he
door herculaine Jul 7, 2014 om 22:08
Geldzaken & recht

Account doet geen IB-aangifte voor ons

Sinds 2011 hebben wij een accountant die onze belastingzaken behartigt. Nu heeft hij nog steeds geen IB-aangifte gedaan voor 2011, 2012 en nu 2013. Alle brieven en aanslagen aan ons adres worden genegeerd. Uiteraard hebben wij vanaf 3e kwartaal 2011 hem niet meer betaald. Nu geeft hij dat aan als argument. De aanslagen vliegen ons om de oren. Er is zelfs al een keer een exploot geweest, die we tot nu toe konden afwimpelen. Een andere accountant is geen optie omdat die geld zal vragen om alles te regelen en dat hebben we niet. Bovendien zal onze accountant dan ws. een factuur sturen voor onzichtbare werkzaamheden. Kortom we staan met de rug tegen de muur. Wat moeten we doen. We denken zelfs al aan schuldhulpverlening.

1042 15 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jul 7, 2014 om 22:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De aangifte over 2011 vindt plaats in 2012. Als je dan al in het 3e kwartaal 2011 de rekening niet betaald (die zal dan voor IB 2010 zijn geweest) dan begrijp ik waarom de accountant niets wil doen.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2014 om 22:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt een accountant, dus hebt u een bedrijf?

Dit is een forum voor consumenten, dus dan bent u hier aan het verkeerde adres.

Kijk eens op de site van de KvK.

Maar ik zou toch maar een nieuwe accountant aantrekken, want dit schiet niet op.

tijger1
door tijger1 - Jul 7, 2014 om 22:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u uw accountant niet betaald hebt, hebt u dat geld nu toch over voor de nieuwe?

tenormin
door tenormin - Jul 8, 2014 om 10:39
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Uiteraard hebben wij hem niet meer betaald. Dan is het vrij logisch dat de aanslagen u om de oren vliegen. 't Vervelende van een accountant hebben is, wat hij/zij ook doet, u zelf verantwoordelijk blijft voor wat er gebeurt. De Belasting is alleen geïnteresseerd in innen, hoe dat plaatsvind, tja...

@tijger1, wij hadden ook een accountant en geen bedrijf; dat hoeft toch niet perse onmiddellijk te betekenen dat je alleen een bedrijf zou moeten hebben?

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 11:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Uiteraard kan een particulier ook een accountant hebben. Maar een particulier betaalt normaal gesproken voor zijn aangifte nadat die gedaan is en niet per kwartaal vooruit. Als men een bedrijf heeft, is dat wel gebruikelijk.

Maar verder is het een wonderlijk verhaal, want hoe kan men een exploit afwimpelen?

pi
door pieterwolters - Jul 8, 2014 om 12:13
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 11:25]@tenormin

Uiteraard kan een particulier ook een accountant hebben. Maar een particulier betaalt normaal gesproken voor zijn aangifte nadat die gedaan is en niet per kwartaal vooruit.

Toch kan dat wel voor particulieren. Er zijn financiele dienstverleners die een soort van "servicecontract" bieden voor dit soort zaken. Zeker met de groei van het aantal flexwerkers kan ik me voorstellen dat dit in de toekomst vaker zal worden aangeboden, m.n. richting flexwerkers die meer dan gemiddeld verdienen.

target
door target - Jul 8, 2014 om 13:13
297 Antwoorden / 3 Vragen

Een registeraccountant heeft zich aan bepaalde verplichtingen te houden waar hij ook bepaalde verantwoordelijkheden van je over neemt.
Hier gelden wel voorwaarden voor. Dit zou je eens goed na kunnen kijken.
Is dat het geval dan zou je die registeraccountant aansprakelijk kunnen stellen.
Dit geldt dan voor geleden schade (boetes e.d.), maar niet voor de hoofdsom aan belastingverplichtingen. Die laatsten blijven voor eigen rekening.
Hierbij is een advocaat wel te adviseren omdat het een moeilijke weg zal worden eventuele onzorgvuldigheden aan te tonen.

Wat je als eerste MOET doen is met de belastingdienst gaan praten hoe dit op te lossen.
Want hoe je het ook wend of keert, je zult er met de belastingdienst uit moeten komen.

En ga naar een advocaat!
Kost je wat geld, maar die zul je hoe dan ook nodig hebben. Voor een eventuele oplossing, maar ook als je jezelf failliet wilt laten verklaren ofzo. Zeker als het een eenmanszaak betreft!!! (want dan loop je ook nog het risico op een persoonlijk faillisement)

he
door herculaine - Jul 8, 2014 om 15:39
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=target schreef op dinsdag 8 jul 2014, 13:13]Een registeraccountant heeft zich aan bepaalde verplichtingen te houden waar hij ook bepaalde verantwoordelijkheden van je over neemt.
Hier gelden wel voorwaarden voor. Dit zou je eens goed na kunnen kijken.
Is dat het geval dan zou je die registeraccountant aansprakelijk kunnen stellen.
Dit geldt dan voor geleden schade (boetes e.d.), maar niet voor de hoofdsom aan belastingverplichtingen. Die laatsten blijven voor eigen rekening.
Hierbij is een advocaat wel te adviseren omdat het een moeilijke weg zal worden eventuele onzorgvuldigheden aan te tonen.

Wat je als eerste MOET doen is met de belastingdienst gaan praten hoe dit op te lossen.
Want hoe je het ook wend of keert, je zult er met de belastingdienst uit moeten komen.

En ga naar een advocaat!
Kost je wat geld, maar die zul je hoe dan ook nodig hebben. Voor een eventuele oplossing, maar ook als je jezelf failliet wilt laten verklaren ofzo. Zeker als het een eenmanszaak betreft!!! (want dan loop je ook nog het risico op een persoonlijk faillisement)

he
door herculaine - Jul 8, 2014 om 15:41
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=target schreef op dinsdag 8 jul 2014, 13:13]Een registeraccountant heeft zich aan bepaalde verplichtingen te houden waar hij ook bepaalde verantwoordelijkheden van je over neemt.
Hier gelden wel voorwaarden voor. Dit zou je eens goed na kunnen kijken.
Is dat het geval dan zou je die registeraccountant aansprakelijk kunnen stellen.
Dit geldt dan voor geleden schade (boetes e.d.), maar niet voor de hoofdsom aan belastingverplichtingen. Die laatsten blijven voor eigen rekening.
Hierbij is een advocaat wel te adviseren omdat het een moeilijke weg zal worden eventuele onzorgvuldigheden aan te tonen.

Wat je als eerste MOET doen is met de belastingdienst gaan praten hoe dit op te lossen.
Want hoe je het ook wend of keert, je zult er met de belastingdienst uit moeten komen.

En ga naar een advocaat!
Kost je wat geld, maar die zul je hoe dan ook nodig hebben. Voor een eventuele oplossing, maar ook als je jezelf failliet wilt laten verklaren ofzo. Zeker als het een eenmanszaak betreft!!! (want dan loop je ook nog het risico op een persoonlijk faillisement)

he
door herculaine - Jul 8, 2014 om 15:49
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=target schreef op dinsdag 8 jul 2014, 13:13]Een registeraccountant heeft zich aan bepaalde verplichtingen te houden waar hij ook bepaalde verantwoordelijkheden van je over neemt.
Hier gelden wel voorwaarden voor. Dit zou je eens goed na kunnen kijken.
Is dat het geval dan zou je die registeraccountant aansprakelijk kunnen stellen.
Dit geldt dan voor geleden schade (boetes e.d.), maar niet voor de hoofdsom aan belastingverplichtingen. Die laatsten blijven voor eigen rekening.
Hierbij is een advocaat wel te adviseren omdat het een moeilijke weg zal worden eventuele onzorgvuldigheden aan te tonen.

Wat je als eerste MOET doen is met de belastingdienst gaan praten hoe dit op te lossen.
Want hoe je het ook wend of keert, je zult er met de belastingdienst uit moeten komen.

En ga naar een advocaat!
Kost je wat geld, maar die zul je hoe dan ook nodig hebben. Voor een eventuele oplossing, maar ook als je jezelf failliet wilt laten verklaren ofzo. Zeker als het een eenmanszaak betreft!!! (want dan loop je ook nog het risico op een persoonlijk faillisement)

Bedankt, hier heb ik wat aan! Ik ga direct actie ondernemen. De reden dat ik niet betaald had was omdat ik al aangegeven had dat hij niet aan de voorwaarden van zijn contract voldeed. Hij zei toen letterlijk: Ik help je zowiezo wel ik hoef vooralsnog je centen niet!! Dat de exploot niet doorgegaan is, is omdat hij aan de BD verteld had een nieuw softwareprogramma te gebruiken en de eindcijfers 01, 02 moesten zijn. De BD gelooft dit en wacht opnieuw op de aangifte's. die hij helaas nog steeds niet indient. Een druk op het toetsenbord is voldoende zegt hij maar hij DOET dat gewoon niet. Kom net thuis, aanmaning voor 2013 is nu binnen. Shit!
Hoe kom ik aan een betrouwbare advocaat?

tijger1
door tijger1 - Jul 8, 2014 om 15:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw verhaal wordt steeds raarder. U denkt aan schuldhulpverlening en zoekt nu een advocaat? En u gelooft dat de belastingdienst iets niet doet omdat de accountant een ander programma heeft?

U betaalt niets en verwacht dat iemand voor niets werkt? En waar had dat exploit betrekking op?

Hebt u nu een bedrijf of bent u particulier?

he
door herculaine - Jul 8, 2014 om 16:12
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet het is een raar en ingewikkeld verhaal, maar daarom zijn we ook ten einde raad. Daarom denk ik aan schuldhulpverlening. Ik weet niet meer wat te doen. Wat ik zeg is helemaal waar. Het gaat over privézaken en ja ik heb een klein eenmanszaakje.
Privé loopt alles spaak en dit komt o.i. door bovenomschreven.
Meer zeg ik er niet over, ik merk wel dat de situatie niet 1,2,3 uit te leggen is. In ieder geval bedankt voor het meedenken allemaal, ik zie wel waar het schip strandt.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 8, 2014 om 18:14
1129 Antwoorden / 98 Vragen

" De reden dat ik niet betaald had was omdat ik al aangegeven had dat hij niet aan de voorwaarden van zijn contract voldeed. Hij zei toen letterlijk: Ik help je zowiezo wel ik hoef vooralsnog je centen niet!! Dat de exploot niet doorgegaan is, is omdat hij aan de BD verteld had een nieuw softwareprogramma te gebruiken en de eindcijfers 01, 02 moesten zijn. De BD gelooft dit en wacht opnieuw op de aangifte's. die hij helaas nog steeds niet indient. Een druk op het toetsenbord is voldoende zegt hij maar hij DOET dat gewoon niet. "

Hoewel u vindt dat de accountant niet aan de voorwaarden van zijn contract voldeed (?) blijkt toch dat hij u gematst heeft. Maar als u niet betaalt wat u hem tot dusverre schuldig bent, kan ik me voorstellen dat hij voorlopig pas op de plaats maakt. Daar zou ik eerst maar eens mee beginnen en daarna met de accountant uitvechten aan welke voorwaarden hij zich niet heeft gehouden. Anders vliegen de kosten straks de pan uit.

edrick3
door edrick3 - Jul 9, 2014 om 09:40
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo herculaine,

.....Uiteraard hebben wij vanaf 3e kwartaal 2011 hem niet meer betaald......
En dan verwacht je wel dat er actie voor je ondernomen wordt?
Beetje kortzichtig lijkt me. Je had dus al véél eerder actie moeten ondernemen.
De Belastingdienst heeft geen boodschap aan problemen die jij met je accountant hebt.
Zou dus maar zien dat je snel een regeling met de BD treft en de zaken met die accountant 'afhandelen'.

Suc6

target
door target - Jul 9, 2014 om 18:37
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op dinsdag 8 jul 2014, 15:54]Uw verhaal wordt steeds raarder. U denkt aan schuldhulpverlening en zoekt nu een advocaat? En u gelooft dat de belastingdienst iets niet doet omdat de accountant een ander programma heeft?

U betaalt niets en verwacht dat iemand voor niets werkt? En waar had dat exploit betrekking op?

Hebt u nu een bedrijf of bent u particulier?

Tjah tijger1. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.
En vergeet niet dat er héél veel bedrijfjes zijn (o.a. zzp!) die vaklui zijn tot en met maar van bedrijfsvoering geen kaas gegeten hebben.

[quote=herculaine schreef op dinsdag 8 jul 2014, 15:49]Dat de exploot niet doorgegaan is, is omdat hij aan de BD verteld had een nieuw softwareprogramma te gebruiken en de eindcijfers 01, 02 moesten zijn. De BD gelooft dit en wacht opnieuw op de aangifte's. die hij helaas nog steeds niet indient.

Ok. Dus de BD is op de hoogte!?
Voor je wie of wat ook aanvecht of inschakelt, .... ga eerst praten met de BD om de situatie uit te leggen en om te overleggen voor een oplossing.
De BD zal zijn geld willen. En als ze niets van je horen komen ze het gewoon halen, en hun boetes zijn niet mals. Laat het zover niet komen.
EERSTE PRIORITEIT DUS! BEL BD!