rebelmama
door rebelmama Nov 19, 2014 om 22:15
Geldzaken & recht

Aantonen geen inkomsten voor huurwoning

Afgelopen week wilde ik ons inschrijven voor een nieuwbouw project sociale huurwoning. Volgens IB60 formulier van 2013 zou ons samengestelde inkomen te hoog zijn voor een sociale huurwoning. Echter zonder mijn salaris komen wij daar wel degelijk voor in aanmerking. De woningen worden op punten toegewezen en ik ben mijn hele leven woonachtig in deze woonplaats en mijn partner alleen de afgelopen 7 jaar

Ik ben sinds mei moeder van een tweeling. Daarbij is de keuze gemaakt dat ik niet meer zou werken. Ik was uitzendkracht en fase contract liep ten einde.

Omdat stoppen met werken een vrije keuze is, heb ik geen aanvraag WW gedaan (simpelweg de tijd niet voor en wil niet onder het "je moet solliciteren" druk staan aangezien ik het al druk genoeg heb) Ik heb ook geen recht op WW als je zelf besluit te stoppen met werken.

Geen aanvraag bijstand gedaan, omdat mijn partner een inkomen heeft.

Nu moet ik aantonen dat ik geen inkomen meer heb. De belastingdienst kan mij hierbij niet helpen en mijn ex werkgever bekijkt wat hij kan betekenen voor mij.

"Ik zou ook niet weten hoe u dit kunt aantonen" krijg ik overal te horen en op internet word ik ook niet wijzer.... Hoop ik dat er iemand is die mij iets wijzer kan maken dan ik nu ben. Woon nu 3 hoog op een flat met een steeds zwaarder wordende tweeling en kijk er naar uit om zo de deur uit te kunnen met de meiden ipv al dat gesjouw de trappen op en af

Groet rebelmama

7799 14 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 19, 2014 om 23:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt natuurlijk uw loonopgave van uw laatste werkgever overhandigen, waarop de cumulatieve gegevens staan vermeld en wellicht kunt u een verklaring vragen aan het UWV dat u geen uitkering hebt.

Ik weet natuurlijk niet wanneer dat nieuwbouwproject klaar is, maar misschien gaat de WBV ermee accoord dat u in februari 2015 die IB 60 inlevert, want eind januari moeten alle salarisgegevens bij de belastingdienst bekend zijn.

target
door target - Nov 19, 2014 om 23:59
297 Antwoorden / 3 Vragen

En ik neem aan dat je contractbeeindiging op papier staat?

rebelmama
door rebelmama - Nov 20, 2014 om 11:35
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb geen contract beeindiging op papier omdat het einde fase is in een uitzendcontract. Het UWV zegt niets voor mij te kunnen betekenen en hebben enkel een uitdraai gemaakt met de einddatum van Gravida en het laatste loon wat gestort is. Heb inmiddels wel verzoek neer gelegd bij voormalig werkgever of die iets zwart op wit kunnen zetten voor mij.

Het bouwproject is in maart gereed. Bij de Belastingdienst kreeg ik het antwoord dat ik pas "ergens" in april / mei opnieuw een IB60 formulier kon krijgen en heb moeite moeten doen om mijzelf te beheersen. Ik weet ook dat de loongegevens eind januari bekend moeten zijn bij de Belastingdienst ivm mogelijkheid voor een vooraf ingevulde aangifte en iedereen weet dat zijn belastingen voor 1 mei moeten worden ingediend.... Dus dat antwoord schoot mij al iets in het verkeerde keelgat

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan nog maar erns opnemen met die WBV, want dat zal toch herl vask voorkomen dat iemand in een jaar geen inkomen heeft en hoe wordt dat dan aangetoond?

rebelmama
door rebelmama - Nov 24, 2014 om 13:20
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=target schreef op donderdag 20 nov 2014, 14:08][quote=rebelmama schreef op donderdag 20 nov 2014, 11:35]Ik heb geen contract beeindiging op papier omdat het einde fase is in een uitzendcontract.

Dan is er toch ook het uitzendcontract?
Na een bepaalde periode gewerkt heb je dan bepaalde rechten opgebouwd bij het uitzendburo. In beginsel zou je recht hebben op ww.

Je stopt, dus je zult toch ook wel bij het uitzendburo opgezegd of uitgeschreven hebben? En dan bevestigen zij de afwikkeling daarvan.
Heb je dit nog niet gedaan dan kun je dit altijd nog doen.

Ik zal gerust recht op WW hebben, maar ik ben momenteel niet beschikbaar voor de arbeidsmarkt. Bij de WW heb je sollicitatieplicht en de plicht om op allerlei afspraken te komen. Het geeft allereerst een berg stress met zich mee en daarnaast zijn mijn kinderen nog geen 7 maanden jong en verzorg ze voor 90% van de dag alleen. Met een tweeling is dat een druk programma kan ik u garanderen. Uiteraard ben ik nog in gesprek met het uitzendbureau over de mogelijkheid om "iets" zwart op wit te krijgen over beeindigen van werk

target
door target - Nov 24, 2014 om 13:21
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=rebelmama schreef op donderdag 20 nov 2014, 11:35]Ik heb geen contract beeindiging op papier omdat het einde fase is in een uitzendcontract.

Dan is er toch ook het uitzendcontract?
Na een bepaalde periode gewerkt heb je dan bepaalde rechten opgebouwd bij het uitzendburo. In beginsel zou je recht hebben op ww.

Je stopt, dus je zult toch ook wel bij het uitzendburo opgezegd of uitgeschreven hebben? En dan bevestigen zij de afwikkeling daarvan.
Heb je dit nog niet gedaan dan kun je dit altijd nog doen.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt natuurlijk GEEN recht op WW. U bent niet onvrijwillig werkloos.

Succes bij de WBV.

tijger1
door tijger1 - Nov 24, 2014 om 13:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk heeft de Ts geen recht op WW. Zij is gewoon gestopt met werken ivm de geboorte van haar kinderen.

Het is verschrikkelijk moeilijk aan te tonen dat u iets NIET hebt, want voor hetzelfde geld heeft u ergens nog twee andere baantjes.;-))

tot15karakters
door tot15karakters - Nov 24, 2014 om 13:54
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas is U slachtoffer van het systeem, niet je huidige maar vorig jaar inkomen telde...

Dat betekend dat andersom ook mogelijk is.
Als je in 2013 werkloos was en in 2014 werk vond met hoog inkomen,
dan kom je wel in aanmerking hoewel je inkomen veel te hoog is.

Wel kun je aantonen met inkomen 2014 dat het veel lager is wegens niet meer werken en soms bieden ze uit coulance iets aan.
Maar dit systeem, als je in 2015 werk zou vinden geld je inkomen van 2014 wat erg laag is....

Helaas gaan ze er vanuit dat je inkomen gelijk is over meerdere jaren.
Vooral afgestudeerde van Universiteiten kunnen hier misbruik van maken,
en omdat ze tijdens studie zeer laag zaten en enkele maanden later top inkomens hebben maar daar kijken ze niet naar.

Vraag uitstel omdat je in begin januari 2015 al een nieuwe verklaring kunt krijgen voor 2014 die lager is....

rebelmama
door rebelmama - Nov 24, 2014 om 14:04
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 24 nov 2014, 13:23]U hebt natuurlijk GEEN recht op WW. U bent niet onvrijwillig werkloos.

Succes bij de WBV.

Dank allen voor uw uw hulp bij mijn vraagstelling. Ik weet dat ik geen recht op WW maak en zal deze aanvraag wel gaan doen om zwart op wit te krijgen dat mijn WW aanvraag is afgewezen. Dat er door gaten in "het systeem" een aantal betaalbare woningen aan mij voorbij gaan, daarbij heb ik mij al neergelegd. Ik ga nog 1 maal een poging wagen bij WBV en anders zal ik zeker tot eind januari moeten wachten. Een aanslag aanvragen voor dit jaar heeft geen zin meer aangezien het al bijna om is.

target
door target - Dec 5, 2014 om 16:18
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op maandag 24 nov 2014, 13:23]U hebt natuurlijk GEEN recht op WW. U bent niet onvrijwillig werkloos.

Strikt genomen in beginsel wel. Einde uitzendovereenkomst, en dan heb je recht op ww uit de gewerkte periode.
Dat wél recht op ww vervalt inderdaad zoals TS aangeeft omdat zij zich niet meer beschikbaar stelt om persoonlijke redenen.
Maar in beginsel is er wel degelijk recht op ww.

Daarnaast kan er ook nog sprake zijn van een stilzwijgende overeenkomst bij het uitzendburo. Maar hoe dit precies in de praktijk werkt is mij niet bekend.

Als zij dit aangeeft bij het uitzendburo en bij het UWV (schriftelijk uiteraard) wordt dit (op zijn minst de ontvangst) schriftelijk bevestigd. Vraag daar dan ook even om.
Hoppaaaa .... BEWIJS!!!

rebelmama
door rebelmama - Dec 23, 2014 om 02:08
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb zelf studierichting P en O volbracht op MBO niveau en stage gelopen / werkzaam geweest als intercedente op een uzb. Als daar of via UWV iets was waarmee ik op schrift kan krijgen dat ik niet meer in dienstverband ben, dan had ik nu niet ten einde raad bij kassa van de Vara mijn vraag gesteld. Dan was dat al opgelost. Ik heb arbeidsrecht gehad en door de veranderingen qua concept om meer Amerikaans te werk te gaan.... de arbeidsmarkt nauwlettend in de gaten gehouden. Ik heb inmiddels mijn moed opgegeven om te verhuizen.

Vroeger... iets met poep met een lange oe.... had je als gezin met kinderen voorrang bij bepaalde woningen. Lang verhaal kon niet zwanger worden, krijg last van dikke enkels.... Al 2x zwangerschapstest gedaan die negatief was.... toch was ik 25,5 week zwanger van een tweeling zonder IVF gewoon natuurlijk..... tweeling indd die 9 weken na ontdekking dacht he hallo wereld. Na obtdekking ben ik als vrachtwagen chauffeuse die veel nachtdiensten werktte gestopt en gericht op moeder worden. Niet van de schrik bekomen. .... geen tijd voor... til me een hernia om op een afspraak te komen op een CB of ziekenhuis voor co.

Ik zou maar wat graag een geitenwollen ambtenaar voorstellen een dag met mij mee te laten lopen....Ik ga nog 1 poging doen bij de sociale wijkmeester en anders gemeentelijke ombudsman. Het is TE TRIEST voor woorden dat men zo blind kijkt nasr een niet werkend apparaat.

Tevens mag ik er aan toevoegen dat door een fout bij de belastingdienst iedereen zijn gegevens een maand later mag insturen. Mijn gegevens zijn in het ergste geval eind feb opvraagbaar. Ik laat het maar hierbij want deze druk die het met zich mee brengt. ..Is niet goed voor iemands hart

rebelmama
door rebelmama - Mar 12, 2015 om 19:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Graag wil ik uitslag geven nav de vraagstelling, die ik november vorig jaar gesteld heb. Inmiddels heb ik een aanvraag WW gedaan. Deze is afgewezen. Echter staat er in de standaard brief dat ik mogelijk wel recht op Bijstand heb. (heb ik ook niet) Maar volgens "de regels" naar de gemeente gegaan voor aanvraag Bijstand. Hierbij kwam ik niet verder dan de receptie. Ik heb geen recht op Bijstand, maar krijg dit ook niet zwart op wit mee.

Inmiddels heb ik maatschappelijk werk erbij gehaald. De manier waarop ik telefonisch te woord wordt gestaan roept irritatie op en om correct te blijven, bemiddelen zij nu tussen De Woningstichting en mij. Vorige week is mij medegedeeld dat de inschrijving in orde gemaakt kan worden en wacht nu inmiddels 7 dagen op een inlogcode om te kunnen reageren op een betaalbare woning. De nieuwbouw waarop ik wilde reageren is uiteraard verzegd. Er staat nu een woning te huur op loopafstand van familie. Morgen ga ik bellen om toch te reageren, ondanks dat ik geen inlogcode heb.

tijger1
door tijger1 - Mar 12, 2015 om 20:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@rebelmama

Ik hoop voor u dat het lukt.