fa
door famsnoeren Sep 16, 2014 om 21:04
Geldzaken & recht

Aanvullende tandverzekering

Mijn dochter van onder de 18 staat op de ziektekostenpolis van mijn vrouw. Op deze polis staan 2 aanvullende pakketten, Extra Zorg 3 en Extra Tand, ook bij de dochter (maar dan gratis).

Nu heeft mijn dochter onder de 18 kosten gemaakt die niet vanuit de basisverzekering worden vergoed. Dus zeg ik dan de overige kosten vanuit e aanvulelnde verzekeirng, Nee zegt IZA, want daar geldt deze niet voor.
Antwoord IZA
Kinderen onder de 18 jaar zijn met dezelfde pakketten verzekerd als de best verzekerde ouder op de zorgverzekeringspolis. Houdt u er wel rekening mee dat bepaalde vergoedingen in de aanvullende verzekeringen niet van toepassing kunnen zijn of anders kunnen zijn voor kinderen onder de 18 jaar.
Informatie voor de vergoedingen vanuit de aanvullende verzekering en/of aanvullende tandverzekering kunt u terugvinden in het vergoedingenoverzicht en verzekeringsvoorwaarden van het betreffende pakket. Deze informatie kun u vinden op onze website www.izagezondamen.nl.
De voorwaarden zegge dat deze pakketten gelden, maar verderop in de voorwaarden voor deze aanvullende verzekeringen wordt alleen gesproken over de basisverzekering als je onder de 18 bent, maar dat heeft volgens mij betrekking op het gewone aanvullende pakket extra zorg en niet op extra tand. Volgens mij moet IZA deze kosten vergoeden vanuit Extra Tand.

3430 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2014 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En wat voor tandartskosten zijn dat dan, dat ze niet uit de basisverzekering gaan?

"Normale" tandartskosten voor onder de 18 gaan gewoon uit de basis.

fa
door famsnoeren - Sep 16, 2014 om 21:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

Het waren kosten om een voortand te voorzien van een soort facing omdat ze vroeger op haar melktandje was gevallen en daardoor de nieuwe echte donkerder van kleur was en ook het tandvlees hoger zat dan de tand er naast. Dus een kleine tandvleescorrectie en soort facing (valt onder kronen ofzo)
Mij dochter is 17 jaar.

tijger1
door tijger1 - Sep 16, 2014 om 22:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zoals ik het lees komen tandartskosten voor onder de 18-jarigen die niet uit de basisverzekering worden vergoed voor maximaal € 200 ten laste van de aanvullende zorg extra 3 artikel 61.

Facings gaan niet uit de basis, en ik betwijfel of ze uit de aanvullende gaan.

Er wordt nu helemaal niets vergoed?

target
door target - Sep 17, 2014 om 22:54
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 16 sep 2014, 22:21]Zoals ik het lees komen tandartskosten voor onder de 18-jarigen die niet uit de basisverzekering worden vergoed voor maximaal € 200 ten laste van de aanvullende zorg extra 3 artikel 61.
Ja, en daar wordt dan ook nog eerst het eigen risico over verrekend. Dus €0.

Als je een volgende keer zoiets hebt. Eerst toestemming vragen bij de verzekeraar, voorzien van informatie over wat je gaat laten doen en waar.
Anders krijg je inderdaad dit soort rekeningen.

En die verzekeraar had je waarschijnlijk uitgelegd dat een facing voor zover ik weet een cosmetische behandeling is. Cosmetische behandelingen worden alleen maar vergoed als er een dringende medische grondslag voor is. Niet als het slechts voor een leuke lach is.

Ben in elk geval blij dat ze niet een volledig schroefgebit van €10.000 aangeschaft heeft. :-)
De les is nu niet zo heel duur. Wat kost een facing? Paar honderd?

target
door target - Sep 17, 2014 om 22:56
297 Antwoorden / 3 Vragen

Klein vraagje nog.
Was je dochter alleen? Of was je er zelf bij?
Je dochter van 17 is niet handelingsbevoegd. ;-) (jij wel)

fa
door famsnoeren - Sep 17, 2014 om 23:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

Het gaat erom of het aanvullende pakket tand extra wel of niet geldt. Op blz 10 van de voorwaarden deze pakketten staat
6.2. Acceptatie
6.2.1. Acceptatie voor de aanvullende verzekering(en)
U kunt IZA Extra Zorg en IZA Extra Tand alleen sluiten als u
hiervoor op grond van de collectieve overeenkomst in
aanmerking komt.
6.2.2. Medische selectie
Voor IZA Extra Zorg en voor IZA Extra Tand geldt geen medische
en/of tandheelkundige selectie.
6.2.3. Gezinsdekking
Alle verzekerden van 18 jaar en ouder die op de zorgpolis staan
kunnen een aanvullende verzekering en pakket naar keuze
afsluiten. Kinderen jonger dan 18 jaar krijgen het hoogst
verzekerde pakket van de verzekerde ouder(s)/verzorger(s) op
de zorgpolis.
6.2.4. Wijziging pakkettaat

En inderdaad uit de extra zorg (hoofdstuk II, artikel 61) komt de aanvullende vergoeding van 200. Maar in hoofdstuk 3 gaat het over extra tand en daar staat nergens dat het niet geldt voor kinderen onder de 18, toch!?

tijger1
door tijger1 - Sep 17, 2014 om 23:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@target

Het eigen risico is niet van toepassing voor aanvullende verzekering, noch voor onder de 18-jarigen.

@famsnoeren

Maar bij die tandverzekering staat voor onder de 18-jarigen wat vergoed wordt.

En wat kost een facing dan?

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2014 om 00:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het gaat helemaal niet over die acceptatie artikelen. Facings worden door geen enkele tandartsverzekering vergoed, omdat dit gezien wordt als een cosmetische behandeling.

Een 'soort van facing' bestaat niet. Het is of een facing of een kroon. Welke code is door de tandarts gebruikt?

Cookies
door Cookies - Sep 18, 2014 om 00:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........Maar in hoofdstuk 3 gaat het over extra tand en daar staat nergens dat het niet geldt voor kinderen onder de 18, toch!?........

Zie jij daar vergoeding van facings bij staan dan? Ik niet.

@tijger1: de kosten van facings liggen ongeveer gelijk aan de kosten v.e. kroon.

aurora1
door aurora1 - Sep 18, 2014 om 18:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Informatie over soorten facings (2013) klik hier.
Informatie over kronen klik hier (pdf) tarievenlijst 2014, blz. 18 voor kronen.
Er zijn verzekeringen die ook cosmetische behandelingen vergoeden via extra pakketten, maar de genoemde kennelijk niet.

fa
door famsnoeren - Sep 19, 2014 om 20:45
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste,

In principe vallen alle tandheelkundige behandelingen onder deze aanvullende extra tand verzekering, kroon of facing, dat maakt niet uit. Vraag is of de extra tand WEL of NIET geldt voor kinderen onder de 18 jaar. De verzekering staat wel gewoon op de polis bij mijn dochter, net zoals de aanv verz. extra zorg. Als ik de voorwaarden lees , zeg ik van wel.

v
door v van gorkom - Oct 31, 2014 om 20:42
12 Antwoorden / 3 Vragen

ik wordt er zo moe van.
Mijn ervaring is dat u zelf in de materie moet duiken. Heb ik ook gedaan.
Wat mijn zorgverzekering mij verteld, en zelfs antwoorden per email waren niet juist.
Ik vond uiteindelijk zelf het antwoord, dus het bewijs. Ik had gelijk.

6 avonden doorgaan tot diep in de nacht.
schande.