lilama
door lilama Feb 17, 2015 om 11:14
Huishouden & energie

Aankoop op de markt.

Wij hebben op de markt molton kussenslopen gekocht met de afmeting 70x50 cm. Volgens de verkoper was dit de normale Nederlandse maat. Toen we thuis kwamen en hem even pasten, bleek dat hij 10 cm te groot was. Ben terug gegaan om te ruilen. Verkoper stelt dat wij de fout hebben gemaakt, hij heeft geen andere maat en weigert om geld terug te geven. Hij heeft, onder protest mijnerzijds, mij een tegoedbon gegeven. Ik heb hem er op gewezen dat na mijn weten dit volgens de Nederlandse wetgeving niet klopt. Is er iemand die mij hierover meer duidelijkheid kan verschaffen?

822 6 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Feb 17, 2015 om 11:18
11539 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb hem er op gewezen dat na mijn weten dit volgens de Nederlandse wetgeving niet klopt.
Op de markt is "daghandel", "ambulante handel", service nul, garantie nul. Wees blij met je tegoedbon, maar dit verlies je altijd. Er bestaat geen Nederlandse wetgeving voor marktaankopen.

zoekster
door zoekster - Feb 17, 2015 om 11:35
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Op het internet las ik dat de standaard maat 60 x 70 is dus dan zou uw kussensloop eigenlijk te klein zijn....

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 17, 2015 om 11:38
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Elk land in Europa heeft andere maten, kijk eens bij Ikea en je ziet de afwijkende maten die slecht verkopen en daarom verkopen ze sinds enkele jaren ook onze maten.....
Ze moeten wel.

De markt, jammer maar als je twijfel niet kopen of vooraf vragen of het terug mag...

edrick3
door edrick3 - Feb 17, 2015 om 11:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo lilama,

....na mijn weten dit volgens de Nederlandse wetgeving niet klopt......
Dat heb je dus mis.
Koop=koop
Ruilen is een gunst.
Geld teruggeven hoeft niet.
Tegoedbon is dus aardig.
Lees de info hier.

Met vr.gr.

aurora1
door aurora1 - Feb 17, 2015 om 13:45
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Katoenen molton kan tot ca 4% krimpen in de was.

me
door mein33 - Feb 17, 2015 om 14:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lilama,

Er bestaan even zovele maten voor kussenslopen als voor kussens, er is geen standaard maat gegeven.
Een "normale" Nederlandse maat bestaat evenmin.
Bij aankoop van tevoren de juiste maat opnemen en dan pas kopen.
Aangezien u, op het advies van de verkoper bent afgegaan, had u meer coulance mogen verwachten, maar een recht is dat niet.
Ik zou, als ik u was, niet te lang wachten met het inwisselen van uw tegoedbon, want dergelijke marktlui verkassen nogal eens en dan blijft u met uw bon zitten.