felisch
door felisch Mar 29, 2013 om 17:50
Geldzaken & recht

65 + en toch korting op pensioen bij samenwonen

wij zijn beide ouder dan 65, ieder heeft zijn eigen pension en zijn nu gaan samen wonen.
Dat je op de AOW gekort wordt is algemeen bekent, oke dat weet je.
Maar plotsklaps wordt mijn partner gekort (€ 260) op zijn pensioen. Van zijn pensioen (43 jaar opbouw 40 jaar getrouwd) blijft niets over.
Hij hoeft toch niets voor mij opbouwen. Ik wil het graag begrijpen, maar het ABP geeft geen uitleg. Na 5 telefoontjes weten wij nog niets en ze praten langs elkaar heen. Ze hebben het over "franchise" maar niemand weet wat het is.
Ze moeten de situatie onderzoeken, maar voorlopig is hij wel al gekort. Is er iemand die het mij uit kan leggen ?
Mijn pensioen doet er niet aan...

7432 30 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt er geen bedrag betaald aan de ex van uw partner? Of is hij weduwnaar?

Een oudedagspensioen wordt niet gekort bij samenwonen.

jantje7
door jantje7 - Mar 29, 2013 om 18:53
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Mogelijk heeft het met de heffingskorting te maken?
Werd er voorheen bij zijn bruto pensioen en nu met het bruto AOW inkomen verrekend?

Verder kan het nog zijn dat er een gedeelte wordt ingehouden voor een nabestaande pensioen nu u samen woont.

Jantje

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 19:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jantje7 schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 18:53]Mogelijk heeft het met de heffingskorting te maken?
Werd er voorheen bij zijn bruto pensioen en nu met het bruto AOW inkomen verrekend?

Verder kan het nog zijn dat er een gedeelte wordt ingehouden voor een nabestaande pensioen nu u samen woont.

Jantje

Bij uw eerste opmerking, zou de partner zelf iets doorgegeven moeten hebben.

Uw tweede opmerking, het pensioen is al ingegaan, dus dat kan niet.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 29, 2013 om 19:26
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Anders om is het ook dat men als er 1 persoon wegvalt zoals bin mij is gebeurd dan krijgt de gene die overblijft ook een hoger pensioen bij het ABP. DAt staat in de regels zo beschreven.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 29, 2013 om 19:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 19:17][quote=jantje7 schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 18:53]Mogelijk heeft het met de heffingskorting te maken?
Werd er voorheen bij zijn bruto pensioen en nu met het bruto AOW inkomen verrekend?

]

Bij uw eerste opmerking, zou de partner zelf iets doorgegeven moeten hebben.

.

Anders gaat het toch via de gemeentelijke burgerzaken.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius-2

Jantje7 heeft het over de verwerking van de loonheffingskortingen, niet over het samenwonen.

jantje7
door jantje7 - Mar 29, 2013 om 19:31
1459 Antwoorden / 23 Vragen

@tijger1

Het is inderdaad zo dat dit moet worden gemeld.

Alleen het 2e punt moet iak aanvullen dat ik zelf met 60 met pensioen ben gegaan en op de dag dat ik 65 wordt een keuze moet maken of ik een nabestaandepensioen wil en zo ja hoe groot. Dit wordt dan gekort op mijn ouderdomspensioen. Mogelijk kan TS ook deze keuze maken op het moment dat hij is samen gaan wonen.

Jantje

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 19:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ts kan niet meer in aanmerking komen voor nabestaandenpensioen als haar partner eventueel overlijdt, omdat de partner van Ts al boven de 65 is.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jantje7

Voor je 65 kan je uiteraard nog keuzes maken in het pensioen, maar beiden zijn boven de 65. Om een partner aan te kunnen melden had de partner van Ts jonger dan 65 moeten zijn.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 19:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En € 260 per maand korten i.v.m. het wijzigen van de loonheffingskorting van alleenstaand naar samenwonend kan ook niet.

tenormin
door tenormin - Mar 29, 2013 om 21:31
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vreemde zaak, felisch, op een pensioen word toch niet gekort. Er moet ergens een kortsluiting hebben plaatsgevonden, want we krijgen er in de meeste gevallen geen cent bij met pensioenen maar er zoveel ineens afhalen: dat word toch wederom aan de bel trekken. Het ABP zal toch met iets moeten komen waarom er is (in mijn ogen) fout beoordeeld is geworden.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 29, 2013 om 22:03
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 21:31]Vreemde zaak, felisch, op een pensioen word toch niet gekort. Er moet ergens een kortsluiting hebben plaatsgevonden, want we krijgen er in de meeste gevallen geen cent bij met pensioenen maar er zoveel ineens afhalen: dat word toch wederom aan de bel trekken. Het ABP zal toch met iets moeten komen waarom er is (in mijn ogen) fout beoordeeld is geworden.

Als u mijn antwoord heeft gelezen dan kan u daar uit constateren dat het ABP srikt volgens de regels heeft gehandeldt

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius-2

Er is geen persoon weggevallen. De partner van Ts is al boven de 65 en heeft al pensioen. Zij gaan nu samenwonen maar Ts kan GEEN beroep doen op een eventueel nabestaanden pensioen als die partner zou komen te overlijden.

Dus de situatie is helemaal NIET vergelijkbaar met die van u.

tenormin
door tenormin - Mar 29, 2013 om 22:22
16836 Antwoorden / 108 Vragen

valerius-2, natuurlijk heb ik uw antwoord gelezen maar het klopt niet. De TS spreekt van een pensioen, en dat word je niet afgenomen, tenzij je dus overleden bent. Voor zover ik heb begrepen zijn beide partners, zoals geschreven, in leven. U doelt op het overlijden van uw vrouw ong. 2 jaar geleden, dan krijgt U, net zoals ik (weet u nog?) een hogere SVB uitkering. Dat het ABP ook pensioenen behartigd is duidelijk, maar staat los van wat wij van "Vadertje Drees" trekken.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 29, 2013 om 23:00
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 29 mrt 2013, 22:22]valerius-2, natuurlijk heb ik uw antwoord gelezen maar het klopt niet. De TS spreekt van een pensioen, en dat word je niet afgenomen, tenzij je dus overleden bent. Voor zover ik heb begrepen zijn beide partners, zoals geschreven, in leven. U doelt op het overlijden van uw vrouw ong. 2 jaar geleden, dan krijgt U, net zoals ik (weet u nog?) een hogere SVB uitkering. Dat het ABP ook pensioenen behartigd is duidelijk, maar staat los van wat wij van "Vadertje Drees" trekken.

Mijn ervaring is dus en van anderen oud collega's dat wanner zij metzijn tween zijn er minder ABP pensioen krijgen, dan als zij alleen komen te staan. Als men naar de site van ABP gaat dan kan lezen dat wanneer er er samen gewoont wordt met iemand dan worden het pensioen op de zelfde regels als de AOW gedaan. Zoekt het maar op.

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@valerius-2

En wat is dan wel de reden?

tijger1
door tijger1 - Mar 29, 2013 om 23:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees op de site van het ABP een verhaal over een korting op het alleenstanden pensioen na samenwoning, wat dan voor die persoon wel weer werd teruggedraaid na bezwaar.

Het heeft te maken met de inbouw van de AOW. Wonderlijke materie.

Compleet dwaas dat het ABP dus geen verklaring kan geven over deze korting op het pensioen van de partner.

Het staat onderaan de laatste pagina.

http://www.kveo.nl/Mededelingenblad/2011/december/Kveo201_010.pdf

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2013 om 00:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sorry, dubbelop.

tijger1
door tijger1 - Mar 30, 2013 om 14:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 14:02]Het is wel moeilijk om eerst eens de bron van het probleem op te zoeken dus gaat men gewoon er tegen in zonder dat men weet waar het precies gevonden kan worden. Maar ja zo zijn er weer wat mensen teleur gesteltdie het zo goed wisten.

En waar was uw bron?

di
door digioma - Mar 30, 2013 om 15:11
646 Antwoorden / 29 Vragen

Is het niet zo dat alle 65-plussers met AOW en pensioen inmiddels zijn gekort omdat bij aanvullende pensioenen een hogere belasting (percentagegewijs) wordt geheven dan vorig jaar? Dit is per 1 januari 2013 ingegaan van overheidswege. Voor de een scheelt het 60 euro per maand, voor de ander 400 euro... ligt aan de hoogte van je pensioen. Daarnaast KAN in de loop van het jaar je pensioenbedrag nog verder dalen wanneer het pensioenfonds de uitkeringen verlaagd.

valerius-2
door valerius-2 - Mar 30, 2013 om 15:13
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 14:43][quote=valerius-2 schreef op zaterdag 30 mrt 2013, 14:02]Het is wel moeilijk om eerst eens de bron van het probleem op te zoeken dus gaat men gewoon er tegen in zonder dat men weet waar het precies gevonden kan worden. Maar ja zo zijn er weer wat mensen teleur gesteltdie het zo goed wisten.

En waar was uw bron?

Dat is niet zo moeilijk als men pensioen heeft van ABP , met met gegevens die men steeds ontvangt met deze zaken worden in worden mede gedeelt.

yr
door yrvanrooij - Jun 13, 2013 om 20:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

L.S.,
Heb heden ook een brief ontvangen van het ABP waarin mij wordt medegedeeld dat mijn pensioen € 65,- p.mnd gekort wordt. Ook hier betreft het 2 mensen van 65+ die vanaf april zijn gaan samenwonen. In deze brief gaat het over franchise die in het pensioen is verwerkt. Ik zal hier letterlijk weergeven wat in de brief hierover staat: "Het pensioen wordt berekend over onder andere diensttijd, opbouwpercentage en het pensioengevend salaris minus de franchise. De franchise is in de loop van de tijd verschillende malen veranderd. Tot 1 januari 1995 was de franchise rechtstreeks gekoppeld aan het recht op AOW. Deze regeling is nu nog steeds van toepassing op uw opgebouwd pensioen tot 1 januari 1995. " Tot zover de tekst van ABP. Ik heb telefonisch kontakt gehad en zij hebben het proberen uit te leggen, maar ik begrijp het nog steeds niet. Het staat kennelijk in het reglement van het ABP, maar ik wil toch nadere uitleg voorlopig en zoek anderen met hetzelfde probleem om hier iets aan te doen. Want naar mijn idee klopt het van geen kanten. Graag reacties.

tijger1
door tijger1 - Jun 13, 2013 om 20:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@yrvrooy

Hiiermee het het van doen. Lees hier scroll naar beneden naar pensioengevend inkomen en franchise.

U hebt tot 1995 als gehuwde man over een kleiner gedeelte van het inkomen pensioen opgebouwd.
Toen u alleenstaand was werd dat blijkbaar aangevuld, maar nu u weer samenwoont, wordt dat weer hersteld.

Als u op Google de onderstaande tekst invult, ziet u verscheidene items die daar over gaan. Misschien wordt het u dan duidelijk. Vele mannen hebben dit probleem, maar het is volgens de wet er er is niets aan te doen.

Abp pensioen inbouw franchise Aow.

ko
door koolmees123 - Feb 17, 2015 om 22:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wij maken precies hetzelfde mee. Zie mijn vraag. Hoe is dit afgelopen?

tijger1
door tijger1 - Feb 17, 2015 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=koolmees123 schreef op dinsdag 17 feb 2015, 22:04]Wij maken precies hetzelfde mee. Zie mijn vraag. Hoe is dit afgelopen?

Wat bedoelt u met "Hoe is dit afgelopen?", het is volledig volgens de reglementen van het ABP pensioenfonds. Dus er is niets aan te doen.

felisch
door felisch - Feb 18, 2015 om 12:35
8 Antwoorden / 2 Vragen

het viel wel wat aan te doen en het is tot tevredenheid opgelosd,
zelfs met de AOW....
Maar hoe het met de franchise in elkaar zit ...? Ik weet het nog niet....

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2015 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=felisch schreef op woensdag 18 feb 2015, 12:35]het viel wel wat aan te doen en het is tot tevredenheid opgelosd,
zelfs met de AOW....
Maar hoe het met de franchise in elkaar zit ...? Ik weet het nog niet....

En hoe is het dan opgelost, want die korting voor samenwonende pensioentrekker staat in de reglementen.

En zelfs met de AOW?

Als u samenwoont wordt de AOW gekort, dat kan niet anders en wordt niet "opgelost".

felisch
door felisch - Feb 18, 2015 om 13:51
8 Antwoorden / 2 Vragen

in 20013 heb ik aangegeven dat wij samenwonen, dus wij werden gekort, oke...

een jaar later krijgen wij een brief van SVB dat de regels zijn versoepeld,
als je allebei op de eigen adres staat ingeschreven, (dus de eigen kosten huur,licht en water etc hebt) wordt het niet meer gezien als samenwonen.... lekker toch...

tijger1
door tijger1 - Feb 18, 2015 om 14:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Juist. Dus het is niet opgelost. U woont officieel niet samen,

tenormin
door tenormin - Feb 18, 2015 om 14:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Vandaag de dag hoeft samenwonen niet te betekenen: met een partner. Las het onderstaande vanmorgen in de krant; maar Den Haag is er nog niet helemaal uit (dit gaat dan over mensen met A.O.W. die bij hun kinderen in gaan (willen) wonen: zijn dan ook partners.
Artikel . Is dus niet echt een antwoord op de vraag van TS maar maakt naar mijn idee dan niet uit met wie.