bp
door bpa May 26, 2015 om 18:13
Computers & telefonie

Adres fraude

Ons huis staat sinds 5 maanden te koop op Funda. Nu krijgen we sinds dan facturen van Vodafone en KPN met namen waarvan wij nog nooit gehoord hebben. Zij staan, volgens de twee providers, ingeschreven op ons adres. Dit is echter niet zo. Als we bellen dan worden we eerder afgescheept ipv geholpen... Heeft hier iemand ervaring mee of heeft iemand tips wat ik kan doen?

4007 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - May 26, 2015 om 18:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo bpa,

Lastig/vervelend.

Stuur KPN en Vodafone een mail met daarin de mededeling dat de ontvangen facturen niet bij jou thuishoren.
Laat ze even reageren voor ontvangst.
Daarmee is de zaak voor jou afgedaan.

Suc6

Cookies
door Cookies - May 26, 2015 om 18:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wel, het is niet jouw naam, dus de facturen zijn niet voor jou bestemd. Je mag overigens geen post openen die niet voor jou is bestemd.

Retour afzender met de woorden: geadresseerde op dit adres onbekend. Verder geen energie meer in steken.

tijger1
door tijger1 - May 26, 2015 om 19:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zou maar eens proberen na te gaan wie u aan het pesten is. Als je iets bestelt bij die bedrijven, abonnementen, moet men zich legitimeren.

Informeer ook eens bij de gemeente of zich niet iemand stiekem op uw adres heeft laten inschrijven.

robdeweijer
door robdeweijer - May 27, 2015 om 12:39
19 Antwoorden / 1 Vragen

Een gemeente zal altijd schriftelijke toestemming vragen van de bij hen bekende hoofdbewoner alvorens iemand anders ook op dat adres in te schrijven.
Het is dus onmogelijk dat er spookbewoners op jouw adres staan.

ho
door hopetobehelping - May 27, 2015 om 12:41
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste bpa,

als ik was zou ik sowieso de fraudehelpdesk bellen, vraag ze om advies.
Als ik uw vraag goed begrijp dan loopt u bij zowel KPN als Vodafone tegen een muur van onwil aan, men beweert dat de geadresseerden op uw adres wonen.

Als de geadresseerden 'echte personen' zijn (geen bedrijven) dan zal een deurwaarder nooit bij u uitkomen als deze personen niet op uw adres ingeschreven staan. Dan kunt u het verder negeren,nog één keer duidelijk aangeven dat geadresseerden niet op uw adres wonen.

Maar waarschijnlijk wilt u er snel vanaf. Als ik in uw schoenen stond dan zou ik een uittreksel bij de gemeente opvragen waarop staat vermeld wie er op uw adres staat ingeschreven (het voelt verkeerd en u maakt onnodig kosten maar hiermee bent u er misschien wel het snelst vanaf).
Een scan of kopie van dit bewijs stuurt u op naar KPN en Vodafone met het dringende verzoek aan ze geen facturen meer te sturen van mensen die op uw adres woonachtig zijn.
U verzoekt KPN en Vodafone daarbij om een schriftelijke reactie en bevestiging (van ontvangst en dat men u geen facturen meer gaat sturen die niet voor u bestemd zijn) binnen 14 dagen.
Hoop dat KPN en Vodafone dan ook tot het inzicht komen dat men facturen aan het versturen is die niet te innen zijn en dat men dus 'verlies' aan het maken is.

Bij uitblijven van een reactie of als men alsnog facturen naar u blijft sturen dan zou ik een klacht indienen bij de ACM (klacht: willens en wetens versturen van facturen welke niet voor iemand op uw adres bestemd zijn).

Een ervaring als de uwe heb ik niet meegemaakt, wel last van incasso bureau's en deurwaarders gehad die een bedrijf zochten dat ooit op ons adres ingeschreven heeft gestaan. Ondanks dat het allemaal onterecht en te weerleggen was vonden we het gewoon erg vervelend en wilden we er zo snel mogelijk vanaf. We hebben ze allemaal actief (met kopie inschrijving uit de gemeente) benaderd en we waren er gelukkig binnen een half jaar vanaf.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2015 om 12:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@robdeweijer

Ook bij de gemeente loopt weleens iets fout. Dus het komt wel voor.

ampi
door ampi - May 27, 2015 om 18:38
17 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=robdeweijer schreef op woensdag 27 mei 2015, 12:39]Een gemeente zal altijd schriftelijke toestemming vragen van de bij hen bekende hoofdbewoner alvorens iemand anders ook op dat adres in te schrijven.
Het is dus onmogelijk dat er spookbewoners op jouw adres staan.

Mijn ervaring is dat dat wel degelijk mogelijk is!
Een jaar nadat wij in onze huidige woning waren gaan wonen, kwamen er ineens brieven van diverse schuldeisers op ons adres binnen die op een voor ons onbekende naam stonden. Die brieven hebben we toen steeds retour afzender gestuurd met vermelding dat betreffende personen niet op ons adres woonden. Pas toen we daarna ook nog deurwaarders aan de deur kregen, kwamen we erachter dat de vorige bewoners van onze woning nog steeds op ons adres bij de gemeente stonden ingeschreven. Zij bleken destijds met de noorderzon vertrokken naar onbekende bestemming en hadden zich dus nooit laten uitschrijven van ons adres. Toen wij ons destijds bij de gemeente gingen inschrijven is echter nooit om schriftelijke toestemming van die betreffende bewoners gevraagd! Ook gemeentes houden ziich dus niet altijd aan de regels!

akkerdistel
door akkerdistel - May 27, 2015 om 20:58
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk goed uit met het verstrekken van jouw eigen persoonsgegevens aan dit soort bedrijven. Geef dus niet jouw naam, telefoonnummer (bel onbekend) mail/ip-adres etc. Voor je het weet staat het abonnement op jouw naam..

fr
door frans56 - May 30, 2015 om 08:51
230 Antwoorden / 9 Vragen

Als die facturen echt op uw adres staan en het huis is echt uw eigendom en niet verhuurd is, dan hebt U het recht om alle abonnementen op uw adres op te zeggen, en het vooruit betaalde abonnementsgeld terug te vragen. Dus neem contact op met die provider en zeg dat abonnement op. probleem opgelost.

pi
door pieterwolters - May 30, 2015 om 08:53
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=akkerdistel schreef op woensdag 27 mei 2015, 20:58]Kijk goed uit met het verstrekken van jouw eigen persoonsgegevens aan dit soort bedrijven. Geef dus niet jouw naam, telefoonnummer (bel onbekend) mail/ip-adres etc. Voor je het weet staat het abonnement op jouw naam..

Overdrijven is ook een kunst....

Cookies
door Cookies - May 30, 2015 om 10:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=frans56 schreef op zaterdag 30 mei 2015, 08:51]Als die facturen echt op uw adres staan en het huis is echt uw eigendom en niet verhuurd is, dan hebt U het recht om alle abonnementen op uw adres op te zeggen, en het vooruit betaalde abonnementsgeld terug te vragen. Dus neem contact op met die provider en zeg dat abonnement op. probleem opgelost.

Waar gaat dit over?