fe
door ferdibouwman May 19, 2015 om 17:13
Garantie & verzekeringen

Aansprakelijkstellen stagebedrijf

Hallo,

Mijn vriendin heeft op stage haar telefoon op de wc laten liggen. Deze heeft nog geen 5 minuten daar gelegen. In de tussentijd heeft een Cliënt (Zorg) haar telefoon in de wc gegooid en doorgespoeld. De dader is niet bekend en de telefoon is helaas defect. Nu hebben wij aangegeven dat wij de instelling aansprakelijk willen stellen. Deze geven aan dat zij contact hebben gehad met de verzekeringsmaatschappij die vervolgens aangeven dat wij niks kunnen verhalen.

Het bijzondere is dat zowel de instelling als wij privé beide verzekerd zijn bij dezelfde maatschappij. Het contact persoon van de instelling zegt dat het haar eigen schuld is terwijl als wij zelf bellen de maatschappij zegt dat wij bij de instelling moeten zijn.

mijn vraag luidt dus, Staan wij in ons recht om de instelling aansprakelijk te stellen en heeft iemand tips hoe wij dit het beste kunnen aanpakken?

Alvast bedankt!

967 18 Rapporteer

ge
door gerboe - May 19, 2015 om 17:21
806 Antwoorden / 0 Vragen

Wat ik niet snap is dat een cliënt de telefoon in de wc heeft gegooid en doorgespoeld heeft. Maar dat er geen dader bekend is.
Dan kunt u de instelling toch niet aansprakelijk stellen. Er is immers geen bewijs voor uw aanname.

gompy2
door gompy2 - May 19, 2015 om 17:23
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ferdibouwman schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:13]
mijn vraag luidt dus, Staan wij in ons recht om de instelling aansprakelijk te stellen en heeft iemand tips hoe wij dit het beste kunnen aanpakken?
Alvast bedankt!
Kun je ook aangeven waarom jullie vinden dat het stagebedrijf aansprakelijk is en op wat voor gronden het aansprakelijk zou moeten zijn?
Omdat ze niet achter de kont van je vriendin zijn aangelopen om te controleren dat ze niets vergeten is of ergens heeft laten slingeren?

fe
door ferdibouwman - May 19, 2015 om 17:23
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gerboe schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:21]Wat ik niet snap is dat een cliënt de telefoon in de wc heeft gegooid en doorgespoeld heeft. Maar dat er geen dader bekend is.
Dan kunt u de instelling toch niet aansprakelijk stellen. Er is immers geen bewijs voor uw aanname.

De instelling heeft deze aanname zelf gedaan. Zij hebben de telefoon gevonden en zelf aangegeven er van uit te gaan dat een cliënt het heeft gedaan.

fe
door ferdibouwman - May 19, 2015 om 17:26
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:23][quote=ferdibouwman schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:13]
mijn vraag luidt dus, Staan wij in ons recht om de instelling aansprakelijk te stellen en heeft iemand tips hoe wij dit het beste kunnen aanpakken?
Alvast bedankt!
Kun je ook aangeven waarom jullie vinden dat het stagebedrijf aansprakelijk is en op wat voor gronden het aansprakelijk zou moeten zijn?
Omdat ze niet achter de kont van je vriendin zijn aangelopen om te controleren dat ze niets vergeten is of ergens heeft laten slingeren?

Wij zien het meer als een bedrijfsrisico. De cliënt valt onder de werkzaamheden en deze heeft schade aangericht.

Nogmaals ik heb geen ervaring hiermee, daarom vraag ik ook om advies!

gompy2
door gompy2 - May 19, 2015 om 17:35
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=ferdibouwman schreef op dinsdag 19 mei 2015, 17:26]
Wij zien het meer als een bedrijfsrisico. De cliënt valt onder de werkzaamheden en deze heeft schade aangericht.

Nogmaals ik heb geen ervaring hiermee, daarom vraag ik ook om advies!
Oke, duidelijk.
Maar heeft het vergeten van een privé apparaat, of het misschien zelf in de wc-pot laten vallen van een privé apparaat, iets te maken met de verantwoordelijkheid van een bedrijf waar je vriendin op dat moment stage liep?
Ik vind het namelijk een nogal vergezocht verhaal dat je vriendin een telefoon vergeten is en dat een grote onbekende dat apparaat zomaar in de wc-pot heeft gegooid, daar trapt toch geen enkel verzekeringsmaatschappij in, maar goed, misschien kun je hun overtuigen, dus wie weet lukt het jullie.

ge
door gerboe - May 19, 2015 om 17:36
806 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn advies is om de instelling niet aansprakelijk te stellen. Er is geen bewijs voor het geschetste scenario dat op vermoedens berust. Een verzekeringsmaatschappij zal niet uitkeren als niet vast staat wat de oorzaak van de schade is.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 17:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Veel mensen schijnen hun telefoon in de wcpot te laten vallen.

Rare aanname van dat bedrijf dat een client van hen dat gedaan zou moeten hebben, en ook nog dat ze weten dat er doorgespoeld is.

Dit is gewoon voor haar eigen risico.

getty
door getty - May 19, 2015 om 19:43
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Aansprakelijk stellen is kansloos. Vriendin is zelf onzorgvuldig geweest door haar mobiel onbeheerd achter te laten. Eigen schuld dus, daar kan je een ander niet voor aansprakelijk stellen.

pino123
door pino123 - May 19, 2015 om 21:42
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Even doorgaande op deze stelling... Je zit in een restaurant, je laat je telefoon op de wc liggen, iemand spoelt hem door (hoe je dat weet is voor mij een raadsel), ga je dan het restaurant aansprakelijk stellen?

Trouwens misschien zit een van de cliënten nu wel op jouw kosten naar Timboektoe te bellen, aangezien de telefoon helemaal niet in de pot is verdwenen.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 21:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"De telefoon is helaas defect." Dus hij is niet weggespoeld.;-))

fe
door ferdibouwman - May 19, 2015 om 21:52
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pino123 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 21:42]Even doorgaande op deze stelling... Je zit in een restaurant, je laat je telefoon op de wc liggen, iemand spoelt hem door (hoe je dat weet is voor mij een raadsel), ga je dan het restaurant aansprakelijk stellen?

Trouwens misschien zit een van de cliënten nu wel op jouw kosten naar Timboektoe te bellen, aangezien de telefoon helemaal niet in de pot is verdwenen.

Nogmaals het stagebedrijf heeft zelf aangegeven dat ze vermoeden dat een client de telefoon in de wc heeft gegooid. De wc moest ontstopt worden door de telefoon. Die daardoor ook terug gevonden is.

Omdat in eerste instantie niet duidelijk was of de telefoon gestolen was of in de wc was gegooid hebben we de simkaart direct geblokkeerd.

Terugkomend op de stelling:

In een restaurant is voedsel het product. In een zorginstelling is de client het product en dus onderdeel van de werkzaamheden.

fe
door ferdibouwman - May 19, 2015 om 21:55
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 19 mei 2015, 21:48]"De telefoon is helaas defect." Dus hij is niet weggespoeld.;-))

Excuses, de telefoon is inderdaad doorgespoeld en niet weggespoeld. De telefoon is terug gevonden nadat de wc verstopt was geraakt.

tijger1
door tijger1 - May 19, 2015 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De client het product?

U bent een beetje de weg kwijt.

gerbera
door gerbera - May 19, 2015 om 22:59
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Indien het werkelijk zo is gegaan kunt u alleen betreffende cliënt aansprakelijk stellen, maar die is niet bekend. Voor het doen en laten van de cliënten is een zorginstelling, in dit geval, niet verantwoordelijk.
Vindt het overigens nogal minderwaardig dat u een cliënt als een product beschouwd. Het begeleiden cq verzorgen van een cliënt valt onder uw werkzaamheden en daar is een cliënt geen product van maar een volwaardig persoon.

fe
door ferdibouwman - May 19, 2015 om 23:02
5 Antwoorden / 1 Vragen

Excuses voor mijn woord keuze. Ik benader het hier strict vanuit zakelijk oogpunt. Natuurlijk is een client een mens en moet je deze is zijn/haar waarde laten.

Excuses als ik mensen hiermee hebt beledigd.

Dank voor alle reacties.

aurora1
door aurora1 - May 19, 2015 om 23:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Het is eigen verantwoordelijkheid en eigen risico. Je kunt ook maar beter zulke spullen goed opbergen als je aan het werk bent.

mahadma
door mahadma - May 19, 2015 om 23:24
11522 Antwoorden / 51 Vragen

Dit is m.i. duidelijk nalatigheid van de telefoongebruikster, de telefoon had in een locker/kluisje moeten liggen tijdens de werkzaamheden. Tijdens de werkzaamheden is een privé tel. niet noodzakelijk voor de werkzaamheden. En door de werkzaamheden is dat een kwetsbaar apparaat. Verder is er geen enkel bewijs wie er 100% verantwoordelijk is (geweest) voor het ontstaan van de schade. Dus: Wie eist, bewijst. Zo zal elke verzekering reageren. Aansprakelijk stellen lijkt mij 100% kansloos.

costnix
door costnix - May 20, 2015 om 17:04
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De telefoon kan ook vanzelf in de WC zijn gegleden, mogelijk begonnen door een bericht of telefefoonoproep. De meest mobirltjes hebben een trilstand en je ziet de mobiel bewegen bij het trillen daarvan!