di
door diandra092 Apr 18, 2015 om 14:05
Voeding & gezondheid

Abonnement sportschool

Hoi,

Ik heb een vraag over mijn abonnement bij de sportschool.
Ik heb het internet al doorgespit maar kan daar niet veel wijzer uit worden.

In december 2012 ben ik een traject in gegaan van afvallen e.d. via de fysio, deze gaven bij dit traject een jaarabonnement bij de lokale sportschool cadeau, welke ik aangenomen heb.
Na dat jaar heb ik dit zelf laten verlengen met een tweejarig contract.
Nu ben ik laatst verhuisd (binnen de grens van de 20km die hun aanhouden om het contract te mogen verbreken) en zou ik graag het contract willen opzeggen.
Het contract loopt nog tot december 2015.

Wat ik ik mij nu afvraag; is dit als een verlenging te zien en dus per maand opzegbaar, zoals ik overal op internet lees?
Of moet ik dit als een nieuw contract zien en gewoon tot december wachten tot ik kan opzeggen?

Help... :)

Groet Diandra

831 13 Rapporteer

mahadma
door mahadma - Apr 18, 2015 om 14:13
11520 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft vrijwillig in december 2013 een twee jarig conract aangegaan, dus op de correcte manier opzeggen. U komt hier niet onderuit.

edrick3
door edrick3 - Apr 18, 2015 om 14:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo diandra092,

.....Na dat jaar heb ik dit zelf laten verlengen met een tweejarig contract......
Tja, een tweejarig contract is een tweejarig contract.
Daar zullen wel bepaalde 'voordelen' tegenover (ge)staan (hebben)?
Lagere contributie o.i.d.
En dat zit je aan die termijn vast.

Met vr.gr.

alfatrion
door alfatrion - Apr 18, 2015 om 14:57
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Iets meer informatie zou prettig zijn.

Een termijn van twee jaar is in beginsel onredelijk bezwarend tenzij de consument het recht had om de overeenkomst na een jaar te ontbinden wanneer hij wilt met een opzegtermijn van maximaal een maand. Als hieraan niet wordt voldaan dan is er een overeenkomst voor onbepaalde duur aangegaan. Deze moet je kunnen opzeggen op ieder moment met een opzegtermijn van maximaal een maand.

De verkoper kan proberen aantonen dat in dit geval het beding toch niet onredelijk bezwarend. Of een lagere contributie daarvoor voldoende betwijfel ik.

valerius-2
door valerius-2 - Apr 18, 2015 om 15:09
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Als u een contract afsluit voor jaar dan zit u daar dan ook vast aan. Moet wel een bepaalde tijd van te te voren opzeggen en dat staat in de voorwaarden, hoelang dat zal zijn.

ho
door hopetobehelping - Apr 18, 2015 om 15:30
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste diandra092,

u bent een contractuele verplichting aangegaan voor 2 jaar, daar zit u aan vast.
U bent zelf dit nieuwe contract aangegaan, het is geen verlenging van een bestaand contract dat door de fysio voor u was afgesloten.
Het aangaan van een contract voor 2 jaar in plaats van 1 jaar zal voordeliger geweest zijn voor u (anders had u het niet gedaan).

U kunt contact opnemen met de sportschool en vragen, samen bekijken, wat er aan coulance mogelijk is (bijvoorbeeld van de resterende 8 maanden nog 4 maanden betalen).

Hier vind u nog een zelfde vraag als de uwe, klik hier.

bo
door boiler - Apr 18, 2015 om 17:00
64 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=alfatrion schreef op zaterdag 18 apr 2015, 14:57]Iets meer informatie zou prettig zijn.

Een termijn van twee jaar is in beginsel onredelijk bezwarend tenzij de consument het recht had om de overeenkomst na een jaar te ontbinden wanneer hij wilt met een opzegtermijn van maximaal een maand. Als hieraan niet wordt voldaan dan is er een overeenkomst voor onbepaalde duur aangegaan. Deze moet je kunnen opzeggen op ieder moment met een opzegtermijn van maximaal een maand.

De verkoper kan proberen aantonen dat in dit geval het beding toch niet onredelijk bezwarend. Of een lagere contributie daarvoor voldoende betwijfel ik.

Het aangaan van een sportschoolabonnement voor twee jaar is niet raar. Ontbinden is dus onmogelijk! Waarom zou een telecomabbo van twee jaar wel acceptabel zijn en een ander niet? Vertel eens hobbyjurist!

alfatrion
door alfatrion - Apr 18, 2015 om 17:04
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Rechter zet een streep door het mobiel telefooncontract van 2 jaar. Rechter heeft (tenonreche) geconverteerd naar een jaar.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBALK:2008:BD1620
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBHAA:2008:BD4035

Rechter zet een streep door het mobiel telefooncontract van 2 jaar. Wat overblijft is een overeenkomst voor onbepaalde duur met een opzegtermijn van twee maanden.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBHAA:2008:BD8177

Rechter zet een streep door het mobiel telefooncontract van 2 jaar. Wat overblijft is een overeenkomst voor onbepaalde duur waarbij de klant met een redelijke opzegtermijn rekening moet houden.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBHAA:2008:BD8216
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBZLY:2006:AY9541

Rechter zet een streep door het mobiele telefooncontract van 2 jaar, ondanks dat een "gratis" telefoon was weggegeven.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBHAA:2010:BK9662

tijger1
door tijger1 - Apr 18, 2015 om 18:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U gaat een contract aan voor twee jaar en u voldoet blijkbaar niet aan de voorwaarden omtussentijds toch te kunnen opzeggen, dus simpel het contract uitdienen.

@alfatrion

Waarom zou een contract van twee jaar onredelijk bezwarend zijn? Wat denkt u dan van 3 jaar of nog langere contracten bij ern energieboer?

di
door diandra092 - Apr 18, 2015 om 18:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=edrick3 schreef op zaterdag 18 apr 2015, 17:55]@diandra092,

..... ga jij je frustraties eens even lekker ergens anders uiten. In de sportschool ofzo.....
Met een contract van 2 jaar? ;-)

Waarom ben je nu een 2-jaarlijks contract aangegaan?

Haha ja, of van 10 jaar van mijn part ;)

Omdat ik toen geen intenties had om te verhuizen o.i.d. De verhuizing is vrij onverwachts gegaan en ik zou nu graag naar een sportschool dicht bij huis willen.
Qua voordeel wat betreft contributie scheelt het maar €2,- p.m. t.o.v. een éénjarig contract dus dat was ook niet echt de reden.

Ik kan goed uit de voeten met de eigenaar dus ik denk dat ik even het gesprek aan ga en voorstel om anders het prijsverschil van de contributie te betalen o.i.d.
En zo niet, dan niet, dan nog maar even heen en weer rijden. Ook geen probleem verder.

Gr

edrick3
door edrick3 - Apr 18, 2015 om 18:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@diandra092,

.....Qua voordeel wat betreft contributie scheelt het maar €2,- p.m. t.o.v. een éénjarig contract dus dat was ook niet echt de reden......
Nee, maar dat is nu dus wel de reden waarom je inderdaad gehouden bent aan die 2 jaar en het opzeggen per dec.2015.

....Ik kan goed uit de voeten met de eigenaar dus ik denk dat ik even het gesprek aan ga en voorstel om anders het prijsverschil van de contributie te betalen o.i.d. ....
Help het je hopen. Sportscholen staan niet bekend om het soepel omgaan met opzeggingen, maar wellicht is dit een uitzondering die de regel bevestigt?

.....En zo niet, dan niet, dan nog maar even heen en weer rijden. Ook geen probleem verder...
Gelukkig zie je het positief in. Houden zo!

Suc6

zoekster
door zoekster - Apr 19, 2015 om 01:00
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 18 apr 2015, 18:10]U gaat een contract aan voor twee jaar en u voldoet blijkbaar niet aan de voorwaarden omtussentijds toch te kunnen opzeggen, dus simpel het contract uitdienen.

@alfatrion

Waarom zou een contract van twee jaar onredelijk bezwarend zijn? Wat denkt u dan van 3 jaar of nog langere contracten bij ern energieboer?
Stel je die vraag zonder de bijbehorende rechtszaken door te nemen? Het is toch niet zo dat alfation het zelf heeft bedacht?

Het gaat om het volgende wetsartikel 6:237BW

Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding
k.
dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij de bevoegdheid heeft de overeenkomst telkens na een jaar op te zeggen.

Er moet echt een aanzienlijk voordeel aan het contract zitten om het tweejarige contract niet na een jaar te mogen opzeggen.

zoekster
door zoekster - Apr 19, 2015 om 01:05
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diandra092 schreef op zaterdag 18 apr 2015, 17:17][quote=alfatrion schreef op zaterdag 18 apr 2015, 17:12][quote=boiler schreef op zaterdag 18 apr 2015, 17:00]Het aangaan van een sportschoolabonnement voor twee jaar is niet raar. Ontbinden is dus onmogelijk! Waarom zou een telecomabbo van twee jaar wel acceptabel zijn en een ander niet? Vertel eens hobbyjurist!

Ontbinding impliceert dat de duur van twee jaar in tact blijft en het abonnement tussentijdse geannuleerd wordt. Het opnemen van een duur twee twee jaar is in beginsel onredelijk bezwarend en wordt daarmee door de rechter ambtshalve met terugwerkende kracht vernietigd. Dit betekent dat deze nooit onderdeel heeft uitgemaakt van de overeenkomst. Dus is er een abonnement voor onbepaalde duur tot stand gekomen dat op ieder moment kan worden opgezegd. Eikel!

Zeg vriendelijke vriend, ga jij je frustraties eens even lekker ergns anders uiten. In de sportschool ofzo.
Die 'vriend' had wel de bedoeling je te helpen van je contract af te komen.

Als het je eigenlijk niet kan schelen dat je er tot december aan vast zit, waarom dan de vraag stellen? Ga dan zelf ook lekker sporten in de sportschool (met of zonder alfatrion).

di
door diandra092 - Apr 19, 2015 om 19:56
2 Antwoorden / 1 Vragen

Zoekster,
Zoals je kunt lezen in eerdere reacties maakt het me helemaal niet zo veel uit dat ik er tot december aan vast zit, ik was gewoon nieuwsgierig. Ik ga toch wel, wees gerust.

Ik ben er niet van gediend als mensen hier hun frustraties gaan uiten en een ander voor eikel uit gaan maken, lekker makkelijk hè, via internet.