se
door senn Jan 3, 2015 om 21:01
Huishouden & energie

Aanrechtblad

Bij ikea keukenbladen gekocht, netjes bevestig op bestaande keuken 10 jaar garantie hoi? helemaal blij.
Nu niet meer na drie maanden keukenblad wordt dik aan de onderkant bij de vaatwasser,gemeld bij ikea.wat een gedoe,met foto`s en formulieren.
dan 8 weken wachten,en dan afgewezen eigen schuld het ligt aan ons dat is dan 10 jaar garantie,veel geld kwijt en tijd,geen goed product ,wat moeten we hiermee, ik wil mijn geld terug en zij hun blad dit kunnen wij niet winnen,advies

15224 12 Rapporteer

Jonne11
door Jonne11 - Jan 3, 2015 om 21:05
87 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi,
Wie heeft het blad bevestigd? Als het dik wordt lijkt het erop dat er water bij gekomen is. Is het blad goed afgekit?

se
door senn - Jan 3, 2015 om 21:13
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja het is goed afgekit mijn man is vroeger keukensteller geweest ,hij heeft er verstand van.
en de verdikking zit aan de onderrand bij de vaatwasser.
het personeel van ikea zegt dat het niet moet kunnen, maar die gaan hier niet over

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2015 om 21:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De klacht is binnen 6 maanden ontstaan, dus Ikea moet AANTONEN dat het uw eigen schuld is.

di
door digioma - Jan 3, 2015 om 23:53
646 Antwoorden / 29 Vragen

Zomaar een suggestie... kan het zijn dat u uw vaatwasser na het openen een tijdje open laat staan om af te koelen voordat u de spullen eruit haalt? Dan zou de ontsnappende hete stoom de oorzaak van de verdikking kunnen zijn.... plaat onderzijde aanrechtblad kan gaan uitzetten. Buren van ons hebben op die plek aan de onderkant van hun blad een soort metalen folie geplakt om vochtinwerking te voorkomen. Hoe u dat met Ikea moet oplossen weet ik helaas ook niet. Succes

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Jan 4, 2015 om 09:41
57 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=senn schreef op zaterdag 3 jan 2015, 21:13]Ja het is goed afgekit mijn man is vroeger keukensteller geweest ,hij heeft er verstand van.
en de verdikking zit aan de onderrand bij de vaatwasser.
het personeel van ikea zegt dat het niet moet kunnen, maar die gaan hier niet over

Ik neem aan dat er een gat in het aanrechtblad gezaagd is voor het fornuis en spoelbak.
Dan had uw man die er zoveel verstand van heeft moeten zien waar het aanrecht blad van gemaakt is.
Zulke aanrechtbladen dienen te worden voorzien een vochtwerende folie op de plek waar de vaatwasser word geplaatst.
Blijkbaar heeft hij er toch niet zoveel verstand want iedere klusser weet dat die samengeperste aanrechtbladen niet tegen vocht kunnen.

di
door digioma - Jan 4, 2015 om 10:30
646 Antwoorden / 29 Vragen

Dat bedoelde ik eigenlijk, eenwarmbericht, blijkt dus niet zo'n vreemde veronderstelling.

zoekster
door zoekster - Jan 4, 2015 om 11:13
10965 Antwoorden / 34 Vragen

De eerste 6 maanden na koop ligt de bewijslast voor een defect van een product bij de verkoper. Dat wil zeggen dat IKEA moet aantonen/aannemelijk maken dat het defect aan u ligt.
Heeft IKEA gezegd waar uw man een fout heeft gemaakt bij het monteren van het aanrechtblad?

Cookies
door Cookies - Jan 4, 2015 om 11:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er hoort inderdaad een condensplaat gebruikt te worden bij een vaatwasser. Dat staat o.a. vermeld op hun site. Onderstaand de tekst van een willekeurig werkblad. Heb er diverse aangeklikt en ook bij die staat een waarschuwing.

Waarschijnlijk heeft je man ook niet de uitgebreide productinfo doorgenomen die je vindt bij de werkbladen of informatie aan verkoper gevraagd.

Goed om te weten
Bevestig boven vaatwassers de FIXA condensbescherming aan de onderkant van het werkblad, als extra bescherming tegen vocht.

varabas
door varabas - Jan 4, 2015 om 11:31
450 Antwoorden / 35 Vragen

Beste Senn,

Als je een keukenleverancier belt met de klacht dat het aanrechtblad "bol" staat bij de vaatwasser is meestal de eerste vraag: "Opent u de deur direct nadat de vaatwasser klaar is?"
Dus dit is meestal de oorzaak van de klacht zoals de uwe.
Ik heb even "gegoogeld" en kwam dit tegen:
Ervaren inbouwvaatwasser specialist vertelt u hieronder alle geheimen van de inbouwvaatwasser.
TIP 8.
Hou de vaatwasserdeur gesloten!
Dit is misschien wel de belangrijkste tip, hou de deur van uw vaatwasser gesloten. De vaatwasser heeft veelal restvocht of reststoom waar de moderne keukens niet zo goed tegen kunnen. Moderne keukens zijn gemaakt van MDF, vaak omtrokken met folie. Door telkens weer een beperkte vochtinwerking door de vaatwasser in uw deurtje gaat de folie loslaten en de MDF dikker worden. Dit is niet te repareren!!!!
Dus wacht gerust een uur voordat u de vaatwasser opent!

Ik neem aan dat je iets kan met mijn en de andere antwoorden.

Bassie (gaat nu weer terug naar mijn eigen aanrecht)

Apetjoek
door Apetjoek - Jan 4, 2015 om 16:43
234 Antwoorden / 16 Vragen

Goed om te weten

Bevestig boven vaatwassers de FIXA condensbescherming aan de onderkant van het werkblad, als extra bescherming tegen vocht.
Ook al is laminaat een robuust materiaal, zet hete pannen nooit direct op het werkblad maar op een warmte-isolerende onderzetter.
Zet geen broodrooster, koffiezetapparaat, waterkoker of andere keukenapparatuur die warmte afgeeft rechtstreeks op een voeg tussen twee werkbladen omdat de warmte daar schade kan aanrichten.
Laminaat is bestand tegen gewone huishoudchemicaliën, zoals afwasmiddel, maar niet tegen etsende chemicaliën, zoals ontkalkingsmiddel, ovenreiniger, chloor en aceton. Die moeten bij knoeien onmiddellijk worden verwijderd.
Gebruik altijd een snijplank. Snij nooit met een mes direct op het werkblad. Trek nooit een product met een ruw/scherp oppervlak over het werkblad omdat dat krassen kan veroorzaken.
Gebruik geen staalwol, schuursponsjes, schuurmiddel en dergelijke omdat dat het oppervlak kan beschadigen.
Niet te gebruiken in vochtige ruimtes.

Dat is natuurlijk allemaal mooi en aardig en leuk gevonden U zit met het probleem ,men kan ook zeggen die bladen bij Ikea kosten geen krent ,leuk gezegd U zit met het probleem.
Oplossing als U niet tot een vergelijk komt met de Zweedse Gigant :Uw man is dus handig laat hem het werkblad weer los maken en dan heel zoetjes met een elektrische schaafmachine de bolling wegschaven hierna toch maar de condens bescherming plaatsen (schroeven of verlijmen)
en het werkblad weer terug monteren.
Is niet een leuke oplossing maar voor U in dit geval waarschijnlijk wel de goedkoopste.
Ze verkopen bij Ikea trouwens ook multiplex aanrechtbladen is nu 10 jaar geleden bij ons in de keuken in gebruik genomen en kijkt nog als nieuw aan ondanks knoeien met kokend water of er per ongeluk een hete pan op zetten.

Apetjoek
door Apetjoek - Jan 4, 2015 om 16:47
234 Antwoorden / 16 Vragen

Vergeten te vermelden dat onze vaatwasser ook onder het multiplex werkblad is gezet en er zit GEEN damp kerende laag boven de deur van de vaatwasser en na al die jaren GEEN bult of een andere vervorming

pi
door pieterwolters - Jan 4, 2015 om 17:00
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou leuk zijn als TS nog even terugmeldt of er gebruik is gemaakt van zo'n FIXA condensbescherming (of iets gelijkwaardigs, maar dat zal de discussie weer lastiger maken met IKEA natuurlijk).