Onze kabel-leverancier heeft besloten om per 01-01-2012 de gehele gemeente van Glasvezel te voorzien. Alle inwonenden hebben een brief ontvangen waarin staat dat dat zij een Glasvezel-aansluiting in hun huis krijgen, inclusief het 78% duurdere abonnement tenzij zij een brief naar de aanbieder sturen waarin staat dat zij dit niet willen. Als ik het juist heb, dan is deze werkwijze niet juist, en moet de abonnee expliciet aangeven dat hij een aansluiting wenst om het te krijgen. Klopt dit?
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
In onze gemeente is men per wijk ook bezig glasvezel te trekken. De aanleg tijdens de uitvoering hiervan is gratis. Besluit je na de aanleg dat je toch wel aangesloten wilt zijn (als je eerder nee hebt gezegd tegen aansluiting) moet je fiks betalen daarvoor.
Afnemen van glasvezel communicatie is altijd optioneel. Je kan daarover zelf een beslissing nemen. Als je b.v. best tevreden bent over je bestaande aanbieder kan men je niet verplichten over te stappen naar de leverancier voor glasvezel.
In uw aankondigingsbrief wordt de omgekeerde methode gehanteerd en bij mijn weten is dit niet correct.
Op de site van uw gemeente kunt u daarover vast meer informatie vinden.
Je schrijft: Als ik het juist heb, dan is deze werkwijze niet juist, en moet de abonnee expliciet aangeven dat hij een aansluiting wenst om het te krijgen.
Hier wordt de negatieve optie toegepast. Wie niet piept stemt toe en wie wel piept, stemt niet toe. Deze praktijk is in Nedrland niet wettelijk verboden. Wel staat deze praktijk op de grijze lijst van de wet op de Oneerlijke HandelsPraktijken. Maatschappelijk gezien wordt de toepassing van deze praktijk dan ook als zeer onfatsoenlijk gezien.
Wat u moet doen , is naar uw Gemeentehuis gaan en daar uitleg vragen. Geen enkele kabelaar gaat dit doen zonder rugdekking van uw Gemeente. Schakel een raadslid in en zoek het uit, eventueel met meerdere, bv buren, familie enz. Zorg ook voor een ingezonden brief in het plaatselijke huis aan huis blad, want heel veel mensen zullen niet door hebben dat ze akkoord gaan met een [mega] verhoging van het abbo.
De glasvezelkabel wordt zowiezo gelegd of je daar gebruik van maakt is een tweede. Vaak is het wel nodig ook voor analoge signalen, want de oude coax kabels gaan er uit. Een abbo aansmeren is optioneel. De mentaliteit van wie zwijgt stemt toe mag dus ook niet. Wie weet is de brief verkeerd gelezen want een kabelmij doet niet aan koppel verkoop. De stelling van de brief zal dus ook moeten zijn wilt u wel op deze aanbieding ingaan vul het in en stuur terug, geen interesse dan geen abbo.
Hoe goed de antwoorden ook bedoeld zijn, niemand geeft antwoord op de vraag die gesteld is: Mag een aanbieder zomaar besluiten om een andere netwerkverbinding aan te leggen in mijn huis, zonder dat ik toestemming geeft?
Simpel, ja dat mag als het een vernieuwing van de oude kabel betreft, extra abbo's koppelen mag dan weer niet, moeten altijd een optie van het standaard pakket zijn.
damaster schreef op vrijdag 23 apr 2010, 20:39: Hoe goed de antwoorden ook bedoeld zijn, niemand geeft antwoord op de vraag die gesteld is: Mag een aanbieder zomaar besluiten om een andere netwerkverbinding aan te leggen in mijn huis, zonder dat ik toestemming geeft?
Niet om het één of ander, maar de kabelmaatschappij is 'eigenaar' van het kabelnet t/m de hoofdaansluiting in huis, dus als de kabelmaatschappij het kabelnet wil 'moderniseren, dan hebben ze toch echt de toestemming van de aangesloten abonnees niet nodig. Of jij, als abonnee, er gebruik van wilt maken is jouw beslissing.
damaster schreef op vrijdag 23 apr 2010, 20:39: Hoe goed de antwoorden ook bedoeld zijn, niemand geeft antwoord op de vraag die gesteld is: Mag een aanbieder zomaar besluiten om een andere netwerkverbinding aan te leggen in mijn huis, zonder dat ik toestemming geeft?
Aub wel goed lezen, ik schreef immers ga naar uw Gemeente. Die gaat hiermee akkoord of niet. Daar moet u zijn.
damaster schreef op vrijdag 23 apr 2010, 14:10: .....een Glasvezel-aansluiting in hun huis krijgen, inclusief het 78% duurdere abonnement tenzij zij een brief naar de aanbieder sturen waarin staat dat zij dit niet willen. Als ik het juist heb, dan is deze werkwijze niet juist, en moet de abonnee expliciet aangeven dat hij een aansluiting wenst om het te krijgen. Klopt dit?
Damaster is ook niet helemaal duidelijk in de vraagstelling en haalt aansluiting en abonnement hier door elkaar. Diverse posters hebben hieral hun visie op gegeven.
Als de gemeente toestemming aan de kabelmij geeft om de schop in de grond te steken en de boel te moderniseren dan gaat die schop de grond in. Verder dan de verdeelkasten gaat dat niet want je krijgt geen glaskabel in je huis. Wat is het probleem nu er wordt gewezen op de extra mogelijkheden en die kosten centen. M.i. is de brief onduidelijk opgesteld niemand kan gedwongen worden om extra diensten af te nemen, kabelaars weten daar alles van.
Zo moeilijk is de vraag toch écht niet, je moet alleen goed lezen, en je niet blind staren op wie de eigenaar van de kabel in de gemeente is of wat voor abonnement er aan komt te hangen. Mag een kabelbedrijf zomaar een draadje in mijn huis sleutelen, omdat hij daar diensten over wil gaan leveren?
Nee, dat mag hij niet. Het kabelbedrijf heeft schriftelijk toestemming nodig van de eigenaar van het huis om de kabel in het huis binnen te voeren en er eventueel een kastje aan te sluiten. Woont u in een huurhuis, dan is de verhuurder de partij die hierover beslist -tenzij- het aanleggen van het netwerk voor u kosten met zich mee brengt.In het laatste geval beslist u altijd zelf. Een overeenkomst is bij wet slechts rechtsgeldig als beide partijen schriftelijk akkoord gegaan zijn. De door uw aanbieder gesuggereerde werkwijze is onrechtmatig.
Mag ik de vraag anders stellen: wat als uw kabelexplotant zijn kabels wil vernieuwen, dan had u er toch ook geen moeite mee gehad? Het enige verschil is dat men vroeger met koper werkte en tegenwoordig met glas.
Overigens is het ook mogelijk om analoge kabeltelevisie via de glas aan te bieden. Bij mijn paps werkt dit sinds enkele weken voortreffelijk!
In veel (alle?) gemeenten zullen er meerdere aanbieders komen voor glasvezel. U bent dus niet verplicht bij uw veel duurdere kabelexplotant te blijven. Bij deze 78% verhoging, is dat alleen voor de televisie???? Of kunt u dan ook bellen en internetten???
Wanneer jij niet wilt dat er iemand in je huis komt zonder justitiële machtiging (die is hier niet aan de orde), dan komt er niemand in. Dan gaat de aanleg je huis voorbij. Zo simpel is dat. Het negatieve optie systeem (opt-out system, als je niet piept vind je het goed) is niet netjes en wordt door consumenten aller wegen verfoeid, doch is niet verboden. Het is een manier van zaken doen die banken en andere top-down instellingen nogal eens toepassen. Meestal met een "slikken of stikken" clausule.
Het stikken ligt hierin, dat wanneer de glaskabel niet aangelegd wordt, het binnen enkele jaren afgelopen is met signaal aanbieden via de koperen (coax)kabel, omdat deze niet meer voldoet aan de stand van de techniek. Wil jij of een volgende eigenaar van je huis dan alsnog glaskabel in huis, dan loopt het aardig in de papieren. €200,- of meer is dan zo weg, want er moet dan apart o.a. grondwerk voor worden verricht.
Zou je wel glaskabel in huis nemen dan zouden ze een gelijkwaardig pakket zoals nu als bodem aan moeten bieden. Maar krijg je meer of betere faciliteiten dan mag dit met een abonnementsprijs verhoging gepaard gaan. Of €78,- teveel is zal van de betere of meerdere faciliteiten afhangen en wat jij er van vind.
Wat misschien mogelijk is: Vrijblijvend een (gratis?)proefabonnement nemen en dit meteen opzeggen. Dan heb je wel de kabel fysiek in huis, doch betaal je er verder niet meer voor. Totdat via de koperen (coax) kabel geen signaal meer doorgegeven wordt. Dan zul je toch over moeten op de glaskabel. Dat kun je dan niet meer tegenhouden. De aansluitkosten zullen dan wel een stuk lager zijn dan wanneer de glaskabel alsnog het huis binnen moet worden gebracht. Te denken valt dan aan €50,- à €75,- plus abonnementskosten.
Het probleem in Krimpen is dat het kabelnet zwaar verouderd is. Er is voor veel dingen geen ruimte. Het is het slechtste coaxnetwerk van Caiway. Daar kan Caiway niks aan doen, maar de stichting Kabeltelevisie Krimpen rommelde maar wat aan voor die 8,95 per maand die ze vroegen.
De eigenaar van het netwerk kon dus kiezen, heel veel geld stoppen in een grondige renovatie van het antieke coaxnetwerk of veel geld stoppen in een gloednieuw en toekomstzeker glasvezelnetwerk. Logisch dat de keuze is gevallen ten gunste van glasvezel. Het enige wat ik een gemiste kans vindt is dat Caiway heeft besloten geen DVB-C aan te bieden via het glasvezel. Ik ben er van overtuigd dat veel meer mensen enthousiast zich hadden laten aansluiten. Logisch wat je kunt je ingebouwde digitale kabeltuner dan gebruiken van je televisie.
Nu zijn we helaas veroordeeld aan de Airties ontvangers, waarover de berichten tot nu toe niet al te positief zijn van de mensen die ik hierover spreek.
Krimpen is nu de grote proeftuin en Caiway zal hier ontgetwijfeld veel van leren!
@Caiwayklant: Dat het coax-netwerk in Krimpen zwaar verouderd is, is een gerucht dat door Caiway de wereld in is geholpen. Het is pertinent, aantoonbaar onjuist. Het netwerk is 'doorgepiept' door een gecertificeerd bedrijf en voldoet voor de volle 100% aan de eisen. Met een paar kleine aanpassingen kan er ook gewoon Internet geleverd worden via deze coax (sterk verouderd? In 2006 nog opgeknapt!)
@hrdwerrman: Het gaat niet om Eur 78,- maar om 78%. Daarbij geeft Caiway overigens niet de HD kanalen die in het Caiway Basic pakket zitten, zij geven maar 3 HD kanalen (NL1,2,3)
@deinert: Caiway weigert om de analoge module ter beschikking te stellen aan de mensen die analoog willen blijven kijken. (Het gaat hierbij om de Genexis CATV receiver, die de glasvezel signalen omzet naar analoog) Caiway dwingt iedereen daarmee om te investeren omdat Caiway iets wil, terwijl Caiway ook de wrijvings-vrije oplossing had kunnen kiezen.
@poltol: De gemeenteraad? Die heeft het goedgekeurd zonder ook maar één inwoner van de gemeente te raadplegen, en wast haar handen in onschuld. Sterker nog, de gemeente heeft geld ter beschikking gesteld om evt. schade aan straten, leidingen en dergelijke te repareren. De wethouder van de gemeente wordt gedekt door zijn geloofsgenoten uit de kerk, die in dezelfde gemeenteraad zitten.
@freya: De kabelmaatschappij is geen eigenaar van de aansluiting, dat is de netwerkbeheerder. Het gaat om de aansluiting van een -extra- medium, niet om de vervanging van het huidige medium, want dat blijft gewoon bestaan namelijk. Caiway gaat dit netwerk namelijk gebruiken om 20 of 22 kanalen in DVB-T (zeg maar Digitenne via de kabel) aan te bieden (raar, maar écht waar)
read schreef op vrijdag 23 apr 2010, 18:09: damaster
Je schrijft: Als ik het juist heb, dan is deze werkwijze niet juist, en moet de abonnee expliciet aangeven dat hij een aansluiting wenst om het te krijgen.
Hier wordt de negatieve optie toegepast. Wie niet piept stemt toe en wie wel piept, stemt niet toe. Deze praktijk is in Nedrland niet wettelijk verboden. Wel staat deze praktijk op de grijze lijst van de wet op de Oneerlijke HandelsPraktijken. Maatschappelijk gezien wordt de toepassing van deze praktijk dan ook als zeer onfatsoenlijk gezien.
Met vriendelijke groet, ReadAC.
Ik wil ook helemaal geen flatscreen, maar de handel dwingt mij zo'n ding te kopen.... Mijn videorecorder deed het ook nog steeds, de handel dwingt mij echter een dvd speler aan te schaffen.... Mij T-fordje rijdt ook nog steeds, maar onderdelen, homaar.... Zijn dat ook oneerlijke handelspraktijken?
Of....gewoon vooruitgang die je niet kunt stoppen?
Ik ben een weekje op vakantie geweest in Spanje en heb daar een auto gehuurd bij Europcar. Je vliegt op Madrid (Barajas) en dan moet je een flink eind naar T1 lopen waar je Europcar ergens zult vinden.
De gehuurde auto bracht ik op 22 april 2024 terug, maar helaas heb ik mijn koker met zonnebril op sterkte in de auto laten liggen en ik kwam daar pas achter toen het te laat was om terug
...
Lees meer
Toen we in januari jl ( van 8 tm 27 ) op vakantie waren ontdekte ik dat onze energiemeter niet meer werkte. Ik heb toen meteen Energie Direct hiervan op de hoogte gesteld. Immers we hadden de meter op 15 graden gezet. En het was in deze periode koud, dus praktisch geen verbruik tov dat we wel aanwezig waren geweest. Ze vertelden mij dat ik, zodra we weer terug waren de meter moest checken. Helaas
...
Lees meer
nu gaat de overheid je helpen omdat we in Nederland wonen. Prijs jezelf gelukkig, je woont in NL, je hebt de jackpot alsnog gewonnen.
Dit klopt gedeeltelijk. Casino's die de zorgplicht schenden lopen het gevaar dat hun vergunning wordt ingetrokken en krijgen hoge boetes opgelegd. Deze boetes gaan(deels) de schatkist in en/of worden ingezet voor de verslavingsinstellingen waar de speler zich aan k
...
Lees meer
Hallo
Ik ben 80 jaar en heb een tv gekocht via Bol.com maar in feite bij Deli-Lifestyle.
De tv zou na 3 dagen geleverd worden maar dat werd een week.
Dit schijnt bij nader inzien meer regel dan uitzondering te zijn bij Deli-Lifestyle.
Na aankomst bleek de tuner van de tv niet te werken.
De setup kwam niet verder dan het land (nederland) maar ik kon geen frequentie ingeven.
Uiteindelij
...
Lees meer
Ik heb mijn tablet laten rooten en het moest ook gereset worden. Dus moet ik een nieuwe vingerafdruk aanmaken, maar het probleem is dat de vingerafdruksensor niet werkt. Ik heb het daarna meerdere kern opnieuw geprobeerd maar het heeft geen succes meer. Wat kan ik het beste doen?
Lees meer