sa
door sandra10 Apr 3, 2014 om 23:46
Computers & telefonie

Aansprakelijkheid schade door defect boiler relais en meter

Rond 2001 zijn 5 apparaten in korte tijd gesneuveld maar heeft Enexis destijds de schadeclaim niet vergoed en ook de meterkast niet gecontroleerd.

Defecte relais

In december 2013 heeft Enexis een defecte boiler relais (draden zaten tegen elkaar aan/aan elkaar vast) in de meterkast vervangen na mijn klacht over hoog dagstroomverbruik dat jaarlijks geleidelijk was opgelopen vanaf 2001 (tot in totaal ~10.000 kWh teveel) en een knal in de keuken in december.

Defecte meter

Nu, 2014, werd na lang de boot af te hebben gehouden ook besloten het teveel aan dagstroomverbruik niet te compenseren omdat het telwerk een tijd zou hebben stilgestaan en er dus niet was geregistreerd wat niet tot mijn nadeel zou hebben gewerkt. Na mijn klacht over deze beslissing is door Enexis inmiddels twee maal de lezing over de meter veranderd. Tweede lezing: de meter zou toch niet stuk zijn geweest: er zou de relais mee zijn bedoeld. Derde lezing: de meter zou een storingsmelding hebben gegeven omdat deze routinematig was vervangen door een slimme meter toen de Enexis monteur toch met de defecte relais bezig was. Kortom, volgens de eerste beslissing was de meter inderdaad defect en kreeg ik dus geen compensatie. Volgens de tweede en derde lezing was de meter toch niet defect en kreeg ik dus geen compensatie. Ik krijg dus geen compensatie ongeacht of de meter stuk is of niet.
Zowel de meter als de relais waren verzegeld vanaf tenminste 1991. Enexis meent niet aansprakelijk te zijn voor de schade van extra dagstroomverbruik veroorzaakt door de defecte boiler-relais van 2001-2013.
Wie is aansprakelijk voor de hoge stroomkosten als gevolg van de defecte boiler relais en/of meter?

3672 3 Rapporteer

sa
door sandra10 - Apr 3, 2014 om 23:49
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ter aanvulling, de schade aan 1 apparaat rond 2001 was door verschillende experts het meest waarschijnlijk veroorzaakt door een hoge piek in de netspanning.

jantje7
door jantje7 - Apr 4, 2014 om 07:51
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Rond 2001 zijn 5 apparaten in korte tijd gesneuveld maar heeft Enexis destijds de schadeclaim niet vergoed en ook de meterkast niet gecontroleerd.

Als u verwacht deze schade nu noch te kunnen verhalen, zou ik maar beginnen met een advocaat in te schakelen. Begrijp even de koppeling niet met deze schade en een kortsluiting in 2013.
Ook dat het aaneen smelten van de kabelmantels heeft geen verhoging van het stroomverbruik tot gevolg, maar is een gevolg van hoog stroomverbruik. Zodra de koperen aders elkaar raken volgt een knal door sluiting. Hierdoor kan zelfs een flinke brand ontstaan.
Het meerdere stroomverbruik moet echt een andere reden hebben.

sa
door sandra10 - Apr 4, 2014 om 12:11
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie,

=jantje7 schreef op vrijdag 4 apr 2014, 07:51: Rond 2001 zijn 5 apparaten in korte tijd gesneuveld maar heeft Enexis destijds de schadeclaim niet vergoed en ook de meterkast niet gecontroleerd.

Als u verwacht deze schade nu noch te kunnen verhalen, zou ik maar beginnen met een advocaat in te schakelen. Begrijp even de koppeling niet met deze schade en een kortsluiting in 2013.

Zoals in mijn bericht staat, gaat de vraag over de schade aan extra stroomkosten, niet over het alsnog verhalen van de schade op de apparaten. Dat is genoemd omdat vanaf die periode het extra stroomverbruik ook begon.
=jantje7 schreef op vrijdag 4 apr 2014, 07:51: Ook dat het aaneen smelten van de kabelmantels heeft geen verhoging van het stroomverbruik tot gevolg, maar is een gevolg van hoog stroomverbruik. Zodra de koperen aders elkaar raken volgt een knal door sluiting. Hierdoor kan zelfs een flinke brand ontstaan.
Het meerdere stroomverbruik moet echt een andere reden hebben.

Dit heeft wel verhoging van het stroomverbruik tot gevolg. Het is de bedoeling dat Enexis de boiler-relais een signaal geeft zodat dat deze alleen in het nachttarief de boiler aanschakelt. De Enexis monteur vertelde dat als de boilerrelais niet goed meer werkte, de boiler overdag wel stroom krijgt terwijl dit niet zou moeten. Het extra verbruik is dan de stroom die de boiler overdag teveel gebruikt. Volgens de monteur kon dit ontstaan door vervuiling/ouderdom van de relais maar ook door bijvoorbeeld een blikseminslag. Deze blikseminslag is er inderdaad geweest in 2001 en daarop is de schadeclaim ingediend voor 1 van de apparaten vanwege een hoge piekspanning. Enexis heeft destijds echter geen controle van de meterkast gedaan aan de hand van deze melding/schadeclaim.

Ik ben het volledig met u eens dat dit inderdaad zeer gevaarlijk is. Komt nog bij dat de meter naar alle waarschijnlijkheid ook defect was. Toen de afspraak eind 2013 met de monteur is gemaakt is dat eerst nog verschoven naar een later tijdstip. Toen de meter later vreemd gedrag vertoonde (het wieltje met streepjes naast de getallen draaide enorm snel, terwijl de getallen zelf niet goed door leken te draaien) en er een hard kortsluitingsgeluid uit de relaiskast kwam heb ik bezorgd de politie/brandweer gebeld met de vraag of dit wel veilig was. Deze drongen erop aan dat ik Enexis moest vragen de monteur met spoed langs te sturen. De storingsdienst verwees mij door dat dit bij Enexis moest worden geregeld. Bij Enexis klantenservice werd dit vervolgens geweigerd: een medewerkster begon ruzie met mij te maken over dat zij vond dat er geen extra hoog stroomverbruik was.