johnwim
door johnwim Jul 17, 2014 om 00:37
Geldzaken & recht

Achteraf verhoging servicekosten koopflat

Hallo,
Ik woon sinds 17 jaar in een koopflat met een VvE.
Nu heeft de vergadering besloten dat de bewoners van een klein appartement (er zijn kleine,middel en grote app.) meer servicekosten moeten gaan betalen.
De bewoners van zo´n klein app. zijn ver in de minderheid en hebben dus niets te vertellen.
Uit een bereking,waar m.i. aantoonbare fouten inzitten,maar dat terzijde,zou blijken dat deze bewoners al langere tijd te weinig betalen.
Dat kan zo zijn en met die verhoging van 5 euro per maand kan ik nog leven,mits blijkt dat de berekening toch klopt,maar er is besloten dat dit met teruwerkende kracht tot 1 januarie 2014 moet gebeuren.
Volgens mij moet een verhoging van te voren worden aangekondigd en kan het dus niet met terugwerkende kracht.
Wie weet dit?
Alvast bedankt.

4432 9 Rapporteer

sw
door swat1500 - Jul 17, 2014 om 02:44
3777 Antwoorden / 0 Vragen

Als de ALV van de VVE dit besluit heeft genomen dan zit u daaraan vast. In de splitsingsakte staat opgenomen hoe de verdeling van de servicekosten is geregeld. U kunt daar nalezen en narekenen of et besluit terecht is genomen. Zoniet dan zal u moeten proberen weer een ALV uit te schrijven om het besluit terug te draaien. Lukt dat niet dan zult u naar de kantonrechter moeten stappen.

door 1953 - Jul 17, 2014 om 03:55
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Bij mijn VvE - 15 jaar oud - is destijds, meen 11 à 12 jaar terug, de VvE-bijdrage voor alle appartementen gelijk getrokken. De vergadering heeft beslist. U kunt nog eventueel naar de kantonrechter gaan als 'zwaarwegend belang' en onjuist gehandeld op de algemene ledenvergadering, zeker als dit niet als agendapunt op de agenda stond van de algemene ledenvergadering.

Er was destijds zelfs een afwijkend bedrag voor diegene die een 'luxe uitgebreide keuken bezaten'. Ook die extra bijdrage is niet meer van toepassing. Keuken is onroerend goed en behoort verzekeringstechnisch onder de opstalverzekering van de VvE.

marcel75
door marcel75 - Jul 17, 2014 om 08:38
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eerst eens in de splitsingsakte en het reglement wat daarin staat over de verdeling van de servicekosten. Het kan zijn dat dit gerelateerd is aan het breukdeel dat je appartement uitmaakt in de gemeenschap. Er kan ook een andere verdeelsleutel bedacht zijn.

Het boekjaar 2014 loopt op dit moment nog. Dus kan ook in de vergadering van 2014 de bijdrage voor 2014 aangepast worden. Die aanpassing geldt dan voor het hele jaar.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 17, 2014 om 11:07
1129 Antwoorden / 98 Vragen

M.a.w. de servicekosten kunnen met terugwerkende kracht tot januari 2014 in rekening worden gebracht. Neem contact op over verduidelijking van de berekening die volgens u niet klopt.

johnwim
door johnwim - Jul 17, 2014 om 13:09
64 Antwoorden / 35 Vragen

Ok,zover bedankt.
Het ging mij met name om de terugwerkende kracht,maar als dat mag,zal ik het accepteren.
Heb echter vanmorgen ontdekt dat er (type) fouten zijn gemaakt,hierdoor klopt de berekening niet meer en is niet uit te sluiten dat de verhoging niet doorgaat.
Ook zijn er gemaakte kosten opgevoerd die via éénmalige betaling al zijn betaald,die kun je dan natuurlijk niet nog een keer opvoeren,dan moet je die betaling ook opvoeren en dat is niet gebeurd.
Sinds 2 jaar doet de VvE een deel van het beheer zelf,dat is uiteraard goedkoper,maar opletten kan geen kwaad.
Ik zal de uitslag hier nog wel vermelden.

door 1953 - Jul 17, 2014 om 13:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=boppe1943 schreef op donderdag 17 jul 2014, 11:07]M.a.w. de servicekosten kunnen met terugwerkende kracht tot januari 2014 in rekening worden gebracht. Neem contact op over verduidelijking van de berekening die volgens u niet klopt.

Je spreekt dan over [u]maandelijkse VvE-bijdrage[/u]!

valerius-2
door valerius-2 - Jul 17, 2014 om 14:02
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=johnwim schreef op donderdag 17 jul 2014, 13:09]Ok,zover bedankt.
Het ging mij met name om de terugwerkende kracht,maar als dat mag,zal ik het accepteren.
Heb echter vanmorgen ontdekt dat er (type) fouten zijn gemaakt,hierdoor klopt de berekening niet meer en is niet uit te sluiten dat de verhoging niet doorgaat.
Ook zijn er gemaakte kosten opgevoerd die via éénmalige betaling al zijn betaald,die kun je dan natuurlijk niet nog een keer opvoeren,dan moet je die betaling ook opvoeren en dat is niet gebeurd.
Sinds 2 jaar doet de VvE een deel van het beheer zelf,dat is uiteraard goedkoper,maar opletten kan geen kwaad.
Ik zal de uitslag hier nog wel vermelden.
De afrekening is toch 1x per jaar, als u te weinig of teveel is betaalt wordt dit dan toch recht getrokken.?

johnwim
door johnwim - Jul 18, 2014 om 01:49
64 Antwoorden / 35 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 17 jul 2014, 14:02][quote=johnwim schreef op donderdag 17 jul 2014, 13:09]Ok,zover bedankt.
Het ging mij met name om de terugwerkende kracht,maar als dat mag,zal ik het accepteren.
Heb echter vanmorgen ontdekt dat er (type) fouten zijn gemaakt,hierdoor klopt de berekening niet meer en is niet uit te sluiten dat de verhoging niet doorgaat.
Ook zijn er gemaakte kosten opgevoerd die via éénmalige betaling al zijn betaald,die kun je dan natuurlijk niet nog een keer opvoeren,dan moet je die betaling ook opvoeren en dat is niet gebeurd.
Sinds 2 jaar doet de VvE een deel van het beheer zelf,dat is uiteraard goedkoper,maar opletten kan geen kwaad.
Ik zal de uitslag hier nog wel vermelden.
De afrekening is toch 1x per jaar, als u te weinig of teveel is betaalt wordt dit dan toch recht getrokken.?
Nee,er vind achteraf geen verekening plaats.
Vooraf wordt bepaald wat het maandbedrag is.
Wat eventueel overblijft gaat in de reservepot.

door 1953 - Jul 18, 2014 om 03:39
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op donderdag 17 jul 2014, 14:02][quote=johnwim schreef op donderdag 17 jul 2014, 13:09]Ok,zover bedankt.
Het ging mij met name om de terugwerkende kracht,maar als dat mag,zal ik het accepteren.
Heb echter vanmorgen ontdekt dat er (type) fouten zijn gemaakt,hierdoor klopt de berekening niet meer en is niet uit te sluiten dat de verhoging niet doorgaat.
Ook zijn er gemaakte kosten opgevoerd die via éénmalige betaling al zijn betaald,die kun je dan natuurlijk niet nog een keer opvoeren,dan moet je die betaling ook opvoeren en dat is niet gebeurd.
Sinds 2 jaar doet de VvE een deel van het beheer zelf,dat is uiteraard goedkoper,maar opletten kan geen kwaad.
Ik zal de uitslag hier nog wel vermelden.
De afrekening is toch 1x per jaar, als u te weinig of teveel is betaalt wordt dit dan toch recht getrokken.?

Vooraf wordt in de algemene ledenvergadering bepaald wat de maandelijkse VvE-bijdrage het komende jaar. Het bestuur komt met een onderbouwd voorstel als agendapunt naar de algemene ledenvergadering van de VvE.