ma
door marzaan2 Nov 29, 2015 om 20:02
Garantie & verzekeringen

Aanvullend pakket in verpleeghuis??

Ik neem de administratie over van mijn schoonvader. Hij is sinds kort blijvend opgenomen in een verpleeghuis (ZZP6). Hij heeft dure aanvullende pakketten bij het Zilveren kruis, Mijn vraag is; Heeft iemand die in een verpleeghuis woont nog aanvullende pakketten nodig bij de zorgverzekering of wordt alles vanuit de basisverzekering vergoed?
Alvast bedankt voor uw antwoord.

5349 15 Rapporteer

ve
door verwijderd - Nov 29, 2015 om 20:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is er dan inderdaad geen aanvullende verzekering meer nodig.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2015 om 20:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uw kunt ook inlichtingen vragen bij de administratie van het verpleegtehuis .
Lees ook deze informatie eens klik hier
Dit art. heeft wel betrekking op 2013 / 2014 maar de informatie lijkt me wel duidelijk .

ve
door verwijderd - Nov 29, 2015 om 20:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zit er überhaupt wat in de aanvullende verzekering dat hij eerder al echt nodig had?

ve
door verwijderd - Nov 29, 2015 om 20:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lees eens klik hier.

ve
door verwijderd - Nov 29, 2015 om 23:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, helaas blijven heel veel mensen in een verpleeghuis hun lopende aanvullende paketten houden. Doodzonde. Als het echt een verpleeghuis is, waar uw schoonvader definitief is opgenomen, kunt u die rustig per 1 januari stopzetten.

In de meeste verpleeghuizen is fysiotherapie aanwezig en ook bijvoirbeeld de tandarts moet het verpleeghuis verzorgen.

Als u honderd procent zeker wilt weten wat voor rekening van het verpleeghuis kont, kunt u contact opnemen met het zorgkantoor waar uw schoonvader onder valt.

Navragen bij het verpleeghuis is mijns inziens zinloos. Of ze spelden u iets op de mouw of degene die u spreekt weet het niet.

Toen mijn moeder in het verpleeghuis werd opgenomen, travhtten zij mij een rekening voor ern ambulance en rolstoeltaxi in mijn maag te splitsen, terwijl zij daar aparte potjes van het zorgkantoor voor krijgen.

Op zijn pasje zal ook staan, of komen sTe staan AWBZ.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 07:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1

Navragen bij het verpleeghuis is mijns inziens zinloos. Of ze spelden u iets op de mouw of degene die u spreekt weet het niet

Ik heb een andere ervaring als u , toen mijn tante werd opgenomen in het verpleegtehuis heb ik inlichtingen gevraagd bij de administratie van het verpleegtehuis , werd me duidelijk uitgelegd wat wel vergoed werd en wat niet .
Zelfs toen een foute factuur kwam van het CAK , heeft het verpleegtehuis contact opgenomen met het CAK en werd dit alsnog gecorrigeerd .

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 08:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

@marzaan2 ,

Lees dit ook eens klik hier .

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 08:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier kunt uw zien wat u zelf moet betalen en wat niet , klik

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 14:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Let op: niet alle zorg wordt betaald door de Wlz-instelling. Zie hieronder een alinea van de website van zorgkantoor Zorg en Zekerheid. De valkuil heb ik even dik aangezet ;-))

Wlz-behandeling

Wlz-behandeling is specifieke behandeling die geleverd wordt door of in een Wlz-instelling. De behandeling kan medisch zijn, maar ook gedragswetenschappelijk of paramedisch. De behandeling helpt u bij het herstel of verbeteren van uw aandoening, beperking of stoornis. Of het verbeteren van uw vaardigheden of gedrag. Er zijn strenge eisen aan wanneer behandeling onder de Wlz valt. Zo wordt bijvoorbeeld fysiotherapie soms wel, maar vaak ook niet door de Wlz bekostigd. De behandeling moet samenhangen met de reden waarom u een indicatie voor Wlz-zorg heeft gekregen, bijvoorbeeld uw lichamelijke aandoening.

Dus pas op met het opzeggen van de Aanvullende Verzekering: alleen de zorg, die direct is gerelateerd aan de Wlz-indicatie, wordt door de instelling betaald.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 14:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wie in een verpleeghuis wordt opgenomen MOET BESLIST de (basis-)verzekering aanhouden maar aanvullende pakketten kunnen zondermeer worden opgezegd.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@happyh,

Heeft u het dikgedrukte deel van mijn reactie hierboven gelezen ?

En daarbij:
Als je in een Wlz-instelling wordt opgenomen en je had voor je opname al fysiotherapie dan zal je afscheid moeten nemen van je "oude" fysio. Je zal dan genoegen moeten nemen met de fysiotherapeut van die instelling. Daar hoeft op zich niets mis mee te zijn, maar ....hoezo vrije keuze van behandelaar ???

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 15:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

"hoezo vrije keuze van behandelaar ???"

U kunt er ook voor te kiezen om uw familielid in een auto to sleuren en bij die o zo aardige fysiotherapeut verder weg.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 15:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er kan een verschil zijn in soort indicatie; kijk goed of het een verpleeghuisindicatie is en niet alleen een indicatie voor een verzorgingshuis, want daar gelden weer andere regels voor.
Hou ook rekening met aanschaf voor een bril of hoortoestel. Dit wordt niet ( volledig) betaald uit het basispaket. Maar wel een deel uit het aanvullend pakket (hoeveel ligt weer aan welk aanvullend pakket je hebt, en verschilt ook weer per verzekering).
Fysio valt wel onder verpleeghuisindicatie, maar dan wel de fysio van het verpleeghuis.

ve
door verwijderd - Nov 30, 2015 om 16:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ jugendstil
alle fysiotherapeuten zijn aardig !
@krozema
Aan de hand van de indicatiestelling wordt een zorg ingeschaald in een ZZP (zorgzwaartepakket). De fysio van de Wlz-instelling werkt binnen het ZZP (zorgzwaartepakket) van de zorgvrager. Valt de klacht van de zorgvrager niet binnen het ZZP dan kan de instellingsfysio niet op rekening van de Wlz behandelen. Dat wordt dan dus betalen als je niet aanvullend verzekerd bent. Of de instellingsfysio moet een beetje creatief boekhouden ???

ve
door verwijderd - Dec 3, 2015 om 00:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geen antwoord. Wel een vraag: Is uw schoonvader alleenstaand of is er een (fiscaal) partner, uw schoonmoeder? Zo ja: zodra uw schoonvader is ingeschreven op het adres van het verzorgings- of verpleegtehuis is er recht op de alleenstaande ouderenkorting. Voor beide partners. Ook als er een AOW voor gehuwden is.
Dit kan tot € 432 extra belastingteruggave leiden. Voor beide partners dus.
Niet van toepassing t.a.v. schoonvader, maar wel t.a.v. anderen in de verpleegtehuissituatie. Deze alleenstaande ouderenkorting kan met terugwerkende kracht worden aangevraagd t/m belastingjaar 2010 (5 jaar terug) Leeshier de (summiere) informatie.

N.B: denkt u aan de post: kleding en beddengoed in de aangifte van uw schoonvader. De hoge aftrekpost van € 775 (bij beneden modale inkomens vermenigvuldigd met 2,13) is van toepassing als de was door het huis wordt gedaan. De drempel voor aftrek specifieke zorgkosten is tot een inkomen van circa € 40.000 (fiscaal partners hetzelfde bedrag) slechts 1,65% van het zogenaamde drempelinkomen.

Een goed ingevulde belastingaangifte kan zo (veel) meer opleveren dan de peanuts van wel / geen aanvullende verzekering.