ma
door mar-stevens Jul 30, 2014 om 14:24
Computers & telefonie

Aankoop mobi en garantie

30 juni sluit ik een nieuw abonnement af voor mijn mobi bij Phone House Venray. Bij het afsluiten zit een iPhone 4S. Op mijn vertrekdag van de vakantie 20/07 geeft mijn mobi aan de sim kaart niet meer te herkennen. Ik zet een ander nog in gebruik zijnde sim kaart in de mobiel en deze deed het wel. Ik vertrek, maar na een dag geeft wederom de mobi aan de sim kaart niet te herkennen. In mij. Vakantie was ik telefonisch niet bereikbaar. Bij terugkomst 29 juli meteen naar Phone House Venray en deze geven nu aan als ik 7 dagen eerder was gekomen, dus in mij. Vakantie , zou ik Ee nieuwe mobiel krijgen. Nu wordt hij opgestuurd en ben hem enkele weken kwijt en krijg geen vervagende mobiel.
Wat mag en kan ik nu doen naar Phone House Venray? Mag ik aanspraak doen op een nieuwe mobiel?

264 3 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Jul 30, 2014 om 14:46
11521 Antwoorden / 51 Vragen

en krijg geen vervangende mobiel

U heeft vast nog wel een "ouwetje" liggen ergens voor die paar weken?

crewmember
door crewmember - Jul 31, 2014 om 10:03
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt geen recht op direct een nieuwe. Je moet de leverancier de kans geven om het euvel binnen een normale tijd te verhelpen. Pas als je het vertrouwen in hun kundigheid om het euvel te verhelpen hebt opgegeven. (Meestal na 3 keer repareren) kan je de koop ontbinden of een nieuw toestel eisen.

zoekster
door zoekster - Jul 31, 2014 om 10:53
10965 Antwoorden / 34 Vragen

In feite heeft de koper de keuze tussen herstel of vervanging, tenzij die vervanging onredelijk zou zijn, omdat de kosten van herstel in geen verhouding staat tot de vervanging.

2) Herstel of vervanging
In principe kan de koper een keuze maken tussen het laten herstellen of vervangen van een defect product. Een keuze is echter niet altijd mogelijk. Een gebroken spiegel is niet te repareren, maar wel te vervangen. Soms is herstel zo duur, dat dit niet gevergd kan worden van de verkoper. Of is het gewoonweg eenvoudiger en goedkoper om het product te vervangen. Het omgekeerde, wel herstel maar geen vervanging, komt ook voor. Van een auto met een kras op de spiegel, kan de koper in redelijkheid enkel het herstel van de spiegel vorderen.

bron klik HIER

Helaas is dit slechts een dode letter in de wet. Verkopers gaan het liefst zo snel mogelijk over tot reparatie en hebben dan zelf weer bedacht dat een bepaalde tijd na aankoop je geen beroep meer mag doen op een nieuw toestel. De ene verkoper vindt dat je binnen 7 dagen mag vervangen, deze geeft dan weer 3 weken op. De motivatie is geheel onduidelijk.
Ook die drie keer repareren is weer zo'n zelfbedacht verschijnsel, waar men nu ineens van aanneemt dat dat een wettelijk recht is van de verkoper.

Maar recht hebben en recht krijgen, daar ligt een wereld van verschil tussen. Ondertussen ben je gewoon de pineut.