pr
door prsmiley1969 Jul 29, 2015 om 15:39
Geldzaken & recht

Aanvraag theorieexamen

Mijn dochter van17 wilde haar theorie examen aanvragen bij het CBR. Omdat zij niet het internetadres wist, zocht zo via Google. Op de zoekwoorden kwam zij bij een site, (http://www.cbrtheorieaanvragen.nl/). die geopend, wordt geïmpliceerd dat het hier een officiële site betreft van het CBR. Wanneer je verder linkt, doe je daadwerkelijk de aanvraag en mag je € 44,95 betalen.
omdat er iets vreemd op de aanvraag stond, ben ik eens gaan bellen met het CBR. Wat blijkt? ongemerkt, ongewild blijkt de link via een tussenpersoon te lopen. De site is dus niet van het CBR. Een aanvraag rechtstreeks via CBR kost € 27,80, naar nu blijkt.
Mag dit zomaar? in mijn ogen riekt dit naar het bewust misleiden van mensen. Ik voel me in elk geval genaaid.

2149 8 Rapporteer

getty
door getty - Jul 29, 2015 om 15:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ja dit mag. U kunt het via hun nog annuleren, maar dat kost u dan € 16, dus daar schiet u niets mee op. Ik zou de aanvraag daarom maar gewoon doorlaten gaan. Helaas kunt u verder niets tegen doen.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2015 om 15:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo prsmiley1969,

Jammer dat je/dochter er bent ingetrapt.
Dat is dus géén officiële site van het CBR (maar daar ben je al achter).
Je had hier moeten zijn. (zo makkelijk is het) ;-)
En ja, dat mag: je diensten als tussenpersoon aanbieden.
Het is inderdaad een 'bedrieglijke site ' als je niet goed oplet.
En annuleren kan alleen maar met een bepaalde reden:

Restitutieregeling (teruggave van examengeld)
Je ontvangt het betaalde examengeld onder aftrek van administratiekosten (€ 16,40) terug indien je geen examen kunt doen wegens een van onderstaande redenen:
- Een medische reden. Je moet dan een bewijsstuk aan ons opsturen, bijvoorbeeld een verklaring van een arts.
- Overlijden van een naast familielid. Je moet een bewijsstuk opsturen in de vorm van een overlijdensadvertentie of rouwkaart.
- Indien je als militair op korte termijn wordt gedetacheerd. Je moet ook dan een bewijsstuk opsturen.
Je dient binnen 5 werkdagen na de examendatum een restitutieformulier aan ons te sturen. Deze kun je via ons opvragen.

Dat is dus niet van toepassing.
Jammer van het geld.

Suc6 met het (rij)examen!

gerbera
door gerbera - Jul 29, 2015 om 16:01
7348 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=getty schreef op woensdag 29 jul 2015, 15:44]Ja dit mag. U kunt het via hun nog annuleren, maar dat kost u dan € 16, dus daar schiet u niets mee op. Ik zou de aanvraag daarom maar gewoon doorlaten gaan. Helaas kunt u verder niets tegen doen. Waar u die € 16,- vandaan haalt is mij niet duidelijk. Lees de algemene voorwaarde, met name art.6. Overigens is op de site erg onduidelijk dat het om een tussenpersoon cq bemiddelingsbedrijf gaat en geeft de indruk dat u met het CBR heeft te maken.

getty
door getty - Jul 29, 2015 om 17:16
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=gerbera schreef op woensdag 29 jul 2015, 16:01][quote=getty schreef op woensdag 29 jul 2015, 15:44]Ja dit mag. U kunt het via hun nog annuleren, maar dat kost u dan € 16, dus daar schiet u niets mee op. Ik zou de aanvraag daarom maar gewoon doorlaten gaan. Helaas kunt u verder niets tegen doen. Waar u die € 16,- vandaan haalt is mij niet duidelijk. Lees de algemene voorwaarde, met name art.6. Overigens is op de site erg onduidelijk dat het om een tussenpersoon cq bemiddelingsbedrijf gaat en geeft de indruk dat u met het CBR heeft te maken.

Dit staat op hun eigen site bij de veel gestelde vragen.

edrick3
door edrick3 - Jul 29, 2015 om 17:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@getty, @gerbera,

Ook hierin communiceren ze dus niet duidelijk:

Is het mogelijk om de reservering van het examen te annuleren?
Zodra je het examen hebt aangevraagd is het nog mogelijk deze tot 14 dagen voor de examendatum te annuleren. Je betaalt hiervoor €16,40 administratiekosten. Meer informatie hierover staat beschreven in onze algemene voorwaarden.

Want in die Algemene Voorwaarden staat dus hetgeen in m'n 1e reactie staat vwb de redenen.

Met vr.gr.

gerbera
door gerbera - Jul 29, 2015 om 22:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Volgens de algemene voorwaarden heb je, na aanvraag, een bedenktijd van 14 dagen waarbinnen je kosteloos kunt annuleren. Wil je na die bedenktijd annuleren dan betaal je €16,40. Helaas vindt je dat niet terug in de algemene voorwaarden en/of op hun site, waar het volgens mij hoort te staan, maar verstopt in de veel gestelde vragen.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2015 om 23:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou zeggen, let dan maar ook op dat als uw dochter zorgtoeslag gaat aanvragen, zij dat via de site van de belastingdienst doet, is uiteraard gratis, en niet via een tussenpersoon. Daar moet voor betaald worden.

Eerst lezen, kan dus nooit kwaad.

hansje klein
door hansje klein - Jul 29, 2015 om 23:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Frappante site. Geef je je BSN en andere persoonlijke gegevens toch zomaar weg aan een wildvreemde!