1b
door 1bakellende Oct 3, 2010 om 10:50
Geldzaken & recht

ABN overlijdens risico verzekering en hypotheek

Wij hebben een zeer groot probleem en geven ook meteen toe dat ook wij niet zonder fouten zijn. Het volgende is de situatie.

Op 17 april ben ik bevallen en op 9 augustus ben ik weer begonnen met werken.
28 april hebben wij de (voorlopige) koopakte ondertekend en op 1 mei doorgestuurd naar onze tussenpersoon (bij de ABN AMRO bank). De datum van sleuteloverdracht is 4 oktober.

Omdat de bankgarantie op 23 mei bij de notaris moest zijn heb ik op 14 mei contact opgenomen met onze tussenpersoon. De volgende dag hadden wij een afspraak met hem en hebben wij ook daar gelijk een Overlijdens Risico verzekering (ORV) aangevraagd.
-De bankgarantie is niet op tijd bij de notaris binnengekomen.

16 om 2 juni zijn mijn vriend en ik medische gekeurd t.b.v. de ORV.

Op 9 augustus kreeg ik een brief dat ik ben geweigerd voor de ORV omdat ik eerst 4 maanden aan het werk moet zijn voordat ik een ORV kan krijgen.
-Hierop neem ik natuurlijk contact op met onze tussenpersoon om te vragen of zo'n ORV wel nodig is.

De volgende dag krijg ik toch nog een offerte in de bus. Ik was allang blij dus deze heb ik ondertekend en opgestuurd.

In deze week blijkt ook dat mijn vriend zijn offerte al had ontvangen (17 mei en was geldig tot 14 juni). Hij heeft meteen de bank gebeld en gevraagd om een nieuwe offerte. ABN meldde dat de gegevens weg waren.

Hierna heb ik de tussenpersoon gevraagd of de ORV wel nodig is. Want het zit allemaal nogal tegen. Hierop reageerd hij (pas 23 augustus) dat het een probleem kan zijn wat betreft NHG (en ja dat kan ik "bewijzen" want het ging allemaal via de email, hij was nogal slecht bereikbaar via de telefoon, laat staan om hem face 2 face spreken).

Een week later zegt de tussenpersoon dat ik het ergens anders kan gaan proberen. Hierop stuur ik een aanvraag naar Achmea (was binnen 2 weken verzekerd dus een dikke pluim!).

Maar omdat mijn vriend het handig vindt om alles onder 1 bank te houden doet hij weer een aanvraag bij ABN voor de ORV.

Pas op 23 september krijg ik van ABN een offerte toegestuurd met de opmerking dat ik een (2x) verhoogde premie moet gaan betalen. Hiermee ben ik het natuurlijk niet eens.

Op 27 september krijgen wij te horen dat wij een ORV moeten hebben voor 04 oktober en dat ik dus geen andere keus heb dan het accepteren van de verhoogde premie. Meteen heb ik Achmea gebeld om te vragen hoe het zit met mijn aanvraag en het blijkt dat ik ben geaccepteerd.

Op 29 september krijgen wij van de notaris (dus niet eens van onze tussenpersoon) te horen dat de sleuteloverdracht op 04 oktober niet doorgaat vanwege het ontbreken van de ORV. En op dit punt gaat er vanuit mijn vriend een ORV aanvraag naar ACHMEA en de SNS-bank.

Met natuurlijk alle gevolgen van dien. Wij die een keuken hebben besteld en die gewoon over 2 weken geleverd dient te worden, leidingen die daarvoor ook nog eens verlegt moeten worden. Laten wij vooral niet vergeten dat wij al onze huurwoning hebben opgezegd! En laat staan de problemen van de verkopende partij.

Graag wil ik wat advies, want natuurlijk zijn wij (beiden) fout maar zijn er aan de kant van de bank niet ook genoeg fouten gemaakt.

2341 27 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Oct 4, 2010 om 10:04
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Naar welke hoek wilt u advies? Als u wilt weten wat de verkopers kunnen doen, dan is het antwoord relatief eenvoudig.

Welke bank u inschakelt, is niet het probleem van de verkoper(s). De verkoper kan u houden aan het afnemen van de woning per vandaag. Als u dat vandaag niet doet/kunt doen, kan de verkoper de schade die hij loopt op u verhalen. Denk daarbij vooral aan doorlopende verzekeringspremie, hypotheekrente en misgelopen rente over de opbrengst. Aan de andere kant betaald u overigens nog geen hypotheekrente.

Richting keukenboer en verhuurder gaat dezelfde redenering op. Het is niet hun probleem dat u de financiering niet op tijd rond hebt. Uiteraard is het praktisch gezien wel zaak om zsm deze situatie aan hen voor te leggen.

Wat u kunt proberen is de schade te verhalen bij de bank en/of tussenpersoon.

co
door courier - Oct 4, 2010 om 11:02
226 Antwoorden / 2 Vragen

Ik begrijp uit dit verhaal dat de financiering feitelijk "rond" is. Het is juist dat de NHG nu eenmaal eist dat beide schuldenaren het ORV-risico moeten afdekken, de ABN/Amrobank moet dat ook als voorwaarde in de hypotheekofferte opnemen, maar mag niet eisen dat de ORV's bij of via hen MOETEN worden gesloten. Als het zo is dat die ORV's van Achmea voor de ABN/Amrobank acceptabel genoeg zijn om aan hen te worden verpand -als extra zekerheid naast de zekerheid van de hypotheek- dan kan de overdracht bij de notaris op korte termijn plaatsvinden. Partijen moeten even de communicatie"eindjes" aan elkaar knopen, enfin daar doelde uw contactpersoon bij ABN/Amro al eerder op.

1b
door 1bakellende - Oct 4, 2010 om 12:13
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben vanochtend bij de notaris geweest en die zegt dat ik het "hele" bedrag bij de tussenpersoon moet leggen.
Omdat de tussenpersoon had moeten weten dat ik geen ORV zou krijgen omdat ik nog geen 4 maanden werkte na mijn bevalling (het is immers zijn bank). En mij dus had moeten adviseren om naar een andere instelling te gaan. Want al met al heeft dit dus geduurd van 17 mei - 23 september (ja ik ben nogal aan het lijntje gehouden).

Dat de verkopers in hun recht staan om ons kaal te plukken is mij volkomen duidelijk. Maar ik wil graag weten of ik een "kans"heb om dit terug te vorderen bij de ABN.

marcel75
door marcel75 - Oct 4, 2010 om 12:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1bakellende,
Vooropgesteld vind ik de mening van de notaris (of zijn medewerker) hier in het geheel niet op zijn plaats. Het is niet aan de notaris om te oordelen of een schadeclaim terecht is en al helemaal niet bij wie u die zou moeten indienen. Deze uitspraak is zelfs klachtwaardig als hij gedaan is zoals u aangeeft. Maar dat verder ter zijde.

Of u enige kans hebt bij de Abn Amro Bank is maar de vraag. Vaak is het tegen zulke instanties een kwestie van een hele lange adem hebben. En de bank heeft over het algemeen de langste adem. U kunt uiteraard een brief sturen naar de Abn Amro met het verzoek om uit coulance (een deel van) de extra kosten aan u te vergoeden. Mochten zij dat weigeren, dan hebt u de mogelijkheid om bijvoorbeeld een rechtszaak tegen Abn te beginnen, maar dat zal veel tijd en dus ook veel geld kosten. Neem in dat geval uw verlies.

Daarnaast kunt u eventueel nog een klacht indienen bij het Kifid. Wilt u daar enige kans van slagen hebben, dan moet u wel kunnen aantonen dat de fout bij de Abn Amro lag en niet bij u en/of uw tussenpersoon.

Let wel: er wordt al snel aangenomen dat u bijvoorbeeld niet wist dat niet binnen 4 maanden na een zwangerschap een dergelijke verzekering niet zou kunnen afsluiten, maar wel dat u dat behoorde te weten. En dat gaat behoorlijk ver over het algemeen.

1b
door 1bakellende - Oct 4, 2010 om 13:46
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb vanmorgen bij de notaris een overeenkomst getekend omdat hij dus extra moeite moet doen om dit allemaal voor elkaar te krijgen en daarvoor extra geld krijgt voor de bemiddeling (tussen bank, verkopers en kopers).
En ons werd verteld om dit bedrag bij de bank neer te leggen.
Dit hebben wij dus inmiddels gedaan. En nu zegt de bank nog nooit eerder zo'n overeenkomst te hebben gezien, dat het zeer ongebruikelijk is dat de notaris om extra geld vraagt (zucht) en natuurlijk dat ze het niet gaan betalen.

Ik word helemaal gek van al die tegenstrijdige adviezen. Eigenlijk hebben wij bij de notaris alleen maar getekend omdat ons werd voorgespiegeld dat de bank het zou betalen.

Het lijkt ons nu helemaal boven het hoofd te groeien en wij gaan juridisch advies inschakelen...want dit is niets....

marcel75
door marcel75 - Oct 4, 2010 om 14:31
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De bank zal altijd zeggen dat het nooit voorkomt dat een notaris extra kosten in rekening brengt. Praktijk leert echter dat dit steeds meer dagelijkse praktijk wordt en dat een ruime meerderheid van de notarissen hiervoor ook kosten in rekening brengt. Er moet immers meer tijd en werk (en dus geld) in het dossier worden gestopt. Aangezien dat juridisch aan u als koper te verwijten valt, komen die extra kosten voor uw rekening.

Op zich wel netjes (en slim) van de notaris om hiervoor een aparte overeenkomst op te stellen. Hierdoor weet u wel van te voren dat er extra kosten in rekening gebracht zullen worden.

Overigens heeft de notaris blijkbaar niet gezegd dat de bank het wel zou betalen, maar alleen dat als u een claim wilt indienen, u dat bij de TP en/of de bank moet doen. Dat zijn op zich wel de juiste loketten om deze schade naar door te spelen.

co
door courier - Oct 5, 2010 om 09:35
226 Antwoorden / 2 Vragen

1bakellende: Heeft iemand u er al op gewezen dat bij niet afname van het pand u een schadevergoeding van 10% van de koopsom bent verschuldigd + de schade die de verkoper lijdt na het opnieuw in de verkoop zetten van dat huis. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen!
Ik vind overigens de handelwijze van ABN/AMRO nogal amateuristisch, maar of dat voor jullie zoden aan de dijk zet betwijfel ik ten zeerste. Alsnog passeren is voor allte partijen het beste.

marcel75
door marcel75 - Oct 5, 2010 om 09:59
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De 10% boete gaat pas spelen op het moment dat de verkoper de koper ingebreke heeft gesteld en de koper niet binnen de in die ingebrekestelling genoemde termijn het huis afneemt en de koopprijs betaald. Overigens is dit een boete die voor matiging in aanmerking komt en in de praktijk door de rechter ook gematigd wordt.

Daarnaast moet de verkoper op dat moment haast wel een nieuwe koper op de achterhand hebben omdat op dat moment de koopovereenkomst ontbonden wordt. De tijd dat dat het geval was, liggen achter ons.

Op dit moment speelt ingebrekestelling nog niet en een verstandige verkoper zal ook liever nog een tijdje afwachten (uiteraard tegen vergoeding van zijn schade), dan de koopovereenkomst ontbinden en proberen de 10% boete te vorderen en te innen. Vorderen is 1, toegewezen krijgen 2 en innen 3.

Nog nergens voor nodig om TS bang te maken dus.

co
door courier - Oct 5, 2010 om 10:18
226 Antwoorden / 2 Vragen

Inderdaad, alsnog passeren is voor alle partijen het beste.

1b
door 1bakellende - Oct 5, 2010 om 18:14
8 Antwoorden / 2 Vragen

Beide partijen willen vooralsnog gewoon laten passeren. Vanaf komende maandag moeten wij € 700/dg gaan betalen dus vandaar even een sullige vraag (desperate)...waarom kan ik geen hypotheek krijgen zonder verzekering/nhg, en eventueel later (x maand ofzo) een hypotheek met verzekering/nhg (zal wel wat goedkoper zijn in de maandlasten?!?).

Wat zijn de nadelen nog meer belastingtechnisch (denk ik dan)?

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2010 om 08:55
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Even voor de goede orde: je moet vanaf aanstaande maandag € 700,- per dag betalen? Waar is dat op gebaseerd? Heeft de verkoper soms meteen een ingebrekestelling verstuurd en eist die nu 3 pro mille per dag? Let wel: dat is ook een boete en kan gematigd worden als blijkt dat de werkelijke schade veel lager is.

Maar er is niets op tegen om nu nog een hypotheek zonder NHG af te sluiten. Wel moet je er dan rekening mee houden dat de rente hoger is. Ga je daarna al snel de hypotheek oversluiten moet je wel weer extra kosten zoals afsluitkosten en notariskosten betalen. Spreek een rentevasteperiode af, dan is de kans ook nog groot dat je met boeterente te maken krijgt.

Of een andere hypotheek op korte termijn wel haalbaar is, waag ik overigens te betwijfelen. Je bent al een heel eind bij de Abn Amro.

co
door courier - Oct 6, 2010 om 09:04
226 Antwoorden / 2 Vragen

In de koopakte staat meestal een korte termijn (tussen 10/15 dagen) waarbinnen na de oorspronkelijk overeengekomen datum alsnog kan worden gepasseerd zonder boete.
Na verloop van die termijn zal de verkoper met z'n formele ingebrekestelling komen, vooral ten behoud van zijn rechten.

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2010 om 09:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

In de koopovereenkomst staat een datum waarop overgedragen moet worden (bijvoorbeeld 4 oktober). Als op die datum niet overgedragen kan worden staat het (in dit geval) de verkoper vrij een ingebrekestelling te versturen. Pas nadat de ingebrekestelling is verstuurd begint een termijn van (in de meeste overeenkomsten) 8 (kalender)dagen te lopen waarbinnen de koper dan alsnog moet afnemen. Pas na ommekomst van die termijn kan de verkoper de keuze maken tussen ontbinden en 10% eisen en de koopovereenkomst in standhouden en 3 pro mille per dag eisen.

Het is dus niet zo dat de verkoper een bepaalde termijn moet wachten voordat hij een ingebrekestelling kan doen uitgaan. Op het moment dat de koper in verzuim is, kan hij dat al doen.

co
door courier - Oct 6, 2010 om 10:21
226 Antwoorden / 2 Vragen

Het lijkt mij dat TS zich veel drukker moet maken over de hiervoor geschetste financiële consequenties, die bovendien tijdgebonden zijn, dan energie steken in rechtzaken en andere verhaalprocedures.
Het hangt nu af van de activiteiten die de notaris (tegen extra betaling) ontwikkelt om de hypotheekverstrekker over te halen (en zo ja onder welke voorwaarden) het transport op de kortst mogelijke termijn mogelijk te maken.
Dat zal dan waarschijnlijk niet met NHG kunnen, maar in een later stadium de ORV's aan de lening koppelen kan natuurlijk altijd en fiscale gevolgen heeft dat niet.
Laten TS en vriend er vooral van overtuigd zijn dat ze die ORV's vooral in hun eigen belang sluiten: je moet er voor je nabestaanden toch niet aan denken dat je op een ongelegen moment onder de tram loopt en het loodje legt?
Nog een cri-de-coeur mijnerzijds: Wat zijn jullie slecht geadviseerd en vervolgens de hele zaak veel te lichtvaardig opgevat!

marcel75
door marcel75 - Oct 6, 2010 om 10:41
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Met NHG is bij het aanvragen van de offerte al rekening gehouden. Als de bank ineens NHG moet laten vallen, zal er een compleet nieuwe offerte moeten komen en dus ook opnieuw acceptatie.

Daarnaast is het niet aan de notaris om de bank over te halen en voorwaarden te scheppen/te onderhandelen zodat het wel door kan gaan. De notaris zal alleen de extra kosten die hij moet maken om de afspraak te verzetten, te bellen met de bank om naar de stand van zaken te vragen en op het moment dat de stukken er wel komen met spoed te zaak voor te bereiden in rekening kunnen brengen. De notaris heeft verder geen invloed op de snelheid van de bank. Dat zijn TS en de tussenpersoon.

Overigens zorgt het later koppelen van ORV's er, voor alle duidelijkheid, niet voor dat alsnog wel NHG gaat gelden of afgesloten kan worden. Daarvoor zal de lening dan overgesloten moeten worden (met alle kosten van dien).

Aangezien we inmiddels een aantal dagen verder zijn, vraag ik TS wel naar de huidige stand van zaken. Is er al enig zicht op het rondkomen van het dossier?

1b
door 1bakellende - Oct 6, 2010 om 22:16
8 Antwoorden / 2 Vragen

@courier ik heb sinds vorige week slapeloze nachten, dus ik maak mij wel degelijk grote zorgen over mijn financiële situatie.
En wij zijn inmiddels bekende stalkers/spammers van verschillende verzekeringsmaatschappijen. Dus het is zeker niet lichtgevat. Wel zijn wij (helaas)slecht geinformeerd.

Er is mij verteld dat morgen (rond lunchtijd) de polis in mijn mailbox ligt. De verpandingsaktes zijn getekend en opgestuurd. Hierna hoeft m.i. de notaris alleen (nog maar) het geld op te vragen.

Dus het lijkt ons zeer waarschijnlijk dat het allemaal rond gaat komen. Ik laat vrijdag/maandag nog van mij horen...

marcel75
door marcel75 - Oct 7, 2010 om 08:28
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1bakellende,
Even voor de goede orde: de notaris kan pas het geld opvragen op het moment dat hij van de bank de zogenaamde hypotheekoopdracht heeft ontvangen. Dat is bij de Abn Amro, mits de notaris daarop is aangesloten, een e-mail via een instantie genaamd: "Stater". In die opdracht staan de gegevens die nodig zijn om de hypotheekakte op te stellen en geven ook aan dat het dossier compleet en akkoord is.

In de regel heeft de Abn Amro echter wel 5 werkdagen nodig om het geld gegarandeerd op de rekening van de notaris te krijgen. Heel misschien kan de notaris regelen dat het een of twee dagen sneller kan. Overigens kan de tussenpersoon ook een zogenaamde spoedprocedure aanvragen.

Zorg er dus voor dat je alle stukken die je moet tekenen dezelfde dag terugstuurt.

Hopelijk kan een en ander toch snel passeren.

1b
door 1bakellende - Oct 7, 2010 om 11:28
8 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben zojuist gehoord dat de koop rond is en dat de sleuteloverdracht de 15e zal zijn.

Ook hebben wij begrepen dat we extra makelaarskosten moeten gaan betalen. Moeten wij dit? Of kunnen wij hiertegen in beroep?

Alvast bedankt!

marcel75
door marcel75 - Oct 7, 2010 om 11:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Extra makelaarskosten? Hoe dat zo? Probeert de makelaar van de verkoper nu bij jou kosten in rekening te brengen? Laat hem dan eerst maar eens aantonen dat je ergens opdracht voor hebt gegeven. Daarna mag hij aantonen dat hij schade heeft geleden. Ik zou die kosten niet zondermeer betalen. Dat kun je wel bezig blijven. Dat de verkoper schade claimt is logisch (hoewel € 700,-- per dag wel eerst aangetoond moet worden) en dat de notaris extra kosten in rekening brengt heb je voor getekend. Maar de makelaar vind ik in dit geval wel erg overdreven, tenzij het je eigen makelaar is.

En waarom kan het pas de 15e? 5 Werkdagen vanaf vandaag is volgens mij de 14e. Dat de verkoper niet eerder kan is niet jouw probleem. Als jij op de 14e kunt afnemen, hoef je geen genoegen te nemen met een overdracht op de 15e.

Ook als de notaris op de 14e geen tijd zou hebben zou ik niet meteen genoegen mee nemen.

1b
door 1bakellende - Oct 7, 2010 om 12:57
8 Antwoorden / 2 Vragen

Hartstikke bedankt voor de info!

Het is nu verschoven naar 12 oktober. De kosten van de makelaar (verkopende partij) dat hoor ik ook de 12e.

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte

marcel75
door marcel75 - Oct 7, 2010 om 13:26
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Zeker als de makelaar meent pas op de 12e (dus op het moment van ondertekening van de akte) te kunnen komen met een extra vordering, zou ik behoorlijk protesteren.

Op dat moment wil hij je namelijk voor het blok zetten: of je betaald, of je krijgt de sleutel niet. En dat terwijl hij vooralsnog geen poot heeft om op te staan. Laat hem eerst maar eens op papier zetten wat hij meent te kunnen, mogen en moeten vorderen. En niet op het laatste moment daarmee als voldongen feit aan komen zetten. Dan heeft hij zeker pech gehad.

Als de makelaar overigens meent hiermee de overdracht tegen te kunnen houden, dan zou ik meteen een klacht indienen bij zijn beroepsorganisatie en de makelaar er fijntjes op te wijzen dat jij op dat moment tot niet meer verplicht bent dan het betalen van de koopprijs met de daarbij behorende kosten zijnde overdachtsbelasting, notaris- en kadasterkosten en een passende uitstelvergoeding aan de verkoper. Verder ben je tot niets verplicht.

Waarschijnlijk zal de makelaar wel een heel verhaal gaan houden en je haast dwingen om wel te betalen en dat ook bij de notaris proberen, maar gewoon je poot stijfhouden is in dit geval het beste. Als hij meent extra geld nodig te hebben, dan dwingt hij dat maar via een rechter af.

co
door courier - Oct 7, 2010 om 13:52
226 Antwoorden / 2 Vragen

Makelaars schreeuwen altijd moord en brand als ze denken dat hun courtage op de tocht staat. Laat hij blij zijn dat de overdracht alsnog doorgaat, zijn courtage staat op de nota van de verkoper = uw wederpartij en de notaris betaalt hem uit.
Die wederpartij heeft de verplichting u na het zetten van de handtekeningen de sleutels over te dragen, dus maak u niet te sappel en neem een houding aan:"Makelaar terug in je hok".

1b
door 1bakellende - Oct 7, 2010 om 22:05
8 Antwoorden / 2 Vragen

Is het verstandig om het zover te laten komen (rechtzaak)???

Hoe moet ik het eigenlijk voor mij zien...Je tekent voor de overdracht en vervolgens komt de makelaar met een overeenkomst van zoveel uur heb ik er extra aan besteedt en ik neem een x bedrag per uur dus komt er €xxx bij, waar je dus ook voor moet tekenen? En welk bedrag is redelijk?

Of moet ik gewoon zeggen ik neem de overeenkomst mee en ik laat er iemand naar kijken en neem deze week nog contact met u op...

Wat is wijsheid in deze, want op een rechtzaak zit ik niet te wachten?

marcel75
door marcel75 - Oct 8, 2010 om 08:45
5124 Antwoorden / 4 Vragen

De makelaar zal niet wachten totdat de handtekeningen gezet zijn. Hij zal waarschijnlijk al bij het afschouwen hierover beginnen, maar zeker aan tafel van de notaris. Hij zal tegen de notaris zeggen dat de extra nota van hem nog even op de nota van de koper opgenomen moet worden. De toon die hij hierbij zal aan slaan is een eentje van: "Dit hebben we toch besproken en daar heb je mee ingestemd". Protesteer daar meteen tegen omdat je de nota niet van te voren hebt gezien, de hoogte er van betwist en van mening bent dat jij geen opdracht hebt gegeven aan de makelaar van de verkoper. Als de notaris wel de nota af wil nemen, dan ook meteen klagen bij de notaris en zeker nergens voor akkoord tekenen.

Zodra je protesteert zal de makelaar zich op het standpunt stellen dat dus de overdracht niet door kan gaan. Dat is natuurlijk onzin omdat hij niet degene is die daar over gaat. Daarna zal hij tegen zijn klant (de verkoper) zeggen dat hij niet moet tekenen. Daarop kun je richting verkoper reageren dat als hij dat niet doet je alle schade bij hem in rekening zult brengen, hij in verzuim is en dat verzuim ook aan hem is aan te rekenen en je nog dezelfde dag een ingebrekestelling zult doen uit laten gaan. Daarnaast kun je tegen de makelaar nog een claim indienen wegens onrechtmatige daad. Door zijn "advies" gaat de overdracht ineens niet door.

Laat de makelaar maar met een nota komen die je vervolgens kunt aanvechten. Een nota kan alleen maar opgemaakt worden als er een enige opdracht is gegeven.

Als de makelaar wel een nota nastuurt kun je die naast je neerleggen. Ook als er dreigbrieven komen van de makelaar moet je niet reageren. De makelaar wil geld, dan gaat hij maar naar de rechter om het af te dwingen.

Ondertussen heb je dan natuurlijk wel al een klacht ingediend bij de NVM, VBO, LMV oid.

Overigens hoop ik natuurlijk dat de makelaar zich netjes opstelt en dat de overdracht soepeltjes verloopt. Ik hoor het graag en wens je alvast veel succes en plezier met klussen en verhuizen!

1b
door 1bakellende - Oct 9, 2010 om 10:26
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb het bedrag (staat al op de nota van de notaris) al binnen, het is 300 euro ivm begeleiding ingebrekestelling passering aan verkoper.

Trouwens beweert de notaris 3.5 uur aan correspondentie besteedt te hebben. En dus zit je al op 1000 euro. Is dit normaal? Kunnen wij nog een telefoonspecificatie vragen. Tja het gaat ook om email dus dan ben je er nog niet.

Graag advies.

marcel75
door marcel75 - Oct 9, 2010 om 13:19
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Heb je bij de nota van de notaris ook een nota van de makelaar gehad? Als dat niet het geval is, mag de notaris die kosten niet opnemen.

Daarnaast heeft de verkoper opdracht gegeven om een ingebrekestelling op te stellen. Die kosten komen dus voor zijn rekening. Als hij die schade wil verhalen, dan moet hij (de verkoper) maar een zaak tegen je beginnen. De makelaar dient deze kosten bij zijn opdrachtgever in rekening te brengen. Dat is zijn contractspartij.

Het aanvullende bedrag van de notaris vind ik redelijk fors. Is dit bedrag genoemd of alleen het aantal extra uren? Dat aantal extra uren klinkt veel, maar loopt wel snel op. Voor de overdracht moest iedereen ingeseind worden dat het niet doorging. Daarna zal een medewerker van het kantoor een aantal malen de tussenpersoon en de bank hebben gebeld. Maar ik zou daar wel een specificatie van verlangen. De notaris is verplicht om aan het zogenaamde tijdschrijven te doen. Dat betekent dat van iedere handeling geadministreerd moet worden welke handeling is gedaan en hoeveel tijd dat gekost heeft. Ook staat daar bij welke medewerker die handeling heeft verricht. Niet bij naam overigens, wel bij functie. Daar staat dan ook het bijbehorende uurloon bij. Op die manier kun je de extra kosten controleren. Eventueel kun je hiervoor een declaratiegeschil aanhangig maken bij de ringvoorzitter van het arrondissement waar de notaris onder valt. Als je wilt weten welke notaris dat is, kun je contact opnemen met de KNB.

Als je het extra tarief vooraf betwist (liefst dit weekend dus nog een e-mail sturen), dan mag de notaris deze kosten niet zonder meer inhouden bij de overdracht.

marcel75
door marcel75 - Oct 18, 2010 om 12:08
5124 Antwoorden / 4 Vragen

1bakellende,
Hoe ging de sleuteloverdracht? Nog problemen gehad met de makelaar en in het bijzonder zijn nota?