an
door an60 Jul 8, 2014 om 11:21
Huishouden & energie

30% boete

Ik had bij carpet right vinyl besteld, maar helaas ging mijn huis niet door, het vinyl was niet afgesneden en zat nog gewoon op de rol mogen ze dan evengoed 30% boete rekenen voor de annulering?

3158 69 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 11:27
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Je hebt blijkbaar al vinyl gekocht zonder zeker te weten dat je ging verhuizen en dat niet als ontbindende voorwaarde afgesproken. In dat geval heb je een overeenkomst gesloten die je nu eenzijdig wilt ontbinden. De verkoper mag daar dan kosten voor in rekening brengen. Dat het vinyl nog op de rol zit, wil niet zeggen dat het niet besteld is.

edrick3
door edrick3 - Jul 8, 2014 om 11:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo an60,

Dat je huis niet doorgaat heeft carpet right geen boodschap aan.
Je hebt een koopovereenkomst afgesloten.
Als je die wilt annuleren zijn daar kosten aan verbonden zoals vermeld in de Verkoopvoorwaarden die - denk ik - achterop je koopovereenkomst staan.

Met vr.gr.

an
door an60 - Jul 8, 2014 om 11:43
10 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=an60 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 11:21]Ik had bij carpet right vinyl besteld, maar helaas ging mijn huis niet door, het vinyl was niet afgesneden en zat nog gewoon op de rol mogen ze dan evengoed 30% boete rekenen voor de annulering?
Ik begrijp dat er kosten aan zijn maar is 30% niet veel! ik vind 10% redelijk voor alleen het schrijven van een bon.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 11:45
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Annuleringskosten mogen worden berekend bij het eenzijdig willen ontbinden van de overeenkomst. Deze annuleringskosten moeten wel redelijk zijn.

Anders, volgens de wet, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding

De wet zegt daarover het volgende art 6:237 lid i
dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst

Dat wil zeggen dat de verkoper een redelijke vergoeding moet krijgen voor geleden verlies of gederfde winst. Hier worden rechtszaken om gevoerd.
Vooral in het geval van keukenverkoop. Daar worden de annuleringskosten veelal teruggebracht tot 10 tot 15%.

U zou aannemelijk moeten maken dat in dit geval de gederfde winst/geleden verlies van Carpet Right minder dan 30 procent van de totale rekening is.

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 11:46
5124 Antwoorden / 4 Vragen

an60,
Er is meer gedaan dan alleen het schrijven van een bon. De planning van Carpet Right zal aangepast moeten worden.

Daarnaast hoeft een annuleringsvergoeding niet slechts kostendekkend te zijn. De verkoper mag ook daar winst opmaken.

In de algemene voorwaarden van Carpet Right staat deze vergoeding ook vermeld. En door de overeenkomst aan te gaan, hebt u ingestemd met de algemene voorwaarden. Deze voorwaarden zijn niet onredelijk bezwarend, maar zeer gebruikelijk.

marcel75
door marcel75 - Jul 8, 2014 om 11:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zoekster,
U gaat uit van wanprestatie. Daarvan is in dit geval geen sprake. Een ontbinding is geen tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 12:04
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ga helemaal niet uit van een wanprestatie.

Er staat ANDERS DAN een tekortkoming in de verplichtingen. Je moet goed lezen marcel75!

Je mag het hier nog even nalezen

klik HIER

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 12:09
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=an60 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 11:21]Ik had bij carpet right vinyl besteld, maar helaas ging mijn huis niet door, het vinyl was niet afgesneden en zat nog gewoon op de rol mogen ze dan evengoed 30% boete rekenen voor de annulering?

Was het vinyl uit de winkelvoorraad? Hadden ze al dingen gedaan? (opmeten, mensen gereserveerd, etc)

alfatrion
door alfatrion - Jul 8, 2014 om 12:18
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 8 jul 2014, 11:45]U zou aannemelijk moeten maken dat in dit geval de gederfde winst/geleden verlies van Carpet Right minder dan 30 procent van de totale rekening is.
In de zaken die hierover gevoerd zijn wordt de bewijslast (terecht) bij de verkoper neergelegd.

De hoofdregel is dat het laten betalen van een geldsom onredelijk is. De uitzondering is als het gaat om vergoeding van het geleden verlies of de gederfde winst. De consument stelt dat er een geldsom moet worden betaald en beroept zich daarmee op de hoofdregel. De verkoper kan dan moeten stellen dat het hier gaat om een vergoeding van het geleden verlies of de gederfde winst en beroept zich op de uitzonderingsregel. De verkoper kan natuurlijk ook stellen dat dit niet onredelijk bezwarend is.

an
door an60 - Jul 8, 2014 om 22:15
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,fijn dat jullie reageren, het was gewoon winkelvoorraad op afroep,er was dus nog niks opgemeten dat hadden wij zelf gedaan en overlegd,dus er is alleen een bon geschreven.

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 22:31
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u een aanbetaling gedaan? Over hoeveel geld spreken we hier?

an
door an60 - Jul 8, 2014 om 23:05
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb 400 euro betaald,en dat is dan 120 euro boete,toch een hoop centjes

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 23:18
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dat is het zeker, zoals ik het nu lees heeft u het vinyl al volledig vooruitbetaald, geen betaling van bijv 70% achteraf?

Dat is vrij ongebruikelijk.

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 23:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 8 jul 2014, 22:31]Heeft u een aanbetaling gedaan? Over hoeveel geld spreken we hier?

Hebt u dan ook alles vooruitbetaald? De winst zal welzeker die € 120 zij .

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 23:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u dus al zoveel vooruitbetaald heeft stelt u in een zeer zwakke positie, want nu zou u het geld van hen moeten terugkrijgen, dat gast echt niet lukken,

zoekster
door zoekster - Jul 8, 2014 om 23:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Daar geef ik tijger1 gelijk in. Als u niet in de positie zit om het geld aan Carpet Land te betalen of niet, dan gaat het zonder een oordeel van de rechter of geschillencommissie niet lukken.

an
door an60 - Jul 9, 2014 om 12:07
10 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kan ik aannemelijk maken dat hun geen schade van 120 euro lijden?

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2014 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat kunt u niet, want u weet niet wat de winst is op die vloerbedekking.

zoekster
door zoekster - Jul 9, 2014 om 12:34
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Heeft u mijn antwoord bij uw andere topic gelezen?

boppe1943
door boppe1943 - Jul 9, 2014 om 12:51
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Het staat in de algemene voorwaarden van Carpet Right:

ARTIKEL 11 -De annulering

1Bij annulering van de overeenkomst door de afnemer is deze een schadevergoeding verschuldigd van 30% van hetgeen de afnemer bij de uitvoering van de overeenkomst had moeten betalen, tenzij partijen bij het sluiten van de overeenkomst anders zijn overeengekomen. Het percentage als bedoeld in de vorige zin bedraagt 50%, indien de annulering van een overeenkomst door de afnemer geschiedt terwijl de afnemer er al van in kennis is gesteld dat de op- of aflevering of een deel ervan indien het een deellevering betreft kan plaatsvinden.

2De in het vorige lid genoemde percentages zijn vaststaand, tenzij Carpetland kan bewijzen dat zijn schade groter is of de afnemer aannemelijk kan maken dat de schade kleiner is.

Kunt u wat met de laatste zin?

Kijk verder: (Bron Consuwijzer):
Kunnen de algemene voorwaarden achteraf nog ongeldig worden gemaakt?
Soms kunt u de algemene voorwaarden achteraf ongeldig maken. Of, zoals dat juridisch heet: buiten toepassing verklaren. Dat kan bijvoorbeeld als u de algemene voorwaarden nooit hebt gekregen. In dat geval heeft de ondernemer u niet voor of tijdens het sluiten van de overeenkomst de kans gegeven om de algemene voorwaarden te lezen. En daarom kunt u dan achteraf de algemene voorwaarden buiten toepassing verklaren. Dan gelden ze niet meer voor u.

sy
door sylgin - Jul 9, 2014 om 13:42
44 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet niet hoe je erbij komt dat het vinyl er niet meteen afgesneden wordt want dit wordt namelijk wel er meteen afgesneden en apart gelegd op het moment dat jij betaald hebt.
Dit doen ze om te voorkomen dat je gekozen vinyl niet meer aanwezig is op de bezorgdag.
Er wordt dus al een handeling voor je gedaan om te zorgen dat je het juiste vinyl krijgt.
Dat vinyl wordt op de door jouw opgegeven maten afgesneden en in principe kunnen ze deze dus niet meer verkopen voor de normale prijs.

Niet verwonderlijk dus dat ze 120 euro als schade zien.

alfatrion
door alfatrion - Jul 9, 2014 om 14:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=an60 schreef op woensdag 9 jul 2014, 12:07]Hoe kan ik aannemelijk maken dat hun geen schade van 120 euro lijden?
Dat hoeft u gelukkig ook niet. Ga gewoon eens praten met de verkoper.

an
door an60 - Jul 9, 2014 om 19:54
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ze hadden het niet afgesneden want er zat genoeg op de rol en omdat ik het binnen 1 dag al annuleerde was er nog niets ondernomen,dat zeiden ze zelf.

tijger1
door tijger1 - Jul 9, 2014 om 19:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U annuleert binnen één dag?

En hebt u nu die € 400 vooruitbetaald of niet en hoe hoog zou de nota totaal ongeveer zijn?

an
door an60 - Jul 9, 2014 om 20:05
10 Antwoorden / 1 Vragen

Ja want de koper van mijn huis liet het afweten en heb toen direkt bij carpet right proberen te annuleren, maar helaas of 30% boete of het bedrag laten staan voor een andere keer.

mahadma
door mahadma - Jul 9, 2014 om 20:22
11540 Antwoorden / 51 Vragen

of het bedrag laten staan voor een andere keer.

Dit is mits een fatsoenlijke bestedingstermijn het minst slechte van alles

zoekster
door zoekster - Jul 10, 2014 om 11:37
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Uit de rechtspraak blijkt dat een vergoeding van 10 tot 15 % van de koopsom redelijk wordt geacht als de verkoper nog geen aanvang heeft gemaakt met de uitvoering van de overeenkomst. Zie ook mijn link.

Het lastige in dit geval is dat je alles al vooruit hebt betaald.

alfatrion
door alfatrion - Jul 10, 2014 om 15:39
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je een aantal arresten of vonnissen voor me? Ik zou die graag doornemen.

alfatrion
door alfatrion - Jul 10, 2014 om 16:01
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In deze twee zaken worden de annuleringskosten worden niet verlaagt maar volledig afgewezen. De wet laat geen ruimte over voor een ander oordeel.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:2206
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALK:2005:AV1131

alfatrion
door alfatrion - Jul 10, 2014 om 16:16
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 8 jul 2014, 11:45]

De wet zegt daarover het volgende art 6:237 lid i
dat voor het geval de overeenkomst wordt beëindigd anders dan op grond van het feit dat de wederpartij in de nakoming van haar verbintenis is tekort geschoten, de wederpartij verplicht een geldsom te betalen, behoudens voor zover het betreft een redelijke vergoeding voor door de gebruiker geleden verlies of gederfde winst

Dat wil zeggen dat de verkoper een redelijke vergoeding moet krijgen voor geleden verlies of gederfde winst.
Nee, je leest niet goed. Dit betekent slechts dat er in beginsel niet meer gevraagd mag worden dan een redelijke vergoeding voor het geleden verlies of gederfde winst.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2014 om 16:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

U leest niet echt goed. De Ts heeft al betaald. Dus als zij die die 30% boete niet wilt betalen, zal ZIJ naar de rechter moeten. Dat is wel even het verschil met een keukenboer die de annuleringskosten gast vorderen.

mahadma
door mahadma - Jul 10, 2014 om 16:21
11540 Antwoorden / 51 Vragen

En TS kan een tegoedbon krijgen voor de 100%. Dus het is op te lossen.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2014 om 16:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als ze die bon accepteert, komt zij daar goed mee weg.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 10, 2014 om 16:42
1129 Antwoorden / 98 Vragen

U vertelt dat de koper van uw huis het af heeft laten weten. .Ik neem aan dat de koop rond was, anders zou u toch niet al vinyl hebben gekocht voor het andere huis. Dan moet degene die het huis had willen kopen 10% van de verkoopprijs betalen. Tenzij er ontbindende voorwaarden in de voorlopige koopacte staan en de aspirant koper een geldige reden had om van de koop af te zien. Het heeft wel niets met de kosten voor het annuleren van het vinyl te maken, maar die 10% boete zou die schade ruimschoots dekken.

door 1953 - Jul 10, 2014 om 17:07
3725 Antwoorden / 95 Vragen

30% annuleringskosten van de totale (aanneem)som is gebruikelijk.

marcel75
door marcel75 - Jul 10, 2014 om 17:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Boppe,
Die 10% boete in koopovereenkomsten kan niet eerder opgeëist worden dan nadat koper in verzuim is. Dat kan niet eerder dan nadat de afgesproken datum van overdracht verstreken is. Gemakshalve ga ik er van uit dat daarvan in dit geval geen sprake is.

Die contractuele boete kan, en dat staat ook altijd in de koopovereenkomsten (waar niets voorlopigs aan is overigens), door een rechter gematigd worden. Dat komt redelijk vaak voor.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2014 om 18:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel 75

De Ts heeft al geannuleerd.

marcel75
door marcel75 - Jul 10, 2014 om 19:53
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger,
Ik reageerde op Boppe en die had het over de ontbinding van een koopovereenkomst van een woning.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2014 om 19:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marcel75

Duidelijk.

alfatrion
door alfatrion - Jul 10, 2014 om 19:56
1659 Antwoorden / 1 Vragen

=tijger1 schreef op donderdag 10 jul 2014, 16:19: De Ts heeft al betaald. Dus als zij die die 30% boete niet wilt betalen, zal ZIJ naar de rechter moeten.

Ja. De verschillen zijn:
- TS moet de dagvaardingskosten en griffierecht (orde grootte 200 euro) voorschieten;
- TS kan zelf (forfaitaire/vaste) incassokosten inrekening brengen, mits ze 1 incassohandeling verricht.

=1953 schreef op donderdag 10 jul 2014, 17:07: 30% annuleringskosten van de totale (aanneem)som is gebruikelijk.

Eveneens gebruikelijk is dat dit tot 0% annuleringskosten wordt verlaagt door de rechter.

alfatrion
door alfatrion - Jul 10, 2014 om 19:59
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=marcel75 schreef op donderdag 10 jul 2014, 17:28]Die contractuele boete kan, en dat staat ook altijd in de koopovereenkomsten (waar niets voorlopigs aan is overigens), door een rechter gematigd worden. Dat komt redelijk vaak voor.
De rechter doet net alsof het beding nooit in de algemene voorwaarden heeft gestaan. Zie hier:
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBAMS:2014:2206
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALK:2005:AV1131

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2014 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion.

Ja hoor, gaan we weer. Waarom zou een consument zich eigenlijk aan een contract moeten houden?

Ga maar naar de rechter en u komt er wel onderuit.

Uw handtekening onder een koopcontract? Dat stel toch niets voor. De rechter maakt alle nare regeltjes, die even niet uitkomen, ongedaan.

Dus u kunt rustig tekenen voor een keuken van € 10.000 en dan pas thuis gaan nadenken. Oh nee, nadenken hoeft niet eens, bel maar gewoon af.

an
door an60 - Jul 10, 2014 om 21:05
10 Antwoorden / 1 Vragen

De koper van mijn huis is spoorloos verdwenen,het was iemand uit Italië en ik en de makelaars visten allemaal achter het net. Hij is niet te vinden dus moest ik mijn toegewezen huurhuis opzeggen want er was geen koop meer.

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2014 om 21:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En geen depot gestort bij de notaris of een bankgarantie voor die 10%?

Lekkere makelaar.

alfatrion
door alfatrion - Jul 11, 2014 om 03:05
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op donderdag 10 jul 2014, 20:50]Waarom zou een consument zich eigenlijk aan een contract moeten houden?
Waarom zou de verkoper zich niet aan de wet hoeven houden?

Het gaat hier niet om de vraag of een consument zich aan het contract moet houden, maar of een consument zich aan een onredelijk bezwarende algemene voorwaarde moet houden. De straf op het hanteren van een dergelijk beding is dat deze met terugwerkende kracht geen onderdeel uitmaakt van de overeenkomst.

Bij een koop op afstand heeft de consument een herroepingsrecht. Daar kun je ook morele problemen mee hebben. Maar dat doet er niets af aan het feit dat de consument dat recht wel heeft.

door 1953 - Jul 11, 2014 om 03:27
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op donderdag 10 jul 2014, 19:56]
[quote=tijger1 schreef op donderdag 10 jul 2014, 16:19]De Ts heeft al betaald. Dus als zij die die 30% boete niet wilt betalen, zal ZIJ naar de rechter moeten.
Ja. De verschillen zijn:
- TS moet de dagvaardingskosten en griffierecht (orde grootte 200 euro) voorschieten;
- TS kan zelf (forfaitaire/vaste) incassokosten inrekening brengen, mits ze 1 incassohandeling verricht.

[quote=1953 schreef op donderdag 10 jul 2014, 17:07]30% annuleringskosten van de totale (aanneem)som is gebruikelijk.
Eveneens gebruikelijk is dat dit tot 0% annuleringskosten wordt verlaagt door de rechter.

Tot dusverre is alleen sprake van het annuleren van een koopovereenkomst.

'Eveneens gebruikelijk is dat dit tot 0% annuleringskosten wordt verlaagd door de rechter'. De kantonrechter is nog niet in beeld in dezen. Stelligheid dat de kantonrechter met opdrachtgever zou mee moeten gaan tot 0% kosten voor het annuleren van de opdracht, dat gaat mij te ver.

alfatrion
door alfatrion - Jul 11, 2014 om 08:41
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=1953 schreef op vrijdag 11 jul 2014, 03:27][quote=alfatrion schreef op donderdag 10 jul 2014, 19:56]
[quote=tijger1 schreef op donderdag 10 jul 2014, 16:19]De Ts heeft al betaald. Dus als zij die die 30% boete niet wilt betalen, zal ZIJ naar de rechter moeten.
Ja. De verschillen zijn:
- TS moet de dagvaardingskosten en griffierecht (orde grootte 200 euro) voorschieten;
- TS kan zelf (forfaitaire/vaste) incassokosten inrekening brengen, mits ze 1 incassohandeling verricht.
De kantonrechter is nog niet in beeld in dezen. Stelligheid dat de kantonrechter met opdrachtgever zou mee moeten gaan tot 0% kosten voor het annuleren van de opdracht, dat gaat mij te ver.
Het bedrijf kan proberen aan te tonen dat de voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn. Als ze dit lukt dan blijft de 30% gehandhaafd. Als ze dit niet lukt dan gaat de hele voorwaarden er uit. De werking van de wet is nu eenmaal zo dat het beding niet kan worden omgezet in iets dat wel redelijk was geweest.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2014 om 08:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

U mist mijn punt. Maar maakt verder niet uit. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de Ts goed geld naar kwaad geld gaat gooien.

mahadma
door mahadma - Jul 11, 2014 om 09:00
11540 Antwoorden / 51 Vragen

woensdag 9 jul 2014, 20:05

Ja want de koper van mijn huis liet het afweten en heb toen direkt bij carpet right proberen te annuleren, maar helaas of 30% boete of het bedrag laten staan voor een andere keer.

We kunnen hordes advocaten loslaten op dit gebeuren, naar de hoge raad gaan, maar TS kan gewoon "het bedrag laten staan voor een volgend keer". En al dit voor € 120,00? Wat zou dit juridisch wapengekletter kosten?

alfatrion
door alfatrion - Jul 11, 2014 om 11:28
1659 Antwoorden / 1 Vragen

In deze zaak kan niet in hoger beroep of in cassatie worden gegaan. Daarvoor moet je een belang hebben van -zo uit mijn hoofd- 1750 euro. De dagvaardingskosten en griffierecht liggen tussen 150 en 200 euro. Het gemachtigde salaris ligt tussen 30 en 90 euro. Dit krijg je vergoed bij winst.

=tijger1 schreef op vrijdag 11 jul 2014, 08:53: U mist mijn punt.

Dat punt heb ik erkent, dacht ik zo.

door 1953 - Jul 18, 2014 om 03:45
3725 Antwoorden / 95 Vragen

30% boete annuleren = [u]30% annuleringskosten[/u]!

door 1953 - Jul 18, 2014 om 03:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

30% boete annuleren = [u]30% annuleringskosten[/u]!

Is gebruikelijk in bijna elke branche als een opdracht wordt geannuleerd.

door 1953 - Jul 18, 2014 om 22:05
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Blijkbaar heeft er een coulanceregeling plaatsgevonden, een aardige geste van de firma. Tegoedbon ad € 120,00.

an
door an60 - Jul 18, 2014 om 22:44
10 Antwoorden / 1 Vragen

Tegoedbon? Ik moet 120 euro betalen voor alleen een bon die is uitgeschreven,het vinyl zit nog gewoon op de rol.

mahadma
door mahadma - Jul 18, 2014 om 22:50
11540 Antwoorden / 51 Vragen

@An60,

woensdag 9 jul 2014, 20:05

Ja want de koper van mijn huis liet het afweten en heb toen direkt bij carpet right proberen te annuleren, maar helaas of 30% boete of het bedrag laten staan voor een andere keer.

Ik begrijp hieruit dat je het volledige bedrag als tegoedbon kan krijgen.

Over je vraag is genoeg geschreven ................ (dacht ik zo).

door 1953 - Jul 19, 2014 om 00:29
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=an60 schreef op vrijdag 18 jul 2014, 22:44]Tegoedbon? Ik moet 120 euro betalen voor alleen een bon die is uitgeschreven,het vinyl zit nog gewoon op de rol.

U had ook die 30% annuleringskosten sowieso moeten betalen en daar krijgt dan in uw ogen wrang een tegoedbon voor terug. De firma had u deze geste niet hoeven te doen, dan had met lege handen gezeten en € 120,00 armer door het annuleren, ook al zit die vinyl nog 100% op de rol in de winkel.

Misschien ter lering voor een volgende: wacht met bestellen tot alles in kannen en kruiken rond is en dat u niet meer voor een dergelijke verrassing komt. De bestelling zal dan wel wat langer op zich wachten qua uitvoering.

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2014 om 00:57
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=an60 schreef op vrijdag 18 jul 2014, 22:44]Tegoedbon? Ik moet 120 euro betalen voor alleen een bon die is uitgeschreven,het vinyl zit nog gewoon op de rol.
Je bent uiterst halsstarrig in je antwoorden. het gaat er niet om dat dat vinyl nog op de rol zit, het gaat erom dat je een overeenkomst bent aangegaan, die jij wilt ontbinden. Daarmee ontneem je de ondernemer de winst die hij door die overeenkomst zou hebben. Dat is dus verlies die je hem/haar toebrengt.
Over de 30% kun je argumenteren of dat terecht is. Of dat niet meer is dan de winst die hem toekomt.

Je zou dit geschil bij de Geschillencommissie wonen kunnen voorleggen, maar dat kost wel 77 euro klachtengeld. Dat krijg je terug bij winnen, maar ben je kwijt bij verliezen. En eerlijk gezegd, geen idee hoe die zal oordelen. Ze zijn daar minder juridisch ingesteld, maar beoordelen meer naar wat ze redelijk vinden.

Als je je gelijk gaat baseren op dat er alleen een bon is geschreven en geen enkele onderkenning dat je de verkoper een winstbedrag door de neus boort met het annuleren van de aankoop, dan voorspel ik je, dat ze niet aan je kant gaan staan.

an
door an60 - Jul 20, 2014 om 19:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

Fijn dat jullie reageren maar ik vind dat 10% boete meer dan genoeg voor 5 minuten werk, verdien jij 40 euro in 5 minuten.

mahadma
door mahadma - Jul 20, 2014 om 20:08
11540 Antwoorden / 51 Vragen

maar ik vind dat 10% boete meer dan genoeg

Dat kan je wel vinden, maar je hebt zelf en geheel vrijwillig getekend via de voorwaarden voor 30% annuleringskosten en volledig betaald.

Misschien dat dàt (de 30%) met praten wat minder kan worden, je kan zelfs het volle betaalde bedrag volledig later alsnog besteden, maar zoals Zoekster al schreef: Je bent uiterst halsstarrig in je antwoorden. het gaat er niet om dat dat vinyl nog op de rol zit, het gaat erom dat je een overeenkomst bent aangegaan, die jij wilt ontbinden. Daarmee ontneem je de ondernemer de winst die hij door die overeenkomst zou hebben. Dat is dus verlies die je hem/haar toebrengt.
Over de 30% kun je argumenteren of dat terecht is. Of dat niet meer is dan de winst die hem toekomt.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2014 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@an60

U begrijpt blijkbaar nog steeds niet waarover het gaat.

Maar het is simpel. U hebt (een deel) vooruitbetaald, u annuleert de order, u krijgt het vooruitbetaalde bedrag terug onder aftrek van 30% annuleringskosten. En dan helemaal klaar.

door 1953 - Jul 20, 2014 om 20:11
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=alfatrion schreef op vrijdag 11 jul 2014, 08:41][quote=1953 schreef op vrijdag 11 jul 2014, 03:27][quote=alfatrion schreef op donderdag 10 jul 2014, 19:56]
[quote=tijger1 schreef op donderdag 10 jul 2014, 16:19]De Ts heeft al betaald. Dus als zij die die 30% boete niet wilt betalen, zal ZIJ naar de rechter moeten.
Ja. De verschillen zijn:
- TS moet de dagvaardingskosten en griffierecht (orde grootte 200 euro) voorschieten;
- TS kan zelf (forfaitaire/vaste) incassokosten inrekening brengen, mits ze 1 incassohandeling verricht.
De kantonrechter is nog niet in beeld in dezen. Stelligheid dat de kantonrechter met opdrachtgever zou mee moeten gaan tot 0% kosten voor het annuleren van de opdracht, dat gaat mij te ver.
Het bedrijf kan proberen aan te tonen dat de voorwaarden niet onredelijk bezwarend zijn. Als ze dit lukt dan blijft de 30% gehandhaafd. Als ze dit niet lukt dan gaat de hele voorwaarden er uit. De werking van de wet is nu eenmaal zo dat het beding niet kan worden omgezet in iets dat wel redelijk was geweest.

Spijkers op laag water gezocht?

door 1953 - Jul 20, 2014 om 20:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=an60 schreef op zondag 20 jul 2014, 19:59]Fijn dat jullie reageren maar ik vind dat 10% boete meer dan genoeg voor 5 minuten werk, verdien jij 40 euro in 5 minuten.

[u]Het blijft toch 30% annuleringskosten[/u]. Of het nou om een auto, caravan, boot, meubels gaat of vinyl.

door 1953 - Jul 20, 2014 om 20:17
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 20 jul 2014, 20:08]@an60

U begrijpt blijkbaar nog steeds niet waarover het gaat.

Maar het is simpel. U hebt (een deel) vooruitbetaald, u annuleert de order, u krijgt het vooruitbetaalde bedrag terug onder aftrek van 30% annuleringskosten. En dan helemaal klaar.

Die vooruitbetaling van € 112,00 wordt uit coulance een tegoedbon verstrekt. Beter iets dan niets!
An60 mag zich dan nog gelukkig prijzen met deze coulancegeste.

an
door an60 - Jul 20, 2014 om 20:17
10 Antwoorden / 1 Vragen

Nou laten we maar stoppen,ik heb heel weinig geld en elke euro is voor mij belangrijk,en het is voor beide vervelend en ik wil ook niet alles terug. En een tegoedbon ,het is een hele moeilijke tijd om je huis te verkopen dus al te lang kan ik het niet laten staan bij carpet right. We zijn beide de dupe van een slechte makelaar.bedankt en het gaat jullie goed.

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2014 om 20:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 20 jul 2014, 20:14][quote=an60 schreef op zondag 20 jul 2014, 19:59]Fijn dat jullie reageren maar ik vind dat 10% boete meer dan genoeg voor 5 minuten werk, verdien jij 40 euro in 5 minuten.

[u]Het blijft toch 30% annuleringskosten[/u]. Of het nou om een auto, caravan, boot, meubels gaat of vinyl.
Hou toch eens op met die onzin te verkondigen. Het is niet zo, dat die 30% klakkeloos wordt overgenomen als je daarom gaat procederen. Je kakelt maar door als een kip zonder kop.

Lees dit eens HIER

marcel75
door marcel75 - Jul 20, 2014 om 20:52
5124 Antwoorden / 4 Vragen

En nu krijgt de makelaar de schuld....Als je dat vindt, dan schuif je die tegoedbon toch door naar de makelaar.

Het niet-verkocht krijgen van een woning ligt in het overgrote merendeel toch echt aan de eigenaar/verkoper. Een (te) hoge vraagprijs, iets mindere afwerking, rommelig etc. Veel voorkomende redenen waarom een koper niet toehapt. Maar als huiseigenaar wil je dat in de regel niet zien en/of horen.

De koper heeft gewoon de financiering niet rond kunnen krijgen. Dat kan gebeuren en onderdeel van de gemaakte afspraken tussen jou en je koper was dat hij dan kostenloos de koopovereenkomst kon ontbinden. Die afspraak heb je echter niet gemaakt met Carpet Right.

door 1953 - Jul 20, 2014 om 22:48
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=zoekster schreef op zondag 20 jul 2014, 20:35][quote=1953 schreef op zondag 20 jul 2014, 20:14][quote=an60 schreef op zondag 20 jul 2014, 19:59]Fijn dat jullie reageren maar ik vind dat 10% boete meer dan genoeg voor 5 minuten werk, verdien jij 40 euro in 5 minuten.

[u]Het blijft toch 30% annuleringskosten[/u]. Of het nou om een auto, caravan, boot, meubels gaat of vinyl.
Hou toch eens op met die onzin te verkondigen. Het is niet zo, dat die 30% klakkeloos wordt overgenomen als je daarom gaat procederen. Je kakelt maar door als een kip zonder kop.

Lees dit eens HIER

Ook bij jou sloeg de warmte toe nam ik aan. [u]Had ik het over procederen[/u]?

Je kakelt zelf maar lekker verder door.

door 1953 - Jul 20, 2014 om 22:52
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=marcel75 schreef op zondag 20 jul 2014, 20:52]En nu krijgt de makelaar de schuld....Als je dat vindt, dan schuif je die tegoedbon toch door naar de makelaar.

Het niet-verkocht krijgen van een woning ligt in het overgrote merendeel toch echt aan de eigenaar/verkoper. Een (te) hoge vraagprijs, iets mindere afwerking, rommelig etc. Veel voorkomende redenen waarom een koper niet toehapt. Maar als huiseigenaar wil je dat in de regel niet zien en/of horen.

De koper heeft gewoon de financiering niet rond kunnen krijgen. Dat kan gebeuren en onderdeel van de gemaakte afspraken tussen jou en je koper was dat hij dan kostenloos de koopovereenkomst kon ontbinden. Die afspraak heb je echter niet gemaakt met Carpet Right.

Ja, die makelaar steekt (of stak) zijn handen in onschuld! Die beroept zich mogelijk op de beroepsaansprakelijkheid in dezen. Daar kom je als cliënteel niet verder mee, dan mogelijke schadeloosstelling als de nalatigheid van de makelaar kan worden bewezen.

zoekster
door zoekster - Jul 20, 2014 om 23:26
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=1953 schreef op zondag 20 jul 2014, 22:48][quote=zoekster schreef op zondag 20 jul 2014, 20:35][quote=1953 schreef op zondag 20 jul 2014, 20:14][quote=an60 schreef op zondag 20 jul 2014, 19:59]Fijn dat jullie reageren maar ik vind dat 10% boete meer dan genoeg voor 5 minuten werk, verdien jij 40 euro in 5 minuten.

[u]Het blijft toch 30% annuleringskosten[/u]. Of het nou om een auto, caravan, boot, meubels gaat of vinyl.
Hou toch eens op met die onzin te verkondigen. Het is niet zo, dat die 30% klakkeloos wordt overgenomen als je daarom gaat procederen. Je kakelt maar door als een kip zonder kop.

Lees dit eens HIER

Ook bij jou sloeg de warmte toe nam ik aan. [u]Had ik het over procederen[/u]?

Je kakelt zelf maar lekker verder door.
Heb je wel die link gelezen?