ha
door harmendouwe Mar 31, 2015 om 18:11
Huishouden & energie

5-jarig contract Essent

Mijn vrouw werd in de Mediamarkt aangeklampt door een medewerker van Essent. Toen mijn vrouw meldde dat wij al een abonnement bij Essent hebben boden ze aan een nieuw aanbod te doen.
Nooit een aanbod ontvangen maar gisteren een mail van Essent dat het nieuwe contract is ingegaan voor de duur van 5 jaar!

Gebeld met Essent. Ik had wel via de mail een aanbod ontvangen (niet dus) en had niet gereageerd. Daarmee ben ik akkoord gegaan met een contract van 5 jaar. Erg onbeschofte medewerker overigens.

Houdt dit dus in dat ieder bedrijf mij kan mailen, en bij geen reactie, ik vast zit aan langdurige contracten? Dat kan toch niet waar zijn??

5822 32 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 31, 2015 om 18:14
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Natuurlijk kan dat niet. Ze zijn gek geworden. Als dit tenminste het hele verhaal is.

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2015 om 18:18
27632 Antwoorden / 85 Vragen

..... Dat kan toch niet waar zijn?.....
Nee, dat kan niet waar zijn.

Heeft vrouwlief in de Mediamarkt soms iets getekend en cadeaubonnen ontvangen?

ha
door harmendouwe - Mar 31, 2015 om 18:26
4 Antwoorden / 1 Vragen

Snelle reacties!
Dit is het hele verhaal. Mijn vrouw heeft niets ontvangen of getekend. Wij hebben niet op een aanbod van Essent gereageerd, omdat ik deze nooit in de mail heb ontvangen. Wij zijn al jaren lang klant bij Essent.

getty
door getty - Mar 31, 2015 om 18:27
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar geef eens antwoord op de vraag of ze kadobonnen heeft gekregen toen ze daar was (van essent voor de mediamarkt)

ha
door harmendouwe - Mar 31, 2015 om 18:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Nee Getty, ook geen kadobonnen. Ze heeft gemeld dat wij al klant zijn, onze gegevens zijn ter plaatse gecheckt in hun systeem en ze zouden met een aanbieding komen. Dat is het hele verhaal.

edrick3
door edrick3 - Mar 31, 2015 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@harmendouwe,

Dan wordt het toch nog eens contact opnemen met Essent: klachtenformulier.

getty
door getty - Mar 31, 2015 om 18:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=harmendouwe schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 18:30]Nee Getty, ook geen kadobonnen. Ze heeft gemeld dat wij al klant zijn, onze gegevens zijn ter plaatse gecheckt in hun systeem en ze zouden met een aanbieding komen. Dat is het hele verhaal.

Dan een aangetekende brief sturen waarin u stelt dat er geen overeenkomst is afgesloten en dat u uw oude contract/voorwaarden terugvordert. Geef ze 2 weken om te reageren en zet in de brief dat als ze niet akkoord gaan u de zaak aan de geschillencommissie voor gaat leggen.

diumenge
door diumenge - Mar 31, 2015 om 18:33
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=harmendouwe schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 18:30]Nee Getty, ook geen kadobonnen. Ze heeft gemeld dat wij al klant zijn, onze gegevens zijn ter plaatse gecheckt in hun systeem en ze zouden met een aanbieding komen. Dat is het hele verhaal.
Dan is het simpel. U zit nergens aan vast. Er zal wel iemand van de webcare van Essent komen reageren om te melden hoe vervelend ze het vinden en dat ze het voor je willen uitzoeken.

aurora1
door aurora1 - Mar 31, 2015 om 18:48
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien heeft u iets aan deze informatie: klk hier.
Kan die eerste mail niet bij de spam beland zijn? Het zou dan wel apart zijn dat de 2e mail wel gewoon ontvangen is.

aurora1
door aurora1 - Mar 31, 2015 om 18:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En eventueel klik hier.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 31, 2015 om 19:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Er schijnt dus veel geld aan energ8ie te zijn te voordienen, dat er zo op deze manier klanten worden geworven.

ho
door hopetobehelping - Mar 31, 2015 om 19:56
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste harmendouwe,

nee, u zit nergens aan vast, dat heeft u al wel uit alle antwoorden begrepen.
Het moet toch niet gekker worden met wat Essent nu uithaalt.
Zonder handtekening, bevestiging van u of wat dan ook zit u als bestaande klant volgens Essent aan een contract voor 5 jaar vast. Laat ze maar met bewijzen komen dat u dat contract bent aangegaan.

Wel bijzonder overigens dat de mail van Essent met de 'bevestiging' dat uw nieuwe contract is ingegaan u wel netjes bereikt heeft.
Dat betekent dus dat Essent iedere klant van wie ze het email adres hebben een mail met 'de bevestiging van het nieuwe contract voor 5 jaar' kan sturen.
Dat klinkt toch te zot voor woorden.

ha
door harmendouwe - Mar 31, 2015 om 20:10
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hierbij de mail van Essent:

Vanaf onderstaande datum gaat uw nieuwe energieovereenkomst in.

• Essent ZekerDalen Groene Stroom 5 jaar van 29 maart 2015 tot en met 31 maart 2020
• Essent ZekerDalen Gas 5 jaar van 29 maart 2015 tot en met 31 maart 2020

Altijd het juiste voorschot

U kunt samen met Essent de hoogte van uw voorschot bepalen en optimaliseren. Via de VerbruiksManager. Vult u regelmatig uw meterstanden in, dan ziet u direct of uw voorschot nog past bij uw verbruik. En als het nodig is, past u uw voorschot direct aan. Zo voorkomt u verrassingen op uw jaarafrekening.

Nog meer inzicht in uw verbruik

Met een slimme meter heeft u van dag tot dag inzicht in uw verbruik. U hoeft nooit meer uw meterstanden door te geven. Via Essent vraagt u een slimme meter aan bij uw netbeheerder.

Wilt u nieuws ontvangen over Essent, tips om uw energieverbruik te verlagen of profiteren van speciale acties voor klanten? Via Mijn Essent geeft u eenvoudig aan welke e-mails u wilt ontvangen.

Met vriendelijke groet,

Maarten Top
Directeur Klantenservice

diumenge
door diumenge - Mar 31, 2015 om 20:15
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Die mail voegt niets toe. Niets ondertekend of ergens mee akkoord gegaan , dan geen overeenkomst. Daar kan Maarten Top niets aan veranderen.

zoekster
door zoekster - Mar 31, 2015 om 22:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dien hierover ook een klacht in bij de ACM via consuwijzer. Ook al loopt dit met een sisser af, dit is een oneerlijke handelspraktijk van Essent.

Ik heb laatst ook een klacht over Essent ingediend bij de ACM. Er moet echt eens worden gekeken naar de handelswijze van Essent. Een vijfjarig contract is sowieso al een zeer ongebruikelijk lang contract voor een consument.

klik HIER

Natuurlijk ook Essent meteen een mail sturen dat u geen overeenkomst met ze aan bent gegaan voor 5 jaar.

tijger1
door tijger1 - Mar 31, 2015 om 23:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=harmendouwe schreef op dinsdag 31 mrt 2015, 18:30]Nee Getty, ook geen kadobonnen. Ze heeft gemeld dat wij al klant zijn, onze gegevens zijn ter plaatse gecheckt in hun systeem en ze zouden met een aanbieding komen. Dat is het hele verhaal.

Waarom geeft uw vrouw haar gegevens? Zuiniger op zijn.

door 1953 - Apr 1, 2015 om 00:14
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Schriftelijkheidsvereiste! Zonder deze Schriftelijkheidsvereiste is de vermeende contract met vermeende contractant ongeldig en betwistbaar.

fo
door forumessent - Apr 1, 2015 om 11:58
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Harmendouwe,

Het is erg jammer om te horen dat je deze ervaring hebt. In de MediaMarkt doen wij graag een aanbod aan onze bestaande klanten. Hier hebben wij echter wel richtlijnen voor.

Op het moment dat je een klant bent van Essent zijn er twee mogelijkheden voor het ontvangen van correspondentie, waaronder contractverleningen: Per e-mail en per post. Als ik het zo lees is jouw voorkeur per e-mail en heb je ook een (correct) e-mailadres doorgegeven. Redelijkerwijs verlangt Essent van haar klanten dat als zij een e-mail krijgen dat die ook gelezen wordt. Deze verantwoordelijkheid ligt te allen tijde bij de klant.

Je geeft aan dat in de winkel je gegevens gecheckt zijn. Als er in de MediaMarkt een overeenkomst wordt afgesloten communiceren wij naast zaken als tarieven, betaalwijze, voorschot, indien van toepassing bedenktijd en andere zaken ook de wijze waarop wij de bevestiging van deze overeenkomst sturen.

Als de bevestiging verstuurd is naar het door jou opgegeven e-mailadres, wat jouw voorkeurskanaal is, gaat indien van toepassing een bedenktijd van veertien kalenderdagen in. Als wij in deze periode geen annulering hebben ontvangen gaat het contract in en wordt het bindend. Dat is ook gebeurd bij jou als ik het zo lees.

Wij kunnen geen overeenkomst afsluiten zonder klantcontact. Hier wordt streng op gecontroleerd. Je vrouw is met Essent in gesprek gegaan bij de stand van Essent in de MediaMarkt. Nadat gegevens zijn doorgegeven en het aanbod is besproken kan het aanbod pas verwerkt worden.

Ik zou hierover graag verder in gesprek gaan om jouw specifieke situatie door te nemen. Als jij dit ook wilt ontvang ik graag een e-mail op webcare@essent.nl met een kopie van jouw klacht,je postcode, huisnummer, telefoonnummer en ter controle de geboortedatum van de contractant. Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
Dave
Essent Webcare

tijger1
door tijger1 - Apr 1, 2015 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@forumessent

Waarom stoppen jullie niet met dat belachelijke gedoe in die winkels? Te treurig voor woorden dat jullie zo aan klanten moeten komen en die op die manier een oor aannaaien.

who cares
door who cares - Apr 1, 2015 om 12:13
146 Antwoorden / 9 Vragen

Ik begrijp niet dat mensen daarop ingaan , als je wilt veranderen zoek het dan thuis zelf lekker uit en laat je niet opnaaien door die snelle jongens die wat bij willen verdienen, je gaat achteraf altijd de pottebak in , wees toch wijzer .

gerbera
door gerbera - Apr 1, 2015 om 14:54
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Essent zou er goed aan doen de algemene voorwaarden energieleveranciers eens te lezen.

1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld.
2. Het aanbod bevat een volledige en nauwkeurige omschrijving van de aangeboden producten, digitale inhoud en/of diensten. De beschrijving is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van het aanbod door de consument mogelijk te maken. Als de ondernemer gebruik maakt van afbeeldingen, zijn deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten, diensten en/of digitale inhoud. Kennelijke vergissingen of kennelijke fouten in het aanbod binden de ondernemer niet.
3. Elk aanbod bevat zodanige informatie, dat voor de consument duidelijk is wat de rechten en verplichtingen zijn, die aan de aanvaarding van het aanbod zijn verbonden.
Artikel 5 - De overeenkomst
1van het aanbod en het voldoen aan de daarbij . De overeenkomst komt, onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, tot stand op het moment van aanvaarding door de consument gestelde voorwaarden.
2. Indien de consument het aanbod langs elektronische weg heeft aanvaard, bevestigt de ondernemer onverwijld langs elektronische weg de ontvangst van de aanvaarding van het aanbod

bron; Algemene voorwaarden energieleveranciers

diumenge
door diumenge - Apr 1, 2015 om 17:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

[quote=forumessent schreef op woensdag 1 apr 2015, 11:58]Beste Harmendouwe,

Het is erg jammer om te horen dat je deze ervaring hebt. In de MediaMarkt doen wij graag een aanbod aan onze bestaande klanten. Hier hebben wij echter wel richtlijnen voor.

Op het moment dat je een klant bent van Essent zijn er twee mogelijkheden voor het ontvangen van correspondentie, waaronder contractverleningen: Per e-mail en per post. Als ik het zo lees is jouw voorkeur per e-mail en heb je ook een (correct) e-mailadres doorgegeven. Redelijkerwijs verlangt Essent van haar klanten dat als zij een e-mail krijgen dat die ook gelezen wordt. Deze verantwoordelijkheid ligt te allen tijde bij de klant.

Je geeft aan dat in de winkel je gegevens gecheckt zijn. Als er in de MediaMarkt een overeenkomst wordt afgesloten communiceren wij naast zaken als tarieven, betaalwijze, voorschot, indien van toepassing bedenktijd en andere zaken ook de wijze waarop wij de bevestiging van deze overeenkomst sturen.

Als de bevestiging verstuurd is naar het door jou opgegeven e-mailadres, wat jouw voorkeurskanaal is, gaat indien van toepassing een bedenktijd van veertien kalenderdagen in. Als wij in deze periode geen annulering hebben ontvangen gaat het contract in en wordt het bindend. Dat is ook gebeurd bij jou als ik het zo lees.

Wij kunnen geen overeenkomst afsluiten zonder klantcontact. Hier wordt streng op gecontroleerd. Je vrouw is met Essent in gesprek gegaan bij de stand van Essent in de MediaMarkt. Nadat gegevens zijn doorgegeven en het aanbod is besproken kan het aanbod pas verwerkt worden.

Ik zou hierover graag verder in gesprek gaan om jouw specifieke situatie door te nemen. Als jij dit ook wilt ontvang ik graag een e-mail op webcare@essent.nl met een kopie van jouw klacht,je postcode, huisnummer, telefoonnummer en ter controle de geboortedatum van de contractant. Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
Dave
Essent Webcare
Essent is volledig van het padje af. Ik augustus kan ik overstappen, dit maakt de keuze weer wat makkelijker. Essent valt af.

getty
door getty - Apr 1, 2015 om 18:49
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=forumessent schreef op woensdag 1 apr 2015, 11:58]Beste Harmendouwe,

Het is erg jammer om te horen dat je deze ervaring hebt. In de MediaMarkt doen wij graag een aanbod aan onze bestaande klanten. Hier hebben wij echter wel richtlijnen voor.

Op het moment dat je een klant bent van Essent zijn er twee mogelijkheden voor het ontvangen van correspondentie, waaronder contractverleningen: Per e-mail en per post. Als ik het zo lees is jouw voorkeur per e-mail en heb je ook een (correct) e-mailadres doorgegeven. Redelijkerwijs verlangt Essent van haar klanten dat als zij een e-mail krijgen dat die ook gelezen wordt. Deze verantwoordelijkheid ligt te allen tijde bij de klant.

Je geeft aan dat in de winkel je gegevens gecheckt zijn. Als er in de MediaMarkt een overeenkomst wordt afgesloten communiceren wij naast zaken als tarieven, betaalwijze, voorschot, indien van toepassing bedenktijd en andere zaken ook de wijze waarop wij de bevestiging van deze overeenkomst sturen.

Als de bevestiging verstuurd is naar het door jou opgegeven e-mailadres, wat jouw voorkeurskanaal is, gaat indien van toepassing een bedenktijd van veertien kalenderdagen in. Als wij in deze periode geen annulering hebben ontvangen gaat het contract in en wordt het bindend. Dat is ook gebeurd bij jou als ik het zo lees.

Wij kunnen geen overeenkomst afsluiten zonder klantcontact. Hier wordt streng op gecontroleerd. Je vrouw is met Essent in gesprek gegaan bij de stand van Essent in de MediaMarkt. Nadat gegevens zijn doorgegeven en het aanbod is besproken kan het aanbod pas verwerkt worden.

Ik zou hierover graag verder in gesprek gaan om jouw specifieke situatie door te nemen. Als jij dit ook wilt ontvang ik graag een e-mail op webcare@essent.nl met een kopie van jouw klacht,je postcode, huisnummer, telefoonnummer en ter controle de geboortedatum van de contractant. Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
Dave
Essent Webcare

Naast de familiaire toon (je en jij) wat ik absoluut niet professioneel vindt, worden er nogal wat aannames gedaan door Essent in deze mail. Bv : mijn eigen mailadres is al bekend bij essent omdat ik daar al klant ben, wie zegt dat ik (of in dit geval TS) dan nu ook toestemming heb gegeven om mij een aanbod per mail te doen? Vind het allemaal nogal vooringenomen en dit houdt zeker geen stand als TS er een zaak van maakt.

ho
door hopetobehelping - Apr 1, 2015 om 21:02
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste harmendouwe,

dacht nog even dat de reactie van forumessent een misplaatste 1 april grap was.
Het moet toch niet gekker worden, ze zijn compleet gestoord bij Essent.
Claimen een mail gestuurd te hebben en op deze misselijkmakende, naar oplichting ruikende, manier bestaande klanten een contract voor 5 jaar proberen aan te smeren.
Zoals al door anderen aangegeven, een klacht indienen bij de ACM.

Zie hier nog de consumentenregels voor energie koop (alhoewel u helemaal geen contract heeft afgesloten).

U zit nog in uw bedenktijd. Meteen opzeggen die hele handel, vraag me ook af of het wel verstandig is om bij Essent te blijven. Deze handelswijze van Essent heeft een naar, zeer naar luchtje. Bij een overstap naar een andere energieleverancier valt Essent voor mij hierdoor al af.

door 1953 - Apr 1, 2015 om 22:26
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=forumessent schreef op woensdag 1 apr 2015, 11:58]Beste Harmendouwe,

Het is erg jammer om te horen dat je deze ervaring hebt. In de MediaMarkt doen wij graag een aanbod aan onze bestaande klanten. Hier hebben wij echter wel richtlijnen voor.

Op het moment dat je een klant bent van Essent zijn er twee mogelijkheden voor het ontvangen van correspondentie, waaronder contractverleningen: Per e-mail en per post. Als ik het zo lees is jouw voorkeur per e-mail en heb je ook een (correct) e-mailadres doorgegeven. Redelijkerwijs verlangt Essent van haar klanten dat als zij een e-mail krijgen dat die ook gelezen wordt. Deze verantwoordelijkheid ligt te allen tijde bij de klant.

Je geeft aan dat in de winkel je gegevens gecheckt zijn. Als er in de MediaMarkt een overeenkomst wordt afgesloten communiceren wij naast zaken als tarieven, betaalwijze, voorschot, indien van toepassing bedenktijd en andere zaken ook de wijze waarop wij de bevestiging van deze overeenkomst sturen.

Als de bevestiging verstuurd is naar het door jou opgegeven e-mailadres, wat jouw voorkeurskanaal is, gaat indien van toepassing een bedenktijd van veertien kalenderdagen in. Als wij in deze periode geen annulering hebben ontvangen gaat het contract in en wordt het bindend. Dat is ook gebeurd bij jou als ik het zo lees.

Wij kunnen geen overeenkomst afsluiten zonder klantcontact. Hier wordt streng op gecontroleerd. Je vrouw is met Essent in gesprek gegaan bij de stand van Essent in de MediaMarkt. Nadat gegevens zijn doorgegeven en het aanbod is besproken kan het aanbod pas verwerkt worden.

Ik zou hierover graag verder in gesprek gaan om jouw specifieke situatie door te nemen. Als jij dit ook wilt ontvang ik graag een e-mail op webcare@essent.nl met een kopie van jouw klacht,je postcode, huisnummer, telefoonnummer en ter controle de geboortedatum van de contractant. Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijke groet,
Dave
Essent Webcare

Weet u waar ik een allergie van krijg? Het aanspreken/schrijven: met je, jij, jou en jouw van uw cliënten. Goede sier wordt gemaakt om uw cliënteel met U en Uw te communiceren.

gerbera
door gerbera - Apr 2, 2015 om 17:05
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Het zou mij niets verbazen als die persoon in de Mediamarkt, buiten uw weten om, zelf een verandering heeft aangebracht om zo een bonus te verdienen. Immers uw gevens waren hem bekend en dan is het een koud kunstje u aan te melden voor een ander contract.

ha
door harmendouwe - Apr 2, 2015 om 17:30
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste mensen,

Inmiddels ben ik vandaag door 2 personen van 2 verschillende afdelingen van Essent gebeld. Resultaat is dat het 5-jarige contract is vervallen en ik terug ga naar mijn oude contract. Hiermee is voor mij de zaak afgedaan.
Iedereen bedankt voor de reacties en suggesties.

diumenge
door diumenge - Apr 2, 2015 om 17:42
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Jammer dat ze dat soort dingen pas doen als je je klacht openbaar maakt, maar fijn dat het is opgelost. Essent staat bij mij echter nog steeds op de 'geen zaken mee doen'-lijst, heb geen zin in dit soort bedrijven.

edrick3
door edrick3 - Apr 2, 2015 om 17:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=harmendouwe schreef op donderdag 2 apr 2015, 17:30]Beste mensen,

Inmiddels ben ik vandaag door 2 personen van 2 verschillende afdelingen van Essent gebeld. Resultaat is dat het 5-jarige contract is vervallen en ik terug ga naar mijn oude contract. Hiermee is voor mij de zaak afgedaan.
Iedereen bedankt voor de reacties en suggesties.

Nou, dat is dan gelukkig nog goed opgelost.
Bedankt voor het terugmelden.

Met vr.gr.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 3, 2015 om 10:16
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=diumenge schreef op woensdag 1 apr 2015, 17:51]
Essent is volledig van het padje af. Ik augustus kan ik overstappen, dit maakt de keuze weer wat makkelijker. Essent valt af.
Klopt zou ik zeker doen, dat scheelt je sowieso zo 13 x 40 eurocent aan automatische incassokosten.

Essent is daarmee het enige bedrijf in Nederland dat haar klanten daar fors voor laat betalen. Per transactie toch maar mooi 35 cent winst.

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 3, 2015 om 10:17
1790 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=harmendouwe schreef op donderdag 2 apr 2015, 17:30]Beste mensen,

Inmiddels ben ik vandaag door 2 personen van 2 verschillende afdelingen van Essent gebeld. Resultaat is dat het 5-jarige contract is vervallen en ik terug ga naar mijn oude contract. Hiermee is voor mij de zaak afgedaan.
Iedereen bedankt voor de reacties en suggesties.

Afgedaan!? Tijd om over te stappen zou ik zeggen!

ltmvz
door ltmvz - Apr 3, 2015 om 19:12
949 Antwoorden / 18 Vragen

• Essent ZekerBalen Groene Stroom 5 jaar
• Essent ZekerBalen Gas 5 jaar