ko
door kopman2006a Jul 17, 2012 om 09:05
Vrije tijd & tuin

Aardbeiplant

heb een aardbeiplant gekocht
bij ah
bemest elke week

alleen de vruchten blijven erg klein
wat is de oorzaak?

3092 10 Rapporteer

rapil
door rapil - Jul 17, 2012 om 09:20
433 Antwoorden / 0 Vragen

Verkeerd ras gekocht.

tdehond
door tdehond - Jul 17, 2012 om 09:32
4744 Antwoorden / 9 Vragen

Is het een oudere plant? Deze schijnen kleinere vruchten te geven.
tips: klik

ltmvz
door ltmvz - Jul 17, 2012 om 10:59
949 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien teveel bemest.

ultraglide1998
door ultraglide1998 - Jul 17, 2012 om 11:00
149 Antwoorden / 12 Vragen

Slecht weer.

linoge
door linoge - Jul 17, 2012 om 11:39
70 Antwoorden / 0 Vragen

Je hebt hem bij Albert Heijn gekocht.

Die let op de kleintjes.

an
door angelique69 - Jul 18, 2012 om 13:07
8 Antwoorden / 0 Vragen

Er kunnen allerlei oorzaken zijn: ras, leeftijd, (te weinig) daglicht, ziektes, bodemgesteldheid. bemesting, bewatering enz...
Je kan beter via een kwekerij, tuincentrum of internwinkel een goed ras (bijv. Lambada) aanschaffen.

jantom
door jantom - Jul 18, 2012 om 13:33
377 Antwoorden / 0 Vragen

Leuke reacties.

Waarom wordt de plant elke week bemest... Dat is geheel niet nodig.
Er moet wel voldoende vocht zijn (maar beslist niet "veel") want anders wordt de vrucht nooit groot. Heeft u al een aardbei gegeten? Is hij droog of sappig... En zoet of niet?

Er kunnen allerlei oorzaken zijn en de meeste ervan zijn al voor het voetlicht gebracht.
De ene plant is niet gelijk aan de ander. Misschien heeft u pech. Dit soort producten voortaan nooit bij AH kopen. U krijgt daar alles van mindere kwaliteit dan standaard... AH gaat niet voor kwaliteit maar voor haar eigen Euroshopper-producten maar ik dwaal nu af...
Ga naar een tuincentrum of evt naar een volkstuinencomplex om plantjes te vragen. Stekken worden vaak weggegooid en dat is zonde.

ro
door roosleander - Jul 18, 2012 om 14:12
10 Antwoorden / 2 Vragen

Weggooien van stekjes is zeker zonde en bijzonder dom. Een oude aardbeienplant gaat steeds minder en ook kleinere vruchtjes geven. Het beste is om om het jaar de oude (of de helft ervan) planten weg te gooien en te vervangen door de vele stekjes die aan de moederplant groeien. Dat geeft het beste resultaat. En het is inderdaad beter om via een kweker of tuincentrum (alhoewel die ook vaak niet de beste plantjes hebben) plantjes aan te schaffen.

engelinde
door engelinde - Jul 18, 2012 om 14:24
21 Antwoorden / 6 Vragen

Meestal klein soort aardbeien..
bij een kweker koop je de goede soorten.
Eenmaal n aantal plantjes gekocht...hoef je er nooit meer geen te kopen,ze blijven scheutjes geven...die meestal in augustus gepoot worden ,die het jaar erna,geoogst kunnen worden.
Ook kun je n plant meerdere jaren laten staan..

gj
door gjs - Jul 18, 2012 om 14:51
35 Antwoorden / 23 Vragen

Je moet de planten wel om de 2 jaar op een ander stuk grond zetten i.v.m aardappelmoeheid.
Daar hebben de aardbeiplanten ook last van en dan krijg je kleine vruchten