ma
door magenta_1 Jul 8, 2010 om 11:27
Geldzaken & recht

Aankoop beschadigd product (ongezien en onbedoeld)

Ik heb anderhalve week geleden een kapotte plantenbak gekocht. Deze zat geheel ingepakt in karton en plastic, ik heb dit defect dus niet gezien voor de aankoop. Nu wilde ik 'm ruilen voor een heel exemplaar en de verkoper weigert dit. Hij wees mij op de verkoopvoorwaarden die tegenover de kassa hangen (waar de klanten met de rug naartoe staan..). In deze voorwaarden staat dat producten niet geruild worden en dat er ook geen geld terug wordt gegeven. Is de verkoper niet verplicht een heel product te leveren en mijn plantenbak om te ruilen? Of is hij gedekt door zijn verkoopvoorwaarden? Ik ben benieuwd. Alvast bedankt voor uw antwoord!

2262 12 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 11:56
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De verkoper dient jou een deugdelijk product te leveren. Dit heeft ie niet gedaan dus je hebt recht op een nieuwe.
Dit heeft niks met ruilen of retourneren te maken.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 12:22
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Zo als ik het nu lees is de verkoper niet duidelijk geweest of wilde hij niet duidelijk zijn daar de oorzaak van schade niet onomstotelijk bij de verkoper ligt. En dat sprak hij misschien niet uit: De schade zou tijdens of na het uitpakken ontstaan kunnen zijn en dan staat U met uw rug tegen de muur.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

druifje01 schreef op donderdag 8 jul 2010, 12:22: Zo als ik het nu lees is de verkoper niet duidelijk geweest of wilde hij niet duidelijk zijn daar de oorzaak van schade niet onomstotelijk bij de verkoper ligt. En dat sprak hij misschien niet uit: De schade zou tijdens of na het uitpakken ontstaan kunnen zijn en dan staat U met uw rug tegen de muur.

Met als aanvulling;
Er hangt een plakaat. Weliswaar niet op een logische plek maar wel op een zichtbare plaats voor publiek en is dermate ingedekt.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Je wilt de bak ook niet ruilen en ook wil je geen geld terug.
Ruilen is, als je een ander product wilt hebben.

Dit valt onder de categorie, verborgen gebrek.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen. Als het duidelijk een meegeleverde schade betreft zal er afhankelijk van de verkoper uiteraard wel over een ruil nagedacht worden. Zo kan een klant wel alles aangesmeerd worden. Maar, hij kan niets over de oorzaak van de schade bewijzen en dat is dus een éxtra probleem. Zoiets komt de naam van een zaak niet ten goede. Maar, een op een dubieuze plek opgehangen regelgeving in deze geeft een mens te denken over deze zaak. Niets aan te doen.

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Dank voor jullie antwoorden. Mij is alleen nog niet duidelijk; sta ik nu in mijn recht of niet wanneer ik deze bak wil omruilen voor hetzelfde artikel, maar dan zonder scheuren en butsen?

@druijfje01 en henkp: de verkoper stelt het niet eens ter discussie of de schade door mij is ontstaan of niet. Als men iets bij hem koopt ben je volgens hem zelf verantwoordelijk het product ter plekke te controleren op gebreken. Hij zei me dat ik zelf het product in de winkel uit had moeten pakken om het te controleren...

ve
door verwijderd - Jul 8, 2010 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Kijk of u in de algemene verkoopvoorwaarden ziet staan waar en hoe u een geschil kunt aankaarten.

Stuur een aangetekende brief. copie brief + verzend bewijs bewaren.

Voorbeeldbrief consuwijzer: klik

Vult aan dat u niet akkoord gaat met verwijzing naar verkoopvoorwaarden die in de winkel opgehangen zijn op een plaats waar u bij de kassa met uw rug naar toe staat.
Eis dus vervanging door een product wat niet kapot is.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 18:23
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

De leverancier is verplicht een deugdelijk product te leveren en dus functioneel. Als er alleen op het plakaat staat wij ruilen niet en geven geen geld terug heeft dit niets te maken met het kopen van een deugdelijk product.

Staat er controleer uw product voor aankoop op gebreken dan is het een ander verhaal waar dit plakaat ook hangt bij de kassa.

Uit alles maak ik op dat dit laatste niet op het plakaat staat dus u kunt eisen dat hij een deugdelijk product leverd danwel dit product repareerd.

Mocht hij niet op in gaan zou ik eens vragen of hij graag op TV komt. Er zijn voldoende consumentenprogramma's waar ze dit soort bedijven aan de kaak willen stellen zelfs lokale RTV.

ve
door verwijderd - Jul 12, 2010 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

magenta

De verkoper heeft een beschadigd produkt geleverd en moet wettelijk gezien in het eerste halve jaar na aankoop het kapotte produkt omruilen voor een onbeschadigd exemplaar. Dat heeft helemaal niets te maken met eigen regels die bij de kassa hangen. Die regels mogen immers niet strijdig met de vigerende wetgeving zijn. Het gaat erom wat er in de wet staat (het BW7) en dat heb ik hiervoor aangegeven. Wil de verkoper niet meewerken, dan kun je de koop schriftelijk eenzijdig ontbinden.

Sukses en met vriendelijke groet, ReadAC.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik begrijp niet waarom die verkoper zo moeilijk doet, zeker een slecht humeur of zo.
Maar is het niet zo dat winkels verzekerd zijn tegen dit soort schades? Het is immers niet ondenkbaar dat deze plantenbak tijdens het vervoer is beschadigd. Iets waar de winkel en uiteindelijk de klant niets aan kunnen doen. Maar als de winkel tevreden klanten wil houden dan zou deze de klant een nieuw en heel exemplaar moeten geven. De winkel kan volgens mij dit weer bij de fabrikant of de verzekering declareren. Defecte artikelen worden volgens mij ook altijd weer door de winkelier teruggestuurd.
Dus 'Magenta' sta jij volkomen in je recht door een nieuw en heel exemplaar te eisen en hoort de winkelier jou dit te geven!

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 11:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

@ghitara: Na 3,5 maand heeft jouw reactie geen enkel nut meer.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2010 om 18:57
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Beste Birdies, Dat kan wel zo zijn in dit geval maar wie zegt dat dit soort situaties niet vaker voorkomen? En degene wie het nu aangaat en dit leest kan er misschien wel wat mee.
En waarom blijft dit dan op de site staan? Juist, om bovenstaande reden.

MvG, Ghitara.

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Silliejeanie
Silliejeanie - Apr 24, 2024 om 17:03
Geldzaken & recht
Zorgplicht online casino's

Zorgplicht online casino's

nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen. Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k ... Lees meer

Peteri
Peteri - Apr 24, 2024 om 11:24
Geldzaken & recht

Overschrijvingsfomulier fraude

Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer

Be
BergAn - Apr 25, 2024 om 12:11
Huishouden & energie

Kapotte energiemeter

Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas ... Lees meer