ic
door ice2012 Jan 28, 2014 om 16:46
Geldzaken & recht

Actie tegen uitleg ouderschapsverlofkorting

Beste mensen,

Het recht op ouderschapsverlofkorting is in mijn visie een wassen neus. Ik heb in de afgelopen 7 jaar drie kinderen gekregen. Daarbij heb ik gebruik gemaakt van ouderschapsverlof en daarmee ook het belasting"voordeel" ouderschapsverlofkorting. Echter omdat ik over de jaren verspreid gebruik heb gemaakt van het ouderschapsverlof heb ik volgens de uitleg van de belastingdienst geen recht op het aanspreken van ouderschapsverlofkorting. Mijn terugval in inkomen wordt vergeleken met het jaar voordat ik de eerste keer gebruik heb gemaakt van ouderschapsverlofkorting, dus mijn inkomen van 2013 wordt vergeleken met mijn inkomen van 2007.

De regeling is bedoeld om mensen wel te laten participeren in het werkveld. Ik heb mij in de afgelopen jaren ingezet, hard doorgewerkt aan mijn carriere en drie kinderen op de wereld gezet. Omdat ik ouder geworden ben, inflatiecorrectie heb gekregen en een betere functie 'en de afgelopen jaren ouderschapsverlof heb opgenomen, mag ik geen aanspraak maken op de kortingsregeling. Er is hierover al het nodig aan jurisprudentie waarbij het telkens om individuele gevallen gaat. Ik wil graag met meer mensen deze regeling bespreekbaar maken en aanvechten om zo toch aanspraak te kunnen maken op de kortingsregeling van de belastingdienst.

Wie van jullie kan mij verwijzen naar een organisatie die hiermee wil en kan helpen. En wie van jullie loopt ook tegen deze problematiek aan?

Jullie reacties worden zeer gewaardeerd.

6207 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2014 om 17:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er wordt natuurlijk niet zes jaar teruggekeken. Maar als u per week maar een paar uur ouderschapsverlof hebt opgenomen en toch een flinke promotie hebt gemaakt, kan het voorkomen dat u niet in aanmerking komt voor de ouderschapsverlof korting.

En voor die mensen is het ook niet bedoelt. Het gaat erom of u een flinke teruggang in inkomen hebt gehad door dat verlof.

ma
door mataraty - Jan 28, 2014 om 21:25
73 Antwoorden / 0 Vragen

Is er dan een gradatie kwa loon inzake ouderschapsverlof.

Je geeft al aan dat de korting bedoeld is wanneer je een flinke teruggang hebt in je inkomsten door het verlof. Hierin maakt het lijkt mij niet uit of je nou wel of geen promotie maakt of loonsverhoging krijgt in het algemeen.

Sorry overigens dat ik zo reageer, maar ik heb ook met dat bijltje gehakt en ben er nog mee bezig.

In 2011 had ik een bepaald loon en toen nam ik ouderschapverlof op per juni die ik kon spreiden over 2011 en 2012. Mijn reguliere werkuren waren 38 uur per week en ik nam 4 uur per week verlof op, dus een derving van zeg 104 uur in totaal. Hierover kon ik gewoon de korting toepassen en die is toen ook gegeven.

In 2012 kreeg ik ook promotie met daaraan gekoppeld loonsverhoging, maar wederom tegen een werkweek van 38 uur. Ook hier heb ik heb ik 4 uur per week ouderschapsverlof genoten, dit voor 12 maanden. Dus een derving van zeg 208 uur in totaal.

Dat mijn maandinkomsten in 2012 significant hoger lag als in 2011 is naar mijn mening niet relevant, de derving is 208 uur en die derving ben je volgens de belastingsdienst dan gewoon kwijt.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2014 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als men in een jaar ouderschapsverlof opneemt en men in dat jaar, door andere oorzaken, dus bijvoorbeeld die promotie of extra loonsverhoging, bijna net zoveel verdient als het jaar zonder dat verlof, krijgt men dus niets of nauwelijks iets als korting.

Lees bijvoorbeeld hier als voorbeeld.

Aan het totaal te ontvangen korting zit wel een maximum. De hoogte hiervan is afhankelijk van het huidige inkomen en het inkomen van het voorgaande jaar. De maximale ouderschapsverlofkorting voor 2011 kunt u berekenen door het totale loon van 2011 van het totale loon van 2010 af te halen. Dit is bedoeld om te voorkomen dat u met de korting meer ontvangt dan u het voorgaande jaar in loon ontvangen heeft. Het is namelijk bedoeld om ouders te helpen en niet om ze extra rijk te maken. Het is natuurlijk goed mogelijk dat het ouderschapsverlof over 2 jaren loopt. Stel dat dit het geval is, dan kunt u de maximale ouderschapsverlofkorting berekenen door het huidige jaar min het jaar voorafgaand aan het eerste jaar dat het ouderschapsverlof begonnen is. In het geval dat het ouderschapsverlof opgenomen wordt in 2011 en 2012, dan is de maximale korting het loon van 2012 min het loon van 2010.

fi
door fisbel - Jan 28, 2014 om 22:15
851 Antwoorden / 3 Vragen

@tijger1:
Er wordt hier wél naar 6 jaar terug gekeken als ik de informatie van ice2012 goed interpreteer.
Er wordt gekeken naar het jaar VOORAFGAAND aan het eerste jaar dat het ouderschapsverlof begon. Ouderschapsverlof is kennelijk begonnen in 2008. Het jaar voorafgaand is 2007. 2007 is dus volgens de interpretatie van de Belastingdienst het peiljaar.
N.B: er kan onduidelijkheid zijn als NA een jaar met ouderschapsverlof een volledig jaar zonder ouderschapsverlof is gevolgd.

@Mataraty
Volgens uw gegevens is het ouderschapsverlof ingegaan in 2011. Het jaar voorafgaand is dus 2010. 2010 moet dan het peiljaar zijn geweest (volgens de interpretate van de Belastingdienst)
En inderdaad, dan zou er in 2012 geen recht op ouderschapsverlofkorting zijn als het bruto inkomen 2012 hoger is dan het bruto inkomen 2010.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2014 om 22:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@fisbel

Als het zo is dat de Ts ieder jaar ouderschapsverlof heeft gehad en dan ook nog carriere heeft gemaakt, met uiteraard een loonsverhoging, is de reden van de belastingdienst terecht, want dan zal er geen verlaging van het inkomen zijn. Maar in 2008 zal dan beslist wel ouderschapsverlofkorting toegekend zijn.

tijger1
door tijger1 - Jan 28, 2014 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men schijnt niet te begrijpen hoe de regeling werkt. Het is niet de bedoeling dat ben er "beter" van wordt.

fi
door fisbel - Jan 28, 2014 om 23:02
851 Antwoorden / 3 Vragen

ice 2012:
Wilt u de uitwerking van de wet ter discussie stellen of de interpretatie van deze wet door de Belastingdienst?.
Als het u gaat om de uitwerking van de wet ( u bent elk jaar meer gaan verdienen en u heeft derhalve geen recht op de ouderschapsverlofkorting) ben ik bang dat u een achterhoedegevecht voert. De ouderschapsverlofkorting verdwijnt immers in 2015. Nu nog de politiek aanschrijven als persoon of als groep lijkt me weinig zinvol.

Het volgende gaat om de interpretatie van de wet. Eerst wat er in de wet staat:
Artikel 8 .14b Ouderschapsverlofkorting
1. De ouderschapsverlofkorting geldt voor de belastingplichtige die in het kalenderjaar gebruik maakt van zijn recht op ouderschapsverlof als bedoeld in hoofdstuk 6 van de Wet arbeid en zorg.
2. De ouderschapsverlofkorting bedraagt 50% van het wettelijk minimumloon per werkdag, zoals bepaald bij of krachtens artikel 8 van de Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag, per werkdag opgenomen ouderschapsverlof in het kalenderjaar, met dien verstande dat de ouderschapsverlofkorting niet meer bedraagt dan het in het voorafgaande kalenderjaar genoten belastbare loon verminderd met het in het kalenderjaar genoten belastbare loon.
3. Bij ministeriële regeling kunnen nadere regels worden gesteld voor de toepassing van dit artikel.

Hoe de wet t.a.v. de ouderschapsverlofkorting gelezen moet worden is een zaak die al veel misverstanden heeft opgeleverd. Het gaat erom dat de wet inkomstenbelasting artikel 8.14b lid 2 anders formuleert dan de INTERPRETATIE van deze wet door de Belastingdienst. De Belastingdienst voegt toe dat als peiljaar het jaar genomen moet worden voorafgaand aan het BEGIN van het ouderschapsverlof. (i.p.v. het jaar voorafgaand aan het belastingjaar)

De wet spreekt slechts over kalenderjaren: het belastbare loon van jaar X en het belastbare loon van het voorafgaande jaar (X-1) In lid 3 van artikel 8.14b is vermeld dat bij ministeriële beschikking nadere regels kunnen worden gesteld voor de toepassing van dit artikel. Bij mij is er geen ministeriële beschikking met nadere regels bekend.

Als die ministeriële beschikking er niet is en nooit geweest is, kan m.i. als peiljaar het jaar voorafgaand aan het belastingjaar worden genomen. i.p.v. het jaar voorafgaand aan het BEGIN van het ouderschapsverlof. Als de inspecteur deze stellingname afwijst met beroep op de eigen informatie kan een bezwaarschrift worden geschreven met verwijzing naar de wet inkomstenbelasting artikel 8.14b lid 2

Voorbeeld: ouderschapsverlof is ingegaan in 2011 en gecontinueerd in 2012. Peiljaar is het jaar voorafgaand aan 2011, dus 2010. Er is in 2013 nog steeds ouderschapsverlof. Met beroep op artikel 8.14b kan m.i. ook worden uitgegaan van 2012 als peiljaar. (indien dit gunstig uitkomt)

Er is echter jurisprudentie, zoals u schrijft, die het gelijk van de Belastingdienst zou bevestigen (peiljaar is het jaar voorafgaand van jaar BEGIN ouderschapsverlof) Lees: hier

De Belastingdienst zelf is ook niet altijd consequent in de hantering van het peiljaar.Lees
hier

pi
door pieterwolters - Jan 29, 2014 om 09:18
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Antwoord op de vraag bij welke organisatie je dit aan zou kunnen kaarten: dat heet de Tweede Kamer.

Even 40.000 steunbetuigingen zoeken je kunt het als burgerinitiatief op de agenda krijgen. Al denk ik dat het weinig kans van slagen heeft want de huidige regels zijn duidelijk en behoorlijk eerlijk.

ic
door ice2012 - Jan 29, 2014 om 21:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ten eerste wil ik iedereen hartelijk dank voor de reacties.

Het is niet mijn bedoeling om "rijk" te worden van de belastingdienst. Waar ik moeite mee heb is dat je op allerlei manieren een bijdrage levert aan de inkomsten van de belastingdienst. Dat bij elk financieele groei je op van alles en nog wat gekort wordt en daarmee jou groei minimaal is.

Wat ik heel erg vind is dat het ouderschapsverlof wat ik voor mijn eerste kind heb opgenomen als uitgangspunt geld, terwijl er tot twee keer toe sprake is van een nieuwe situatie. Als ik in 2012 de 10 dagen dagen ouderschapsverlof NIET had opgenomen had ik wel aanspraak kunnen maken op ouderschapsverlofkorting. Ik had een volledig kalenderjaar geen ouderschapsverlof moeten opnemen om opnieuw een berekening te kunnen toepassen. De medewerker van de belastingdienst heeft drie kwartier nodig gehad om dit uit te zoeken en mij hierover te informeren. ( hier blijkt volgens mij dus uit hoe lastig dit verhaal in elkaar steekt).Ik ben door het nemen van ouderschapsverlof heel veel teruggevallen in salaris, maar net niet genoeg t.o.v. 2007. Er wordt daarbij ook geen rekening gehouden met inflatiecorrectie en dergelijke en dat stuit me tegen de borst. Voor alle andere maatregelen, ten gunste van de belastingdienst wordt daar namelijk wel rekening mee gehouden.

Daarnaast wil ik nog opmerken dat ik super veel van mijn kinderen houd, maar dat met de komst van hen er wel veel meer financiële middelen nodig zijn om het huishouden op een nette manier draaiende te houden. Dus nee, financieel wordt je er niet beter van. Maar liefde is miljoenen waard!

@fisbel. Ik ga uw linken eens goed doorlezen en toch opnieuw proberen bezwaar aan te tekenen op basis van de interpretatie.

Allen dank.

tijger1
door tijger1 - Jan 29, 2014 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mag ik u er dan op wijzen dat u door de geboorte van uw kinderen kinderbijslag hebt gekregen en kindgebonden. En niet te vergeten de combinatiekorting.

Ook uw opmerking over korten bij groei is voor iedereen van toepassing. Als men meer gaat verdienen, krijgt men bijvoorbeeld minder of geen zorgtoeslag of huursubsidie, of kindgebonden budget. Ook betaalt men meer premie en belasting.

Die ouderschapsverlofkorting is een tegemoetkoming om ouders een beetje te helpen. Niet om hun "verlies" aan inkomsten goed te maken

Één ding begrijp ik niet goed. Voor het jaar 2013 schrijft u, wordt teruggegrepen op het jaar 2007, dat betekent dus dat u ook voor die tussenliggende jaren ouderschapsverlof hebt opgenomen, dan moet u die regel toch al veel eerder zijn opgevallen? Of hebt u in die jaren zoveel verlof opgenomen, dat u nog steeds onder het inkomen van 2007 uitkwam?