ps
door psychologie1 Aug 27, 2015 om 14:47
Geldzaken & recht

Aangetekende verzending leeg bezorgd

Recent heb ik een waardevol voorwerp (particuliere verkoop via Marktplaats) verzonden via PostNL. Aangerekend wel te verstaan met een verzekering tot 500 euro.

Pakketje is bezorgd maar de inhoud was verdwenen/gestolen.
Wie is er nou eigenlijk aansprakelijk voor de schade van dezer diefstal?

Ik heb in ieder geval melding gemaakt bij PostNL en digitale aangifte gedaan bij de politie.

6875 22 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2015 om 14:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Was het pakketje dan geopend? Dan had de geadresseerde het niet in ontvangst moeten nemen.

Als de geadresseerde het niet in ontvangst genomen heeft, is Post.nl aansprakelijk.

ps
door psychologie1 - Aug 27, 2015 om 15:00
5 Antwoorden / 4 Vragen

Het pakketje is na opening weer netjes dicht getaped en zo in oorspronkelijke staat teruggebracht.

mahadma
door mahadma - Aug 27, 2015 om 15:03
11520 Antwoorden / 51 Vragen

Het gewicht van het "verzendmoment" wordt op het verzendbewijs geprint. Dus je zal dit m.i. bij good old tante pos moeten declareren. Maar in geval van waarde boven € 500 zal je dus ook nooit méér kunnen claimen.

tijger1
door tijger1 - Aug 27, 2015 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=psychologie1 schreef op donderdag 27 aug 2015, 15:00]Het pakketje is na opening weer netjes dicht getaped en zo in oorspronkelijke staat teruggebracht.

Wie zegt dat?

valerius-2
door valerius-2 - Aug 27, 2015 om 15:37
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De verzender die zal dus de schade vergoeding bij pody NL moeten claimen.

crewmember
door crewmember - Aug 28, 2015 om 13:25
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Wat zat er in en wat was het verzendgewicht?

De grote vraag is hier natuurlijk of de verzender je heeft opgelicht, of dat het object door post NL gestolen is.

ho
door hoev1009 - Aug 28, 2015 om 13:28
15 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo,

Ook ik stuur wel eens pakketjes met de post. Alleen waardevolle spullen adviseer ik om bij mij thuis op te halen of bij verzending vermelden dat het risico bij de koper ligt.

dr
door drabbel - Aug 28, 2015 om 13:42
6 Antwoorden / 0 Vragen

De verzender is aansprakelijk voor het leveringsproces. Die zal dus bij de transporteur, PostNL, een claim moeten indienen. Foto's maken bij ontvangst van de levering is een goede optie, nu het pakket geopend is zal de bewijslast moeilijk worden.

ra
door ragdolletje - Aug 28, 2015 om 13:51
30 Antwoorden / 2 Vragen

@Drabbel:

Foto's maken na ontvangst is ook geen bewijslast. Of je moet het doen terwijl de pakketbezorger er nog bij aanwezig is.
Eenmaal in ontvangst genomen is het jouw woord tegen dan wel de verzender/ PostNL. Je kan ook zelf de doos weer dicht tapen/ dicht getapet hebben........

pino123
door pino123 - Aug 28, 2015 om 14:14
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=hoev1009 schreef op vrijdag 28 aug 2015, 13:28]Hallo,

Ook ik stuur wel eens pakketjes met de post. Alleen waardevolle spullen adviseer ik om bij mij thuis op te halen of bij verzending vermelden dat het risico bij de koper ligt.

Dat laatste is dus niet zo, jij als verstuurder bent verantwoordelijk. Jij kan wel een verkeerd adres opschrijven en dan is de ontvanger verantwoordelijk?

ch
door chrisantonis - Aug 28, 2015 om 15:06
63 Antwoorden / 4 Vragen

PostNL zal de zaak wel onderzoeken, als er op dit adres wel meer "lege" dozen zijn aangekomen zal er waarschijnlijk niet betaald worden, er zal ook gekeken worden of er een link tussen u en de ontvanger is, als er die is , zult u waarschijnlijk bezoek van de politie kunnen verwachten, het gebeurd namelijk ook wel eens dat iemand iets verzekerd naar een "kennis" stuurt, die dan zegt dat de doos leeg was, om de verzekering te tillen!
Hoop dat het goed afloopt voor u.

ri
door rietje328 - Aug 28, 2015 om 15:27
27 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 28 aug 2015, 13:25]Wat zat er in en wat was het verzendgewicht?

De grote vraag is hier natuurlijk of de verzender je heeft opgelicht, of dat het object door post NL gestolen is.

Uh, de verzender is degene die de vraag stelt...

sc
door scorpio66 - Aug 28, 2015 om 17:03
8 Antwoorden / 0 Vragen

Let op: wereldwijd is er een nieuwe rage onder de FREE-SHOPPERS.
Vorig jaar had men gewone zendingen niet ontvangen en werd er via de creditcard (meestal claims bij PayPal) geld terug gevraagd.
Dit jaar is het "nieuw" om zelfs bij aangetekende brieven en pakketten iets dergelijks te verzinnen.
Aangetekende zending wordt door de ontvanger gewoon geaccepteerd (en dus handtekening voor ontvangst):
Voorbeeld 1: men heeft niet de juiste of maar een gedeelte ontvangen. Of er maar even het geld wordt terug gestort.
Voorbeeld 2: men mailt dat men een geopende aangetekende brief heeft ontvangen zonder inhoud: gaarne geld retour.
Voorbeeld 3: aangetekende brief met inhoud in extra kartonnen verpakking. Ontvanger mailt foto's van de brief + kartonnen verpakking + stapeltje papier (i.p.v. het bestelde). Gaarne geld retour. NB. papier (ongevouwen) op foto lijkt groter dan kartonnen verpakking. Duidelijk oplichting dus.
NB. in alle gevallen wordt er om geld retour gevraagd en niet of de bestelling vervangen kan worden !!!
In alle 3 de gevallen claims ingediend bij Post.nl en het verzoek aan geadresseerden om een klacht bij hun postbezorgers (in het geval van internationale zending) te doen.
In alle 3 de gevallen heb ik zelf zo mijn eigen bedenkingen. In ieder geval lever ik niet meer aan dergelijke 'goede klanten' !!!

Meestal gaat het om kleinere bedragen en het liefst bestellingen bij een web-winkel.
Maar ook particulieren worden nu de dupe.
Wees dus alert bij het verzenden naar onbekenden !!!!!
Òf ...... vakantiewerkers bij de verzendorganisaties willen er wat bijverdienen.
Ja ja, die crisis weet wat .................

sc
door scorpio66 - Aug 28, 2015 om 17:05
8 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=hoev1009 schreef op vrijdag 28 aug 2015, 13:28]Hallo,

Ook ik stuur wel eens pakketjes met de post. Alleen waardevolle spullen adviseer ik om bij mij thuis op te halen of bij verzending vermelden dat het risico bij de koper ligt.

Als er betaald wordt via creditcard ben je als verzender meestal het 'haasje' en dat weten "ze".

jo
door jorisw - Aug 28, 2015 om 17:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=crewmember schreef op vrijdag 28 aug 2015, 13:25]Wat zat er in en wat was het verzendgewicht?

De grote vraag is hier natuurlijk of de verzender je heeft opgelicht, of dat het object door post NL gestolen is.

TS is de verzender, maar er is ook nog een optie dat de geaddresseerde de boel bedondert. Pakje leeg halen, dichtplakken en zeggen dat er niets in zat.

mo
door mof - Aug 28, 2015 om 18:48
3619 Antwoorden / 3 Vragen

In alle gevallen geldt dat wanneer de ontvanger heeft aangegeven het pakket te hebben ontvangen de kous feitelijk af is
Voor de verzender
De ontvanger mag het product retourneren maar als hij niets retourneert dan ligt de bewijslast bij hem en dan
Is het vaak woord tegen woord.
En al helemaal wanneer bij handel tussen particulieren
Op marktplaats

Gewoon geen waardevolle spullen over dempist versturen
Als iets meer dan 500€ waard is dan loont het al snel om het persoonlijk
Af te halen zodat je ook nog eens de kwaliteit kunt controleren voordat je daadwerkelijk
Betaalt

sira
door sira - Aug 28, 2015 om 18:50
2289 Antwoorden / 24 Vragen

De geadresseerde cq ontvanger zit vol verwachting op een pakketje te wachten. Dan eindelijk wordt het pakketje bezorgd, hij maakt het open en ontdekt dat er niets in zit. Taped dan het pakketje weer netjes dicht en brengt het bij Post.nl terug.
Ja ja.................

Als het mij zou overkomen, ga ik niet het pakketje weer dichtplakken, maar ik neem gelijk contact op met Post.nl en zoek tevens per telefoon of e-mail contact met de afzender.

Hoeveel mensen op dit forum zouden handelen op de wijze zoals de ontvanger heeft gedaan? Denk niet veel.

Ik vrees dat iemand de boel aan het oplichten is.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2015 om 19:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sira

We weten helemaal niet wat de ontvanger heeft gedaan.

sira
door sira - Aug 28, 2015 om 19:27
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@tijger1

Dit waren toch echt de woorden van TS "Het pakketje is na opening weer netjes dicht getaped en zo in oorspronkelijke staat teruggebracht"
Kan er niets anders van maken.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2015 om 19:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sira

De Ts is de verzender, niet de ontvanger.

sira
door sira - Aug 28, 2015 om 19:46
2289 Antwoorden / 24 Vragen

@tijger1,

Dat TS de verzender is, is mij duidelijk. Maar het is mij niet duidelijk wat hij bedoelt met "teruggebracht". Is het door de ontvanger teruggebracht naar Post.nl of bedoelt hij met teruggebracht dat het bezorgd is bij de ontvanger. Dat maakt wel iets uit.

tijger1
door tijger1 - Aug 28, 2015 om 20:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sira

Dat is al eens aan de Ts gevraagd, maar daar komt gern antwoord op.