il
door ilonka80 Apr 26, 2008 om 14:11
Geldzaken & recht

Aangifte IB na overlijden zonder F-biljet?

Hallo,

Mijn opa is in oktober 2007 overleden. Wij hebben nooit een F-biljet van de Belastingdienst ontvangen tot een paar weken geleden.

Ik had gelezen dat je ook via de normale weg aangifte kon doen voor een overleden persoon. Ik heb dus de aangifte inkomstenbelasting voor mijn opa en oma samen ingevuld. Een paar weken na deze aangifte kregen we dus het F-biljet dat ingevuld moet worden.

Nu is mijn vraag: weet iemand of dit ook echt moet? Of is het voldoende om de gewone aangifte inkomstenbelasting te doen?

Mijn opa en oma hebben geen eigen huis, geen aandelen of iets dergelijks, ze hebben eigenlijk alleen hun pensioentje. Er is ook geen erfenis.

Ik hoor het graag als iemand hier het antwoord op heeft. Alvast bedankt!

11433 25 Rapporteer

mw
door mwillems - Apr 26, 2008 om 16:01
17 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn vader is vorig jaar in april overleden en wij ontvingen dus ook een F-biljet in te vullen voor 1 april 2008.

Dit jaar heb ik voor mijn moeder de aangifte via de computer verzorgd en ook, net als jij, het gedeelte van mijn overleden vader erin kunnen verwerken. Het f-biljet heb ik dus niet meer ingevuld.

Volgens mij heb je het zo goed gedaan!

aa
door aapjea - Apr 26, 2008 om 18:22
2 Antwoorden / 3 Vragen

Mijn man is overleden in 2006 en over het jaar waarin de partner is overleden kun je ervoor kiezen om gezamenlijk aangifte te doen. Je hoeft dan inderdaad geen f biljet opsturen.

kr
door krieties - Apr 26, 2008 om 20:14
442 Antwoorden / 0 Vragen

In december 2007 had een aangifte F ontvangen moeten worden. waarom die niet is verzonden door de Bdst is vreemd. U heeft nu al aangifte gedaan, dus het F biljet hoeft niet meer te worden ingevuld.

Maar even iets anders: U kunt voor opa apart aangifte doen en voor oma ook apart. Een derde mogelijkheid is om samen aangifte te doen, dat kan omdat een gedeelte van het jaar het huwelijk bestond. Om de fiscale vergoeding voor begrafeniskosten zo voordelig mogelijk te kunnen bepalen, is het noodzakelijk en verstandig om voor uzelf 3 x aangifte te doen. Wat het voordeligste is, stuurt u in.

Hint: Bij apart aangifte doen voor oma is de drempel bgu lager! Ga niet over een nacht ijs. Kan honderden euri schelen!

il
door ilonka80 - Apr 27, 2008 om 10:09
5 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt voor jullie antwoorden!

Ik ben blij dat ik het toch goed gedaan heb. Het F-biljet zag er erg ingewikkeld en lang uit...

marcel75
door marcel75 - Apr 27, 2008 om 15:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Krieties,
Ik denk waarschijnlijk even weer heel ouderwets, maar volgens mij waren opa en oma gehuwd en dus van rechtswege fiscaal partner. Je kunt die niet kiezen, je moet gezamenlijk aangifte doen.

@TS
Als het goed is komt er binnenkort ook een brief van de Belastingdienst inzake de successierechten. Verwar die niet met het F-Biljet. Het F-Biljet moet u invullen als iemand komt te overlijden. Op het F-biljet kunt u namelijk speciale aftrekposten kwijt, die u bij de gewone IB-aangifte niet kwijt kunt.

Even doorbijten dus en F-biljet invullen.

kr
door krieties - Apr 27, 2008 om 18:00
442 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75: opa en oma zijn niet het hele jaar gehuwd, dus in principe apart aangifte doen. Op verzoek kunnen de partners toch voor het hele jaar worden beschouwd als fiscale partners.

Maar nogmaals: vaak is in zo'n geval gezamenlijk aangifte doen niet de voordeligste manier. Begrafeniskosten komen bij oma in de aangifte, zij heeft een (eigen) lagere drempel bgu. Bij specifieke kosten kan het zo zijn dat de factor 113% wel bij oma apart van toepassing is door lager inkomen.

Dat er in het F biljet speciale (extra) aftrekposten zijn is niet waar. F biljet wijkt (ook wat aftrekposten betreft) niet af van andere aangiften. Een F biljet wordt alleen eerder verzonden om de verdeling van de erfenis eventueel niet zo lang op zich te laten wachten.

marcel75
door marcel75 - Apr 27, 2008 om 18:23
5124 Antwoorden / 4 Vragen

marcel75: opa en oma zijn niet het hele jaar gehuwd, dus in principe
apart aangifte doen. Op verzoek kunnen de partners toch voor het hele
jaar worden beschouwd als fiscale partners.

Als je gehuwd bent, ben je verplicht fiscaal partner. Daar is geen keuze in aan te brengen. Na het overlijden van opa heeft oma in elk geval van rechtswege geen fiscaal partner meer. Aangezien de IB-plicht van opa ophoudt op het moment van zijn overlijden, is er dus er geen enkele mogelijkheid meer om losse aangiftes te doen.

De F-aangifte moet gewoon gedaan worden, waarbij moet worden aangegeven dat opa en oma fiscaal partners zijn, zodat vanaf de sterfdatum van opa, oma geen fiscaal partnerschap meer heeft met opa (wellicht met een huisgenoot, maar daar valt wel voor te kiezen).

Het F-biljet is er zeker niet voor bedoelt (en werkt dat ook niet in de hand) dat een nalatenschap sneller afgewikkeld zou kunnen worden. Het F-biljet heeft alleen tot nut en taak om de IB-plicht en verschuldigdheid per de sterfdatum te regelen en af te wikkelen.

kr
door krieties - Apr 27, 2008 om 18:41
442 Antwoorden / 0 Vragen

Beste marcel75: je zit er gewoon naast! Raadpleeg eens een willekeurige almanak of help-functie in de digitale aangifte. Niet het gehele jaar gehuwd (oma) dan in principe geen fiscale partnerschap (alleen op verzoek).

Een F biljet wordt een paar maanden na het overlijden verzonden, zodat men niet hoeft te wachten tot het voorjaar in het volgend jaar.

marcel75
door marcel75 - Apr 27, 2008 om 19:43
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Krieties,
Het f-biljet gaat niet om de aangifte van oma, maar om die van opa. En die was gehuwd met oma en had dus een fiscaal partner. Zie ook www.belastingdienst.nl waar ze nog even het volgende vermelden:

"Als u niet heel 2007 was getrouwd of samenwoonde, is er geen sprake van
fiscaal partnerschap voor het hele jaar. Maar voor het deel van het
jaar dat u getrouwd bent, bent u wél fiscaal partner."

Oma kan weliswaar opteren voor fiscaal partnerschap, maar voor de aangifte van opa valt er niets te opteren! Dus kun je er ook niet voor kiezen om verschillende berekeningen er op los te laten als het de aangifte van opa betreft.

kr
door krieties - Apr 28, 2008 om 11:23
442 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75: Lees punt 2.3.3 en de eerste alenia van 2.3.4 eens van elsevier belastingalmanak 2008.

kr
door krieties - Apr 28, 2008 om 16:49
442 Antwoorden / 0 Vragen

Marcel75: Uit belastingdienst.nl:

Zie met name de laatste alenia en vooral de laatste zin.

Niet heel 2007 getrouwd of samenwonend

<SCRIPT language=JavaScript1.1 type=text/javascript>

Als u niet heel 2007 was getrouwd of samenwoonde, is er geen sprake van fiscaal partnerschap voor het hele jaar. Maar voor het deel van het jaar dat u getrouwd bent, bent u wél fiscaal partner. Het is mogelijk om samen met uw echtgenoot of huisgenoot voor heel 2007 te kiezen voor fiscaal partnerschap. In dat geval kunt u gemeenschappelijke inkomsten en aftrekposten in de aangifte verdelen zoals u dat beiden wilt. U geeft deze keuze aan in de aangifte.

Kiest u niet samen voor een heel jaar fiscaal partnerschap, dan geeft ieder voor heel 2007 alleen zijn eigen inkomsten en aftrekposten aan in de aangifte. Dus ook voor de tijd dat u getrouwd bent.

kr
door krieties - Apr 28, 2008 om 19:04
442 Antwoorden / 0 Vragen

Ilonka80: u heeft al gezamenlijk aangifte gedaan van uw overleden opa en van uw oma. ALS U WILT kunt u voor opa en oma alsnog apart een aangifte insturen, wellicht met meer teruggaaf door de lagere drempel bgu (begrafeniskosten en andere ziektekosten) bij oma en een teruggaaf van de aangifte van uw overleden opa, omdat hij niet het gehele jaar inkomsten genoot. De laatst ingezonden aangiften zijn altijd geldig, de eerste gezamenlijke aangiften vervallen dan automatisch. Ik kan me overigens wel voorstellen dat u er geen zin meer in heeft, maar......het zijn wel euri's.

marcel75
door marcel75 - Apr 28, 2008 om 19:29
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Krieties,
Mede gelet op je laatste bijdragen, krijg ik het idee dat we langs elkaar heen gepraat hebben.

Mijn reacties gaan steeds uit van de periode dat opa nog leefde (het f-biljet ziet immers ook op de aangifte ib per de sterfdatum van opa). Voor die periode heb je geen keuze omdat opa en oma gehuwd waren en dus fiscaal partner. Voor de resterende periode van het jaar (maar dan gaat het om de IB-aangifte van oma, dan heb je keuze wel (op verzoek overigens). Volgens mij ga jij uit van de periode na de sterfdatum.

kr
door krieties - Apr 28, 2008 om 21:47
442 Antwoorden / 0 Vragen

marcel75: jouw reactie 28-4 staat op verkeerde plaats? 't Wordt nu een zooitje.

mijn antwoord: zie gecopieerd stukje Bdst.nl: ik ga NIET uit van alleen periode na overlijden, maar van het hele jaar eigen inkomsten en uitgaven aangeven. Bij ieder dus 1.059 nominale premie enz enz. Drempel oma wordt dan lager omdat inkomen overleden opa niet wordt meegerekend.

kr
door krieties - Apr 28, 2008 om 22:13
442 Antwoorden / 0 Vragen

foutje gemaakt: in aangifte overleden opa komt het tijdsevenredig deel van de nominale premie in aanmerking, dus 9 of 10 (maanden) x 88,25. (in plaats van 1.059)

il
door ilonka80 - Apr 29, 2008 om 09:02
5 Antwoorden / 3 Vragen

Ik heb gisteren toch nog even de Belastingdienst gebeld, omdat ik jullie antwoorden een beetje verwarrend vond. Ik wilde het gewoon zeker weten, en het is inderdaad zo dat ik het F-biljet niet in hoef te vullen als ik voor beiden de aangifte al via internet heb gedaan.

Ik wil jullie wel bedanken voor jullie suggestie's en antwoorden. Ik begrijp dat ik er misschien iets meer uit kan halen door het invullen van het F-biljet, maar ik denk dat ik dat maar laat zitten.

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 29, 2008 om 10:55
457 Antwoorden / 45 Vragen

F-biljet moet worden ingevuld om te bepalen of er 'successierechten' wordt geheven aan de nabestaande(n).

Bij het invullen van het F-biljet moet u opgeven of uw opa een waardevolle postzegelverzameling bezat, de auto (dagwaarde), dure schilderijen of zeefdrukken, vermogen (op beide naam), eigen huis e.d.

Daarnaast is van belang of uw grootouders in gemeenschap van goederen of op huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd geweest.

Daarbij moeten erfgenamen (oma & (klein)kinderen) worden opgeven en die moeten het F-biljet mede-ondertekenen. Afzonderlijke heffing van eventueel successierechten.

F-biljet gaat buiten de invulling van de aangifte om, op het aangifte kon u de kosten van de uitvaart e.d. van opa opgeven.

il
door ilonka80 - Apr 29, 2008 om 11:36
5 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals ik al zei hebben ze weinig bijzondere bezittingen.
Op de auto zit zelfs een lening, dus mijn oma blijft eerder met schulden achter dan met allemaal bezittingen.
Ze zijn wel in gemeenschap van goederen getrouwd.

Maar van de Belastingdienst mocht ik het F-biljet verscheuren omdat ik al aangifte heb gedaan, dus het MOET niet.

kr
door krieties - Apr 29, 2008 om 14:00
442 Antwoorden / 0 Vragen

Het F biljet hoeft in ieder geval niet te worden ingevuld. Het is mijn advies om twee aparte aangiften (digitaal) in te sturen om meer teruggaf te bewerksteeligen.

kr
door krieties - Apr 29, 2008 om 14:03
442 Antwoorden / 0 Vragen

Dit antwoord is volledig fout. Het F biljet is geen successieaangifte, maar een aangifte inkomstenbelasting, periode 1 jan. tot overlijdensdatum. Daarna komt er een successieaangifte (eventueel).

Op het F biljet komen niet de begrafeniskosten, want die zijn betaald na het overlijden!! Die komen dus in de aangifte van oma.

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 29, 2008 om 14:13
457 Antwoorden / 45 Vragen

Als er op de auto een lening zit, dan is het heel goed mogelijk om bij de verstrekker van de lening om kwijtschelding van de restschuld te vragen, zodat uw oma niet hoeft te betalen vor de aflossing. Een overlijdensrisicoverzekering zit meestal ingebouwd bij de geldlening, een zekere waarborg voor de geldverstrekker. De betaalde maanden na het overlijden kunt u niet terugvorderen, mits coulance geldverstrekker?

kroonmeester
door kroonmeester - Apr 29, 2008 om 14:18
457 Antwoorden / 45 Vragen

@Krietjes: "Dit antwoord is volledig fout. Het F biljet is geen successieaangifte, maar een aangifte inkomstenbelasting, periode 1 jan. tot overlijdensdatum. Daarna komt er een successieaangifte (eventueel).

Op het F biljet komen niet de begrafeniskosten, want die zijn betaald na het overlijden!! Die komen dus in de aangifte van oma."

De kosten van het overlijden m.b.t. uitvaart, verklaring van erfrecht (notariskosten) e.d. kon de weduwe van haar aangifte (tot 1 april 2008) aftrekken.

Formulier voor successierechten wordt apart toegezonden zijdens Belastingdienst. Aan de hand van de invulling wordt bepaald of successierechten op nihil kan worden gesteld.

kr
door krieties - Apr 29, 2008 om 15:40
442 Antwoorden / 0 Vragen

meesterbeever: bedankt voor de bevestiging van mijn antwoorden. De aangifte tot 1 april 2008 in te leveren noem ik de aangifte van oma. De successieaangifte komt later. Uit het F biljet moet niet blijken hoeveel successie is verschuldigd.

Een correctie: de uitgaaf voor de verklaring van erfrecht is niet aftrekbaar.

Wie volgt.......

ma
door maxdamage - May 1, 2008 om 13:17
60 Antwoorden / 0 Vragen

@ krieties,

Je kan bij overlijden niet apart elektronisch aangifte doen, elektronisch aangifte kan bij overlijden als er een nabestaande fiscale partner is.

Apart aangifte zou dus betekenen voor oma elektronisch en voor opa de F-aangifte invullen.

kr
door krieties - May 1, 2008 om 15:02
442 Antwoorden / 0 Vragen

maxdamage: goede opmerking, in principe -volgens de regels- heeft u helemaal gelijk. Dit heeft te maken met een vrij recente uitspraak van de Hoge Raad die heeft bepaald dat de inkomsten box 3 (bij de overledene) niet belast zijn met 4% maar met een tijdsevenredig lager percentage. Dit kan de computerprogramma niet verwerken, vandaar een papieren F biljet. Maar omdat in dit geval geen sprake is van box 3 inkomen (zie gegevens bij de vraag) en alleen sprake is van bgu is er niets aan de hand als je 2 maal elektronisch aangifte doet.