Aankoop beschadigd product (ongezien en onbedoeld)
Ik heb anderhalve week geleden een kapotte plantenbak gekocht. Deze zat geheel ingepakt in karton en plastic, ik heb dit defect dus niet gezien voor de aankoop. Nu wilde ik 'm ruilen voor een heel exemplaar en de verkoper weigert dit. Hij wees mij op de verkoopvoorwaarden die tegenover de kassa hangen (waar de klanten met de rug naartoe staan..). In deze voorwaarden staat dat producten niet geruild worden en dat er ook geen geld terug wordt gegeven. Is de verkoper niet verplicht een heel product te leveren en mijn plantenbak om te ruilen? Of is hij gedekt door zijn verkoopvoorwaarden? Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor uw antwoord!
De verkoper dient jou een deugdelijk product te leveren. Dit heeft ie niet gedaan dus je hebt recht op een nieuwe.
Dit heeft niks met ruilen of retourneren te maken.
Zo als ik het nu lees is de verkoper niet duidelijk geweest of wilde hij niet duidelijk zijn daar de oorzaak van schade niet onomstotelijk bij de verkoper ligt. En dat sprak hij misschien niet uit: De schade zou tijdens of na het uitpakken ontstaan kunnen zijn en dan staat U met uw rug tegen de muur.
druifje01 schreef op donderdag 8 jul 2010, 12:22: Zo als ik het nu lees is de verkoper niet duidelijk geweest of wilde hij niet duidelijk zijn daar de oorzaak van schade niet onomstotelijk bij de verkoper ligt. En dat sprak hij misschien niet uit: De schade zou tijdens of na het uitpakken ontstaan kunnen zijn en dan staat U met uw rug tegen de muur.
Met als aanvulling;
Er hangt een plakaat. Weliswaar niet op een logische plek maar wel op een zichtbare plaats voor publiek en is dermate ingedekt.
Je wilt de bak ook niet ruilen en ook wil je geen geld terug.
Ruilen is, als je een ander product wilt hebben.
Dit valt onder de categorie, verborgen gebrek.
Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Als het duidelijk een meegeleverde schade betreft zal er afhankelijk van de verkoper uiteraard wel over een ruil nagedacht worden. Zo kan een klant wel alles aangesmeerd worden. Maar, hij kan niets over de oorzaak van de schade bewijzen en dat is dus een éxtra probleem. Zoiets komt de naam van een zaak niet ten goede. Maar, een op een dubieuze plek opgehangen regelgeving in deze geeft een mens te denken over deze zaak. Niets aan te doen.
Dank voor jullie antwoorden. Mij is alleen nog niet duidelijk; sta ik nu in mijn recht of niet wanneer ik deze bak wil omruilen voor hetzelfde artikel, maar dan zonder scheuren en butsen?
@druijfje01 en henkp: de verkoper stelt het niet eens ter discussie of de schade door mij is ontstaan of niet. Als men iets bij hem koopt ben je volgens hem zelf verantwoordelijk het product ter plekke te controleren op gebreken. Hij zei me dat ik zelf het product in de winkel uit had moeten pakken om het te controleren...
Kijk of u in de algemene verkoopvoorwaarden ziet staan waar en hoe u een geschil kunt aankaarten.
Stuur een aangetekende brief. copie brief + verzend bewijs bewaren.
Voorbeeldbrief consuwijzer: klik
Vult aan dat u niet akkoord gaat met verwijzing naar verkoopvoorwaarden die in de winkel opgehangen zijn op een plaats waar u bij de kassa met uw rug naar toe staat.
Eis dus vervanging door een product wat niet kapot is.
De leverancier is verplicht een deugdelijk product te leveren en dus functioneel. Als er alleen op het plakaat staat wij ruilen niet en geven geen geld terug heeft dit niets te maken met het kopen van een deugdelijk product.
Staat er controleer uw product voor aankoop op gebreken dan is het een ander verhaal waar dit plakaat ook hangt bij de kassa.
Uit alles maak ik op dat dit laatste niet op het plakaat staat dus u kunt eisen dat hij een deugdelijk product leverd danwel dit product repareerd.
Mocht hij niet op in gaan zou ik eens vragen of hij graag op TV komt. Er zijn voldoende consumentenprogramma's waar ze dit soort bedijven aan de kaak willen stellen zelfs lokale RTV.
magenta
De verkoper heeft een beschadigd produkt geleverd en moet wettelijk gezien in het eerste halve jaar na aankoop het kapotte produkt omruilen voor een onbeschadigd exemplaar. Dat heeft helemaal niets te maken met eigen regels die bij de kassa hangen. Die regels mogen immers niet strijdig met de vigerende wetgeving zijn. Het gaat erom wat er in de wet staat (het BW7) en dat heb ik hiervoor aangegeven. Wil de verkoper niet meewerken, dan kun je de koop schriftelijk eenzijdig ontbinden.
Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.
Ik begrijp niet waarom die verkoper zo moeilijk doet, zeker een slecht humeur of zo.
Maar is het niet zo dat winkels verzekerd zijn tegen dit soort schades? Het is immers niet ondenkbaar dat deze plantenbak tijdens het vervoer is beschadigd. Iets waar de winkel en uiteindelijk de klant niets aan kunnen doen. Maar als de winkel tevreden klanten wil houden dan zou deze de klant een nieuw en heel exemplaar moeten geven. De winkel kan volgens mij dit weer bij de fabrikant of de verzekering declareren. Defecte artikelen worden volgens mij ook altijd weer door de winkelier teruggestuurd.
Dus 'Magenta' sta jij volkomen in je recht door een nieuw en heel exemplaar te eisen en hoort de winkelier jou dit te geven!
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Zorgplicht online casino's
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Kapotte energiemeter
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer