to
door tonv_1 Mar 22, 2015 om 11:26
Auto & vervoer

Aanrijding, tegenpartij komt achteruit de weg op

Geachte,

Mijn moeder had haar wagen geparkeerd in een parkeervak langs de weg. Toen ze uit het vak wegdraaide kreeg ze na 12 meter een aanrijding met een wagen die vanaf een uitrit aan de linkerzijde achteruit de weg op kwam. Namens mijn moeder behartigt Achmea rechtsbijstand deze case, dit bedrijf komt echter met de volgende reactie:
- Men dient ca 20 meter afgelegd te hebben om als verkeersdeelnemer te worden beschouwd
- Uw moeder heeft in de midden kolom van het schadeformulier aangekruist dat ze uit een parkeervak kwam, dat klopte echter maar was ca 12 meter voor de aanrijding en dat antwoord was het meest naar waarheid antwoord van deze kolom.

Men wil haar nu aansprakelijk stellen voor haar eigen risico.

Vraag: De tegenpartij kwam achteruit de weg op, naar onze mening is deze partij altijd fout
Vraag: Kan het zijn dat er een link is tussen het bedrijf Achmea rechtsbijstand en de verzekeraar van mijn moeder c.q. de tegenpartij, en dat men op deze wijze een deel van de schade wil verhalen?

IK verneem graag uw reactie,
met dank,
tonv

5184 29 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2015 om 11:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo tonv,

Waarom de rechtsbijstand van Achmea?
Je moeder had de bestuurder van de tegenpartij aansprakelijk moeten stellen.
Achteruitrijdend verkeer is inderdaad altijd fout.
En de schade melden bij je verzekeringsmaatschappij.
Laten beide verzekeringen het maar uitvechten.
.....Men wil haar nu aansprakelijk stellen voor haar eigen risico......
Op grond waarvan. Welke reden wordt daarvoor aangegeven? Dat ze 'geen verkeersdeelnemer' zou zijn geweest tijdens het ongeval? Vreemd.
Maar ik denk dat ze moeder ook beschouwen als: iemand die een bijzondere manoeuvre uitvoert (=wegrijden) en daarbij dus voorrang dient te verlenen.
Dan hebben beide bestuurders dus evenveel schuld.
Lees hier.:

Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens Artikel 54
Bestuurders, die een bijzondere manoeuvre willen uitvoeren, moeten het overige verkeer vóór laten gaan.
Bijzondere manoeuvres zijn:

Wegrijden
Achteruit rijden
.....

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 11:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw moeder heeft dus het schadeformulier verkeerd ingevuld en is aan de hand daarvan mede schuldig bevonden aan die aanrijding.

to
door tonv_1 - Mar 22, 2015 om 14:13
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de snelle reacties!
Zijn jullie bekend met het schadeformulier?
Mijn moeder (80) was van mening dat ze in de midden kolom iets moest aangeven,
het is niet mogelijk hierin aan te geven dat je gewoon deelnemer bent aan het verkeer.
Naar onze mening was er, 12 meter na uitrijden uit het vak, van een bijzondere manoeuvre op moment van aanrijden geen sprake meer.

Tegenpartij verklaart op het formulier fout te zijn.

Verzekeringen hebben het eerst onderling getracht, de tegenpartij komt met het voorstel schade te delen, dat voelt naar onze mening niet rechtvaardig.

vrgr

Ton

edrick3
door edrick3 - Mar 22, 2015 om 14:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tonv,

.....Verzekeringen hebben het eerst onderling getracht, de tegenpartij komt met het voorstel schade te delen, dat voelt naar onze mening niet rechtvaardig......
Dan ga je dus aangeven dat je het met dat voorstel niet eens bent.
Argumentatie: moeder nam reeds aan het verkeer deel en was niet bezig met een bijzondere manoeuvre.
Laat ze maar aantonen dat dit niet het geval was.

.....Tegenpartij verklaart op het formulier fout te zijn.......
Dat had-ie dus niet moeten doen volgens z'n verzekering. ;-)
Maar daarmee sta je wel een stuk sterker.

Zou nog maar eens aangeven bij die rechtsbijstand dat je er van uitgaat dat ze vóór je moeder moeten optreden.

Suc6

sw
door swat1500 - Mar 22, 2015 om 14:53
3778 Antwoorden / 0 Vragen

De voorgedrukte situaties op de middenkolom zijn slechts suggesties. Als geen van de situaties van toepassing is moet men dus niets aankruisen.
Uit de situatie schets dient dan te blijken wat er feitelijk gebeurt is.
In deze zaak is inderdaad het probleem dat beide bestuurders een bijzondere manoevre verrichten en dan geacht worden het overige verkeer voorrang te verlenen.
Er zullen inderdaad uitspraken zijn dat een dergelijke manoeuvre pas na een bepaald aantal meters als voltooid worden geacht.
Zodra uw moeder deels aansprakelijk wordt geacht zal dit van invloed zijn op de verschuldigheid van het eigen risico.

tijger1
door tijger1 - Mar 22, 2015 om 20:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat de tegenpartij op het formulier verklaart fout te zijn, is voor de verzekeraars niet relevant. Een verzekerde kan geen aansprakelijkheid erkennen, dat kan alleen de verzekeraar.

Uw moeder verliest door die foute invulling niet alleen haar eigen risico, maar ook een deel van haar no-claim.

De enige mogelijkheid die er nog is, is proberen de rechtsbijstandverzekering en haar verzekeraar er van te overtuigen dat uw moeder het formulier verkeerd heeft ingevuld. Dat zij dus dacht per se iets te moeten kiezen uit die middenkolom.

Dat men 20 meter afgelegd zou moeten hebben om als verkeersdeelnemer beschouwd te worden, is natuurlijk onzin, dat zuigt de rechtsbijstand uit de duim. Dan zou je al vier auto's gepasseerd kunnen zijn.

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2015 om 22:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U zou nog van de situatie ter plaatse foto's kunnen maken of screenprints van Streetview. Als u de screenprints met het knipprogramma op de pc (Windows) maakt dan kunt u op de prints aangeven waar uw moeder reed en waar de andere auto vandaan kwam of dat erop tekenen. Dan eventueel screenprints sturen met en zonder de auto's erop getekend/aangegeven.
Hoe het knipprogramma werkt: klik hier.
Screenprints en foto's kunnen e.e.a. mogelijk goed verduidelijken, vooral als waar uw moeder reed geen parkeervakken meer zijn.
Als uw moeder de schade toch moet betalen en die kosten niet al te hoog zijn kan uw moeder overwegen die zelf te betalen, dan is er geen verandering in premie en no-claim, d.w.z. als de verzekering daarmee akkoord gaat.

aurora1
door aurora1 - Mar 22, 2015 om 23:51
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk kan de informatie klik hier ook nog helpen?

door 1953 - Mar 23, 2015 om 02:59
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zondag 22 mrt 2015, 14:40]@tonv,

.....Verzekeringen hebben het eerst onderling getracht, de tegenpartij komt met het voorstel schade te delen, dat voelt naar onze mening niet rechtvaardig......
Dan ga je dus aangeven dat je het met dat voorstel niet eens bent.
Argumentatie: moeder nam reeds aan het verkeer deel en was niet bezig met een bijzondere manoeuvre.
Laat ze maar aantonen dat dit niet het geval was.

.....Tegenpartij verklaart op het formulier fout te zijn.......
Dat had-ie dus niet moeten doen volgens z'n verzekering. ;-)
Maar daarmee sta je wel een stuk sterker.

Zou nog maar eens aangeven bij die rechtsbijstand dat je er van uitgaat dat ze vóór je moeder moeten optreden.

Suc6

Artikel 54 procedure!

edrick3
door edrick3 - Mar 23, 2015 om 09:41
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@1953,

.....Artikel 54 procedure!....
Ja, dat stond al in m'n eerste reactie.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 23, 2015 om 17:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

De verzekeringsmaatschappij kletst maar wat om geld te besparen.
Er wordt hier aardig gegoocheld met wetsartikelen.
Maar Wimmi legt het ff uitmekander :

Ik citeer : in de rechtspraak is het gebruikelijk dat als verkeersdeelnemer wordt aangemerkt :
elke persoon die bedieningsorganen van een motorrijtuig hanteert en door middel daarvan de voortbeweging en rijrichting van het motorrrijtuig beïnvloedt.

Kort en goed : na 10 centimeter rijden wordt je door de rechter aangemerkt als verkeersdeelnemer.
Dussss : dat 20 meter verhaal is kletskoek.
En na 12 meter rijden is wegrijden uit parkeerstand ook geen bijzondere verrichting meer, waar hier steeds over gewauweld wordt,

Wat ook belangrijk is : betreft het een smalle 1 baans weg, of zijn er 2 rijbanen met een stippelstreep ?
Misschien wil vraagsteller dat even vertellen .

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Het probleem is dat de moeder van de Ts ZELF heeft aangegeven dat zij met ern bijzondere verrichting bezig was.

En dat verhaal rechtzetten is moeilijk.

alfatrion
door alfatrion - Mar 23, 2015 om 17:49
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 22 mrt 2015, 20:43]Dat de tegenpartij op het formulier verklaart fout te zijn, is voor de verzekeraars niet relevant. Een verzekerde kan geen aansprakelijkheid erkennen, dat kan alleen de verzekeraar.

De verklaring van de tegenpartij is te gebruiken als bewijsmiddel, omdat dit in het nadeel van de tegenpartij is. Dat de verzekeraar daar geen boodschap aan heeft is voor de aangereden partij niet relevant.

alfatrion
door alfatrion - Mar 23, 2015 om 17:51
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 23 mrt 2015, 17:49]Het probleem is dat de moeder van de Ts ZELF heeft aangegeven dat zij met ern bijzondere verrichting bezig was.
Ik lees juist dat TS heeft aangegeven op dat moment GEEN bijzondere verrichting te hebben gemaakt. Wel 12 meter daarvoor.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 17:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

E denkt toch niet dat een verzekeraar schade aan een tegenpartij gaat uitkeren omdat zijn verzekerde op het formulier zet dat hij fout is?

Daar is trouwens de voorzijde van dat formulier niet voor bedoeld. Daar gaat het alleen over de feitelijkheden en een situatieschets.

Op de achterzijn wordt gevraagd: Wie is naar UW MENING aansprakelijk en dat stuk leest alleen je eigen verzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 17:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@alfatrion

Dan misschien even alles lezen? Dat heeft de moeder van de Ts aangekruist op het schadeformulier.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 23, 2015 om 19:09
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Het invullen van wie is volgens u schuldig heeft geen enkele rechtskracht, en kan niet als bewijs dienen.
De meeste mensen weten vaak niet wie er schuldig is.
En uw stukkie van 17.49 slaat ook nergens op.
Mevrouw heeft nooit verklaard dat zij bezig was met een bijzondere verrichting.
++++++++++++++++++++++++++++++++===============

=tijger1 schreef op maandag 23 mrt 2015, 17:56: @alfatrion

Op de achterzijn wordt gevraagd: Wie is naar UW MENING aansprakelijk en dat stuk leest alleen je eigen verzekeraar.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Dat heeft mevrouw dus aangekruist.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 23, 2015 om 20:19
2154 Antwoorden / 7 Vragen

U hebt nogal moeite om te begrijpen wat ik schrijf.
Ik help u een beetje.
Wat mevrouw heeft aangekruist is in tegenspraak met de werkelijkheid.
Na 12 meter rijdt je niet weg uit parkeerstand.
Dat doe je alleen in de eerste paar meters.
Wat mevrouw heeft aangekruist doet totaal niets ter zake.
De werkelijkheid bewijst anders.
++++++++++++++++++++++++++++++++++=

=tijger1 schreef op maandag 23 mrt 2015, 19:25: @wimmie20

Dat heeft mevrouw dus aangekruist.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 20:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie20

Ik heb zeker moeite met wat u schrijft.

Als u nu de vraag van de Ts nog eens goed leest, dan zult u kunnen zien dat er het FEIT is dat mevrouw op het formulier een kruisje heeft gezet bij die bijzondere verrichting, dus wegrijden uit een parkeervak.

En u kunt lezen dat de Ts schrijft, dat dat klopt maar dat dat 12 meter vooor de aanrijding was, dus volgens de Ts.

Wij en ook de Ts zijn niet bij die asnrijding geweest. Voor de verzekeraars is hetgeen doir de partijen op de voorzijde van zo'n schadeformulier is ingevuld cruciaal.

Dus zoals eerder gezegd moet de Ts, dus zijn moeder, de verzekeraar er van proberen te overtuigen dat zij dat formulier verkeerd begrepen heeft en daardoor niet juist heeft ingevuld.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 23, 2015 om 21:47
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
ik probeer het nog 1 keer met u, want u blijft maar halsstarrig doorzeuren over het kruisje dat is ingevuld.
Als mevrouw 100 meter eerder was weggereden uit parkeerstand had u dan nog doorgezeurd over : ingevuld is ingevuld.
U begrijpt kennelijk niet hoeveel 12 meter is.
Dat is een gebouw van 4 verdiepingen.
Dan ben je niet net weggereden uit parkeerstand.
Ook als mevrouw had ingevuld dat de aanrijding volgens haar haar schuld is, dan wil dat niet zeggen dat de aanrijding haar schuld is.

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 21:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie

Mevrouw heeft niets over 12 meter ingevuld. Daar heeft alleen het kind het over.

Nog nooit een schadeformulier ingevuld zeker? De voorkant met eventuele kruisjes is dus leidend.

Je kunt op de voorkant ook niet invullen dat het je schuld is.

Bestudeer zo'n voorkant eens. Met de middenkolom kan je allerlei sutuaties asngeven. En dat heeft mevrouw gedaan.

Onjuist en onterecht, en dat is het probleem.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 23, 2015 om 21:57
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Tijger,
lees de vraag nou eens goed.
Achmea weet dat de aanrijding heeft plaatsgevonden op 12 meter afstand van de parkeerplek.
Jeemigdepemig.
En waar heb ik verteld dat de vraag : wie is er volgens u schuldig aan de voorkant staat ?
Jeemigdepemig, ik stop ermee, tegen zoveel onbenul kan ik niet op !

tijger1
door tijger1 - Mar 23, 2015 om 22:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie

"Ook als mevrouw had ingevuld....."

En daar zeg ik ook van dat dat niet kan..

Ook Achmea was niet bij de aanrijding. De Ts zegt dat dat 12 meter van de parkeerplek was. Alleen mevrouw was daarbij en de tegenpartij. Maar mevrouw heeft op het formulier verklaard dat zij aan het uitparkeren was.

Inderdaad tegen zoveel onbenul valt niet op te boksen.

besseldekker
door besseldekker - Mar 24, 2015 om 03:16
123 Antwoorden / 0 Vragen

Het is inderdaad ongelukkig dat mevrouw heeft verklaard dat zij aan het uitparkeren was (of dat haar verklaring zo kan worden opgevat). Blijkbaar valt nu, achteraf, moeilijk aan te tonen dat die parkeerplaats al 12 meter achter haar lag; er zullen meer parkeerplaatsen zijn geweest.

Maar afgezien daarvan, ik ben benieuwd naar de bron voor de uitspraak "Men dient ca 20 meter afgelegd te hebben om als verkeersdeelnemer te worden beschouwd". Zo'n bron kan ik althans niet vinden, en de uitspraak lijkt me nogal willekeurig. Een verkeersdeelnemer is iemand die aan het verkeer deelneemt (CBS) of, anders geformuleerd, een weggebruiker (OL woordenboek). Het is moeilijk in te zien wat dat met afstanden te maken heeft. Maar nu Achmea het blijkbaar wel degelijk over afstanden heeft, zou het erop gewezen kunnen worden dat 12 meter óók een afgelegde afstand is, en dat er dus van verkeersdeelname sprake was.

Nogmaals, het zou nuttig kunnen zijn om, in weerwil van dat kruisje, na te gaan of je nog kunt aannemelijk maken, of liever aantonen, waar de bewuste parkeerplaats zich bevond. Er is tenslotte maar een subtiel verschil tussen "was aan het uitparkeren" en "was zojuist uitgeparkeerd", en misschien valt het mevrouw niet aan te rekenen dat ze dat verschil over het hoofd heeft gezien.

mo
door moetdat - Mar 24, 2015 om 10:24
104 Antwoorden / 19 Vragen

Dat iemand achteruit de weg oprijd is volgens mij niet altijd fout.
Stel u rijdt achteruit en kijkt of er verkeer aankomt wat op dat moment dus niet is en er rijdt iemand ineens weg uit een parkeervak, dan moet deze stoppen voor de reeds achteruit rijdende wagen lijkt mij. Vandaar die meters.
Beide zijn dan fout dus ieder de helft.

hansje klein
door hansje klein - Mar 24, 2015 om 11:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@tonv

Net op de markt en het proberen waard!

http://www.vergoedingcontrole.nl/

hansje klein
door hansje klein - Mar 24, 2015 om 11:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@tonv

Langer actief en ook het proberen waard. Zie ook de 'columns Anton Rietveld' in de Telegraaf via Google.

http://www.verzekeraarklachten.nl/

wimmi20
door wimmi20 - Mar 24, 2015 om 12:48
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Nou heb ik vraagsteller Tony al eerder een vraag gesteld.
Maar Tony heeft niet geantwoord.
Nogmaals de vraag Tony :
gebeurde het op een smalle weg, of konden auto's ieder op een eigen weghelft rijden ?
Als het een bredere weg zou betreffen dan kwam de achteruit rijdende auto op de andere weghelft terecht.
En blokkeerde dus de vrije doorgang.