadma - Feb 22, 2015 om 23:24
11537 Antwoorden / 51 Vragen

@Tenormin, normaal ga je inderdaad naar de verkoper. Aldi is een uitzondering. Hoewel er speelgoedketens zijn die tablets ook direct naar de fabrikant verwijzen.

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 00:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Het apparaat laten vallen, dan zou je meer schade verwachten dan alleen de scharnieren.

Het beste kunt u een mail naar Aldi sturen. Maak gebruik van het volgende contactformulier

klik HIER

Maak gebruik van de volgende voorbeeldbrief

klik HIER
Pas deze aan uw situatie aan en leg uit dat u de laptop niet heeft laten vallen, dat Medion daar geen enkel bewijs van heeft en dat Medion niet het recht heeft u voor de rekening te laten opdraaien. Vermelden dat u met uw klacht op het forum van Kassa staat kan ook geen kwaad.

Succes!

door 1953 - Feb 23, 2015 om 00:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen

U had zich moeten melden bij de ALDI! ALDI was de verkopende partij. ALDI heeft herstelplicht zonder enige kosten.

sw
door swat1500 - Feb 23, 2015 om 12:45
3774 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 23 feb 2015, 00:29]U had zich moeten melden bij de ALDI! ALDI was de verkopende partij. ALDI heeft herstelplicht zonder enige kosten.

Medion voert voor Aldi de garantieclaims uit. Herstelplicht zonder enige kosten is alleen als de koper niets te verwijten valt.

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 13:30
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Overigens hier een uitspraak van een rechter in Arnhem.

De rechter bepaalde dat de webwinkelier en Dynafix niet aannemelijk hebben kunnen maken dat het beeldscherm door een stoot of een val is gebroken. Daarnaast oordeelde de rechtbank dat het toestel niet aan de logische verwachtingen en de overeenkomst heeft beantwoord aangezien het beeldscherm binnen 6 maanden na aankoop van het toestel is gebroken. Hierdoor veroordeelde de rechtbank de webwinkelier tot vergoeding van de reparatie aan de klant.

alles lezen klik HIER

zoekster
door zoekster - Feb 23, 2015 om 13:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Sorry, bovenstaande reactie was voor een ander topic bedoeld. Wel kunt u uit dit vonnis afleiden hoe belangrijk de eerste zes maanden na koop zijn aangaande de bewijslast.

lekkerisdat
door lekkerisdat - Feb 23, 2015 om 16:02
4299 Antwoorden / 5 Vragen

@TS heb je de garantie gemeld binnen de 6 maanden?

gerbera
door gerbera - Feb 23, 2015 om 16:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=lekkerisdat schreef op maandag 23 feb 2015, 16:02]@TS heb je de garantie gemeld binnen de 6 maanden? September t/m februari = 6 maanden en febr. is nog niet voorbij.

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 23, 2015 om 17:20
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Normaal zou ik een scharnier mits het geen gietfout in plastic is ook als stoot schade afhandelen en een rekening sturen.....

1x stoten kan voldoende zijn en open of dicht maakt dan niets uit.
Verder is uurloon hoog en daarom zo duur, ik zou liever in dit soort gevallen duck tape adviseren en gewoon staan laten en nooit meer open en dicht doen...

pi
door pieterwolters - Feb 23, 2015 om 17:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Laat er eventueel een onafhankelijke expert naar kijken. Die kan aangeven of het aannemelijk is dat het spontaan kapot is gegaan of niet.