br
door bramsterdam Jan 28, 2015 om 20:14
Huishouden & energie

Aanpassing energielabel echt nodig?

Recent energielabel ontvangen. Het energielabel is gebaseerd op bouw in de 90'er jaren. Mijn appartement is gebouwd in 2000-2001. Nadat ik deze fout gecorrigeerd heb moet ik nog allerlei informatie over muurisolatie invullen waarvan ik de gegevens in de originele bouw bescheiden niet kan vinden.
Volgens mij voldoet een huis aan de gewenste normen volgens het bouwbesluit op basis waarvan de gemeente de bouw van 2000 goedgekeurd heeft. Moet ik me nu echt in allerlei bochten wringen en kosten maken om het foutieve energielabel te corrigeren? Op de WOZ aanslag van de gemeente staat immers ook dat mijn appartement van 2001 is. Ik zie graag in uw antwoord wat ik aanmoet met deze ongevraagde rompslomp. Vriendelijke groet, Bram Doornbos

1247 17 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2015 om 20:37
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nederland op de vingers getikt door de EU . Dus hoe vervelend ook, u zult zich door de brij van allerlei plichten moeten worstelen.

marcel75
door marcel75 - Jan 28, 2015 om 20:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Alleen als u uw huis gaat verkopen of verhuren, moet u over een definitief label beschikken. Anders kunt u het gewoon laten voor wat het is op dit moment.

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2015 om 20:49
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=marcel75 schreef op woensdag 28 jan 2015, 20:38]Alleen als u uw huis gaat verkopen of verhuren, moet u over een definitief label beschikken. Anders kunt u het gewoon laten voor wat het is op dit moment.

Lijkt mij dan dat dit alleen maar "vooruitschuiven" is; kan @bramamsterdam het later nog moeilijker krijgen. Lijkt mij beter om nu dat label zien te krijgen, ook voor in de toekomst is dit juist nu belangrijk.

ja
door janf43 - Jan 28, 2015 om 22:02
733 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 28 jan 2015, 20:49][quote=marcel75 schreef op woensdag 28 jan 2015, 20:38]Alleen als u uw huis gaat verkopen of verhuren, moet u over een definitief label beschikken. Anders kunt u het gewoon laten voor wat het is op dit moment.

Lijkt mij dan dat dit alleen maar "vooruitschuiven" is; kan @bramamsterdam het later nog moeilijker krijgen. Lijkt mij beter om nu dat label zien te krijgen, ook voor in de toekomst is dit juist nu belangrijk.

Let er wel op dat het label een beperkte geldigheidsduur heeft (10 jaar). Maar ach, het levert weer werk en geld op voor de overheid.

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2015 om 22:20
16829 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=janf43 schreef op woensdag 28 jan 2015, 22:02]
Let er wel op dat het label een beperkte geldigheidsduur heeft (10 jaar). Maar ach, het levert weer werk en geld op voor de overheid.

Juist vanwege het feit dat @bramamsterdam het nu al niet kan vinden wat hij nodig heeft, hij het over 10 jaar al helemaal niet meer kan achterhalen. En natuurlijk, het is gewoon ordinair geld genereren en wat arbeidsplaatsen behouden (waar dus het energielabel toe bijdraagt). M.i. moet de TS nu dus wat meer moeite doen om in de toekomst beslagen ten ijs te komen.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2015 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat energielabel kost peanuts van €2 tot € 5 euro. Daar kan toch werkelijk geen deskundige voor werken?

diumenge
door diumenge - Jan 28, 2015 om 22:27
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Och, over een paar jaar verzinnen ze weer wat anders en heb je het label niet meer nodig.

pi
door pieterwolters - Jan 28, 2015 om 22:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op woensdag 28 jan 2015, 20:49][quote=marcel75 schreef op woensdag 28 jan 2015, 20:38]Alleen als u uw huis gaat verkopen of verhuren, moet u over een definitief label beschikken. Anders kunt u het gewoon laten voor wat het is op dit moment.

Lijkt mij dan dat dit alleen maar "vooruitschuiven" is; kan @bramamsterdam het later nog moeilijker krijgen. Lijkt mij beter om nu dat label zien te krijgen, ook voor in de toekomst is dit juist nu belangrijk.

Als het net zo gaat als met regels voor uitstoot van auto's dan kan de boel om de paar jaar worden gewijzigd. Een energielabel B is over een paar jaar misschien nog maar D. Dan kan je beter wachten totdat je wilt verkopen.

tenormin
door tenormin - Jan 28, 2015 om 23:08
16829 Antwoorden / 108 Vragen

@pieterwolters, ja, als u het wilt vergelijken met de auto's, okay, dan heeft u volkomen gelijk. De meeste "stopcontact-auto's" rijden gewoon op wat er uit de benzinepomp komt. Maar aangezien ik schoon genoeg heb van dit kabinet stop ik maar met enige argumentatie. Nog even en (behalve de rijken) zijn we allemaal als een citroen uitgeknepen.

door 1953 - Jan 29, 2015 om 03:38
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Ja, anders riskeert u een boete van (maximaal) € 400,00 bovenop.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 29, 2015 om 09:59
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Een lager label mag zonder enige bewijs....
Maar hoger is strafbaar...

Alleen bij verhuur of verkoop is het verplicht dus je hoeft niets te doen.
Nu aanvragen is over 10 jaren verlopen en dus als je niet binnen 10 jaren gaat verkopen of verhuren is het verspillen van geld.

Een lager label is op basis van toen het gebouwd werd en dat mag!
Pas bij verkoop is juiste label nodig maar ook een D woning met G label verkopen is niet strafbaar, wel lagere opbrengst en moeilijker verkoop....

marcel75
door marcel75 - Jan 29, 2015 om 11:02
5124 Antwoorden / 4 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op donderdag 29 jan 2015, 09:59]Pas bij verkoop is juiste label nodig maar ook een D woning met G label verkopen is niet strafbaar, wel lagere opbrengst en moeilijker verkoop....

Die utopische gedachte had de wetgever ook, terwijl de markt toch echt anders werkt. Het wel of niet hebben van een energielabel was tot 31-12 geen reden om een huis wel of niet te kopen. Ook was er geen meetbaar verschil in koopprijs of snelheid van verkoop. Dat zal nu het label meer verplicht is geworden (lees: op het niet hebben is nu een boete gesteld) geen verandering ingekomen zijn.

me
door mein33 - Jan 29, 2015 om 11:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De regel is : Huis verkopen = energielabel nodig.

Het aanvragen van een definitief, 10 jaar geldig, energielabel heeft alleen maar zin als de woning wordt verkocht.
Ik ga mij vooralsnog niet druk maken om het energielabel.
De afgelopen decennia hebben wij verschillende verbeteringen aan onze woning uitgevoerd, waaronder isolerende beglazing , spouwmuur- en vloerisolatie.
Voorlopig zijn wij niet van plan onze woning te verlaten en hebben nog geen idee welke aanpassingen we in de komende jaren nog gaan (laten) uitvoeren.
Het label is 10 jr. geldig en dan begint het circus en de geldklopperij weer opnieuw en waarschijnlijk met veel zwaardere isolatie eisen dan waar nu op wordt geschat.
Zodra we serieuze plannen hebben om te verkopen zal ik, met de gegevens die dan van toepassing zijn, een energielabel aanvragen of misschien wel de boete accepteren.
Wie dan leeft, wie dan zorgt.

Cookies
door Cookies - Jan 29, 2015 om 11:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.......Moet ik me nu echt in allerlei bochten wringen en kosten maken om het foutieve energielabel te corrigeren?.......

Wel nee, lekker laten zoals het nu is. Pas in actie komen als het huis verkocht gaat worden.

Bovendien is er nu al zoveel commentaar op dat energielabel, kans is groot dat er nog het nodige gewijzigd gaat worden.

zipje2007
door zipje2007 - Feb 3, 2015 om 22:35
3 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe komt men trouwens aan het niet-definitieve label? Moet ik dat aanvragen of valt het eerdaags in de bus?

zw
door zwaardvis - Feb 3, 2015 om 22:44
1525 Antwoorden / 51 Vragen

[quote=zipje2007 schreef op dinsdag 3 feb 2015, 22:35]Hoe komt men trouwens aan het niet-definitieve label? Moet ik dat aanvragen of valt het eerdaags in de bus?
Ga naar https://www.energielabelvoorwoningen.nl en log in met je DigID. Staat ook in de bijgeleverde brochure. Daar kun je allerlei wijzigingen aanbrengen en direct het resultaat van de wijziging zien. Daarna moet je dat bewijzen en uploaden en een beoordelaar/deskundige uitzoeken online en een defintief label aanvragen. Dat heb je alleen nodig bij verkoop of verhuur.

Als je een G label hebt en je zou A willen krijgen, dan moet je Gevel- Vloer-, Dak, Raamisolatie hebben en HR glas en daarnaast minstens 59 m2 zonnepanelen plus een zonneboiler. Praktisch onmogelijk. Of 3 laags glazen, en 10 cm isolatie en nog iets bijzonders.

tijger1
door tijger1 - Feb 3, 2015 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het niet-definitieve wordt u door de overheid toegezonden.