ma
door maly Oct 26, 2014 om 14:47
Geldzaken & recht

500 euro contr. admi. kosten huurwoning makelaar?

Wij gaan per 1 november 2014 een nieuwe woning huren in Leeuwarden. Deze woning staat op mijn naam en een vriendin komt hier ook wonen.
 Ik heb deze mooie woning gevonden op een site met huurwoningen en  gebeld naar de makelaar die genoemd stond in de  advertentie. De woning kostte 690 huur per maand zonder extra kosten voor de huurder, perfect!
Naar de bezichtiging kregen wij het nieuws dat we de woning hadden gekregen. We kregen het contract opgestuurd en alles leek prima. Echter 2 dagen voor het tekenen van het contract stuurde de makelaar een mail met de vraag of wij 500 euro wouden mee nemen voor contract & administratie kosten.
Met het tekenen van het contract (we hebben dus het contract ondertekenen en in ons bezit) hebben wij geweigerd het bedrag van 500 euro contant te betalen en gevraagd om een brief met de specificatie van de gemaakte kosten.
Deze brief hebben wij ondertussen ontvangen met de volgende tekst;
Administratie /contract kosten + binnen en buiten inspectie woning: 413,22 plus BTW.  Totaal 500 euro.
Wij hebben nooit gevraagd om deze inspectie of een rapport hiervan gezien.

Wij hebben vervolgens om een verdere specificatie gevraagd van de kosten, het is ons nog steeds niet duidelijk waar we precies voor betalen. Deze verdere specificafie hebben wij nog niet ontvangen.

Aangezien we  vrijdag de sleutel van de makelaar krijgen vroeg ik me af of hij deze ons mag weigeren aangezien we hem nog niet betaald hebben.

Verder wil ik graag weten;
Zijn de  acties van de makelaar legaal ? (contant geld vragen, 500 euro aan ons huurders vragen zonder factuur/specificatie enz.)
Moeten wij dit bedrag betalen ?
(En/of hoort de verhuurder deze bedragen te betalen?)

3022 6 Rapporteer

ma
door maly - Oct 26, 2014 om 15:20
2 Antwoorden / 1 Vragen

We zijn bij de makelaar op kantoor geweest, dit bedrijf bestaat al een tijd

zoekster
door zoekster - Oct 26, 2014 om 15:21
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ik ga er vanuit dat dit een zelfstandige woning is en geen kamerhuur.

Nee, dit is niet legaal. De makelaar werkt voor de verhuurder en mag daarom geen geld van u vragen, hij mag maar voor 1 partij werken, dat is in de wet vastgelegd. Helaas gebeurt vaak het tegenovergestelde. Betaal je niet, dan krijg je de woning ook niet.

In dit geval bent u al in het bezit van het huurcontract, dus u kan in feite niets meer gebeuren. Dus niets betalen.

U weet wel zeker dat deze woning echt te huur staat? Ik heb nl wel eens op tv gezien dat een zogenaamde makelaar mensen rondleidde in een woning die achteraf helemaal niet te huur bleek, puur om bemiddelingskosten te incasseren.

ho
door hopetobehelping - Oct 26, 2014 om 15:42
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste maly,

wat een bijzonder verhaal.
En de makelaarsbranche zich maar afvragen waarom menigeen hun betrouwbaarheid in twijfel trekt.
U heeft het goed gezien, dit gedrag van de makelaar spoort niet.
U heeft geen makelaar ingeschakeld dus u hoeft ook geen makelaar te betalen.
Ik zou wel wachten tot u de sleutel heeft maar ben wel benieuwd of deze makelaar bij de NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaars) is aangesloten. Als ze aangesloten zijn bij de NVM dan daar een klacht indienen, hoop dat men ze er dan snel uitknikkert.
Heel veel woonplezier in uw nieuwe woning.

ma
door maly - Oct 26, 2014 om 15:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reactie.

De makelaar in kwestie is lid van de NVM dus ik ga het ook daar even melden.

zoekster
door zoekster - Oct 26, 2014 om 15:59
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit verhaal heeft nog een staartje

klik HIER

Een beetje uw verhaal geloof ik. Ik zou ook maar een mail naar de makelaar sturen dat u nooit opdracht heeft gegeven voor een binnen- en buiteninspectie. Het schijnt dat ze toch nog trucjes kunnen verzinnen om de huurder wat te laten betalen wat buiten de bemiddelingskosten valt. (dat zijn het natuurlijk wel)

Er is recent veel gedoe geweest over de bemiddelingskosten, want ik zag op een bekende site van de branche dat men sommige activiteiten geen bemiddelingskosten noemt. Zo probeert men te duiken. De truc is dan NA het tekenen van het contract kosten te declareren, dan hebben ze zogenaamd geen overeenkomst meer met de verhuurder en zijn ze vrij om met u een overeenkomst aan te gaan.

lees HIER

waaruit

Naar het oordeel van ACM is er al sprake van bemiddeling voor de verhuurder wanneer de huurbemiddelaar zijn woningaanbod presenteert op zijn (of een andere) website met als doel een huurovereenkomst te sluiten en daarop gerichte werkzaamheden te verrichten. ACM wil met haar aanpak een einde aan deze discussie maken en bereiken dat huurbemiddelaars geen bemiddelingskosten in rekening brengen bij de huurder wanneer zij ook bemiddelen voor de verhuurder.

Verder van consuwijzer

Hoe weet ik of een huurbemiddelaar een opdracht van de verhuurder heeft gekregen?

De huurbemiddelaar die een opdracht heeft van de verhuurder moet u dit vertellen. U kunt het ook herkennen als hij bijvoorbeeld:

* foto’s van de huurwoningen op zijn website plaatst;
* ervoor zorgt dat u via hem vragen kunt stellen aan de verhuurder; of
* daarnaast ook de bezichtiging regelt.

Om u wat meer zekerheid te geven, kunt u deze vraag nog eens gratis stellen op rechtswinkel.nl daar wordt vast wel gereageerd door een huurrechtspecialis/jurist. Mocht de makelaar moeilijk gaan doen, dan zegt u gewoon dat u een jurist zult inschakelen als dit conflict niet naar tevredenheid wordt opgelost.

klik HIER

vliegenderob
door vliegenderob - Nov 15, 2014 om 23:21
292 Antwoorden / 1 Vragen

u dient alleen kosten aan een makelaar te betalen als u hem opdracht heeft gegeven om iets te doen, bijvoorbeeld een huis voor u te zoeken. In dit geval is dat dus duidelijk niet zo, u hoeft niets te betalen, HIJ biedt het huis te koop aan!