door willemwaalewyn Apr 15, 2014 om 11:08
Geldzaken & recht

75 + jaar huren

Is het toegestaan om iemand te weigeren van 75 jaar en ouder in een sociale woongemeenschap voor 55+ bewoners? Indien nee, wat te doen?????

606 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Apr 15, 2014 om 11:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Lees ik het goed? Sociale woongemeenschap? Wat is er sociaal aan om iemand op zijn leeftijd te willen weigeren?

wi
door willemwaalewyn - Apr 15, 2014 om 11:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

de eigenaar van de woningen is particulier, hij is de woningen aan het renoveren en heeft de plicht om de woningen gedurende 10 jaar in de sociale regio te houden, daarna weten we niet wat hij er mee gaat doen.

edrick3
door edrick3 - Apr 15, 2014 om 11:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo willemwaalewyn,

Alhoewel ik het niet sociaal vind om iemand op zijn/haar leeftijd te weigeren - leeftijdsdiscriminatie? - kan het natuurlijk wel zo zijn dat een particulier kan weigeren - op wat voor grond dan ook - om z'n huis aan iemand te verhuren.

Met vr.gr.

ja
door janf43 - Apr 21, 2014 om 21:21
733 Antwoorden / 0 Vragen

Wat houdt die " sociale woongemeenschap" in? Als het doel van de groep meer dan alleen het vullen van een appartementencomplex is, kan de leeftijd een rol spelen. Zonder meer informatie over het doel en karakter van de woongemeenschap is het moeilijk een oordeel te vellen.

Veel gemeenschappen hebben activiteiten waaraan de bewoners geacht worden deel te nemen. Dan kan de leeftijd een rol spelen; maar nogmaals zonder meer informatie is er geen goed oordeel te geven.

wi
door willemwaalewyn - Apr 22, 2014 om 08:39
2 Antwoorden / 1 Vragen

janf43 bedankt voor de reactie,

Wij zijn gewoon een blok met woningen in een modern hofje, vroeger was de eigenaar "WOONBRON", maar door de boot affaire is het hele complex verkocht aan een particuliere verhuurder, Als de woningen op enerlei wijze leeg komen, verbouwd hij de woningen en verhuurd ze dan gestoffeerd, maar doordat de woningen als "sociale woningen voor 55 +sers" te boek staan verhuurd hij ze wel aan mensen van 55 jaar en ouder, maar nu beweerd hij dat vanwege, mensen die op latere leeftijd, niet kunnen omgaan met moderne apparatuur (inductie kookplaat) heeft hij gezegd dat de mensen boven de 75 jaar niet meer in aanmerking komen, hij schijnt dat te kunnen doen omdat hij zich als particulier het recht voor behoud om mensen te kunnen weigeren?????? Hij zegt dat de wet hem dat NIET verbied.

ja
door janf43 - Apr 22, 2014 om 13:12
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een verhuurder heeft het recht om potentiële huurders te weigeren, bv. omdat hij verwacht dat er financiële problemen kunnen ontstaan of om het gedrag van de huurders in het verleden. In dit geval lijkt het op pure leeftijdsdiscriminatie. Of dit bij een rechter stand houdt weet ik niet. Misschien kan een juridisch loket in uw woonplaats hulp bieden.

ro
door ron530 - Apr 22, 2014 om 14:51
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Er is een wezenlijk verschil tussen een 55+ woning en een bejaardenwoning. Een persoon met een leeftijd van 75 jaar of ouder behoort niet tot de doelgroep. De verhuurder mag iemand buiten de doelgroep terecht weigeren. Van discriminatie lijkt me geen sprake want als je jonger bent dan 55 kun je de woning ook niet huren.