ve
door verweijleon Apr 17, 2008 om 10:08
Huishouden & energie

Aansluitkosten electra, gas, water, kabel, etc.

Geachte,

Ik ben op zoek naar de aansluitkosten per firma, voor het aansluiten van electra, gas, water, kabel, etc. via het internet.

Op geen van alle leveranciers als Essent, Nuon, @Home, etc. staat vermeld op de site, hoeveel de aansluitkosten zijn, bij het voor het eerst afnemen van deze diensten.

Hoe kan ik er achter komen, zonder eerst een contract af te sluiten, hoe hoog deze aansluitkosten zijn?

Met vriendelijke groet,

Leon

10676 7 Rapporteer

johanpc
door johanpc - Apr 17, 2008 om 10:27
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Gewoon de netbeheerder bellen van de regio waar je woont, je kan namelijk je netbeheerder niet kiezen want dat is regiogebonden.

Dus vergelijken heeft geen zin.

flipjeburum
door flipjeburum - Apr 17, 2008 om 10:57
155 Antwoorden / 6 Vragen

Zoals boven ook al staat... gewoon even de telefoon pakken...

@home vermeld wel kosten op haar website. Dus als u in een @home leveringsgebied woont scheelt dat weer een belletje.

Flipje

poltol
door poltol - Apr 17, 2008 om 14:13
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Als u belt krijgt u een standaard antwoord. Namelijk de basis kosten voor het aansluiten. Daar heeft u waarschijnlijk niets aan. De werkelijke prijs hangt af van de werkzaamheden die buiten uw pand plaats moeten vinden om u aangesloten te krijgen. Als alle voorzieningen er zijn tot in/aan de woning dan kan het nog meevallen. Voor de kabel [TV] kunt u meestal helemaal niet kiezen. Dat heeft uw gemeente al voor u beslist.

Vr.gr. poltol

flipjeburum
door flipjeburum - Apr 17, 2008 om 14:45
155 Antwoorden / 6 Vragen

@Poltol,

Hoe de situatie ook is je moet toch bij de netbeheerder zijn mbt aansluitingen... dus informatie dien je via die weg te verkrijgen. Er zal inderdaad in eerste instantie een lijstje met minimale prijzen worden opgedreund. Specifieke kosten zullen moeten blijken als er een offerte wordt gemaakt. Het begint dus toch echt met een telefoontje die kant op.

Opmerking mbt kabelaansluiting snap ik niet. Wat heeft de gemeente hier mee te maken?

poltol
door poltol - Apr 17, 2008 om 17:08
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@flipje,

De gemeente heeft [vaak] het totale kabelnet aan één explotant verhuurd of verkocht. Dat betekend dan dat er geen keus is. In mijn gemeente kom je dus altijd bij ESSENT HOME uit. Iest anders is er niet. De kabel is dus niet vrij wat keuze betreft.

Vr.gr. poltol

flipjeburum
door flipjeburum - Apr 17, 2008 om 17:50
155 Antwoorden / 6 Vragen

@Poltol,

Om even bij @home te blijven, dit bedrijf was tot een paar jaar terug onderdeel van Essent. Te weten Essent kabelcom. Het kabelabonnement (TVbasis) werd ook verrekend via de energienota. Nu is @home (en ook UPC en Casema e.d.) een zelfstandig bedrijf, wel regio gebonden. Dat systeem werkt net als het energienetwerk, met het verschil dat diensten (nog niet) vrij zijn. Toekomstmuziek?

Wellicht dat toen men jaren geleden begon met het aanleggen van kabel (nog voordat Essent überhaupt bestond) de lokale energieboer wat bij de gemeente moest regelen, maar dat doet nu niet meer ter zake.

Flipje

mr
door mrker - Apr 19, 2008 om 20:24
1 Antwoorden / 0 Vragen

Voor gas en/of elektriciteit zal de leverancier kosteloost een nieuwe aansluiting inhuizen. Daarvoor moet de aansluiting uiteraard wel op het net zijn aangesloten, dit gebeurd door de lokale netbeheerder.

Alle kosten (o.a. de indicatie voor eerste aansluiting per categorie) voor elektriciteit en gas die een nietbeheerder in rekening brengt zijn terug te vinden op de site van DTe voor elektriciteit is dit; http://www.dte.nl/nederlands/elektriciteit/transport/tariefregulering/Vaststelling_transport_aansluit_en_systeemdienstentarief_elektriciteit_2007.asp